Voertips!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Voertips!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 00:10

Hoi allen,

Even een vraagje! Mijn jonkie, 3 jaar, krijgt elke dag bijna onbeperkt ruwvoer (op dit moment gras 24/7) met daarbij de Metazoa Fitright Esparcette, de SME kruidenmix van paardendrogist en een handje Hartog Grass-mix voor het kauwen. Hij is nog enorm in de groei, gaat richting de 1.70m en moet nog flink uitzwaren. Wormen is verder oke en wordt elke 6 weken gecheckt. Hij is en blijft wat schraal, nu is dat natuurlijk normaal en hij moet ook niet te vet worden. Maar hij mist in mijn optiek gewoon net even dat beetje wat hij straks mag omzetten in spieren. We zijn wat begonnen met voorbereidend grondwerk en als hij aangeeft meer te willen gaat hij eind dit jaar voor de wagen.

Op de momenten dat ik hem echt even net te schraal vind, zoals nu, geef ik hem een volle schep Slueslimix van VitalStyle bij samen met de Vimi-protein balancer van Florian voor de eiwitten boost. Wat kan ik hier aan toevoegen of juist vervangen?

P.s. hij kan niet tegen luzerne, krijgt hij enorme huidklachten van.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 00:30

Misschien eens een tijdje op gewoon 2-3 kg Havens Draversbrok zetten.
Metazoa is niet gemaakt voor groeiende warmbloeden, die hebben meer nodig. Meer vet, meer proteïne.

2-3 kg is een start dosering. Even zien wat het doet. Komt ie aan, kun je zo doorgaan tot je tevreden bent en dan halve schep per zoveel dagen afbouwen.
Komt ie er niet van aan, is het wellicht een goed idee om hem tijdelijk merriebrok te geven, ook 2-3 kg daags om te zien wat dat doet.
Hoeveelheden uiteraard naast zijn huidige porties ruwvoer en in plaats van Metazoa en mixvoer.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 00:33

Dees schreef:
Misschien eens een tijdje op gewoon 2-3 kg Havens Draversbrok zetten.
Metazoa is niet gemaakt voor groeiende warmbloeden, die hebben meer nodig. Meer vet, meer proteïne.

2-3 kg is een start dosering. Even zien wat het doet. Komt ie aan, kun je zo doorgaan tot je tevreden bent en dan halve schep per zoveel dagen afbouwen.
Komt ie er niet van aan, is het wellicht een goed idee om hem tijdelijk merriebrok te geven, ook 2-3 kg daags om te zien wat dat doet.
Hoeveelheden uiteraard naast zijn huidige porties ruwvoer en in plaats van Metazoa en mixvoer.

Zit luzerne in, en daar kan hij dus niet tegen. Dat is mijn grootste probleem ook met passend voer vinden op dit moment…. Hij heeft wel een tijdje de merriebrok van Florian bijgekregen, die is luzerne vrij. Maar vond dat niet fantastisch perse, ook niet slecht, hoop op iets passenders.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 00:58

Ok eerlijk te zijn... ik geloof er niet zo in dat paarden luzerne-intolerant kunnen zijn. Vaak is het een reactie op heel iets anders. Luzerne is gewoon een grassoort. Daarnaast ondergaan paarden geen allergietest dus je kunt het gewoon niet zeker weten.

Als die Florian merriebrok goed beviel, kun je hem op smaak maken met wat geweekte bietenpulp erdoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:56

Dees schreef:
Ok eerlijk te zijn... ik geloof er niet zo in dat paarden luzerne-intolerant kunnen zijn. Vaak is het een reactie op heel iets anders. Luzerne is gewoon een grassoort. Daarnaast ondergaan paarden geen allergietest dus je kunt het gewoon niet zeker weten.

Als die Florian merriebrok goed beviel, kun je hem op smaak maken met wat geweekte bietenpulp erdoor.

Luzerne is geen grassoort, luzerne is een vlinderbloemige. Daarnaast is het heel simpel om te testen, namelijk door een paar handen pure luzerne toe te voegen aan een dieet waar ze klachtenvrij op zijn. Als ze dan beginnen te reageren, is het waarschijnlijk de luzerne. Nogmaals in een ander seizoen proberen (winter en zomer zijn het beste) en dan heb je door middel van een eliminatiedieet het vastgesteld.

Ik zie het overigens vrij veel, 5-10% van de paarden. Hier hebben we een shet en een zware kruising staan die er jeukerig op zijn, tot aan ribbels in de nek krijgen en bij de shet zelfs kapot schuren aan toe in de winter. De dierenarts kon niets vinden 'maar het zullen wel luizen zijn' voor de zekerheid de luzerne uit het dieet verwijderd (pure luzerne vervangen door fibernuggets, dus puur gras. De rest was al luzernevrij), voordat we met wassen en scheren aan de slag zouden beginnen, en de ribbels en heftige jeuk verdwenen. Scheren en wassen is niet nodig gebleken. En allerlei kleine kwaaltjes/dingetjes die hij had ontwikkelt in de loop der jaren trokken ook vrijwel allemaal weg. Het enige nadeel was dat hij nu ook wat terugzakte in bespiering, dus we zijn sojaschroot gaan toevoegen. De bespiering kwam terug, de jeuk en ribbels niet. Het was dus geen eiwitoverschot.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:07

Ik vind het niet normaal dat een drie jarige die onbeperkt op gras staat nu schraal is?
Dan is dat grasland denk ik al kaal of echt slechte kwaliteit gras?
Normaal moeten ze daar toch echt rond genoeg op zijn.( en dan kijk ik even naar alle opfok weilanden hier in de buurt met tonnetje ronde jonge paarden er op)

Ik zou dan wel verder willen zoeken, is het gebit in orde,kan hij goed kauwen en eet hij voldoende gras?
Misschien toch eens een bloedonderzoek om te kijken of er iets anders aan de hand is?
Voor eiwit kun je ook gewoon sojaschroot geven, maar op goed gras moet dat niet nodig zijn.

Daihyo

Re: Voertips!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:30

Hoe is het gras? Is dat nog voldoende? Krijgt hij geen hooi bij?
En is hij echt schraal of onbespierd? Vet wordt niet omgezet in vet, dus daarvoor hoef je er geen vet op te voeren. Spieren worden ontwikkeld door werk/beweging en voldoende eiwitten.
Daarbij zijn veel paarden in Nederland te dik, zodat we al snel paarden die op gezond gewicht zijn, te schraal vinden.
Heb je een standfoto?

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 10:42

ellepel schreef:
Ik vind het niet normaal dat een drie jarige die onbeperkt op gras staat nu schraal is?
Dan is dat grasland denk ik al kaal of echt slechte kwaliteit gras?
Normaal moeten ze daar toch echt rond genoeg op zijn.( en dan kijk ik even naar alle opfok weilanden hier in de buurt met tonnetje ronde jonge paarden er op)

Ik zou dan wel verder willen zoeken, is het gebit in orde,kan hij goed kauwen en eet hij voldoende gras?
Misschien toch eens een bloedonderzoek om te kijken of er iets anders aan de hand is?
Voor eiwit kun je ook gewoon sojaschroot geven, maar op goed gras moet dat niet nodig zijn.

Tandarts is net geweest, dus dat kan het eigenlijk niet zijn. Weiland is wel vrij kaal, zoek ook een ander plekje eigenlijk maar sta helaas op veel wachtlijsten nu…

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:47

Al eens gecontroleerd op zand? Dat is ook een risico met kort gras.
En heb je geen optie om hooi bij te voeren?

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 10:53

Daihyo schreef:
Al eens gecontroleerd op zand? Dat is ook een risico met kort gras.
En heb je geen optie om hooi bij te voeren?

Hij krijgt op dit moment een zandkuurtje, maar als ik zelf test lijkt er niks in te zitten. Bij mestonderzoek zeggen ze ook dat dit goed lijkt.

Zelf hooi bijvoeren is geen mogelijkheid helaas, deze staleigenaar doet erg lastig over bijvoeren. Eigenlijk mag je zelfs geen krachtvoer bijgeven, wat natuurlijk complete onzin is dat zij dat bepaald voor eigen paarden van mensen. Waar bemoeit ze zich mee

Maar goed, dat krachtvoer bijvoeren doe ik dus wel. Wat vervolgens veel irritatie mee brengt. Ik sta dus op dit moment actief op een aantal wachtlijsten voor een andere stal waar ze ook hooi bijvoeren, helaas is het hier in de buurt vrij lastig….

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 11:06

Daihyo schreef:
Hoe is het gras? Is dat nog voldoende? Krijgt hij geen hooi bij?
En is hij echt schraal of onbespierd? Vet wordt niet omgezet in vet, dus daarvoor hoef je er geen vet op te voeren. Spieren worden ontwikkeld door werk/beweging en voldoende eiwitten.
Daarbij zijn veel paarden in Nederland te dik, zodat we al snel paarden die op gezond gewicht zijn, te schraal vinden.
Heb je een standfoto?

En een standfoto van de laatste twee weken heb ik niet, zou ik dan even moeten maken. Wel heb ik een screenshot uit een filmpje van 1,5 week geleden.
Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:18

Idd schraal.. weet niet hoe he bij kam voeren 1x perdag of 2x? Anders portie priores of gewoon brok er bij vind hem ook vrij schraal van af jou plaatje.. maar als alles in 1 voerbeurt moet.. dan aan " vet voer" hoog in olie of olie er bij..
Helaas word bij mij alles dik van ruwvoer behalve de 29 jarige oma.. maar probeer gericht te voeren.. ( mijnn kwpn liep m op vit brok en mini beetje bodybuilder en ruwvoer en nog rond zat)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:53

Dit is inderdaad te schraal, iets rib aan de voorkant is niet erg, maar de hele rij is te zien. Als het gras vrij kort is dan kan hij per dag simpelweg onvoldoende ruwvoer binnen krijgen, en zal er hooi bijgevoerd moeten worden. Wegwezen daar als de stalhouder dat niet wil geven, en gewoon blijven bijvoeren met ruwvoer (niet met dikmakers). Hopelijk heb je snel een andere plek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:44

Wat mij betreft mag daar een wet voor komen ofzo.
Zo’n stalhouder heeft verdorie toch zorgplicht,dan laat je een paard toch niet zo schraal er bij lopen.
Echt ik snap dat niet….echt heel vervelend voor jou dat je dan naast je stalgeld ook nog eens extra geld er in moet gaan pompen om je paard op gewicht te houden.
Snap dat je wat anders zoekt..

Als ik jou was zou ik het gaan zoeken in ruwvoervervanger voor oude paarden.
En dat mag seniores priores zijn,je mag masters seniorenslobber brok gaan geven, je kunt kijken naar grasbrokken er bij
Allemaal van dat soort spul.
Eventueel de myo protein flakes van agrobs…heel mooi spul( hier een van 31 die dat krijgt)
Voer met hoog eiwit,hoger vet,hogere calorieën

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:49

Even op bericht boven mij
Sommige paarden kan je voeren maar eten niet.. ( paard van de buren staat bij ons op stal krijgt het zelfde ruwvoer onbeperkt hij eet alleen weinig Verder slobber extra brok / ook poos musli geprobeerd en komt echt niks aan ja check da prima tanden oom goed verder optijd ontwormt en ook al extra zand kuur maar hij blijft al jaren zo en bij vorige eigenaar ook dus tja ribben zegt niet altijd wat.. dat daar tegen te voeren is.. ze hebben diverse soorten geprobeerd maar hij blijft gelijk.. dus dan maar vrede mee hebben...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:59

Als er niet voldoende gras staat, krijgt hij dus ook niet genoeg binnen.

