Rode ringen in de hoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tpe

Rode ringen in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 11:22

Ons paard heeft rode ringen in zijn hoeven, zie foto. Wij zijn net terug van vakantie en kunnen niet achterhalen wat er gebeurd is. Wel heeft hij een uitglijder gehad vanuit galop/draf vanwege overenthousiasme en een wei die niet lang genoeg was.

Zouden jullie hier een da of hoefsmid voor laten komen?

Afbeelding

Duhelo

Re: Rode ringen in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:24

Rode ringen zijn soort van blauwe plekken in de hoef. Kan van stoten zijn of verkeerde druk op de hoef. Niks dramatisch maar ik zie hier wel een joef met een hele slechte drukverdeling. Ik zou er toch een snellere bekapbeurt in doen (4-5 weken)
Hoe lang is de interval nu?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:38

Ik zou voor de zekerheid even contact opnemen met je smid. Kunnen kneuzingen zijn of andere processen van binnenuit. Vooral met oog op hoefbevangenheid even in de gaten houden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:36

Als je paard nog goed loopt dan kan het zijn door stoten, of snelle verandering in voer. Hoefkwaliteit ziet er prima uit, maar wat Duhelo schrijft; je paard heeft zowat vierkante hoeven, en bij de hielen begint flare. Er is wel een bekapbeurt nodig, of een snellere frequentie van bekappen.

In voorjaar en zomer groeien hoeven sneller dan najaar en winter, dus een extra beurt (of 2) is dan wel nodig, soms is eens per 6 weken niet eens voldoende in het groeiseizoen.
Of je gaat tussendoor zelf bijvijlen; er zijn inmiddels genoeg adressen waar je dat kunt leren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:21

Ringen komen door verandering van voeding, druk op de voeten of een combinatie.
Elke verandering van voer kun je zien in de hoeven. Of het nu van krachtvoer is of wisseling van hooi naar weide, of andersom.
Maar in dit geval kan een bekapbeurt ook helpen. Hoe lang is de laatste bekapping geleden? De vorm van de hoeven ziet er uit of het inderdaad veel druk geeft en druk geeft kneuzingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:21

Hoeven groeien ongeveer een cm per maand, dus zo te zien is er 4-6 weken geleden iets gebeurd wat dit heeft veroorzaakt.
Een uitglijer geloof ik niet, want die zou niet in alle hoeven zichtbaar zijn.
Ik denk eerder iets als (teveel) gras op een verkeerd moment (lichte HB) of een verandering in voerbeleid (bijv. door hooi naar voordroog) ??
Misschien ziek/koorts door iets ??

Jij bent zelf de enige die kan achterhalen wat er gebeurt kan zijn.

tpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 14:11

Bedankt voor de goede antwoorden.

Hij is een paar weken geleden over gegaan van weides met gras naar weides met graszaad, dus een ander soort. Dat zou idd. een oorzaak kunnen zijn.

Bekappen doen we ongeveer eens per 6 weken, de laatste keer is nu 3 a 4 weken geleden. Dan zullen we de hoefsmid eerder laten komen en bespreken om het vaker te doen.

Hij loopt verder gewoon normaal, zeker niet kreupel en lijkt nergens last van te hebben. Het voelt ook niet warm aan en doet ook geen pijn bij het aanraken. Wel wil hij zich sneller op 4 benen terugzetten dan normaal bij het uitkramen. Misschien dat dat er dan ook mee te maken heeft.

We gaan in elk geval de hoefsmid vragen, dus dank jullie wel!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:58

Heb je ook een foto van je hele paard zoals hij op zijn benen staat? De foto rechtsboven vind ik er erg vreemd uitzien.

tpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 20:13

Die zal ik maken want ik heb geen recente foto. Zodra ik hem heb zet ik hem erop. Bedoel je het vierkante?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:53

tpe schreef:
Die zal ik maken want ik heb geen recente foto. Zodra ik hem heb zet ik hem erop. Bedoel je het vierkante?

Zal me niet te druk maken hoor, als je paard nergens last van heeft en geen klachten dan ook niet ongerust laten maken.
Op de foto heeft het paard z’n gewicht wat verplaatst (dat lijkt misschien een beetje raar en is een moment opname).

tpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 23:22

Hierbij een recente foto, als ik een betere kan maken zal ik dat nog doen. Weet niet of je hier iets op kunt zien.

Afbeelding

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:19

Mijn paard had dat ook de smid zei een kneuzing geeft niks als de hoef zwart had geweest had je niks gezien.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:40

tpe schreef:
Hij is een paar weken geleden over gegaan van weides met gras naar weides met graszaad, dus een ander soort.

Even een educatieve aanvulling.

Een ''weide met graszaad'' is geen ander ''soort''
Is simpelweg een veld wat is ingezaaid met 1 ras van 1 grassoort (zoals wij families hebben met verschillende individuen maar allemaal ''Janssens'' zijn heb je dan bijvoorbeeld het ras Broadway van het Engels Raaigras.

Behalve dat een graszaadveld is gemaaid (en nu dus volop in de hergroei schiet) is het ook heel eenzijdig (met alleen maar nichtje elske Janssens samen zijn wordt op den duur ook eenzijdig).

