Hulp gevraagd over goed voer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JillAthos92

Hulp gevraagd over goed voer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 13:51

Hallo allemaal !!

Ik heb een vraagje mijn pony is vorig jaar dec heel erg hoefbevangen geweest. Nu is hij hier gelukkig weer helemaal boven op gekomen!
Nu wil ík brokjes voor hem kopen die gezond zijn en zo min mogelijk suiker.

Hij komt niet meer op het land alleen 24/7 op de paddock, met een 17kilo net met mazen van 2 bij 2.

Hooi analyse:
- energie waarde: <0.51/kg Ds
- proteine ruw eiwit: 76-91 g/kg Ds
- suiker: 76-100 g/kg/Ds

Ik heb ook een bloed onderzoek laten doen daaruit bleek dat hij beetje bloedarmoede had daar voor gebruik ik nu hemo booster.
Fotos heb in toegevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik gebruik van horse flex: msm en vitamine E !!

Ik ben eigenlijk opzoek naar een brok waar genoeg vitamines en mineralen in zitten en niet zo veel suiker en luzerne gewoon zo puur mogelijk.

Hopelijk kan en wil iemand mij helpen !

Ik heb al zo veel geld uit gegeven aan dierenartsen en bloedzuigers etc dus als er iemand hier is die mij en me paardje zo wil helpen zou ik dat echt zo mega lief vinden

Ibbel

Re: Hulp gevraagd over goed voer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:14

Waarom niet gewoon een vitaminebrok of balancer? Daarmee geef je gewoon alle vitamines. Meeste paarden hebben totaal geen krachtvoer nodig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:15

Geef je ook daadwerkelijk 17kg? Dat is behoorlijk veel voor een pony.
Je basis begint verder bij het weten hoeveel suiker er in je hooi zit. Vaak is dat een grotere boosdoener dan ander voer. In jouw geval is dat vrij laag, maar zou je nog kunnen weken om het suiker te verlagen.
Verder is het goed om te (laten) berekenen of je nog eiwit bij moet voeren.

En als laatste: neem een balancer ipv brok. Dan voorzie je in alle vitamines, mineralen en sporenelementen.
Ik heb een uitgebreid overzicht gemaakt van balancers, hoeveel je moet voeren, wat ze kosten en of ze graan- en/of luzernevrij zijn: https://www.equinoji.nl/blogs/1840806_b ... op-een-rij

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 14:16

Ibbel schreef:
Waarom niet gewoon een vitaminebrok of balancer? Daarmee geef je gewoon alle vitamines. Meeste paarden hebben totaal geen krachtvoer nodig.

Ja dat zoek ik ook geen kracht voer

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:18

Ik geef Agrobs weidemineral de senior, de dierenarts stond een beetje versteld hoe goed deze mineraalbrok was samengesteld. Onze twee seniors (18 en 21) blinken ons tegenmoet, mooie mest, zijn zeer aangenaam in omgang, zelfs de lipi die eigenlijk bij aankomst (dec '23) een draak was.

St Hippolyt Equigard ook zeer goede ervaringen mee.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:26

Horseadds balance is een mooie complete vitaminebrok en de prijs per dag is ook nog gunstig.

17kg hooi per dag, dat is wel erg veel? Dan krijgt hij dus daardoor ook al heel veel suiker binnen (=1,3 tot 1,7 kilo!!)

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 14:46

Nibbit schreef:
Horseadds balance is een mooie complete vitaminebrok en de prijs per dag is ook nog gunstig.

17kg hooi per dag, dat is wel erg veel? Dan krijgt hij dus daardoor ook al heel veel suiker binnen (=1,3 tot 1,7 kilo!!)

Dat is zeg maar als ik rond 7u kom en dan tot de volgende dag 7 uur dus hij moet er wel 24 uur mee doen. Want ik kan zelf niet zo vaak naar stal komen

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 14:47

Daihyo schreef:
Geef je ook daadwerkelijk 17kg? Dat is behoorlijk veel voor een pony.
Je basis begint verder bij het weten hoeveel suiker er in je hooi zit. Vaak is dat een grotere boosdoener dan ander voer. In jouw geval is dat vrij laag, maar zou je nog kunnen weken om het suiker te verlagen.
Verder is het goed om te (laten) berekenen of je nog eiwit bij moet voeren.

En als laatste: neem een balancer ipv brok. Dan voorzie je in alle vitamines, mineralen en sporenelementen.
Ik heb een uitgebreid overzicht gemaakt van balancers, hoeveel je moet voeren, wat ze kosten en of ze graan- en/of luzernevrij zijn: https://www.equinoji.nl/blogs/1840806_b ... op-een-rij

Dat is zeg maar als ik rond 7u kom en dan tot de volgende dag 7 uur dus hij moet er wel 24 uur mee doen. Want ik kan zelf niet zo vaak naar stal komen

Bij wie kan je dat laten berekenen dan? Oh ik ga is even op de link klikken !

