Bloedzuigers bij peesblessures

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Bloedzuigers bij peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 18:47

Hoi,
Wie heeft er ervaring met bloedzuigers op peesblessures? Mijn paard heeft linksachter een peesblessure aan de diepe buigpees met prognose slecht en de dierenarts zegt waarschijnlijk einde gebruik. Staat stil sinds begin juni, staat wel paar uur buiten op zandpaddockje en stap 10 min per dag op het harde. Heeft maandag haar laatste laser behandeling gehad met de high power laser. In totaal 11 keer gelaserd. Wil in oktober/november de dierenarts erbij halen om nog te laten scannen of er verbetering in zit. Zoniet dan is het denk ik klaar. Ik hoor het graag!

Yenni

Re: Bloedzuigers bij peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 19:03

Ik heb het gedaan met een peesblessure rechts voor. Is met lichte rust (kleine paddock en rustig stappen onder de man) er boven op gekomen. Heb dus een goede ervaring ermee

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 19:46

Als ik het mij goed herinner had layka een peesschedeontsteking.
Rechts achter.
Maar pin mij er niet op vast :Y)
Wij hebben toen ook bloedzuigers gebruikt en eggsbars om de pees etc rustig te stellen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 19:58

Pezen zijn niet doorbloed, daarom genezen ze ook langzaam.........De vraag is dus of bloedzuigers daar iets aan kunnen veranderen. Ik ken meerdere mensen die bloedzuigertherapie hebben gedaan voor verschillende problemen ( hoefbevangen en artrose). In beide gevallen hielp het......even. Bij hoefbevangheid kan ik me voorstellen dat de druk, tijdelijk, verdwijnt maar het paard in kwestie is uiteindelijk ingeslapen. Het paard met artrose is nu meer grasmaaier dan rijpaard. Ik heb er dus vraagtekens bij; bij sommige kwalen zal het zeker helpen. In mijn ervaring is er maar 1 genezing mogelijk bij peesproblemen en dat is, langdurige, rust. 6 maanden tot 1 jaar op de wei zonder belasting. Zo is zelfs mijn oudje, toen al ruim 20, genezen van zijn peesprobleem.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 20:02

ElCid schreef:
Pezen zijn niet doorbloed, daarom genezen ze ook langzaam.........De vraag is dus of bloedzuigers daar iets aan kunnen veranderen. Ik ken meerdere mensen die bloedzuigertherapie hebben gedaan voor verschillende problemen ( hoefbevangen en artrose). In beide gevallen hielp het......even. Bij hoefbevangheid kan ik me voorstellen dat de druk, tijdelijk, verdwijnt maar het paard in kwestie is uiteindelijk ingeslapen. Het paard met artrose is nu meer grasmaaier dan rijpaard. Ik heb er dus vraagtekens bij; bij sommige kwalen zal het zeker helpen. In mijn ervaring is er maar 1 genezing mogelijk bij peesproblemen en dat is, langdurige, rust. 6 maanden tot 1 jaar op de wei zonder belasting. Zo is zelfs mijn oudje, toen al ruim 20, genezen van zijn peesprobleem.

Die van mij mag de wei niet op dus dat is lastig. Wordt ook snel dik en hoefbevangen dus moet het wel paardwaardig blijven. Vandaar na 4 maanden rust scannen en als er niks verbeterd is dan laat ik haar denk ik gaan. Ga er ook vanuit dat het niet goed komt doordat de dierenarts heeft gezegt prognose slecht en waarschijnlijk einde gebruik.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:48

xxxmh schreef:
Die van mij mag de wei niet op dus dat is lastig. Wordt ook snel dik en hoefbevangen dus moet het wel paardwaardig blijven. Vandaar na 4 maanden rust scannen en als er niks verbeterd is dan laat ik haar denk ik gaan. Ga er ook vanuit dat het niet goed komt doordat de dierenarts heeft gezegt prognose slecht en waarschijnlijk einde gebruik.

Sterkte.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:55

Ik heb het gedaan bij een blessure bij de aanhechting van de tussenpees rechtsvoor.
Helaas zonder resultaat….
Maar je hoort er wel goede dingen over, dus ik wilde het ook graag geprobeerd hebben.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:58

Maar in pezen zit geen bloed, hoe kunnen bloedzuigers dan helpen ?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:22

Als de doorbloeding in de omringende weefsels door de bloedzuigers verbetert dan kan het wel resultaat opleveren. Hoe meer doorbloeding rondom, hoe beter. Ook pezen hebben doorbloeding nodig, al duurt het veel langer voordat ze genezen vanwege de geringe doorbloeding.
Prognose heeft ook te maken met de duur van het herstel, en de kans dat het paard weer aan de slag kan als voorheen, of niet meer.

Een paard wat voor herstel niet op de wei kan maar een jaar rust nodig heeft kan evt. op een paddock paradise zonder gras. Daarna kan gekeken worden of e.e.a. toch is verbeterd, en het paard weer rustig aan opgepakt kan worden, of dat het hopeloos is en het paard definitief op pensioen mag.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:43

Heb je naast de bloedzuigers ook aan lasertherapie gedacht?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 17:46

littleroosie schreef:
Heb je naast de bloedzuigers ook aan lasertherapie gedacht?

Als je de OP had gelezen had je kunnen zien dat ze in totaal 11 keer is gelaserd met de high power laser. 1e week 1 keer ivm de warmte die er toen was. Toen 4 weken 2 keer in de week en daarna nog 2 weken 1 keer in de week.