Tandeloze opa, hoe doe ik dat ‘s nachts?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Tandeloze opa, hoe doe ik dat ‘s nachts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 15:48

Mijn opa van 30, sinds anderhalve week bij ons, kan geen hooi meer eten. Naast gras krijgt hij slobber en grasmix met seniorenmuesli. Grasmix(ik heb de soft&fibre van VitalStyle) eet hij slecht, die van Vitalbix overigens ook, hij zoekt de muesli en de allerzachtste vezels er uit en de rest laat hij staan. Hij staat m.i te lang zonder voer ‘s nachts.
De laatste voerbeurt is rond 21.30, op zijn vroegst kan hij om 05.00 weer krijgen maar dan begint de dag zo vroeg en meestal ligt hij dan net languit in zijn stal en ik ben net zo blij dat hij dat hier doet, op de manege lag hij nooit.
Hij krijgt voor de nacht een emmer grasmix met muesli, maar dat eet hij bij lange na niet op(ja, de muesli wel, maar ik kan hem moeilijk een berg muesli voeren toch)
Als ik slobber voer blijft hij eten tot het op is, ik kan hem dus ook geen grote bak slobber geven waar hij een groot deel van de nacht mee toe kan.
Hoe los ik dit op? Hij heeft overigens wel altijd een pluk hooi in zijn stal liggen, maar hij komt er eigenlijk niet aan.

Miran

Re: Tandeloze opa, hoe doe ik dat ‘s nachts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:50

Stopt hij wel met eten als je de slobber vervangt voor iets van wiesencobs of andere geweekte grasbrok?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 15:54

Nee, dat vindt hij net zo lekker. Ik ben langzaam aan het opbouwen met de seniores priores, hij kreeg al geweekte grasbrok en krijgt nu half/half.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:01

Ik zag onlangs iemand die de slobber in een grote kuip voerde met grote keien ertussen, hierdoor moeten ze echt tussen de Keien door gaan likken en slobberen en verlengte de eettijd met meerdere uren. Beetje slowfeeder als voor honden idee. Dit kan je zo moeilijk gaan maken als je wil.
Toch wel kijken nr een slobber waar je meer van mag geven. Senioren priores, zupa, iets in die aard.
Van zupa kan je denk ik 8 kilo droog gewogen per dag geven, dat is echt een gigantische hoop eenmaal geweekt.

Je kan ook gewone bietenpulp bijweken, tot drie kilo droog hoef je niet te supplementeren, dat geeft een 10-15 kilo geweekt spul.

Gooi dat in die kuip met de grote keien erbij, en die blijft wel een nachtje zoet lijkt me.

Mijn oude merrie kreeg snachts 2 kilo droog gewogen pulp/zupa en meestal was daar de dag erop nog van over.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:25

Zou idd een portie bietenpulp met grasbrok/ fibernugget of zo geven.
Zou zelf niet aan keien in een bak beginnen elke x schoonmaken word ook z'n gedoe maar zou het gewoon grote portie savonds nog doen zonder musli
En misschien luzerne brokjes ( droog) mijn oudje eet ze niet geweekt.. lust mevrouw niet net als teveel fibernugget in haar bietenpulp blieft ze niet al eet ze gelukkig nog wel wat gras en hooi

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:29

Bietenpulp, zemelen en grasmix of evt grasbrokken weken en dat in een grote kuip voeren? Allemaal bulkvoer, en geweekt moet dat ook zonder tanden en kiezen grotendeels wel weg te werken zijn. Zo heb ik mijn oudje ook de laatste jaren doorgesleept.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:30

Equifyt zupa kun je een beste bult van geven,net als grasbrokken (die je trouwens ook in kruidenrijkere variant kunt krijgen oa agrobs heeft ze nog en equifyt ook) eventueel kun je lucerne of rijstbrokjes geven. Die zijn droog oplikbaar dan wel te weken. En daar hoeft niet echt op gekauwd te worden. Mijn oude tinker heeft daar een tijd op moeten staan bij gebrek aan goed hooi en gras, en later toen na een flinke tik zijn kaak in de kreukels lag en hij niet echt goed kon kauwen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:40

Vast niet de beste oplossing, maar ik heb de laatste periode de wekker gezet en onze oude shet toen 's nachts wat extra gegeven.

