Oudjes, hebben ze extra's nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoYo

Oudjes, hebben ze extra's nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 10:06

Sinds de winter zijn mijn man en ik in het bezit van twee wat oudere koudbloedpaarden. Een merrie van 22 en een ruin van 17. Ze staan in een kudde met gelijksoortige vriendjes 24/7 buiten met toegang tot een grote schuilstal en altijd vers water. In de winter wordt uiteraard hooi gevoerd. Ze zien er goed uit, niet te dik, niet te dun, goed in de vacht, verharen goed en maken een blije en ontspannen indruk. Ze gaan lekker in de kudde en komen altijd naar ons toe als we komen. Op de ruin maak ik nog rustige ritjes in het bos (ca. 98% stap :D ), en met de merrie doen we alleen nog boswandelingen en af en toe met de lange lijnen erachter. Ook doe ik af en toe klickertraining voor de afwisseling. Ze worden vrijwel dagelijks geborsteld door ons. Natuurlijk komt de hoefsmid wanneer nodig. Ik zie twee tevreden paarden!

Mijn vraag is of je oudjes bepaalde extra's moet geven omdat ze dat nodig hebben om gezond te blijven? Denk aan mineralen of vitamines. Of bepaalde fysio behandelingen? Ik wil ervoor waken om niet te snel in alle marketingpraatjes te tuinen en onnodig fortuinen uit te geven. Maar natuurlijk wil ik wel het beste voor onze dikbillen en wil ik ze uiteraard dat geven wat ze nodig hebben. Vooral de merrie is stijf bij draven en dat is ook de reden dat we niet meer rijden. Maarja, ze is ook al 22. Wij mensen worden ook stijf als we een bepaalde leeftijd passeren :Y) Ze kan nog prima liggen en weer opstaan. Dat lijkt mij een goed teken.

Wat zijn jullie meningen en ervaringen? Het zijn onze eerste paarden dus we hebben uiteraard nog veel te leren. Ik wil het beste voor ze, maar overdrijven is ook niet nodig. Het gaat hier niet om top sportpaarden die flink getraind worden ;).

Celebi

Re: Oudjes, hebben ze extra's nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:18

Ik vind zeker 17 nog niet heel oud en ook 22 is voor een pony zeker niet per definitie een pensioen leeftijd.

Ik kocht mijn ruin op zijn 20e en is nu 24. Het is dat hij een vervelende knie blessure kreeg begin dit jaar, maar anders hadden we ook deze zomer weer op vakantie gegaan naar de veluwe, kilometers weg gereden op de ruiterpaden thuis en dressuurmatig in de bak gehobbeld. Juist weinig doen maakt ze sneller stram en stijf (medisch daargelaten natuurlijk).

Met oudere paarden is het eigenlijk niet anders dan met andere paarden. Je moet kijken wat ze nodig hebben en daar naar handelen. Soms ander voer, of wat eerder met dekens in de weer draagt bij. Sommige hebben wat meer eiwitten nodig of hulp van een supplement als glucosamine. Maar als je paarden fit en blij zijn, goed op gewicht zijn en goed in hun vacht zitten is dat al een hele hoop denk ik. Zou dan niet teveel gaan aanrommelen puur omdat ze ouder zijn.

Alleen dat stijve van de merrie vind ik wat lastiger om zomaar te parkeren als ouderdom. Juist omdat meer stilstaan ook stijfheid kan veroorzaken, maar er kan misschien ook medisch nog iets onderliggends zijn waardoor ze wat stijf is met draven. Zou daar zelf wel wat meer van willen weten denk ik, maar dat is ook maar net hoe je het paard houdt. Net wat ik zeg, de mijne was nog super fit, dus toen hij wat ging mankeren wilde ik tot op de bodem uitzoeken wat het was om te kijken of ik hem weer net zo fit zou krijgen. Als je toch al een paard als pensioen paard hebt is dat misschien weer anders.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:19

Ik geef standaard aan al mijn paarden een goede vitaminebrok erbij, omdat het gras en hooi vaak nogal eenzijdig zijn hier.

Verder is het vooral kijken naar de toestand van het paard. Bij een paard met arthrose zou ik wel een gewrichtssupplement durven geven, dit kan altijd helpen.
Let op, paarden die stijf zijn: rust roest! Hoe meer je ze in (rustige) beweging kan houden, hoe soepeler ze blijven. Ik zou dit paard dus wel rustig dressuurmatig (grondwerk, lange lijnen of onder het zadel) aan het werk zetten.
In de winter geef ik meestal een beetje geweekte bietenpulp met een vitaminebrokje en dan ev de supplementjes erbij.

Als ze magerder worden kan je gaan bijvoeren met ruwvoertypes (pulp, fiberbeet, ...). bij koudbloeden beetje opletten met luzerne!

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:32

Beetje een cliché, maar ieder paard is anders. Het is dus lastig te zeggen of ze iets nodig hebben. Belangrijkste is om zelf goed naar je paarden te blijven kijken of ze extra ondersteuning nodig hebben en dan specifiek daarvoor actie te ondernemen.
Kan best uiteenlopend zijn, van supplementen tot dekens, scheren, ijzers of niet, etc.

Als je merrie trouwens verder gezond is (kan je laten checken door de dierenarts) zou ik haar trouwens juist wel in beweging houden en evt. onder zadel werken aan soepelheid. Juist door in beweging te blijven worden ze gezonder oud.

Laat je trouwens ook niet gek maken door een getal, 17 en 22 is echt nog niet heel oud. Een aantal eventing paarden van deze OS is bijvoorbeeld rond de 17, die zijn in de bloei van hun leven. Mijn eigen merrie is 21 en lijkt alleen maar beter te worden hoe langer ik haar heb en hoe ouder ze dus wordt. Op advies van de DA krijgt ze een supplement om haar te ondersteunen en verder is ze net als ieder ander paard hier op stal.
Ondersteun ze als dat nodig is (zoals je ook met een 5 of 10 jarige zou moeten doen -denk ik), niet teveel zorgen maken en vooral lekker genieten samen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:52

Ik geef ook sowieso een vitaminebrok, en verder voer ik op het oog.
Mijn tinker van 24 begon een paar jaar geleden wat in te vallen in de winter, en sinds afgelopen winter eet hij helemaal geen hooi meer, dus ik ben een paar jaar geleden begonnen met het voeren van slobber 's winters (subli seniores priores) en sinds vorig jaar heb ik het hooi vervangen door hartog grasmix plus maïs/lijnzaad korrel. In combinatie met een deken kan ik hem nu goed op gewicht houden.

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 11:17

Bedankt voor alle goede antwoorden!

Ja, 'rust roest' is ook ons motto, dus we houden ze zeker in beweging. De merrie met boswandelingen en lange lijnen. We oefenen met om haar voor een kar of slede te zetten, en ook heeft ze al een boomstam mogen slepen :). Dat lijkt ze echt leuk te vinden, in tegenstelling tot rijden. Dus dat was een extra motivatie om haar op een andere manier in beweging te houden. Deze Zweedse paarden zijn ook van oorsprong gefokt voor gebruik op het platteland en o.a. de bosbouw. En op de ruin rijd ik dus, en ook hij gaat regelmatig mee op boswandeling. Voordeel is dat het bos hier niet vlak is en dat we regelmatig wat 'hindernissen' tegenkomen in de vorm van boomstammen of steenmuurtjes (ik woon niet in NL).

Ik ga de extra vitaminen en mineralen onderzoeken en verder houd ik ze uiteraard in de gaten. Zolang ze er goed uti zien en happy zijn is dat natuurlijk een goed teken en het belangrijkste. Genieten doen we zeker! Dat is het belangrijkste doel. En, goed te horen dat ik ze nog lang niet hoef af te schrijven als hoogbejaard :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:33

ik gebruik de Lexa winter Cob. Zijn in snoepjesvorm dus makkelijk uit de hand te voeren zonder dat je andere voeders nodig hebt. Ze zitten in duitsland maar versturen wel vrij ver geloof ik.
Deze is kwa vitaminegehaltes en prijs zeer interessant.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:06

Ik doe dingen vooral op het beeld. Als ze lekker in hun vel zitten dan hebben ze voldoende denk ik altijd maar.

Die van mij gaan 1x per jaar naar de tandarts. M'n welsh gaat af en toe naar de osteopaat. Die wordt nu sinds een jaar weer bereden. Nu viel het de osteopaat op dat ze wat onrustige darmen had, dus nu voer ik pro biotica bij sinds een paar dagen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:54

Het is natuurlijk echt afhankelijk van hoe je paard is.

Als ze goed op gewicht blijven lijkt het mij dat je het nu prima doet!
Het is mogelijk dat ze in de winter wat dunner worden en dan zou ik wel gaan bijvoeren.

Tanden zou ik ook goed in de gaten blijven houden inderdaad. Dat kan opeens best snel veranderen.

Verder lekker naar je paardjes blijven kijken.

Mijn oudje moest met 24 pas echt bijgevoerd worden omdat ze dunner werd (had ook geen snijtanden meer). Toen kreeg ze uiteindelijk 2x per dag senioren priores, bijna onbeperkt hooi en stond op 2 kilo merriebrok per dag.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:55

Onze oudjes, 25 en 26, doen het goed op onbeperkt hooi en een beetje muesli als ze gewerkt hebben. In de ruiperiodes krijgen ze een of twee keer een vitaminespuit.
Tanden zijn nog goed en een van de twee doet het iets te goed op het onbeperkte hooi (te dik).

Een keer per jaar komt de tandarts en osteopaat, maar dat staat los van hun leeftijd.

Ik zou niet aan extra supplementen beginnen als daar geen reden voor is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:21

ja, er komt een tijd dat ze meer nodig gaan hebben om ze een beetje fit te houden.

Ik heb een pony van nu 31, type hele leven veel te dik geweest....maar nu sinds een jaar of 2 - 3 moeten we hem in de winter wel echt bijvoeren. En gezien zijn tanden er niet beter op worden....krijgt hij in de winter slobber/Seniores Priores/ Speedibeet bij.
Mijn paard van 25 (voor een paard dus ook al behoorlijk op leeftijd) is nu nog fit, maar krijgt in de winter ook bijgevoerd anders eet ze alles van de pony op.
Ze staan in een klein natuurgebied, en er is niet echt mogelijkheid om te ze te scheiden. Staan 24/7 buiten.
In de zomer kunnen ze zich prima redden op het gras....Vanaf ong. september gaat er hooi bij (maar zolang er gras is eten ze dat liever) en krijgen ze zo goed als dagelijks speedibeet/SP en wat muesli.

Ze hoeven verder niks meer te doen, dus voor mij is het het belangrijkste dat ze op gewicht blijven.

Ook krijgt mijn oude pony sinds 2 jaar in de winter een deken op, zodat hij geen energie hoeft te verspillen aan warm blijven.