Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Misschien eens een tijdje op gewoon 2-3 kg Havens Draversbrok zetten.
Metazoa is niet gemaakt voor groeiende warmbloeden, die hebben meer nodig. Meer vet, meer proteïne.
2-3 kg is een start dosering. Even zien wat het doet. Komt ie aan, kun je zo doorgaan tot je tevreden bent en dan halve schep per zoveel dagen afbouwen.
Komt ie er niet van aan, is het wellicht een goed idee om hem tijdelijk merriebrok te geven, ook 2-3 kg daags om te zien wat dat doet.
Hoeveelheden uiteraard naast zijn huidige porties ruwvoer en in plaats van Metazoa en mixvoer.
Dees schreef:Ok eerlijk te zijn... ik geloof er niet zo in dat paarden luzerne-intolerant kunnen zijn. Vaak is het een reactie op heel iets anders. Luzerne is gewoon een grassoort. Daarnaast ondergaan paarden geen allergietest dus je kunt het gewoon niet zeker weten.
Als die Florian merriebrok goed beviel, kun je hem op smaak maken met wat geweekte bietenpulp erdoor.
ellepel schreef:Ik vind het niet normaal dat een drie jarige die onbeperkt op gras staat nu schraal is?
Dan is dat grasland denk ik al kaal of echt slechte kwaliteit gras?
Normaal moeten ze daar toch echt rond genoeg op zijn.( en dan kijk ik even naar alle opfok weilanden hier in de buurt met tonnetje ronde jonge paarden er op)
Ik zou dan wel verder willen zoeken, is het gebit in orde,kan hij goed kauwen en eet hij voldoende gras?
Misschien toch eens een bloedonderzoek om te kijken of er iets anders aan de hand is?
Voor eiwit kun je ook gewoon sojaschroot geven, maar op goed gras moet dat niet nodig zijn.
Daihyo schreef:Al eens gecontroleerd op zand? Dat is ook een risico met kort gras.
En heb je geen optie om hooi bij te voeren?
Daihyo schreef:Hoe is het gras? Is dat nog voldoende? Krijgt hij geen hooi bij?
En is hij echt schraal of onbespierd? Vet wordt niet omgezet in vet, dus daarvoor hoef je er geen vet op te voeren. Spieren worden ontwikkeld door werk/beweging en voldoende eiwitten.
Daarbij zijn veel paarden in Nederland te dik, zodat we al snel paarden die op gezond gewicht zijn, te schraal vinden.
Heb je een standfoto?
snorkel1986 schreef:Idd schraal.. weet niet hoe he bij kam voeren 1x perdag of 2x? Anders portie priores of gewoon brok er bij vind hem ook vrij schraal van af jou plaatje.. maar als alles in 1 voerbeurt moet.. dan aan " vet voer" hoog in olie of olie er bij..
Helaas word bij mij alles dik van ruwvoer behalve de 29 jarige oma.. maar probeer gericht te voeren.. ( mijnn kwpn liep m op vit brok en mini beetje bodybuilder en ruwvoer en nog rond zat)
ellepel schreef:Wat mij betreft mag daar een wet voor komen ofzo.
Zo’n stalhouder heeft verdorie toch zorgplicht,dan laat je een paard toch niet zo schraal er bij lopen.
Echt ik snap dat niet….echt heel vervelend voor jou dat je dan naast je stalgeld ook nog eens extra geld er in moet gaan pompen om je paard op gewicht te houden.
Snap dat je wat anders zoekt..
Als ik jou was zou ik het gaan zoeken in ruwvoervervanger voor oude paarden.
En dat mag seniores priores zijn,je mag masters seniorenslobber brok gaan geven, je kunt kijken naar grasbrokken er bij
Allemaal van dat soort spul.
Eventueel de myo protein flakes van agrobs…heel mooi spul( hier een van 31 die dat krijgt)
Voer met hoog eiwit,hoger vet,hogere calorieën
ellepel schreef:De myo protein flakes hebben geen luzerne.
Ik heb een tinker,die reageren er ook op dus probeer ik het ook te beperken.
https://www.agrobs.de/nl/myo-protein-flakes-p4916/
Ik bestel via https://www.voervoorpaarden.nl/
Wiesencobs van Marstall is ook een mooie, dat voer je geweekt.is een mooie wat groffe grasbrok.
Voor het voeren aan een dikke schep muesli er door en ze hebben een mooi hapje.
Fibernuggets van Pavo is er ook zo een.
Tegenwoordig is er echt best veel te vinden zonder luzerne,maar waar ze wel wat van aanzetten.
Via https://www.voervergelijk.nl kun je zelf ook op zoek naar geschikt bijvoer