Ik denk dat het goed is om even met je bekapper te overleggen over de kneuzingen. Het valt me wel op dat de voeten van je paard aan de voorzijde erg recht zijn, in plaats van het ''gewone'' afgerond. Kan me inbeelden dat dit misschien een knelpunt oplevert waardoor een kneuzing ontstaat.
Ik vind het goed dat je er actie op wil ondernemen. Het kan namelijk niet anders dan er zo uitzien en ook enige vorm van ongemak geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:19

Citaat:
... de smid zei een kneuzing geeft niks als de hoef zwart had geweest had je niks gezien.
En dat maakt het OK ?? Klinkt mij als struisvogelpolitiek.
Door het wél te zien kun je herleiden waardoor het komt en dus zorgen dat het niet meer gaat voorkomen. Als je het niet ziet en de situatie verbeterd niet kun je ineens voor veel grotere problemen komen te staan.

tpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 21:02

Vandaag heb ik andere foto's gemaakt, dus bij deze.

De hoefsmid heeft ook naar de foto's gekeken en die vond dat er niet veel bijzonders aan de hoeven te zien was.

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:53

Vierkante voetjes met rechte hoeken vindt je smid wel oke?
Tijd voor een andere lijkt me …

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:22

Sleept jouw paard met de voornemen TS, anders is hij idd heel vreemd bekapt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:27

Lijkt me dat dit gewoon afgesleten is. Een van mijn paarden heeft dat met haar achtervoeten. Staat totaal los van de smid.

Ik vind de hoeven er verder niet gek uit zien, het rode zijn kneuzingen maar daar kun je verder niet zoveel mee nu, behalve in de gaten houden en bij de volgende ronde even overleggen wat wijsheid is.

tpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 09:18

Hij vindt graven heel leuk om te doen en hij loopt ook behoorlijk relaxed, dus hij sleept af en toe wel over de grond ja. Hij is behoorlijk van het gemak.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:24

Change3x schreef:
Lijkt me dat dit gewoon afgesleten is. Een van mijn paarden heeft dat met haar achtervoeten. Staat totaal los van de smid.

Ik vind de hoeven er verder niet gek uit zien, het rode zijn kneuzingen maar daar kun je verder niet zoveel mee nu, behalve in de gaten houden en bij de volgende ronde even overleggen wat wijsheid is.

De hoek van die hoef kan natuurlijk wél precies teveel druk oppikken, waardoor intern de kneuzingen worden veroorzaakt.

en ''het zijn maar kneuzingen'' vind ik écht wel heel erg eenvoudig gedacht.
Als jouw sok dubbel zit in je schoen als je 20 km gaat wandelen. Stop je dan om die goed te doen? Want je krijgt er hooguit een blaartje van.

Dat paard landt met 600 kilo op zo'n voet. Me dunkt dat dat fijner is als er geen kneuzingen door ontstaan.

paard zal er inderdaad echt niet zomaar van omvallen. Maar de wetenschap dat hij op minstens 2 voeten kneuzingen heeft vind ik echt wel reden tot uitzoeken waardoor dit komt, en het management aanpassen zodat dit kan genezen en niet meer hoeft voor te komen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:32

Change3x schreef:

Dit is idd "gewoon" afgesleten, als de teen echter zo ver afgesleten is maar nog niet in de witte lijn zit, dan wil het zeggen dat de trim gewoon veel te lang geleden is.

En imo staat het niet los van de smid als die bij dergelijke foto's zegt: ik zie geen probleem. Deze hoeven zijn echt niet in mooie staat, door de ongelijke druk krijg je kneuzingen. Heb je zelf al eens een blauwe plek onder je nagel gehad?
Het paard staat daar 23/7 met 500 kilo gewicht op ...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:05

Paard slijt scheef af. Kneuzingen wil je ook niet. Alles bij elkaar een risico op (kreupelheids)problemen. Ik zou het paard een voorijzer geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:07

Babootje schreef:
Paard slijt scheef af. Dat kan op den duur (kreupelheids)problemen geven. Ik zou het paard een voorijzer geven.

Waarom een ijzer?

Vanaf deze fotos niet super duidelijk in te schatten, maar als de teen afgesleten is maar nog niet tot de witte lijn, dan betekent het dat die twee hoeken ongeveer een cm hoefwand over hebben.

Voor zover ik kan inschatten staat dit paard zeker niet kort bekapt.
Dikke kans dat het met een kortere interval gewoon prima bijgehouden kan worden.

@ts: hoe lang geleden is die bekapt? heb je foto's van de onderkant van de voeten ook? (netjes uitgekrabt aub).
https://denkenoverpaarden.nl/2016/10/03 ... ven-fotos/

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:16

Babootje schreef:
Paard slijt scheef af. Kneuzingen wil je ook niet. Alles bij elkaar een risico op (kreupelheids)problemen. Ik zou het paard een voorijzer geven.

maar hij sleept nu al met zijn voeten? Anders kom je niet aan zo'n vierkant slijtpatroon. Extra gewicht daaronder hangen gaat hem biomechanisch helpen met.. ?