Hoelang uier blijven koelen na veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Hoelang uier blijven koelen na veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 20:16

3 weken geleden kwam ons nieuwe paardje bij ons op stal. Kort daarvoor liep ze nog bij het veulen en ze heeft de laatste jaren alleen veulens gehad en weinig gedaan.
Nu heb ik haar de eerste week 3 keer per dag afgespoten met koud water / gekoeld want de uier stond nog erg onder spanning / dik. Dit werd na de eerste week beter en zijn we nu 2 weken bezig met 2 x per week afspoelen. Haar uier is nog wel wat opgezet maar ik denk ook van het fokken : meerdere veulens jaar na jaar. In de laatste twee weken langzaam begonnen met een keer tien minuutjes longeren ( nog geen conditie ) en een keer in de bak gereden en 2 x 20 min buiten gereden , dit wil ik langzaam gaan opbouwen en ik denk ook dat de beweging helpt. Plus vind ze de aandacht en het rijden super leuk.

Afbeelding

Nu wil ik eigenlijk langzaam ophouden met afspuiten omdat ze ook rotstraal heeft die ik aan het behandelen ben en ik wil haar hoeven zo droog mogelijk houden eigenlijk.

Is er iets wat ik kan smeren zodat ik op kan houden met koelen/ afspuiten?

Foto van vandaag na het afspuiten

gomir

Re: Hoelang uier blijven koelen na veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:21

Ik spuit de uiers van mijn fokmerries echt nooit af na het afspenen.
Tot de uier afgezakt is niet te rijk voeren (met name even flink terug in krachtvoer) en dan is het meestal met een paar dagen klaar.

Als het veulen al 3 weken bij de merrie weg is zou ik er mooi vanaf blijven.
2x in de week afspuiten zal sowieso al niet zoveel zoden aan de dijk zetten en misschien hou je door die stimulatie de productie juist wel aan de gang.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:29

Wij spuiten wel af, maar een paar dagen.
Weinig krachtvoer en veel bewegen, dat helpt het beste.
Dus ik hoop dat ze wel in de wei/paddock loopt?
Als je merrie meerdere veulens heeft gehad blijft het waarschijnlijk wel iets opgezet, hoewel ik de spenen op de foto best nog dik vind.
Ik zou niet gaan smeren, eens met gomir, daarmee stimuleer je misschien de productie nog weer.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:09

Kendra schreef:
Wij spuiten wel af, maar een paar dagen.
Weinig krachtvoer en veel bewegen, dat helpt het beste.
Dus ik hoop dat ze wel in de wei/paddock loopt?
Als je merrie meerdere veulens heeft gehad blijft het waarschijnlijk wel iets opgezet, hoewel ik de spenen op de foto best nog dik vind.
Ik zou niet gaan smeren, eens met gomir, daarmee stimuleer je misschien de productie nog weer.

Ze heeft een wei van een kleine hectare met een schuilstal dus is dag en nacht buiten. Echt rijden heeft ze jaren niet gedaan dus moet ik langzaam opbouwen. Ze krijgt nog weinig krachtvoeder maar is best schraal dus ik voer haar wel wat bij. Nog niets gesmeerd maar ik kan dan ophouden met afspoelen denk ik?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:12

gomir schreef:
Ik spuit de uiers van mijn fokmerries echt nooit af na het afspenen.
Tot de uier afgezakt is niet te rijk voeren (met name even flink terug in krachtvoer) en dan is het meestal met een paar dagen klaar.

Als het veulen al 3 weken bij de merrie weg is zou ik er mooi vanaf blijven.
2x in de week afspuiten zal sowieso al niet zoveel zoden aan de dijk zetten en misschien hou je door die stimulatie de productie juist wel aan de gang.

Sorry moest 2 x per dag zijn
Eerste week 3 x per dag
Nu alleen ochtend en avond maar ik wil eigenlijk ophouden met afspoelen ivm de rotstraal te behandelen want de wei is mooi droog en vind het zonde om iedere keer haar benen dus ook hoeven nat te maken

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:13

Stoppen met koelen, nergens voor nodig.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:16

Okay :) bedankt :) dan ga ik stoppen met afspoelen maar kan ik verder iets doen om haar te helpen met de nog dikke uier ? Ze staat dus al in de wei waar ze veel loopt. Rijden onder zadel gaat nog niet zo lang hooguit 20-25 min ivm slechte conditie. Ik voer haar nog weinig ivm dit wou opbouwen maar ze is wel schraal dus wil wel binnenkort meer gaan voeren

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:25

Met zo’n uier heeft ze geen last hoor, geef het tijd, de rest gaat beetje bij beetje vanzelf weg.

Hier ook nog nooit een uier gekoeld, hoe minder je er aan ‘frummelt’, hoe beter.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:13

Uier koelen doe ik ook niet, maar daar stop je nu ook mee. Eerste week krijgt ze hier geen krachtvoer. Alleen hooi of gras. Ook al is ze schraal, daarmee help je haar net even van de melkproductie af. Daarna rustig opbouwen in voer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:02

Koelen is idd niet nodig te zij er ontstekingen ontstaan. Je foto is helemaal prima en geen vol uier meer.
Bewegen is de key. Naast vrije beweging ook wandelen, longeren, stapmolen oid. Maar ook dat stadium ben je al voorbij. Gewoon lekker op gaan pakken :D

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:33

Waarom wil je haar helpen met het dikke uier? Ik zie een heel normaal uier voor een merrie die veulens gezogen heeft. Bij mensen wordt het toch ook nooit meer zoals vóór een zwangerschap? :P

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 19:41

Jasmijn159 schreef:
Waarom wil je haar helpen met het dikke uier? Ik zie een heel normaal uier voor een merrie die veulens gezogen heeft. Bij mensen wordt het toch ook nooit meer zoals vóór een zwangerschap? :P

Omdat die nog wat gezwollen voelt. En er zat anderhalve week terug nog veel druk op. Die is nu wel weg maar er is nog wel iets van zwelling.
Een mens gaat na borstvoeding ook terug naar de normale cupmaat soms dan wel niet in de zelfde shape ;) maar we blijven niet met gezwollen borsten lopen.
Ik begrijp dat ze een wat uitgezakte of grotere uier over houd maar de zwelling hoort wel weg te trekken denk ik

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 19:42

Cioccolato schreef:
Koelen is idd niet nodig te zij er ontstekingen ontstaan. Je foto is helemaal prima en geen vol uier meer.
Bewegen is de key. Naast vrije beweging ook wandelen, longeren, stapmolen oid. Maar ook dat stadium ben je al voorbij. Gewoon lekker op gaan pakken :D

Bedankt :) hier kan ik iets mee :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 19:43

tengeltje11 schreef:
Met zo’n uier heeft ze geen last hoor, geef het tijd, de rest gaat beetje bij beetje vanzelf weg.

Hier ook nog nooit een uier gekoeld, hoe minder je er aan ‘frummelt’, hoe beter.

Het koelen werd aangeraden door de vorige eigenaar dus vandaar dat ik het heb opgevolgd maar dus sinds gister mee gestopt
Morgen weer rijden en kijken hoe het gaat :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 19:44

Muronia schreef:
Uier koelen doe ik ook niet, maar daar stop je nu ook mee. Eerste week krijgt ze hier geen krachtvoer. Alleen hooi of gras. Ook al is ze schraal, daarmee help je haar net even van de melkproductie af. Daarna rustig opbouwen in voer.

Bedankt , ik ga haar nu langzaam meer voeren :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:31

niks aan doen anders blijf je het juist activeren.
lekker op de wei zetten zodat ze beweegt en nauwelijks tot geen krachtover geven

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:48

Juist niet afspuiten, door de druk van de straal activeer je de uier weer. Koelen met een dun straaltje kan wel, en bewegen, dus lopen met haar.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:51

Inderdaad wat er hier gezegd wordt: niet afspuiten, niet aankomen, helemaal afblijven. Alles wat je eraan frunnikt activeert de uier weer.

Paard gewoon vrij laten bewegen en normaal voeren. Uier krimpt vanzelf maar dat kan best een hele tijd duren omdat ze zoveel veulens heeft gehad.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 15:01

AstridJ schreef:
Inderdaad wat er hier gezegd wordt: niet afspuiten, niet aankomen, helemaal afblijven. Alles wat je eraan frunnikt activeert de uier weer.

Paard gewoon vrij laten bewegen en normaal voeren. Uier krimpt vanzelf maar dat kan best een hele tijd duren omdat ze zoveel veulens heeft gehad.

bedankt. Dat vroeg ik me idd af. We hebben ooit een keer eerder een merrie met veulen gehad en bij haar trok de uier best snel weg toen het veulen niet meer dronk. Maar zij heeft maar 1 veulen gehad dus dat zal dan het verschil zijn geweest en verschilt natuurlijk ook per paard.

Inmiddels al 3 dagen niet afgespoeld , 2 x gereden en ze loopt de hele dag in de wei dus zal vast verbetering in komen :)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:32

Ook niet aanzitten, het gaat bij de ene sneller dan de andere. Lekker laten lopen, beweging is goed :D

Hier doe ik nooit iets aan de uier na het spenen. Dit jaar helaas een dood veulen en die merrie was met een week al bijna alles kwijt, soms kan het snel gaan

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:01

Even alleen nog op het oog beoordelen, helemaal niet aanzitten, ook niet om even snel te voelen of er spanning op staat, en lekker laten bewegen. Je ziet het écht wel als er een ontsteking komt. Pas gaan bijvoeren als ze echt goed terug in training is. Samen wandelen is ook heel goed om haar gedachten af te leiden. Het ligt er ook beetje aan hoe oud het veulen was bij spenen, zijn ze 7-8 maanden of ouder dan gaat het meestal sowieso snel, maar ik had helaas ook eens een veulen wat stierf met 4 maanden en die merrie moest ik echt flink mee aan de wandel omdat haar hele systeem nog stond naar volop zorgen en melk maken.