Wat vinden jullie van deze hoef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

laurabob

Wat vinden jullie van deze hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-24 20:03

Hoi!

Ik heb een leuk paardje gezien. Maar de hoeven zijn niet heel mooi. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Tralalalalala *\o/*

tamary

Re: Wat vinden jullie van deze hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:06

Om daar een oordeel over te krijgen hier mag je een stuk betere foto's neerzetten dan niet recht en half in het gras. Of verstandiger laat keuren bij kliniek en vraag dan ook meteen de smid daar om mee te kijken qua voeten en zorg dan meteen ook dat er even naar gebit gekeken wordt, want dat is de andere valkuil waar nog wel eens rijproblemen of geld in gaat zitten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:19

Ik zou me zorgen maken om de ribbels die bovenaan de hoef zitten. Kan op problemen (hoefbevangenheid) duiden.

laurabob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-24 20:20

tamary schreef:
Om daar een oordeel over te krijgen hier mag je een stuk betere foto's neerzetten dan niet recht en half in het gras. Of verstandiger laat keuren bij kliniek en vraag dan ook meteen de smid daar om mee te kijken qua voeten en zorg dan meteen ook dat er even naar gebit gekeken wordt, want dat is de andere valkuil waar nog wel eens rijproblemen of geld in gaat zitten.

Ok dank je wel, ja ik laat sowieso keuren. Maar als dit al geen goed teken is niet natuurlijk

Tralalalalala *\o/*

laurabob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-24 20:20

Sim schreef:
Ik zou me zorgen maken om de ribbels die bovenaan de hoef zitten. Kan op problemen (hoefbevangenheid) duiden.

Ja daar dacht ik ook aan idd, ik laat hem staan

Tralalalalala *\o/*

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:25

Ik vind dat je aan de hand van deze foto daar echt geen oordeel over kunt vellen. Dus ik zou m daarom niet meteen laten staan.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:28

Zou een goede foto willen, eigenlijk 4 van alle voeten en deze even met mijn smid overleggen. De ribbels zouden voor mij wel een rode vlag zijn, zou iig even extra navraag doen mbt bevangenheid, of bepaalde ziektes waarbij de kans op bevangenheid groter is. (PPID etc)
Zo op enkel deze foto vind ik het lastig beoordelen, dus zou niet direct laten staan of laten keuren.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:32

Dit soort ribbels krijg je ook bij overgang van hooi naar gras, of van natte grond naar droge grond.
Gezien de lengte van de groei boven de ribbels zijn beide scenario's denkbaar. We hebben een idioot nat voorjaar gehad, met paarden lang op hooi in de nattigheid. En dan krijg je eindelijk een paar drogere maanden met gras, da's dus 2 cm andere groei in de hoef, en dan krijg je dit soort effecten.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 01:36

Die ribbels hoeven inderdaad niet met bevangenheid te maken te hebben. Zou hier dus niet direct je conclusie uit trekken.

laurabob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 06:48

Ok bedankt allemaal! Ik laat de hoefsmid ernaar kijken voordat ik hem laat keuren.

Afbeelding

Tralalalalala *\o/*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:15

Heb jij plaats voor een grote vriend met humor?
https://www.bokt.nl/markt/ad/526795/bel ... 2-jaar-180

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:39

Is zo weinig over te zeggen zo, vind je het paard leuk. Laat het dan goed keuren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:11

Er is inderdaad heel weinig over te zeggen zo, zonder goeie foto's waar hij op het harde staat.
En verder zou ik hem inderdaad ook laten keuren, klinisch.. maar zeker ook röntgenologisch.

Wel valt me op dat hij die ringen op alle 4 de voeten lijkt te hebben, wat eerder duidt op een verandering in t voer, dan op hoefbevangenheid.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:04

De ribbels wijzen inderdaad vaak op verandering in voer. Kan ook iets anders zijn maar dit is meest voor de hand liggend. Verder zie je dat de ribbels golven. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk (kan je niet zien op deze foto) dat de kwartieren te lang zijn en het paard dus niet goed bekapt wordt. Hoeft allebei geen reden te zijn om het paard te laten staan. Verder valt er niet veel te zeggen over de foto's want je kan er niet genoeg op zien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:04

Ribbels ontstaan bij voerovergangen, dus idd zoals Ibbel zegt, kan van gras naar hooi of andersom, ander krachtvoer, maar medicatie of een ander supplement kan ook zo'n ribbel geven.

Hoefbevangenheid kun je niet uitsluitend aan het hebben van ribbels opmaken, mijn haf is nog nooit hb geweest en heeft, doordat ik wat aan het zoeken ben geweest naar het juiste voer en juiste aanvullingen, ook dergelijke ribbels en hij is verder zo gezond als een vis.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:29

Ibbel schreef:
Dit soort ribbels krijg je ook bij overgang van hooi naar gras, of van natte grond naar droge grond.
Gezien de lengte van de groei boven de ribbels zijn beide scenario's denkbaar. We hebben een idioot nat voorjaar gehad, met paarden lang op hooi in de nattigheid. En dan krijg je eindelijk een paar drogere maanden met gras, da's dus 2 cm andere groei in de hoef, en dan krijg je dit soort effecten.

Precies, zeker als ze op alle 4 te zien zijn is dat veel logischer dan een ander probleem.
Het kan een rode vlag zijn, hoeft niet. Ik zou het extra laten checken, naar zeker niet meteen afschrijven zoals ik hierboven al schreef.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:31

Vanaf deze foto kun je er niets over zeggen. De foto lijkt zelfs wat bijzonder, alsof dat linkervoorbeen niet recht is.
Het beste is foto's op harde ondergrond maken. Ik ben nu ergens ook wel nieuwsgierig naar het gehele paard ;)

De ribbels zijn denk ik groeiribbels, zeker als ze op alle 4 de hoeven zitten. Maar als je zelf niet alt te veel verstand nog van paarden hebt zou ik een dier wel laten keuren. Verder zien 2 meer dan 1, dus je kunt de veearts ook als verlengstuk van je eigen ogen zien.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie