begin hoestje bij ouderen paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

begin hoestje bij ouderen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 14:22

Ken je dat warm up kuchen? 1 of 2 keer hoest en dan proest? Alleen (in het begin) met rijden en niet in de wei of op stal.
Meestal herfst/ winter bij ouderen ponys en paarden?
Mijn paard heeft dit al een aantal jaren, af en toe de dierenarts erbij ; dan krijgt hij iets voorgeschreven en dan is het weer weg , en de volgende periode met slecht weer heeft hij het weer terug. Niet het hele jaar door maar echt de koudere of regen periodes.
Onze oudere pony heeft dit hetzelfde. Maar nu hebben ze dit ook in deze zomer. Ik vermoed door het wisvallende weer..
Foenegriek en rauwe honing willen dan wel helpen; dan is het weer 2 weken weg en dan komt het weer terug. Herkent iemand dit? en wat doe jij ertegen?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:36

Ik las dat 85% van de hoestende paarden astma heeft zonder dat de eigenaren dit weten.Ook een start kuchje is eigenlijk al niet oké.
Misschien kun je je een beetje inlezen en kijken of je wat aanpassingen kan doen. Voorkomen is beter dan genezen toch ?Het is nu ook weer wat droger en warmer na al die regen dus meer stof.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 14:45

office schreef:
Ik las dat 85% van de hoestende paarden astma heeft zonder dat de eigenaren dit weten.Ook een start kuchje is eigenlijk al niet oké.
Misschien kun je je een beetje inlezen en kijken of je wat aanpassingen kan doen. Voorkomen is beter dan genezen toch ?Het is nu ook weer wat droger en warmer na al die regen dus meer stof.

zou de dierenarts dat dan niet zien ? die is er bijna iedere herfst bij om een hoest middel voor te schrijven.. maar ik ga in ieder geval even inlezen. Met stof (in de bak) met logeren lijkt hij geen last te hebben. Het is eerder met inspanning maar dan alleen in het begin met draven (en de pony precies hetzelfde)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:48

Mij werd door meerdere mensen gezegd dat zo'n opstart kuchje normaal is, maar dat is het echt niet.

De mijne heeft het vooral van stoffig hooi. Dan hoest hij inderdaad bij aandraven. Hij heeft een tijd op vrij stoffig spul gestaan en die gehele periode aan het kuchen geweest.. Werd ook op zijn leeftijd gegooid, maar een andere stal met ander ruwvoer en het verdween als sneeuw voor de zon.

Ik zou zeker uitzoeken wat de oorzaak is. Het hooi, stro, stof, pollen, kippen, etc. Paarden hebben gevoelige longen en die wil je niet onbewust beschadigen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:01

Mijn ouwe merrie heeft dat al een jaar of 20 denk ik.
Vroeger met rijden vaak 1 of 2 keer hoesten bij aandraven.
Al jaren op pensioen ondertussen en bij gek doen op de wei hoor ik het nog altijd een paar keer.
Ik maak hooi nat of koop ontstofte baaltjes en ze staat van lente tot herfst 24/7 buiten op de wei, dus geen zandpaddocks.
Ik geef ook af en toe Luchtwegen van Heltie Horse voor een week of 3.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:08

office schreef:

Tsja, ik heb ook zo'n oudje rondlopen en wij voldoen al aan alle adviezen.

Geen strooisel in de stallen, geen stof van de bodem want wit zand of gras, geen stof van het ruwvoer door natter voordroog. 24/7 buiten dus geen stalstof of amoniak.
En toch dat hoestje.

Ik geloof het ondertussen wel. Beest is 28 en het hoestje zelf is wel moeizamer geworden maar niet meer of erger.

Ik begin toch te geloven dat een hoestje er gewoon bij kan horen zonder dat het iets heel ernstigs is.