Oogontsteking, maar huiverig voor voorgeschreven oogdruppels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Oogontsteking, maar huiverig voor voorgeschreven oogdruppels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 13:40

Onze pony heeft sinds gisteravond een ontstoken linkeroog. Gisteravond kneep ze haar oog echt dicht, vanmorgen ging dat beter. Haar oog is wat opgezwollen en er komt pus uit. Ze heeft helaas wel vaker een oogontsteking en als ik dan een paar dagen twee keer per dag Terramycin op haar oogrand smeerde, was ze er binnen een paar dagen weer helemaal vanaf.

Vanmorgen heb ik onze veearts dus meteen gebeld omdat het vorige tubetje Terramycin op was. Ik vroeg voor een nieuw tube. Ze ging overleggen en kwam terug: 'die kan ik niet voorschrijven, maar ik kan wel Alfamydex oogdruppels geven'. Dat vond ik wel wat vreemd, maar goed, zij zullen het wel weten. Ik heb zojuist de druppels opgehaald en haar de eerste dosis gegeven (vier keer daags één tot twee druppels in het oog).

Ik zoek altijd naar ervaringen van anderen als het gaat om onze paarden (van voer tot medicijnen). Op heel Bokt ben ik geen enkele keer überhaupt het woord 'Alfamydex' tegengekomen.

Nu ben ik zelf wat gaan zoeken op het Internet en wat ik vond over een van de twee hoofdbestanddelen (dexamethason): 'een van de grootste zorgen over het gebruik van dexamethason bij paarden is echter, zoals bij alle steroïden, hoefbevangenheid.'

Onze veearts weet dat onze pony vorig jaar twee keer kort achter elkaar hoefbevangen is geraakt en we doen er sindsdien alles aan om een nieuwe aanval te voorkomen. Ik ben dus echt niet blij met die nieuwe oogdruppels.

Wat zouden jullie doen? Gewoon toch die druppels geven? Een second opinion vragen bij onze andere dierenarts (die ook paardenarts is)? Teruggaan naar deze veearts en zeggen dat ik toch een tube Terramycin wil?

Nyaleti

Re: Oogontsteking, maar huiverig voor voorgeschreven oogdruppels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:48

Ik zou eens beginnen met je dierenarts terug bellen.
Heb je verteld dat je normaal altijd dat zalfje krijgt? Waarom kan ze die niet voorschrijven? Moet ze dan eerst het paar gezien hebben of is het niet leverbaar bijvoorbeeld?

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:49

Ik zou gewoon even de DA bellen die het heeft voorgeschreven en je zorgen uiten en dan hoor je vanzelf waarom je de gebruikelijke zalf niet gekregen hebt. Overleggen of er misschien nog een alternatief is waar jij je beter bij voelt? Dat zou ik doen (ook paard dat bevangen is geweest, en ook altijd oppassend)

Veel medicatie (ook voor mensen) is soms lastig te krijgen, misschien is dat hier ook het geval?

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:51

Ik zou de dierenarts bellen en je zorgen uitspreken. Mogelijk is de dosis cortisone in deze oogdruppels zodanig klein dat je pony er geen last van heeft, maar hierover zal de dierenarts meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

Ik zou ook even kijken hoe het komt dat je pony zo vaak oogdruppels krijgt. Is het door de vliegen? In dat geval is een vliegenmasker misschien een goede optie voor jullie. (mijn eigen paard kreeg steeds ontstoken ogen door de vliegen. Ze had wel een masker, maar trok het steeds weer uit. Ik ging dan idd ook terramicine halen bij de apotheek, dat kan hier (België) zonder voorschrift. Sinds ze haar vliegenmasker gewoon aan laat, heeft ze echter geen ontstoken ogen meer).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:53

Waarom bel je niet met je dierenarts als je je hier zorgen over maakt?

Los daarvan, de hoeveelheid die je dier binnen krijgt via de oogdruppels is laag, ik zou zelf daar wat betreft hoefbevangenheid niet direct zorgen over maken. Oraal grote hoeveelheden toedienen zou een ander verhaal zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:53

Heb je eerder vitamine A oogzalf geprobeerd? Deze is vrij verkrijgbaar, bij mijn weten geen bijwerken bij normaal gebruik en zelf heb ik hier zeer goede ervaring mee, ook bij hond en kat. Misschien is dat eerst te proberen als je huiverig bent voor bijwerkingen bij je huidige oogdruppels? Je kunt altijd je zorgen uiten bij je veearts en vragen of het kwaad kan als je nu eerst met vitamine a oogzalf even probeert of je de oogontsteking onder controle kunt krijgen.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:14

