Twijfelen over pensioen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyRomeo

Twijfelen over pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 13:26

Hooi hooi,

Ik heb een vraagje.. mijn fries is nu 19.5 jaar, hij genoot altijd van het rijden.. binnen, buiten en een sprongetje soms..

Nu merk ik dat de laatste periode hij alles teveel vind.. het poetsen, knuffelen en wandelen vind hij geweldig.. maar zodra er iemand op zit of aan de longe , is hij niet voor uit te branden en is alles te veel..

Hoe kan ik nu het best naar zijn pensioen toe werken?

Groetjes en hoefjes
Kelly en Romeo

Elisa2

Re: Twijfelen over pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:27

Rustig afbouwen tot korte wandelingen/ stapritjes.

Wellicht heeft hij fysiek ongemak? Artrose oid?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:31

Weet je zeker dat hij niet medisch iets mankeert, bijvoorbeeld een te laag Hb ofzo?
Dat zou ik eerst laten uitzoeken voordat je hem onnodig met pensioen stuurt.

KellyRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 14:59

Elisa2 schreef:
Rustig afbouwen tot korte wandelingen/ stapritjes.

Wellicht heeft hij fysiek ongemak? Artrose oid?

Alles is nagekeken en niks gevonden, bloedwaardes netjes ,geen artrose of gekke dingen, zadel na gekeken

KellyRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 15:00

Sanet schreef:
Weet je zeker dat hij niet medisch iets mankeert, bijvoorbeeld een te laag Hb ofzo?

Alles is nagekeken en geen gekke dingen, zodra ik naast hem ben (wandel en grondwetk) vind hij het geweldig.. tot het stukje "werken" kom

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:07

Minder willen rijden kan een oplossing zijn.
Ik merk dat mijn oudje (27) ook veel minder fut heeft als we op buitenrit gaan, dus ipv 3 a 4x per week gaan we nu 1 a 2x per week en ook een korter rondje. En als het slecht weer is slaan we ook vaak gewoon over :)
Wel in beweging houden is belangrijk, want 'rust roest'...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:12

Je zou toch echt zeggen dat er iets niet klopt als je paard vanaf de grond nog fanatiek is maar onder het zadel plots niet meer. En aan de longe zeg je. Belasting op de cirkel en voltes wat ongemak geeft?

Heb je PPID ook laten testen? Geen idee of er naast minder werklust nog andere symptomen zijn.

Verder vraag ik me af hoe je artrose hebt uitgesloten? Soms zijn die plekjes heel moeilijk te vinden en heb je echt van alles uit elke hoek een foto nodig om het uit te sluiten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:21

KellyRomeo schreef:
Sanet schreef:

Alles is nagekeken en geen gekke dingen, zodra ik naast hem ben (wandel en grondwetk) vind hij het geweldig.. tot het stukje "werken" kom

Alles is wel een hoop :D. Is hij idd gechecked op PPID? Toen de mijne onder het zadel ineens braaf werd, heb ik dat ook laten controleren. En toen ze op de medicatie stond, werd ze ineens weer haar oude (of jonge) zelf :)

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:24

Ik weet niet of je er voor open staat maar is hij ook beleerd voor een wagen? Dat je b.v. eens kan kijken hoe hij is tijdens mennen? Verder zou je ook nog eens kunnen kijken of hij working equitation (onder het zadel) leuk vind? Dan wordt hij meer uitgedaagd om "actief mee te denken."

KellyRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 15:27

Ppid is uitgesloten, artrose is uitgesloten omdat hij gecontroleerd is via echo en rontgen.

De wagen kan ik wel eens proberen, is jaren geleden inderdaad, dankjewel.

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:45

Wat fijn dat je paard het zo duidelijk laat blijken dat het hem teveel word. Ik zou hier vooral op blijven letten en het op die manier aanpakken.
Als wandelen en knuffelen nog wel wil, lekker doen en van genieten.
Misschien op z'n tijd een stap ritje?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:02

KellyRomeo schreef:
Hooi hooi,

Ik heb een vraagje.. mijn fries is nu 19.5 jaar, hij genoot altijd van het rijden.. binnen, buiten en een sprongetje soms..

Nu merk ik dat de laatste periode hij alles teveel vind.. het poetsen, knuffelen en wandelen vind hij geweldig.. maar zodra er iemand op zit of aan de longe , is hij niet voor uit te branden en is alles te veel..

Hoe kan ik nu het best naar zijn pensioen toe werken?

Groetjes en hoefjes
Kelly en Romeo

Misschien heeft hij last van de warmte? Mijn Freiberger is pas 11, maar die is nu ook niet vooruit te branden. Staken, sloffen, oren plat. Daarom doen we nu niet veel meer dan veel stap en kleine stukjes draf.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:07

Sommige Friezen zijn nu eenmaal vroeg 'op'. Zo gek is het niet om het dier een pensioen te gaan geven. Wil niet zeggen dat je dan helemaal niets meer doet, maar een wandeling aan de hand is dan toch al prima?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:08

Onze pony liet het ook weten. Was niet meer haar eigen zelf bij ritjes. Denk , dat je daar naar moet luisteren.

Kortere ritjes , wat minder. Wandelen ...

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:42

Goed luisteren naar je paard en kijken wat hij nog wel leuk vindt. Op de grond kun je zoveel leuke dingen doen.Kijk ook eens hoe je hem mentaal kan uitdagen met bijv. hersenwerk of obstakel/balans training. Door juist een tijdje een break te nemen van het rijden, kan het zomaar zijn dat hij na een aantal weken, er wel weer zin in heeft.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:18

Ja ook wat ik dacht, een tijdje een break, week of 4.

KellyRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 20:49

Bedankt voor de reacties.

Voor nu is het rijden 1 a 2x per week.. maar indd een langere break is een goed idee. Grondwerk, wandelen en spelletjes samen doen vind hij namelijk wel heel erg leuk..

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:38

Wat bedoel je met alles nagekeken?
Ook osteopaat erbij gehad?

KellyRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 12:41

Fysio is geweest, dierenarts, osteopaat,zadelmaker, tandart, bitfitter..

Vanmorgen vroeg aan de slag gegaan met het grondwerk, hier zag ik echt het paard wat ik ken.. heel graag willen en het leuk vinden

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:21

Dan denk ik dat het duidelijk is. Alleen nog de dingen doen die hij leuk vindt, zodat hij mooi kan afbouwen naar zijn pensioen. Hij heeft al een heel leven zijn best gedaan om andere dingen te doen, dus dan is het mooi dat hij dit nog wel graag doet. ;)

KellyRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 10:50

Bedankt voor alle reacties, hij heeft inderdaad altijd zijn best gedaan en dan is het gewoon tijd om te genieten en ze rust te nemen die hij dubbel en dwars verdiend