Ferto lac 3 voor sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_Peard

Ferto lac 3 voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 15:06

Beste mensen,

Ik heb twee paarden thuis, 1 drachtige merrie en een 3 jarige merrie. Beide merries staan nu een half jaartje bij mij aan huis en deze geef ik beide Havens Ferto-lac 3.

Mijn drachtige merrie kreeg dit op haar vorige adres ook dus deze wilde ik niet wisselen. Mijn 3 jarige kreeg in de opfok opfok brok, maar deze geef ik nu ook Ferto-Lac.

Mijn 3 jarige ben ik nu aan het beleren en mijn drachtige merrie breng ik rustig aan de longe zodat ik haar na de geboorte van het veulen weer rustig op kan bouwen als rijpaard.

Nu zit ik er een beetje mee dat Ferto-Lac een brok is voor fokmerries, dus mijn vraag is of mijn 3 jarige hier ook genoeg aan heeft als ik haar ga trainen of dat zij beter over kan op een ander type brok.

Ze staan bij mij 14/15 uur per dag op een weide met goed gras en onbeperkt toegang tot extra kuilvoer. De overige 9/10 uur staan ze op stal waar ze ook onbeperkt kuil hebben via een hooinet waarvan ik zorg dat deze altijd gevuld is.

Ik hoor graag de adviezen.

Bowo

Re: Ferto lac 3 voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:21

Waarschijnlijk krijgt je 3 jarige eerder teveel dan te weinig energie nu. Hoeveel krijgt ze? Als dat weinig is, krijgt ze mogelijk niet genoeg vitaminen etc.

Merriebrok zit doorgaans hoger in eiwit, wat in principe gunstig is voor spieropbouw, maar voor een paard dat niet werkt, is het waarschijnlijk overbodig (en daarmee kan het een extra belasting zijn voor de nieren). Als je paard aan het werk gaat, gaat deze brok dus waarschijnlijk wel beter passen dan het nu doet, maar ik weet niet of het de beste optie is.

Hoeveel krijgt ze? Hoe ziet ze eruit qua vetjes en bespiering? En misschien een aparte vraag, hoe schoon is haar stal? (Als die heel erg naar ammoniak ruikt, voor je waarschijnlijk teveel eiwitten)

Eva_Peard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 17:23

Afbeelding
Bowo schreef:
Waarschijnlijk krijgt je 3 jarige eerder teveel dan te weinig energie nu. Hoeveel krijgt ze? Als dat weinig is, krijgt ze mogelijk niet genoeg vitaminen etc.

Merriebrok zit doorgaans hoger in eiwit, wat in principe gunstig is voor spieropbouw, maar voor een paard dat niet werkt, is het waarschijnlijk overbodig (en daarmee kan het een extra belasting zijn voor de nieren). Als je paard aan het werk gaat, gaat deze brok dus waarschijnlijk wel beter passen dan het nu doet, maar ik weet niet of het de beste optie is.

Hoeveel krijgt ze? Hoe ziet ze eruit qua vetjes en bespiering? En misschien een aparte vraag, hoe schoon is haar stal? (Als die heel erg naar ammoniak ruikt, voor je waarschijnlijk teveel eiwitten)

Dankjewel voor de uitleg

Ze krijgt nu 1 kilo van dit brok. Qua vetjes ziet ze er wel goed uit, niet te dik en niet te mager. Bespiering ben ik nu aan het opbouwen, vooral over de rug ontbreekt deze nog wat, heb een foto bijgevoegd van haar.

De stal ruikt bij het uitmesten niet heel erg, wel is het bij het grote uitmesten wat ik elke twee maanden doe wel echt een ammoniak geur. Dus dan misschien toch wel teveel eiwit

Maar ik zou niet weten op wat voor brok ik dan voor haar over moet. Ik heb niet het idee dat ze energie tekort komt, ze is niet gouw uitgeput en ook niet echt hangerig ofzo, eigenlijk is ze juist wel actief.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:38

Merrie brok is heel mooi brok voor jonge dieren.
Ik zou idd ook opletten dat je niet teveel voert er van.

Een basis brok kan ook prima. Meerdere wegen naar Rome.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:13

Denk dat doorgaan met de merriebrok prima is voor dit paard. 1 kilo is een nette hoeveelheid als je het mij vraagt, ze is niet dik, maar mist inderdaad nog wat spier. Dan is wat extra eiwit niet verkeerd als ze nu aan het werk gaat en die spieren gaat opbouwen. Dat het bij die 2 maanden stinkt is wel normaal, er zit sowieso ammoniak in urine, maar het kan erger worden met een eiwit overschot.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:22

Ik zou eigenlijk dan voor de drie jarige overstappen op de draversbrok.
https://www.paardenvoeders.nl/files/med ... rok_nl.pdf

Denk dat die beter past dan merriebrok?

Citaat:
De Havens draversbrok sluit tevens zeer goed aan bij de vraag en behoeften van opgroeiende paarden. Dat maakt deze brok de ideale opvolger van de HAVENS Opti-Grow (veulenkorrel). Opgroeiende paarden hebben een verhoogde energiebehoefte om voldoende te kunnen groeien, bewegen en om een goede weerstand op te bouwen. Daarnaast is extra vitamine E belangrijk voor een goede basis