Schema na eerste weken revalidatie ocd operatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Schema na eerste weken revalidatie ocd operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 09:38

Hoi!

Mijn jonge merrie is onlangs aan OCD geopereerd.
Inmiddels staat ze 4 weken op boxrust, waarvan 2 weken 2x per dag 10 minuten stappen. Ze moet nog ruim 2 weken op boxrust + stappen tot de controle op de kliniek.
Ze staat nu op een revalidatiestal, dus ik heb de kliniek even gebeld over hoe de volgende periode er uit kan zien, als ze bij de controle helemaal goed zal lopen.

Ik begrijp dat ze iig in een kleine paddock mag. Verder kan het zijn dat we kort aan de longe draven mogen opbouwen, maar het kan ook zijn dat het stappen uitgebreid wordt.
Als ze maar 1x per dag iets met haar hoeven doen, wil ik haar graag naar 'huis' halen. Qua financiën hakt het er allemaal flink in en 1x per dag is te doen (we wonen een half uur met de auto van stal)
Het hangt natuurlijk allemaal af van de controle.

Nu ben ik even benieuwd hoe bij jullie revalidatie er uit zag, na de 1e 6 weken?

gomir

Re: Schema na eerste weken revalidatie ocd operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:54

Volgens mij mocht hier alles na 6 of 8 weken gewoon weer vrij bewegen in de wei en het werk langzaam oppakken. Maar daar werd van 2 tot 6 weken het stappen ook al uitgebreid als ik het me goed herinner.
(meestal hou ik het jonge spul gewoon op stal, daar ga ik niet aan de hand mee lopen wandelen :+ )

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 18:15

Nee daar keek ik ook niet perse naar uit @gomir, na een paar weken volledige boxrust te moeten gaan stappen met zo'n jong ding haha.
Maar ze is voorbeeldig! Al die tijd dat ze op boxrust staat, hartstikke braaf. Ze gaat op de revalidatiestal 2x per dag 10 min in een heel grote stapmolen; geen stap verkeerd. Dus stappen aan de hand gaat eigenlijk ook prima (ze is uiteraard wel enorm alert :D maar met dit weer heeft ze ook niet veel energie)
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 13-08-24 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:17

Hier idd ook dat alles dan weer mag.
Maar mijne zijn nog zo jong dat ze nog een seizoen de wei op gaan. Lekker herstellen. Dat heeft mijn voorkeur :j

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 18:20

@Cioccolate zou ik het liefst ook doen. We wilden haar toch lekker vakantie geven om alles te verwerken van het zadelmak maken etc. Maak me een beetje zorgen om haar in een klein paddockje terwijl ze de rest de wei op ziet gaan. Denk eerder dat ze dan debiel gaat doen, dan nu op stal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:22

Hier had ik ook een klein deel afgezet, rest stond ook op de paddock. Later toch maar de helft van een paddock gedaan. Op een klein stukje was het veel belastende dan op de halve :=
Dus het is ook een beetje per situatie en paard afhankelijk. Maar staar je niet blind op bijvoorbeeld een kleine paddock.. soms is iets groter dan klein beter bijvoorbeeld.