Voeding 2.5 jarige

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hootje

Voeding 2.5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 15:58

Hi bokt,

Omdat ik zelf even vast loop wat betreft aanvullende voeding voor mijn 2.5 jarige die in september/okt. naar huis komt, vraag ik om jullie hulp. Ze heeft dan even minder als 2 jaar in de opfok gestaan waar ze onbeperkt ruwvoer kreeg en in het weideseizoen nooit gras te kort kwam. Als veulen kreeg ze de veulenbrok van Pavo. Voor nu ben ik opzoek naar voer wat:
- Voldoende eiwitten heeft ivm. de groei, het is geen kleintje haha.
- De benodigde vitamine en mineralen heeft.
- Suiker en zetmeel is geen mega probleem, maar wil ik wel beperken voor zo ver mogelijk.

Komende tijd zullen we een paar keer per week met haar gaan grondwerken en uiteindelijk ook gaan werken aan de hand. Verder komt ze bij ons 24/7 buiten te staan met altijd ruwvoer en voldoende schuilmogelijkheden. Het is mij nog onbekend hoe ze op een bepaalde voersoort reageert, haar moeder lijkt altijd wat ril te worden van de producten van Vitalbix, terwijl ze het daar lichamelijk wel goed op deed. Op welk voer doen jullie jonge paarden het goed en waarom heb je er voor gekozen? Ik hoor het graag! :D

Afbeelding
(Foto is van begin mei, begin weideseizoen)

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

Kousen

Re: Voeding 2.5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:40

Ik heb mijn reus goed groot gekregen op een combinatie van Pavo Vital (gewone vitaminebrokjes) en Pavo Proteïne Plus als toevoeging voor de eiwitten. En verder onbeperkt ruwvoer natuurlijk :)

Lottehorse27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:59

Mijn jonkie krijgt Florian Oerbrok Easy Impact. Veel eiwitten en vezels. Haar oudere vriendinnetje krijgt hetzelfde en is door voeren van deze brok ook heel mooi opgevuld waar ze eerst heel schraal was.
Daarnaast geef ik ook nog wel eens Pavo Vital, vooral als ze veel op het land staan en eigenlijk geen extra voer nodig heeft maar ik toch wil dat ze alles binnen krijgt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:16

Een handje basis brok :+
Aangevuld met een poeder voor vitamine en mineralen. Hebben ze meer nodig krijgen ze meer, hebben ze meer eiwitten nodig gaan ze op merriebrok.

Zeer eenvoudig dus.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:20

Van paard van 172 (rontgen goed gekeurd met 5 jaar) tot tinkers wel altijd gras en uiteraard hooi en verder vitamine korrel.
Meer niet, naar mooie gezonde volwassen paarden.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:47

Ik heb mijn paint tot 3 Agrobs Naturmineral gevoerd, aangevuld met Vitalbix Breed & Grow, maar door de balancer minder dan op de verpakking staat.
Na haar 3e nog steeds de Agrobs Naturmineral, aangevuld met een eiwitrijk product. Fibrebeet in de winter, Marstall Getreidenfrei in de zomer. En natuurlijk onbeperkt ruwvoer.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-24 12:50

Bedankt voor jullie ervaringen! Ik wil sowieso een balancer bijvoeren, maar omdat het natuurlijk een jong paard is en lang niet in elk ruwvoer voldoende eiwitten zitten is het voeren daarvan toch belangrijk. Hebben jullie ervaring met grasbrok of luzernebrok voeren?

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:07

Ja hier goede ervaringen met luzernebrok. Ik heb een tijdje een halve kg per dag bijgevoerd. Dat ging prima. Daarna ben ik overgestapt op de fibrebeet.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:13

Ik gaf aan mn jonkies altijd breed and grow van vitalbix met wat luzerne. Soms beetje nutrimash erbij in de winter.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:23

Die van mij krijgt ook Pavo Vital.
Eerder lichamelijk wel een grote klap gehad door o.a. veel te weinig eten, en kreeg toen hoofdzakelijk Pavo Fibrebeet en Pavo Healthboost.
En verder een handje/bodem basisbrok van stal.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 15:11

Die van mij heb ik podogrow gegeven tot ze 3,5 was. Tijdens het zadelmak maken kreeg ze merriebrok.
1 juli werd ze 4 en krijgt ze Haven basis sportbrok
Ik vond het de periode dat ze voor het eerst wat ging doen en onder het zadel kwam belangrijk dat ze nog steeds genoeg eiwitten kreeg.

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 15:30

Breed and grow van vitalbix met aanvullend altijd wat luzerne erdoor. Ze kwam vrij schraal de opfok uit maar ze werd er prachtig van en glom gigantisch. Was heel blij met het voer en ze vond het heerlijk. Ik gaf er ook lijnzaadolie bij trouwens.

Spoiler:
Z1 + 5

Pantouftouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:44

Mijn tweejarige krijgt Podo Grow gemengd nature’s best muesli, een handje luzerne (mini schepje knoflook poeder en horseflex weerstand wegens een schimmeltje dat hij had opgelopen op de groep).
Stalgenoot voert een balancer van Florian en is heel enthousiast, die ga ik er t.z.t bijvoeren.
Onze stalhouder hooit zelf in de omstreken en de paarden krijgen dus afwisselend hooi en komen op het land.

https://florianhorsefood.nl/product/flo ... -balancer/

Pantouf, april 2022 ☀️

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:45

Hier krijgen de jonkies onbeperkt ruwvoer en een schepje Equifyt pre-active per dag.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:30

Podo grow is een hele goede keuze. Zo'n 2-3 jarige heeft de voedingsbehoefte van een paard dat Z-sport loopt. Plus je wilt bouwen aan stevige botten.

Niet te schraal voeren (vitaminekorreltjes), daar komt geen groei van. Op deze leeftijd moeten ze nog groeien.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:37

Hier krijgen de jonkies, en de ouderen, Havens Draversbrok. Veel eiwit en een hele nette prijs...

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:17

Bij hondenvoeding is het vaak zo dat de hoeveelheid eiwitten niet altijd wat zegt over de waarde van deze eiwitten. Soms heb je meer aan minder eiwitten die van hogere kwaliteit zijn, passend bij het lichaam van de hond. Ik gok dat dit voor paarden net zo werkt, omdat ze de eiwitten op dezelfde manier gebruiken (maar ik werk met hondenvoeding, vandaar dat ik dit aanhaal).

Ik zou eens kijken bij René Wielens in Haaksbergen. Als het kan, zou ik langsgaan met foto's en wat ruwvoer wat je gaat voeren. Hij kan heel fijn voedingsadvies geven en weet erg veel over voeding!

Zelf geef ik mijn bijna 3 jarige mini paardje Ultimate Balancer van Dodson en Horrell. Ondersteund met Fibergy (Luzerne) om het kauwen te stimuleren zodat de voeding een zachte landing krijgt in de maag.

If it's meant to be, it will be

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:02

Hier de 1 en 2 jarigen afhankelijk van het ruwvoer:
Momenteel rijk ruwvoer met middel/hoge eiwit= alleen pavo vital. Ik geef daarbij soms een kleine hoeveelheid zemelen zodat het wat meer een "maaltijd" is.
Bij ons armere ruwvoer gaf ik de aanbevolen hoeveelheid brok, liefst hogere gedoseerde brok eiwit/vitamines. Ik voerde al Havens Gastro en dat toen ook aan de jonkies gaan geven, deden ze het ook goed op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:06

Hier krijgt mijn 2 jarige van 165cm halfje voermeesters efficiënt per dag. Ziet er best uit
Afbeelding

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:04

De mijne is net drie. Krijgt onbeperkt hooi. Ook af en toe wat stro erdoor.
Verder een balancer door wat grasbrok, scheutje lijnzaadolie en een schepje magnesium.
Hij staat niet op gras en doet nog maar weinig.
Als hij wel wat meer gaat doen is er best kans dat ik het voer weer aanpas.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 03:24

Onze shirehengst, van april vorig jaar krijgt podo grow. Doet hij het geweldig op, meneer is inmiddels 1.70.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:48

Julius loopt met zijn snoet in het gras momenteel, ik voer voor de vitaminen een bekertje vitalbix bij, en als trainingsbrok (R+) gebruik ik metezoa timoteebrokjes.

Moet echt opletten dat hij niet te dik wordt, met al dat gras.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie