Hoe aard mijn paard beter oefeningen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Hoe aard mijn paard beter oefeningen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 17:31

Met aarden bedoel ik niet beter in zijn vel zitten maar hoe gaat mijn paard beter contact maken met de aarde. Hoe loopt hij steviger op de aarde, hij is alternatief behandeld en daar kwam ook uit dat hij beter moet aarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hoe aard mijn paard beter oefeningen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:39

Kon je alternatief behandelaar daar geen antwoord op geven?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:40

Zweeft hij nu? Daar zou ik geld voor vragen. :))

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:46

Waarvoor werd hij dan behandeld?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:48

Ik begrijp ook niet zo goed wat je bedoelt. Is je paard lomp? Let hij niet op waar hij zijn voeten neerzet ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:50

Vanuit natuurkundig oogpunt moet je hem meer voeren, dan wordt hij zwaarder en dan staat hij steviger.

Vraag het de behandelaar. Het is ontzettend onfatsoenlijk om met vage termen te gooien en de eigenaar met vragen te laten zitten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 17:51

Ja ze kon zeggen hoe dat moet maar ik zoek meerdere oefeningen, hij heeft last van verschillende dingen en je ziet ook bij zijn achter benen dat hij niet stevig loopt zeg maar. De osteopaat is ook geweest, hij had vooral veel last van de warmte en dan zag je ook terug in het lopen. Aarden bedoel ik mee contact maken met de aarde, dan ga je ook beter lopen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:52

Heeft je paard dan ataxie ofzo? Wat gaf de behandelaar aan oefeningen mee ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:54

Je kunt nooit méér fysiek contact maken dan de daadwerkelijke oppervlakte van je voetzool, tenzij je erbij gaat liggen.
Ik zou gewoon nog even om een duidelijk antwoord vragen. Heel slordig om iemand zo met vragen achter te laten.

Ik zou ook gokken dat het gaat om een paard met coordinatie problemen en doen moet je eerst weten wat de oorzaak is.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:01

Met aarden bedoelen ze denk ik minder denken en meer voelen zo had ik het begrepen tijdens haptonomie. Ik kreeg letterlijk de tip om aan mijn voeten te denken.Waar zijn ze waar wijzen je tenen naar toe hoe voelen ze hoe sta je.
Het helpt ontspannen.Featherlighthorsemanship op Facebook deelde toevallig een filmpje waarin ze het paard stuurde met haar lichaams houding en dan vooral ook haar voeten erg interessant.
Ik zou een paard dan letterlijk grondwerk laten doen.Voerballen en spelletjes waarin hij z’n voeten gebruikt zoals pootje geven en voetballen.
Misschien een obstakel parcours en denk spelletjes zoals een snuffel mat.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:04

Tsja, aarden. Als mens zijnde zie ik dat als contact maken met je lichaam en uit je koppie gaan als je piekert of stress hebt. Door bijvoorbeeld aandacht naar je verschillende lichaamsdelen te sturen waardoor je je focus verplaatst. Klinkt zweverig en het komt ook meer voor in de spiriwiri kringen, maar eigenlijk is het niet veel anders dan jezelf wat afleiden en steviger in je lichaam komen.

Maar een paard aarden, je kan het moeilijk gaan vertellen al z’n aandacht te verleggen en op zijn benen/hoeven te focussen. Aarden is een bewuste actie en ik geloof niet dat paarden (& de meeste dieren) over het bewustzijn beschikken zoals mensen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:49

Het klinkt alsof dit paard problemen heeft met zijn si. Daar zie je vaak dergelijke problemen met de achterbenen. Als het warm is gaan wij ook niet opeens met 1 been anders lopen. Een paard dus ook niet met zijn achterbenen. In andere woorden ontspanning opzoeken, rechtrichten, lang laag werken, rek en strek oefeningen etc

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:57

Met het aarden zoals haptonomie doe je dat het beste door middel van masseren van de benen van boven naar beneden
Zelf doe ik dan ook nog stretch oefeningen erbij van de benen maar je moet echt wel dan weten wat je paard wel/niet wil
Zelfde als massage van de benen

Weet waar je aan begint

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 22:12

marleen_usar schreef:
Met aarden bedoel ik niet beter in zijn vel zitten maar hoe gaat mijn paard beter contact maken met de aarde. Hoe loopt hij steviger op de aarde, hij is alternatief behandeld en daar kwam ook uit dat hij beter moet aarden.