Als je vragen hebt over het middel, kan je altijd het beste even contact opnemen met je eigen dierenarts. Dan kan je veearts zelf aangeven wat de beredenering erachter is.
Ik ben zelf alleen gezelschapsdierenarts, dus ik kan alleen maar gokken op de beweegredenen van je eigen dierenarts, maar misschien neemt dit wat zorgen weg:
1. Lokale medicijnen (denk aan zalf of oogdruppels) tegenover systemische medicijnen (denk aan injecties of via de mond) hebben het grote voordeel dat het dus niet het hele lichaam doorgaat om op de plek van bestemming te komen. Dat betekent dat een lokaal medicijn er dus op gemaakt is om zo weinig mogelijk te verplaatsen, want daarmee zou het werkzaamheid verliezen. De kans op hoefbevangenheid door dexamethason in oogzalf is dus echt zeer laag, vooral gezien het hier gaat om een oogzalf en er dus al een hele lage hoeveelheid aanwezig is. Maar schroom niet om dit toch nog te checken bij je eigen veearts als je het niet vertrouwt!
2. Terramycin bevat polymyxine B als 1 van de 2 antibiotica, wat verboden is bij voedselproducerende dieren. Dat betekent dat tenzij je paard via het paspoort is uitgeschreven voor de slacht, er geen polymyxine B mag worden gegeven. Sterker nog, door de Werkgroep Veterinair Antibiotica Beleid wordt benoemd dat polymyxine B alleen bij gezelschapsdieren mag worden gebruikt. Dit kan een reden zijn dat jouw veearts het nu niet wil uitgeven. Als het eerder wel kon en nu niet, kan dat te maken hebben met het feit dat controles strenger worden.

Al met al lijkt een second opinion o.i.d. een beetje voorbarig en zou ik even contact opnemen met je eigen veearts om te vragen of alfamydex geen kwaad kan bij jouw paard en waarom er geen terramycin meer kan worden voorgeschreven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:29

Ik denk ook dat je het beste even kan bellen, maar ik gok ook dat de hoeveelheid in een oog zo laag is dat ze daar niet zomaar hoefbevangen van raken. Maar als de andere zalf zo goed werkte dan zou ik dat wel nog even melden, en zeker om een vergelijkbaar middel vragen als het niet snel minder zou worden met deze nieuwe druppels.

Hier helaas ook wel bekend met oogontstekingen bij mijn tinker. Ik kreeg vorig jaar ook eens een ander soort druppels, dat deed helemaal niks. Nu weer terug naar ophtocycline, en dat werkt erg goed.
Maar ik probeer vooral om het te voorkomen, door overdag sowieso altijd vliegenmaskers te gebruiken, en ik heb altijd Vetericyn Plus Eye Wash op voorraad. Zodra ik zie dat het wat rood is of traant dan spoel ik daarmee. Meestal trekt het dan weg voordat ik een dierenarts nodig heb.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:21

Dexamethason wordt ook wel met injecties gegeven, dan is het idd gewenst in de ochtend te geven ivm zi min mogelijk bijwerkingen en kans op.

Maar gelijk in paniek omdat je oogzalf er ook iets van bevat hoeft niet. Zal wel iets andere dosis zijn dan de ml's die ingespoten worden en waar je informatie op internet over vond.

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:42

Het is al veel gezegd maar ook ik zou je adviseren om de dierenarts te bellen en aan te geven wat je hier ook aangeeft. Zeg er desnoods bij dat je normaal het zalfje kreeg en je daar toch prettiger bij voelt en of ze dat echt niet voor kan schrijven..
Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:37

Terramycin is antibiotica. Dat heeft enkel nut als de DA een bacterie infectie vermoed.

Dexamethason is een ontstekingsremmer en in oogdruppels is geen enkel probleem kwa hoefbevangenheid. De oogkas is een geisoleerde omgeving met zeer weinig uitwisseling met de rest van het lichaam en bovendien is het heel weinig.

Bij twijfel je DA vragen.

