Ik zal proberen het verhaal duidelijk te schetsen.
In nvember/december had mijn paard 2x een einschussbeen linksachter, vermoedelijk door mok. Eerste keer is dit goed verholpen met antibiotica en cortico's, tweede keer sloeg de behandeling niet aan. Been was zeer pijnlijk, kramperig, enorm dik en ze kon er bijna niet op lopen.
Nadat medicatie niet aan sloeg heb ik haar met spoed naar kliniek A gebracht. Hier heeft ze uiteindelijk 3 weken op boxrust gestaan in een nat verband. Meerdere röntgenfoto's en echo's gemaakt. Diagnose is als volgt gesteld:
Geen einschuss, maar wel irritatie aan de banden rond het kogelgewricht, kapsel kogel ontstoken en een dubbele griffelbeen reuk.
Ze gaven aan dat de griffelbeen breuk in hun optiek niet de aanleiding tot de klachten waren. De breuk was duidelijk al erg oud en gaf geen tot minimale irritatie.
Paard heeft vervolgens 6 weken op boxrust gestaan in een stalbandage. Ze is flink verbeterd, kon weer comfortabel staan en lopen.
Nadien ook de beweging weer opgebouwd. Paard belastte LA goed. Wel bleef het gewricht matig gezwollen en licht kramperig bij hoog optillen. (Ze is wel altijd licht kramperig geweest op beide achterbenen, dus of dit van de blessure is kan ik echt niet stellen). Zwelling gaf de kliniek aan dat het mogelijk nooit meer helemaal weg gaat ivm uitgerekte lymfebanen, het been was tenslotte bijna 6 weken lang mega dik geweest.
Zonder problemen been belast, gereden, zelfs nog meerdere keren op wedstrijd geweest etc.
In juni verhuist naar een andere stal waar ze de wei op kon. Door de vele regen was de wei glad, en je raad het al, ze kwam op 3 benen van de wei, LA niet willen belasten. Waarschijnlijk toch gaan rennen/glijden op de natte ondergrond.
Mijn eigen DA gebeld, paard weer op boxrust met metacam. Na een paar dagen verbeterde ze (stond iig weer op 4 benen). Na 2 weken van boxrust gehaald en begonnen met stappen en langzaam opbouwen.
Nu inmiddels bijna 2 maanden verder ik het werk wat verder op wil bouwen, kom ik er achter dat ze in draf toch kreupel is linksachter.
Nou heb ik contact gehad met 2 klinieken over vervolgacties.
Kliniek A: (waar we in december dus zijn geweest)
Vermoed dat door het glijden op de wei het kapsel weer ontstoken is. Verwacht dat het griffelbeen nog steeds niet de veroorzaker van problemen is. Adviseert opnieuw kreupelheidsonderzoek, echo, röntgenfoto en aan de hand van de uitkomsten ontstekingremmers in het kapsel (van de kogel) te spuiten.
Kliniek B: (heb ik om een 2nd opinion gevraagd en alle foto's + dossier doorgestuurd)
Verwacht dat het gebroken griffelbeen het probleem is en schade heeft veroorzaakt aan de tussenliggende pees. (Er is in december geen schade aan de tussenliggende pees geconstateerd)
Adviseert opnieuw echo's maken en daarna griffelbeen operatief te verwijderen.
Ter beeldvorming; gebroken griffelbeen

Zwelling rondom de kogel (dit ziet er dus al ongeveer een halfjaar zo uit, gaat weg na stappen/rijden)

Ik ben vooral even benieuwd naar ervaringen van andere mensen, adviezen zijn ook welkom.
Uiteraard doe ik alles in overleg met dierenartsen/kliniek.