Tja, slordige behandelaar.

Heb jij zelf het idee dat hij niet stevig genoeg staat/ loopt?

Als leerling van Linda Tellington-Jones heb ik nog al wat 'Feldenkrais voor paarden' gezien.
(In plaatselijk jargon: het labyrint en andere 'mikado' spelletjes, beenwerk, bodybandages en een aantal 'ttouches' en voor wie durft: de wip.)
Het doel is, dat het zenuwstelsel van het dier zelf uitknobbelt (aan de hand van allerlei minder gewone bewegingen) hoe een beweging het makkelijkste gaat. Inclusief zoiets belangrijks als 'snappen' waar je zwaartepunt zit en waar je je hoeven het beste neer kunt zetten.
Die balancing pads doen ongeveer hetzelfde (het is wat statischer dan je eigen weg zoeken in een labyrint).

Uiteraard: goed kijken naar het hele dier - en onderschat de oefeningen niet.
Als in: je doet al snel te veel.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 06:05

Zoals hierboven genoemd wordt met aarden vaak het terugkomen in je lichaam bedoeld. Je gaat uit je hoofd en brengt je bewustzijn terug naar je lichaam. Als mens kun je dit bijvoorbeeld doen door een bodyscan of meditatie maar voor een paard een bandje met een geleide meditatie aanzetten werkt misschien niet zo goed :+
Probeer eens te zoeken op proprioceptie, dan kun je vast oefeningen vinden om het lichaamsbewustzijn van je paard te trainen. Balkjes werk of een zachte mat waarop het paard zijn balans moet vinden zijn hier bijvoorbeeld fijn voor, of je kunt je verdiepen in intrinzen.
TRT method haakt ook mooi in op het lichaamsbewustzijn en als je qua bodywork iets wil doen is Masterson method heel fijn. In het 'alternatieve' circuit heb ik van cranio sacraal hele mooie resultaten gezien maar ik weet niet waar jou behandelaar mee werkt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 07:09

Het aarden van een paard werkt niet anders dan de energie die naar buiten gericht is terug naar z’n lijf te brengen. Waar de focus is gaat de energie naar toe. Terug in z’n lijf brengen kun je doen door aanraking of massage maar wat mij betreft werkt dat vaak niet afdoende. Soms hebben ze gewoon echt een beetje meer hulp nodig. Hoe ik dat precies doe is lastig uit te leggen maar ik gebruik onder andere handoplegging, dus gewoon je handen op het paard leggen waar bij je ze een tijd op dezelfde plek laat liggen en er als het ware een energieverbinding komt tussen jou en je paard. Je moet als je dat diet wel heel mindfull zijn zelf. Anders zweef je met je paard mee. Ik ben nu reiki master maar ook daarvoor deed ik onbewust altijd al hetzelfde. Ook zie je dat deze paarden weinig focus hebben in het werk. Denk spelletjes, een keer een snuffelmat maar ook starten en stoppen aan een longeerlijn bijvoorbeeld kunnen hem daarna helpen de focus terug te vinden.

Mijn conclusie; het land zit vol met paarden die uit hun lijf zijn en die zijn niet prettig om mee te werken. Aarden helpt wel degelijk om ze in balans te brengen maar het is niet een stappenplan of truckje. Het is een intuïtief proces en als je het eenmaal doorhebt is het eigenlijk best wel simpel.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:39

Ik zat ook te denken aan de Tellington Touch methode, heb zelf sinds kort een grondwerk instructrice die hiermee werkt omdat mjn paard ook wat beter in haar vel mag komen (kan 1 van de redenen zijn waarom ze niet met alleen mij op pad wil)

Lijkt me een goede manier om je paard en jou te helpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:18

Lomax123 schreef:
Ik zat ook te denken aan de Tellington Touch methode, heb zelf sinds kort een grondwerk instructrice die hiermee werkt omdat mjn paard ook wat beter in haar vel mag komen (kan 1 van de redenen zijn waarom ze niet met alleen mij op pad wil)

Lijkt me een goede manier om je paard en jou te helpen.