Als buiten ruwvoer bijvoeren geen optie is, zou ik zeker weten een ruwvoer vervanger of iets als speedibeet en fibrebeet bij gaan voeren. Zo’n schraal paard zou ik ook olie over het voer heen geven.

Op de reactie hierboven, als je paard niet wil eten zou ik laten onderzoeken of je paard maagzweren heeft.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 17:36

snorkel1986 schreef:
Idd schraal.. weet niet hoe he bij kam voeren 1x perdag of 2x? Anders portie priores of gewoon brok er bij vind hem ook vrij schraal van af jou plaatje.. maar als alles in 1 voerbeurt moet.. dan aan " vet voer" hoog in olie of olie er bij..
Helaas word bij mij alles dik van ruwvoer behalve de 29 jarige oma.. maar probeer gericht te voeren.. ( mijnn kwpn liep m op vit brok en mini beetje bodybuilder en ruwvoer en nog rond zat)

Ja de balancer plus handje grassmix krijgt hij in de ochtend en de rest krijgt hij dus van mij als ik er ben, kan dus helaas maar in 1 keer. Misschien is een olie toevoegen wel een idee, maar waar hebben ze dan echt wat aan? Sommige oliën kunnen ze volgens mij niet verteren?

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 17:38

ellepel schreef:
Wat mij betreft mag daar een wet voor komen ofzo.
Zo’n stalhouder heeft verdorie toch zorgplicht,dan laat je een paard toch niet zo schraal er bij lopen.
Echt ik snap dat niet….echt heel vervelend voor jou dat je dan naast je stalgeld ook nog eens extra geld er in moet gaan pompen om je paard op gewicht te houden.
Snap dat je wat anders zoekt..

Als ik jou was zou ik het gaan zoeken in ruwvoervervanger voor oude paarden.
En dat mag seniores priores zijn,je mag masters seniorenslobber brok gaan geven, je kunt kijken naar grasbrokken er bij
Allemaal van dat soort spul.
Eventueel de myo protein flakes van agrobs…heel mooi spul( hier een van 31 die dat krijgt)
Voer met hoog eiwit,hoger vet,hogere calorieën

Bedankt voor de aanraders, ga er even naar kijken. Een ruwvoervervanger voor senioren klinkt wel goed om toe te voegen, moet ik alleen even kijken welke geen luzerne bevat. Ik hoop inderdaad dat ik snel ergens anders terecht kan…

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:45

De myo protein flakes hebben geen luzerne.
Ik heb een tinker,die reageren er ook op dus probeer ik het ook te beperken.
https://www.agrobs.de/nl/myo-protein-flakes-p4916/

Ik bestel via https://www.voervoorpaarden.nl/

Wiesencobs van Marstall is ook een mooie, dat voer je geweekt.is een mooie wat groffe grasbrok.
Voor het voeren aan een dikke schep muesli er door en ze hebben een mooi hapje.
Fibernuggets van Pavo is er ook zo een.
Tegenwoordig is er echt best veel te vinden zonder luzerne,maar waar ze wel wat van aanzetten.
Via www.voervergelijk.nl kun je zelf ook op zoek naar geschikt bijvoer

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 18:52

ellepel schreef:
De myo protein flakes hebben geen luzerne.
Ik heb een tinker,die reageren er ook op dus probeer ik het ook te beperken.
https://www.agrobs.de/nl/myo-protein-flakes-p4916/

Ik bestel via https://www.voervoorpaarden.nl/

Wiesencobs van Marstall is ook een mooie, dat voer je geweekt.is een mooie wat groffe grasbrok.
Voor het voeren aan een dikke schep muesli er door en ze hebben een mooi hapje.
Fibernuggets van Pavo is er ook zo een.
Tegenwoordig is er echt best veel te vinden zonder luzerne,maar waar ze wel wat van aanzetten.
Via https://www.voervergelijk.nl kun je zelf ook op zoek naar geschikt bijvoer

Dankjewel :o