Vergrote prostaat, oude ruin vaker plassen (bekende oude mannenkwaal)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Vergrote prostaat, oude ruin vaker plassen (bekende oude mannenkwaal)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 22:26

Afgelopen week is de fysio/osteo bij mijn 22 jarige ruin geweest voor een check.
Hij was wat gevoelig op zijn onderrug bij het niergebied (hij wordt niet meer gereden dus komt niet door zadel) en heeft een wat dikke/zware koker. Ze vroeg: "Valt het je ook op dat hij vaker plast?"

Uuh ja! Dat was mij inderdaad wel opgevallen achteraf, maar nooit over nagedacht dat er iets niet in orde zou zijn.

Dit zouden oudere ruinen wel vaker hebben, net als oudere mannen, de oude mannen-kwaal (vaker moeten plassen, vergrote prostaat). Ze gaf aan om Phytonics ProstAid te geven.

Bovenstaande kwaal heb ik echt nog nooit van gehoord, ik lees al heel wat jaren mee op bokt dus bij elke kwaal gaat er wel een lampje branden, behalve bij deze.
Zelfs de zoekmachine van bokt en google geeft zeer weinig resultaten (in paardenwereld).

Wel, ik ben dus benieuwd of hier meer informatie vanuit de bokkers over te krijgen is. Zijn hier meer mensen die hier ervaring mee hebben met hun mannelijke viervoeter? Merk je naast vaker plassen nog meer dingen? Behandel je hem er tegen?
Wie weet zijn er wel veel meer waarbij dit een onbekend onderwerp is.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 07:47

Nee ook nog nooit van gehoord bij paarden maar alles kan iets mankeren dus het klinkt wel logisch.Maar meestal denk je aan ppid of insuline resistentie bij opvallend veel plassen.Omdat je daar veel over hoort.Misschien krijgen er dus wel paarden de verkeerde behandeling omdat ze eigenlijk ook een vergrote prostaat hebben .

Mungbean

Re: Vergrote prostaat, oude ruin vaker plassen (bekende oude mannenkwaal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 07:57

Het kan maar is bij gecasteerde dieren redelijk zeldzaam.
Voordat je daar willekeurig supplementen in gaat gooien zou ik eerst je dier laten onderzoeken op nierproblemen want dat komt vaker voor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:46

Is het echt de koker zelf die wat gezwollen is?
Mij is juist meer bekend dat dat dan komt door verminderd bewegen, beetje vergelijkbaar met stalbenen ,maar dan in de koker. Toen mijn ruin wat ouder werd had die het ook wat meer verdikt.
Je kunt kijken of het wat verminderd als hij wat meer beweegt?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:55

Vaak plassen kan een teken zijn van PPID. Zeker bij oudere paarden de moeite om dat eens te testen als er meerdere kleine kwaaltjes sluimeren. Ook spierverlies (en dus gevoeligheid op de rug) kan daar bij passen.

Daarnaast kan een gezwollen koker inderdaad ook passen bij te weinig beweging. Dat had de mijne ook na een week rust. Toen ik weer mocht wandelen en een drafje erbij deed, was het ook in een dag of 2 weer weg.

Een insectenbeet zou eventueel ook nog kunnen.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 09:04

Dank voor jullie reacties!
Minder bewegen is niet het geval, hij loopt al jaren 24/7 buiten, is nog speels en ziet er echt fantastisch uit. Mentaal ook echt een blij en fit dier. Verder heeft hij ook geen mankementjes, op wat stijf lopen door een oude spierscheur in z’n broekspier, vandaar ook zijn pensioen.
Ik ga mij de komende tijd verder inlezen, ook de genoemde eventuele andere oorzaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:06

Ja die van mij stond ook 24/7 buiten,maar kon de hele dag bij de hooibak hangen dus dan kwam er alsnog niet veel beweging in.
en dan had hij er dus last van. Elke dag even aan de hand stappen hielp dan wel.
Maar als die van jou wel voldoende beweegt dan zou dat misschien niet aan de orde zijn

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:45

Gezwollen koker was bij mijn ruin ook een teken van PPID. Samen met het vaker plassen.
Toen hij Prascend kreeg verdween ook die dikke koker.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:33

Hij honden komt het ook voor, bij mensen (meestal mannen... :D ) dus waarom zou het bij paarden niet optreden? Dikkere koker, vocht vasthouden, het komt door veroudering, en daar hebben ze allemaal 'last' van.

office schreef:
Misschien krijgen er dus wel paarden de verkeerde behandeling omdat ze eigenlijk ook een vergrote prostaat hebben .

Dat zou zomaar waar kunnen zijn.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 11:58

Lindsey_99 schreef:
Hij honden komt het ook voor, bij mensen (meestal mannen... :D ) dus waarom zou het bij paarden niet optreden? Dikkere koker, vocht vasthouden, het komt door veroudering, en daar hebben ze allemaal 'last' van.

office schreef:
Misschien krijgen er dus wel paarden de verkeerde behandeling omdat ze eigenlijk ook een vergrote prostaat hebben .

Dat zou zomaar waar kunnen zijn.

Precies, bij honden (ook gecastreerde reuen) en mensen is het een hele bekende kwaal bij veroudering, daarom was ik ook enigszins verbaast dat er bij paarden nooit over gesproken wordt/volledig onbekend iets lijkt te zijn.
Ik vind het wel interessant om verder in te verdiepen :)