Tussendoor kun je bij vieze ogen spoelen met simpele sterile zoutoplossing flacons. Naaprep (voor babies) is daar bijvoorbeeld geschikt voor en heel goedkoop. De flacon wel altijd na 1x weggooien.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 21:58

Ik ben geen dierenarts maar helaas wel veel ervaring met oogproblemen en bijbehorende medicijnen. Daardoor weet ik ook dat bepaalde zalven en druppels soms moeilijk te krijgen zijn. Waarschijnlijk heb je daardoor wat anders gekregen. Druppels mag je alleen gebruiken als er geen beschadigingen in het oog zitten, is dat wel zo gebruik je zalf. Dexamethason is een ontstekingsremmer die dus rechtstreeks in het oog gaat, en ik durf je echt gerust te stellen: daar krijgt je paard geen bevanging van. Onmogelijk. De hoeveelheid is te klein, het is geen risico.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 06:53

Mijn jonge hond heeft een aantal keer oogontsteking gehad. Op een gegeven moment wilde de dierenarts ook een ontstekingsremmer uitproberen omdat steeds antibiotica geven ook niet goed is.

Ik heb het uitgeprobeerd maar na een week had ik toch niet de juiste resultaten. Ik heb toen direct weer antibiotica zalf gekregen.

Overleg even. Soms is het even zoeken naar het juiste middel, zeker als het vaker terugkomt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:31

Ik ga met de rest mee, dit is geen gevaar voor HB omdat het in het oog gaat. Het is een cortico, alleen inwendig is het risico op HB.

Overigens als een van onze paarden dit heeft dan maken we het oog een paar keer per dag schoon met gekookt water (wel laten afkoelen) en dan is het ook vaak binnen een paar dagen weg. Vaak komt het door de vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:34

Vervelend. Even contacten met je dierenarts als je twijfelt.
Misschien ook even naar je vliegenmasker kijken. Mijn ervaring is als deze tegen het oog aan drukt krijg je ook sneller last van een ontstoken oog (logisch)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:37

Ja goede aanvulling, dat klopt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:54

Ik gebruik bij mijn oudje met PPID ook Maxitrol oogzalf. En best vaak ook vroeger want toen had ze dikwijls een ontsteking. Heeft nooit problemen gegeven. De dosis cortisone in die zalf is veel te laag om bij een paard problemen te veroozaken.
Maar als je graag Terramycine oogzalf wil, gewoon online bestellen of bij de apotheker halen. Is zonder recept verkrijgbaar.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:20

Corticosteroiden remmen de wondgenezing. Eigenlijk zou er dus eerst onderzoek van het oog gedaan moeten worden (met kleurstof, om te kijken of die hecht aan een beschadiging). Als er een beschadiging is wil je dus geen corticosteroiden in het oog aanbrengen. Ik zou sowieso voorzichtig zijn met ogen en bij twijfel contact opnemen of langs laten komen.

Beterschap!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:24

Mijn pony had vorig jaar ook continu last van rode ogen en oogontstekingen. Hij deed zijn vliegenmasker ook vaak uit. Vond hem vaker zonder dan met.
Heb toen Leucillin oogdruppels gekregen en dit 1x per dag om de dag in zijn ogen gedaan, 3x in totaal. En hij was er volledig vanaf! (In principe word wel aangeraden het dagelijks 3x te doen, maar dat lukte me niet met werk)
Sterker nog, we zijn nu bijna een jaar later en het is nog niet terug gekomen.
Hij heeft nu wel een nieuw vliegenmasker dat hij wel liever draagt, maar alsnog wel regelmatig kwijt is.
Dit product zou de eigen immuniteit stimuleren blijkbaar..

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 00:30

Ontzettend bedankt voor de geruststellende reacties, die heb ik heel erg gewaardeerd. :j Ik was zelf best een beetje van streek en overprikkeld en jullie reacties hebben me geholpen om zelf wat te kalmeren.

Vanmorgen heb ik toch voor de zekerheid de dierenarts weer gebeld. Gisteravond kneep ze weer haar hele oog dicht en er vloeide veel traanvocht uit en dat in combinatie met het feit dat ze een few spot Appaloosa is (hoger risico op uveïtis), wilde ik toch dat de dierenarts er even naar zou kijken.

Vanmiddag is hij geweest (deze keer een man op leeftijd, helemaal type Dr. Pol :D) en met een lampje heeft hij naar beide ogen gekeken. Er was geen ernstige beschadiging te zien aan haar linkeroog, maar hij heeft wel een injectie in haar oog gezet en we moeten de komende dagen blijven druppelen met de huidige oogdruppels.

Vanavond zag haar oog er al weer bijna helemaal normaal uit. Ze heeft een vliegenmasker dat ze nu dus van 's morgens tot 's avonds op heeft en daar is ze zichtbaar blij mee. :j

Ik ben blij dat ik dit topic geopend heb, dat de dierenarts geweest is en dat het dus gelukkig allemaal blijkt mee te vallen. :) Hopelijk eind goed, al goed!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 06:46

Fijn bericht TS! Beterschap voor je paard.