Aan welk been kreupel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

welmoedz

Aan welk been kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-24 21:51

Mijn pony heeft in maart een check ligament blessure opgelopen aan haar rechtervoorbeen. Ze is hiervoor gelaserd, echo begin juni liet zien dat deze weer helemaal geheeld was. We zijn dus ook weer langzaam gaan opbouwen.

Helaas loopt ze sinds gisteren weer kreupel. Pees is verder niet dikker of warmer. Ik hoop eigenlijk op een beginnende hoefzweer oid maar ben bang dat het weer iets ernstigs is :(

Ik vind het zelf altijd moeilijk te zien welk been het nou echt is. Ik denk rechtsvoor maar kan iemand op bokt dat eventueel met zekerheid zeggen? Hoefsmid denkt verstapt en filmpjes naar dierenarts zijn verstuurd. Maandag ga ik sowieso bellen. Vooral de laatste 4 seconde zie je het heel duidelijk.

Ik heb haar voor nu op een klein stukje paddock gezet. Met hoefschoenen liep ze helaas net zo slecht.

:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:56

Nee dit is linksvoor. Zou best een hoefzweer kunnen zijn.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Elisa2

Re: Aan welk been kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:26

Het beste kun je even op het harde op de volte kijken. Mijn idee nu is RV maar vind het lastig te beoordelen zo.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:29

Linksvoor.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:40

Ze valt op rechts dus linksvoor pijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:51

Links. Zou eerst de hoefsmid even laten komen. Hoeven zijn zijn expertise. Vindt hij niks dan komt de dierenarts aan bod. Koelen met water is altijd goed.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:54

Linksvoor...

Maar ik zou die hond toch ook wel eens opvoeden hoor want dat kan ook echt niet goed zijn voor de paarden.
Hij hangt überhaupt bijna vol in staart en achterbeen op een gegeven moment in het filmpje...

Door het willen ontwijken van dat schijngedrag van de hond, kan een paard zich ook makkelijk misstappen en geblesseerd raken...

Hier meerdere honden (waaronder Border Collies die gefokt zijn om te drijven) die dagelijks uren mee helpen bij de paarden maar geen enkele die zich dit moet permitteren hoor

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-24 23:00

Little_Gift schreef:
Linksvoor...

Maar ik zou die hond toch ook wel eens opvoeden hoor want dat kan ook echt niet goed zijn voor de paarden.
Hij hangt überhaupt bijna vol in staart en achterbeen op een gegeven moment in het filmpje...

Door het willen ontwijken van dat schijngedrag van de hond, kan een paard zich ook makkelijk misstappen en geblesseerd raken...

Hier meerdere honden (waaronder Border Collies die gefokt zijn om te drijven) die dagelijks uren mee helpen bij de paarden maar geen enkele die zich dit moet permitteren hoor

Mijn hond weet dat ze het eigenlijk niet mag, ik corrigeer haar op afstand, daarom rent ze ook weg op het filmpje. We doen schapendrijven, dit is nog een werkpuntje ;). Ze weet overigens precies bij welke paarden ze het wel en niet kan doen, en ik zeg dus 1x klaar en dan is ze weg. Was alleen zelf meer bezig met de pony's ipv van de hond dus was iets te laat.

Voor de rest; bedankt! Ik ga morgen links preventief in de biotex zetten!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:04

Linksvoor

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:11

Elisa2 schreef:
Het beste kun je even op het harde op de volte kijken. Mijn idee nu is RV maar vind het lastig te beoordelen zo.

Ik heb ook ook het idee dat het rechtvoor is. Vooral in het begin zie je haar dat been korter wegzetten.

[o]

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:32

Het is linksvoor. Het been waarbij het paard met zijn hoofd naar beneden gaat is het goede been.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:44

Ik dacht ook linksvoor inderdaad

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-24 11:20

gisteren is er bloedonderzoek gedaan, daar is niks uitgekomen.
Ze loopt nu niet echt kreupel ofzo maar loopt erg gevoelig. Dierenarts die bloed prikte heeft snel gekeken en die heeft aangegeven dat het waarschijnlijk de zolen zijn. Hoefbevangenheid lijkt het ook weer niet op. Helaas loopt ze met hoefschoenen niet heel veel beter. Volgende week komt de dierenarts foto's maken. Tot die tijd met hooi op de paddock.

De dierenarts zei destijds dat ze sowieso erg dunne zolen heeft, ze loopt voor de wagen altijd met schoenen maar moet nu even verder kijken wat ik er nog meer aan kan doen. Ijzertjes lijken mij ambitieus met zulke hoefjes..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:18

Ik ben niet zo'n ijzerfan maar weet dat het bij dunne zolen wel echt heel goed kan helpen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:27

Lijkt mij ook linksvoor, want ze valt op rechts

M1+10

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-24 14:52

Het lijkt toch een hoefkneuzing te zijn geweest (linksvoor). Verder wel beide hoeven uitverdoofd voor en toen liep ze inderdaad beter. Er valt nog eer te behalen aan het bekappen, ze moet aan de voorkant korter (terwijl het er toch al best kort uitziet vanaf de buitenkant) en de zijkanten. Verder hoefschoenen aan met rijden en dan zou het weer goed moeten zijn

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:04

Dat is in ieder geval redelijk positief nieuws! dat is gelukkig onschuldig.

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie