Wat is een gezonde verhouding in een kudde?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Freddydeshet

Wat is een gezonde verhouding in een kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-24 16:02

Hallo allemaal, zonder al te diep in details te gaan ben ik wel benieuwd naar meningen van medebokkers.

Situatie is dit;
Aan huis op een paddock/track met inloop stallen.

Bij mijn pony ruin van 3 jaar komt volgende week een nieuw paardje bij in plaats van een oudere ruin die er nu bij staat, een fjordxfries merrie van 10 jaar.

Ik heb nog plek voor 1 of eventueel 2 paardjes(dus totaal 3/4 paarden in een kudde),maar nu krijg ik eigenlijk alleen maar berichten van mensen met merries.

Dus de vraag is, hoe zorg ik ervoor dat de verhoudingen in de kudde goed en gezond is voor mijn jonge pony?

Heeft het invloed op zijn opvoeding/gedrag/ stressniveau op lange termijn als hij alleen maar met (oudere?) merries staat?

Is het beter als er minstens 1 ruintje bij is? En dan juist leeftijdsgenootje of een oudje?

Graag hoor ik wat jullie in deze situatie een gezonde verhouding vinden

Spoiler:
voor de mensen die het verhaal van Fred hebben gevolgd; ik heb sinds anderhalve maand een nieuwe pony :). Een mooie Dartmoor ruin van 3 jaar!
Ik mis Fred nogsteeds heel erg, maar wordt wel steeds beter.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:19

Ik zou een merrie niet bij voorbaat afschrijven. En alles valt of staat bij de karakters van alle paarden.

Een 'blijf van mijn lijf merrie zou ik bij voorkeur niet samen zetten met een jonge speelse ruin. Maar er zijn zat merries die best voor wat spelen te porren zijn.
Of wanneer je ruin zelf helemaal niet van ruige spelletjes houdt kan het juist weer prima klikken met een blijf van mijn lijf merrie. '

Als je houdt van spelende paarden (ik vond het geweldig) zijn 2 ruinen wel echt geweldig. Ik had een 2,5 jarige samen gezet met een 18 jarige en dat was 1 woest speel festijn toen. Heerlijk. Er zaten soms wel wat gaatjes in mijn paarden maar ze hadden de grootste lol samen.

Wij hebben nu 2 ruinen en 2 merries samen en ik zie bij geen van de paarden een reden waarom het niet samen zou kunnen. Op het moment is jongste merrie zelfs de grootste actiefste spelletjes en rottigheid starter.

Daihyo

Re: Wat is een gezonde verhouding in een kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:25

Ik heb 2 ruinen en een merrie bij elkaar.
De ruinen zijn een haflinger van 19 en een minishet van 18. De merrie is 4. Dat gaat super samen. De merrie en mini racen regelmatig een rondje over de track, de ruin bepaalt waar en wanneer er gegeten wordt en de merrie doet gewoon haar ding :+
Voor een jonge ruin is een jonge ruin of een speelse merrie erbij wel echt heel leuk voor het spelen. Merries spelen toch anders/niet. Hier is het meer rennen. Ruinen zie ik echt klieren met elkaar, tegen elkaar op steigeren enzo.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:32

Ik heb 1 ruin en 6 merries staan in allerlei leeftijden. De jonge merries spelen lekker met de ruin tenzij hij het zat is. Hij vermaakt zich prima en het is echt 1 kudde
Laatst bijgewerkt door Dusja1 op 08-08-24 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:32

Ik zou het voor een jonge ruin wel heel leuk vinden als er een vriendje is om mee te spelen, maar dat hoeft geen ruin te zijn. Mijn (jonge) merrie is ook dol op spelen en zou een goede match (kunnen) zijn met een jonge ruin. Maar alles staat en valt met management en het klikken van de karakters. In mijn ervaring gaat het niet perse om de verhoudingen tussen ruin-merrie.

IG: @arabierjoep

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:49

Ik zou er wel het liefste een ruin bij hebben gezet. Dan heb je meer kans op spelen. Mijn ervaring is dat oudere merries toch vaak stoppen met spelen.

And into the forest i go
To loose my mind and find my soul

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:02

Als je naar de verhoudingen in denatuif kijkt dan is het 1 ruin en meerdere merries

Zo heb ik het ook geleerd in de workshop grondwerk

Edit
Spellingscontrole heeft er acrabedraba van gemaakt
“Als je naar de verhoudingen in de natuur kijkt dan is het 1 hengst(ruin) en meerdere merries

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:48

Hengst valt niet te vergelijken met ruin.
In de natuur kent men geen ruinen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:59

Hangt inderdaad heel erg van de karakters af en de omvang/indeling vd ruimte waar je ze neerzet. Ik heb 5 ruinen, waarvan 4 hele speelse en de oudste speelt zelden mee (hooi is interessanter). Dan heb ik 1 merrie die echt merrie is. Zolang ze voldoende ruimte heeft is ze op haar gemak, anders wordt ze een beetje kribbig en laat ze zich wegjagen. Ze speelt wel mee maar anders dan de ruinen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 23:10

Mijn vorige paard (ruin) kon ook ontzettend stoeien met zijn paardenmaatje (ook ruin). Die 2 hadden ook echt hetzelfde karakter, was geweldig.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 23:12

Het hangt echt af van de paarden
Wij hebben toevallen 3 om 3

14maanden ruin
4,5 jaar ruin
8 jaar merrie
10 jaar merrie
18 jaar ruin
26 jaar merrie

Eigenlijk staat iedereen wel met iedereen

Freddydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-24 07:31

Dus als ik het goed begrijp gaat het vooral om leeftijden? Zou dan juist een oudere opvoeder beter zijn of een jonkie om mee te stoeien?

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:18

merrie van 22 jaar, haar dochter van 3 jaar, rij paarden.
Tinker ruin van 15, welsh cob ruin van waarschijnlijk de zelfde leeftijd en hoogte, fell merrie van 6 jaar en haar dochter van dit jaar en een welsh pony van 21 jaar.

Het ligt aan zoveel dingen maar zoals mijn man alles zegt: jij bent de stabiel factor voor de kudde en hoe de kudde functioneert is hoe jij in je vel zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:29

Leuk dat je een nieuwe pony hebt, gefeliciteerd en hopelijk verzacht dit het verdriet wat.

Het is niet erg als hij met een oudere merrie staat maar ik zou er ook zeker een jonger (speelser) dier bij zetten waar hij mee kan spelen. Merrie of ruin maakt imo niet zoveel uit, maar wel een beetje rond dezelfde maat.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:34

De ervaring met mijn ruin die heel graag speelt, is dat veel merries niet graag spelen en een erg grote persoonlijke ruimte hebben.
Mijn ruin is dus heel blij met een paar andere ruinen zodat er wat te spelen is.

Misschien is het toeval dat wij alleen maar van die blijf-uit-mijn-ruimte merries op stal hebben, maar het is wel opvallend hoeveel leuker mijn ruin het met ruinen heeft dan met merries.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:49

hoe is het karakter van jou pony, speels, ondernemend of staat hij in een blijf uit mijn ruimte houding dan is het aan de nieuwe 10 jarige denk ik,
speel maatje is leuk maar dat kan ook een jonge(re) merrie zijn, terwijl oudere paarden ook volop kunnen spelen en actief kunnen zijn,

veel succes met deze nieuwe uitdaging
Laatst bijgewerkt door mce op 09-08-24 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:59

Little_Gift schreef:
Hengst valt niet te vergelijken met ruin.
In de natuur kent men geen ruinen.

Daar is de grondwerk instructice niet met je eens
En zelf ga ik graag uit van een professional

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:05

Mijn kudde had voorheen 4 merries en 1 ruin.
Inmiddels zijn het 2 ruinen en 2 merries. Beide gaat hier goed, maar heb wel moeder en zoon en broer en zus staan in de kudde.

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:23

ik ben overtuigd dat je een ''kudde'' toch nooit gaat evenaren omdat je allerlei verschillende paarden bij elkaar zet.
Het mooiste wat je kunt nastreven is een groepje maken waarbij de behoeften van alle paarden tot hun recht komen.
Ik heb 3 jaar mijn oude Fjord (nu 26, toen ze bij elkaar kwamen 21) met een jonge ijslander (nu 7, toen ze bij elkaar kwamen 2,5) samen gehad. Dat ging heel fijn en rustig. Een gedwee samenleven. Fjord is een rustig, stabiel, no nonsense paard.
In 2023 kocht ik een 1,5 jarige Fjord bij.
Op dat moment werd mij duidelijk dat een deel van mijn IJslander ''geen plaats had'' tot dan. Want er werd en wordt ontzettend veel gestoeid.
Rennen, steigeren, happen, duwen. Allemaal zonder echte schades. Ze hebben nog steeds veel aan mijn oude Fjord. Die met zijn stabiliteit en zijn kalmte als houvast dient.
Voor onderling geduw en getrek zijn de jonge heren samen.
Voor kriebels zijn ze alle 3 wel in.
Ze staan rond dezelfde voerbak tegelijk te eten.

Ik heb 3 ruinen. Mijn derde paard moest persé een ruin zijn omdat ik al 2 ruinen had.
In mijn gedachten is de kans dat 1 merrie tussen 2 ruinen sneller ongezellig wordt omdat de heren dan om de dame gaan discussiëren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:28

Freddydeshet schreef:
Dus als ik het goed begrijp gaat het vooral om leeftijden? Zou dan juist een oudere opvoeder beter zijn of een jonkie om mee te stoeien?

Beide eigenlijk in de ideale wereld. Speelmaatje is fantastisch, maar opvoeder heb je ook nodig en heb je ook heel veel aan.

Mijn ervaring is dat ruinen onderling vaker blijven spelen en merries sneller stoppen /'volwassen' worden. Dus voor het spelen zou ik een ruin kiezen, die spelennook op latere leeftijd vaker nog. Maar opvoeding is een volwassen merrie vaak juist enorm goed in en heel goed voor de rust van de groep, maar dan moet ze wel het juiste karakter hebben. Zelfverzekerd en van nature rustig en leidend. Dan heb je ook het minste gedoe, want die hebben het niet nodig om lelijk te doen, omdat andere paarden al reageren op een oor. En ze zorgen voor rust in de kudde.

Hoewel die rustige zelfverzekerde volwassenen ook een ruin kan zijn. :j

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[RIJ-ITP] Wedstrijd weekend met Flow

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:50

Aan een 3 jarige hoef je toch niet meer zo veel op te voeden?
Het is toch vooral mensen-opvoeding die ze dan nog moeten krijgen.

Spelen zou dan dus mijn prio hebben. Dus er een paard bij zoeken die best in is voor een spelletje.

Zoals ik al zei: mijn 2,5 jarige had heel veel aan mijn oudere ruin. Dat hij naast dat ruige spelen ook nog zacht met mij moest doen moest ik hem toen toch nog leren. Maar liever dat hij een uitlaat klep had voor al die baldadigheid en alleen moest leren dat je met mij zachter moest doen. Dan een gefrustreerd paard die zijn ei niet kwijt kon en daarmee ook moeilijker zou worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:57

pol013 schreef:
Aan een 3 jarige hoef je toch niet meer zo veel op te voeden?
Het is toch vooral mensen-opvoeding die ze dan nog moeten krijgen.

Spelen zou dan dus mijn prio hebben. Dus er een paard bij zoeken die best in is voor een spelletje.

Zoals ik al zei: mijn 2,5 jarige had heel veel aan mijn oudere ruin. Dat hij naast dat ruige spelen ook nog zacht met mij moest doen moest ik hem toen toch nog leren. Maar liever dat hij een uitlaat klep had voor al die baldadigheid en alleen moest leren dat je met mij zachter moest doen. Dan een gefrustreerd paard die zijn ei niet kwijt kon en daarmee ook moeilijker zou worden.

Heb je ook wel een punt. In de ideale wereld heb je allebei, als ik hier zie hoe vreselijk veel die jonge dieren juist nog te leren hebben. 3 is gewoon nog jong, juist ook in een kudde. Wij hebben er pas 1 gehad die met 4 de oudste was in vorige kudde en die was echt niet prettig in de kudde in het begin. Geen fijne paardentaal. En dat heb ik vaker gezien bij dieren die jong al de 'leider' werden omdat ze alleen met jonkies stonden. Maar dat zijn ook allemaal merries hier, dus voor dat spelen had ze wel ander jonkie nodig, terwijl de ruinen kudde veel speelser is nog. (Hoewel de ruinen die alleen met jonkies gestaan hadden echt wel voor vuurwerk konden zorgen en niet op de goede manier, maar dat is ook meer als ze dus nooit echt opvoeder gehad hebben)

Aan de andere kant, dat speelmaatje vind ik ook wel extreem belangrijk, ja. Daarom wil ik geen veulen/jong paard opfokken in een kudde waar er geen dieren van ongeveer dezelfde leeftijd zijn. Allebei blijft het beste in mijn ogen, maar jouw argument is idd wel een hele goede ook. Maar als je de keuze hebt zou ik voor beide gaan, dus geen 2 andere jonkies erbij en ook geen 2 volwassen opvoeders.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[RIJ-ITP] Wedstrijd weekend met Flow

Freddydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-24 11:21

Oke, dus even afwachten of de nieuwe merrie meer richting speels gaat of opvoeder, dan even kijken of ik het tegenovergestelde nog erbij kan krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:23

Akshay schreef:
Ik heb 3 ruinen. Mijn derde paard moest persé een ruin zijn omdat ik al 2 ruinen had.
In mijn gedachten is de kans dat 1 merrie tussen 2 ruinen sneller ongezellig wordt omdat de heren dan om de dame gaan discussiëren.

Ik heb dus 2 ruinen van 18 en 19 en 1 jonge merrie. Dat gaat echt heel prima samen. Mijn merrie rent rondjes met de mini (doet mijn haflinger niet aan mee :+ ), eet met de haflinger, kroelt met de haflinger. Terwijl de haflinger ook weer veel eet en kroelt met de mini. Ze hebben een mooie verhouding met zijn 3en opgebouwd.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:26

Daihyo schreef:
Akshay schreef:

Ik heb dus 2 ruinen van 18 en 19 en 1 jonge merrie. Dat gaat echt heel prima samen. Mijn merrie rent rondjes met de mini (doet mijn haflinger niet aan mee :+ ), eet met de haflinger, kroelt met de haflinger. Terwijl de haflinger ook weer veel eet en kroelt met de mini. Ze hebben een mooie verhouding met zijn 3en opgebouwd.

Ik denk ook dat mijn oudje het op dit moment zou kunnen laten gaan. Mijn hoofd was bij het zoeken naar een ruin nog niet helemaal overtuigd van het feit dat 25 jaar betekent dat 't net geen puberende driftkikker is :D