Hij miste alle snijtanden en inmiddels een aantal kiezen, dus hooi werd wel een ding. Hij vond het nog wel lekker om op te kauwen, maar propte en dat vond ik ook wat spannend. Gras at hij redelijk, maar ook proppen en geen mogelijkheid tot 24/7 gras.

Ik voerde altijd al vanaf de kortere dagen wiesencobs en evt bietenpulp bij. SP vond hij niet super en ik vind het ook best snel zuur ruiken, dus niet ideaal om klaar te zetten of voor langere tijd aan te bieden.

Hier is de laatste ronde tussen 10 en 12 en de eerste ronde om half 7. Hij kon de schuur in onder een balk door en zo wat langer van zijn maaltje eten. Dan weekte ik bij laatste ronde de volgende en die bood ik dan rond 3/4 aan. Ik keek daarvoor naar hoelaat de laatste ronde was. Hij stond al te wachten of kwam er gelijk aan.
Dan had ik voor de ochtend wel al het droge klaar staan en zette dat alleen onder water.

En dan overdag ook steeds zo.

Het is niet gezond voor de nachtrust en ik heb nog steeds wel wat slaapproblemen, maar het gaf me ook een soort van rust dat hij steeds kon eten.

Wij bieden het wel altijd aan in een flexibele tub of ophang bakken die je steeds weer kan afspoelen, want zeker nu krijg je ook onwijs veel vliegen ( en misschien ook muizen, ratten en dergelijke )er op af. Ook iets om over na te denken als je geweekt voer aanbiedt van 9 uur tot volgende ochtend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:03

Heb je Hartog Senior al eens geprobeerd? Die is nog wat fijner en zachter dan de meeste grasmixen.
Ik voer deze ‘s winters aan mijn oudje, in een grote speciekuip, en dat is het enige droge ruwvoer dat hij echt goed eet en wat ik de hele nacht kan voeren.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:35

Op een gegeven moment stoppen ze echt wel net het eten van de geweekte emmers.
Maar he hebt hem nog naar bet dus zou wel eerst gaan opbouwen.
Hie Wtl krijgt hij nu per keer en hoevaak krijgt hij dit per dag?

Geef je nu senior priores gemengd met gras brok?

Hartog senior gras mix is heel zacht en wordt hier ook goed gegeten. Dat zou je nog kunnen proberen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 17:38

Het grootste probleem is dat het er op lijkt dat hij gewoon aan één stuk door blijft kanen tot het op is. Ik vind het geen punt om een grote bak slobber neer te zetten, maar het lijkt me ook geen goed idee om hem in een keer zoveel te laten eten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:38

Ik denk dat ts vooral bedoeld dat hij 's nachts niet te lang zonder eten staat.
Het ene eet hij te goed, het andere niet.

Ik vind die stenen tip niet eens zo gek bedacht, dat het lekkere voer dan toch wat trager gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:42

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:44

Ik heb eens op een stal gestaan waarbij een paard een voerautomaat in stal had. Dit paard had maagproblemen en kreeg elke paar uur lucerne, slobber oid. Deze ging ook ergens in de nacht open, is dit een optie voor jouw oudje?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 17:50

Hartog senior nog niet geprobeerd, ga ik doen.
Hij krijgt per dag 2 scheppen ongeweekte seniores priores en 2 scheppen fibre nuggets, door elkaar gemengd. Daarnaast weidegang. Hij is nu goed op gewicht.
Op de manege kreeg hij twee kilo basisbrok en hooi. Hooi at hij daar nog enigszins, sinds de tandarts is geweest vorige week hier eigenlijk niet meer.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 17:51

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:01

Kan aan onderkant verzwaard worden tot 16 Kg
Gewicht 4 Kg

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 18:04

marleen_88 schreef:
Ik heb eens op een stal gestaan waarbij een paard een voerautomaat in stal had. Dit paard had maagproblemen en kreeg elke paar uur lucerne, slobber oid. Deze ging ook ergens in de nacht open, is dit een optie voor jouw oudje?