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:08

17 kg per 24 uur vind ik ook vrij veel. Weet je zeker dat het zoveel is? Weeg je het af? Hoeveel werkt je pony? Is je pony goed op gewicht?
Voor je beeldvorming: mijn paard van 1.73 weegt zo’n 640 kg en krijgt in de winter (als ie niet op de wei staat) zo’n 10-12 kg per 24 uur. Hij staat op stro dus kan dat ook knabbelen. Hij loopt zo’n 5x in de week ;)
Omtrent je voervraag; ik heb jaren vitalbix gevoerd. Deed de mijne het goed op.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:57

JillAthos92 schreef:

Bij wie kan je dat laten berekenen dan? Oh ik ga is even op de link klikken !

Bij equilin geven ze sowieso goede adviesen en geven ze ook advies over evt eiwitten bijvoeren/berekenen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:30

Een normaal paard heeft voor zijn onderhoud dagelijks zo'n 1 - 1,5% van zijn lichaamsgewicht nodig aan ruwvoer (droge stof). Een paard van 600 kg heeft dus 6 tot 9 kg ruwvoer (droge stof) per dag nodig. Dat is 30 - 45 kg vers gras (ervan uitgaand dat dit uit 80% water bestaat) of 7,5 - 12 kg hooi (20% water).

(Bron: knhs)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:48

Naast alle tips zou ik sowieso voor de zekerheid ontwormen ivm de verhoogde eosinofielen. Heeft de dierenarts daar niks over gezegd?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:58

Nibbit schreef:
Een normaal paard heeft voor zijn onderhoud dagelijks zo'n 1 - 1,5% van zijn lichaamsgewicht nodig aan ruwvoer (droge stof). Een paard van 600 kg heeft dus 6 tot 9 kg ruwvoer (droge stof) per dag nodig. Dat is 30 - 45 kg vers gras (ervan uitgaand dat dit uit 80% water bestaat) of 7,5 - 12 kg hooi (20% water).

(Bron: knhs)

Dit inderdaad. Dus als het gaat om een pony en hij krijgt echt 17kg is dat veel teveel.
Het is wel interessant om eens te wegen wat je daadwerkelijk voert als het net vol zit. En als je je pony niet zonder wil laten staan, wat heel goed is, kun je bijvoorbeeld 10 kg hooi geven als het om een grote pony gaat en nog 3/4kg stro of graszaadhooi. Dan kan hij altijd wat knabbelen, zonder dat hij te dik wordt.

De lijst is redelijk compleet en elke balancer is prima om te geven. Elk paard is persoonlijk. Ik ken paarden die bijvoorbeeld rillerig worden van Metazoa of zand gaan likken van Vitalbix, maar ook genoeg paarden die het er prima op doen. Dat is kwestie van uitproberen.

In dit topic staan veel ervaringen met balancers. Wel een waarschuwing: je loopt het risico dat je door de bomen het bos niet meer ziet door de vele producten en ervaringen :D
[PW] Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

De dagelijkse eiwitbehoefte (VREP) van een pony van 200kg zonder arbeid of met lichte arbeid is 160-200 gram en voor een pony van 400kg 270-345 gram per dag. Er vanuit gaande dat je een ruin of merrie hebt.
Als jij 10 kg hooi voert, dan voer je meer dan genoeg eiwit met je hooi. Dat is zelfs als je flink traint nog voldoende.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:59

Oerbalans van Vitalstyle

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 17:38

Hannanas schreef:
Naast alle tips zou ik sowieso voor de zekerheid ontwormen ivm de verhoogde eosinofielen. Heeft de dierenarts daar niks over gezegd?

Ja kopt ik heb m 29 juli ontwormt dat heb ik gelijk mee gekregen bij de hemobooster

Firesolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:30

Weet iemand of je een balancer als Vitalbix kunt voeren op een nuchtere maag? Mijn paard is behandeld voor maagzweren en krijgt nu geen gewone biks meer. Ik dacht misschien mag zo,n balancer wel. Het zou het voeren bij ons op stal vergemakkelijken, want nu krijgt ze later haar biks, maar dat wordt nog wel eens vergeten. Ik hoor het graag!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:15

Pal na een maagonderzoek snap ik wel dat een paard 'echt nuchter' is.
Balancer ipv gewone biks kan prima.

(...en om de maag te sparen na de ingreep graag gevuld houden, maximaal vier uur zonder eten.)