En als je dan meteen even de site vermeldt, geeft dat Marleen een stuk houvast: https://tteam-ttouch.nl/
Linda Tellington Jones is de grondlegger van dit concept dat voort borduurt op de Alexander-methodiek (voor mensen): https://alexandertechniek.nl/

Meer voor jezelf maar ook zinvol: https://www.centeredriding.org/ door Sally Swift. De oplettende onderzoeker herkent ook daar dezelfde technieken die allemaal gebaseerd zijn op bewustwording van jezelf en je positie in je omgeving.

Je kunt er de wereld aan zweverij omheen hangen om het interessant te laten lijken, maar de basis is domweg weten waar je uithangt. De rest kan in de vuilnisbak......
Het is belangrijker dat je een instructeur treft die "jouw taal" spreekt, waar je je prettig bij voelt en die je het vertrouwen geeft dat je verder komt en gaandeweg ook resultaten boekt!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:26

Inderdaad ikke. Ik heb al jaren centered riding les en het heeft zowel mijn paard, als mij veel gebracht. Tijdens de training maar ook daarbuiten en zelfs in mijn dagelijkse leven. Centered riding beveel ik echt van harte aan. Al is de ene de andere instructie niet, hetzelfde met alle methodes of technieken.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:28

Ik denk toch dat het allerbeste is om je paard gewoon vrijheid te geven op een zo natuurlijk mogelijke manier.Wij mensen dwingen paarden bijna om te (veel te ) denken met alles wat we van hun vragen en wat tegen hun natuur is.Goed leren voelen lukt het best als je totaal ontspannen ben en vooral ook als je zelf mag bepalen hoe je je het prettigste voelt.Dat is voor een paard niet anders .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 10:25

@office hij heeft alle vrijheid dus dwingen hem iets te doen dat doe ik niet, door omstandigheden ben ik ook het “contact” met hem kwijtgeraakt. Ik weet ook dat als ik zorg dat ik zelf goed geaard ben mijn paard ook beter geaard is. Er staan goede tips hier daar ben ik heel blij, ik zie de problemen die heeft heeft onder ogen, en dat maakt al een heel groot verschil.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:01

Hoi,

Er zijn hier inderdaad al veel mooie tips gegeven, zoals o.a. Centered Riding ® (wat niet over rijden hoeft te gaan :) ), Linda Tellington Jones, rechtrichten, massage e.d.
Wat ik persoonlijk wel een beetje "vaag" vind is de soort oefeningen die de alternatief behandelaar nodig vindt, weet je dat zelf ?

Wat het kan letterlijk gaan om meer zijn lijf voelen en "weten dat hij achterbenen heeft" dus gericht op proprioceptie, of op het trainen van spieren en ook zoals mensen hier aangeven meer uit je hoofd (wat bij mensen vaak nodig is). Jij geeft aan dat het om de eerste of tweede vorm gaat, dus niet om het kalmeren van het zenuwstelsel.
Maar dan zou ik dus willen weten welke lichaamsdelen/spieren moeten "hoe" getraind worden.

Je kan benen afstrijken o.i.d. om meer lichaamsbesef "te kweken" maar of dat nu de bedoeling is ?
Misschien kan je je alternatief behandelaar een linkje sturen naar dit topic en dat zij dat op basis daarvan je wat meer sturing kan geven.
Want iets doen terwijl je eigenlijk niet precies weet wat er nodig is kan misschien ook averechts werken.
En als ik het zo lees heeft zij je met vragen laten zitten, dus mag je om antwoorden vragen.

Dat je je paard wilt helpen en problemen onder ogen ziet is al een hele mooie stap. En misschien kan jij inderdaad oefeningen doen om op de "mensen-manier" meer geaard te zijn en daarmee je paard ook weer te helpen in het contact. Daar is de Trust-Technique bv. ook mooi voor. Helpt bij aarden (voor jou én je paard) en verbinding.