Daar zijn we idd naar aan het kijken, maar die dingen zijn duur. En ik vrees dat zijn buurman de boel op stelten gaat zetten als hij hoort en ziet dat er eten komt en hij niks krijgt. Dus dan moeten het er twee worden. Maar het zou wel dé oplossing zijn.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 18:05

DuoPenotti schreef:
Kan aan onderkant verzwaard worden tot 16 Kg
Gewicht 4 Kg

Oh dat is wel handig…

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:22

Er was hier op bokt iemand die doormiddel van een slot op een timer de paarden en stuk gras erbij gaf. Misschien kun je een soort kast maken, waarbij de plank die voor het voer zit naar beneden valt na een bepaalde tijd.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:24

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:32

Fouragehandelaars willen wel eens gehakseld hooi voor de veeteelt verkopen. Is gewoon geperst in meestal grote balen.
Misschien is dit wat ?

Mijn oudje destijds kon ook geen hooi meer knabbelen en daarvoor knipte ik het hooi klein met een snoeischaar.
Was wel a hell of a job :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:12

scrabbel schreef:
Er was hier op bokt iemand die doormiddel van een slot op een timer de paarden en stuk gras erbij gaf. Misschien kun je een soort kast maken, waarbij de plank die voor het voer zit naar beneden valt na een bepaalde tijd.

Ik heb hier wat onderzoek naar gedaan voor mijn senior destijds, maar ik wilde geen slobber laten vallen, dat leek me nogal een smeerboel worden.
Mijn idee was een soort kast (met doorzichtige zijwanden) waar de bak slobber in zou komen te staan. Het deurtje wilde ik laten openen dmv iets als zo’n feedgate-timer of een chicken guard.
Ik heb ‘m helaas nooit hoeven bouwen, pony leeft inmiddels niet meer.

Voor het hakselen van hooi werkt een takkenversnipperaar enigszins. Je moet het er meerdere keren doorheen halen, maar wordt dan wel kleiner.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:41

Doe even allen wat puur fibernuggets in een emmer,laat dat weken en geef dat in een speciekuip.
Kijk even hoe lang hij daar mee doet?
Ik heb een van 31,die staat winters apart en die krijgt om 6 uur ‘s middags 3 emmers vol met net zoiets als de fibernuggets…( ik geef wiesencobs)
ik meng dan nog masters senioren slobberbrok er door.
Zij eet een tijdje..stopt dan weer even tien minuten.gaat dan weer verder,stopt weer even.
gaat later weer verder …
Prima!
en dat is uiteraard wel na een paar uur op….maak het slobber niet te dun, ze moeten er nog wel op kauwen.
Maar ze heeft dan fijn zacht hooi waar ze wat op sabbelt/kauwt en die sappen krijgt ze ook wel binnen.
Dat gaat prima zo tot de volgende ochtend waar haar volgende portie slobber weer komt.

Kijk even of je het zo kunt doen?
Echt heel lastig altijd dat bijvoeren van oudjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:44

MairiMacBran schreef:
Het grootste probleem is dat het er op lijkt dat hij gewoon aan één stuk door blijft kanen tot het op is. Ik vind het geen punt om een grote bak slobber neer te zetten, maar het lijkt me ook geen goed idee om hem in een keer zoveel te laten eten.

Hoeveel kilo is dat en hoe lang doet hij er mee?
Kijk hooi eten ze ook door hè, als hij rustig aan door staat te kauwen op die slobber en dat is na een half uur op ja dat zou dat wel moeten kunnen.
Die van mij heeft een tien liter emmer slobber in een half uurtje op.