Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mika11 schreef:Ik denk dat je merrie veel tijd nodig zal hebben.
Wat is je doel met haar, dat je weer kan rijden, of is het ook goed als dat niet meer kan?
Zo te lezen heeft je paard zacht gezegd geen fijn leven gehad.
Het hangt er volgens mij ook vanaf waar precies de kissing spines zit, of je het kan verbeteren met spiertraining dat je paard er dan geen last meer van zou hebben als je er op gaat zitten.
Achter het zadel zeg maar.
Eigenlijk heb ik haar gekocht om buitenritjes te maken en grondwerk te doen. Ik hoef niet zo nodig te rijden. Lekker tutten en grondwerk en wandelen aan de hand vind ik ook leuk.
Ik zou dan ook voorlopig je merrie rust geven, kijken of zie iets aanbiedt wat je kan doen zoals borstelen, contact maken.
Kousen schreef:Pijn bij de singel, verergerde symptomen bij metacam, staken en een gestrest paard klinken mij allemaal als maagzweren in de oren. Ik zou haar eens een week op de omeprazol zetten om te kijken of je verschil merkt. Normaal zou een scopie natuurlijk fijn zijn, maar dat lijkt me in deze context niet wenselijk.
Hevonen schreef:Omeprazol lijkt mij ook zinnig om te proberen.
Bij verbeend hoefkraakbeen kan corrigerend beslag vaak helpen. Mijn paard had het ook aan beide voorbenen, maar kon met goed beslag toch pijnloos lopen. Ik weet natuurlijk niet of dat altijd zo is, en ook niet of het met anders bekappen kan worden opgelost.
Heel jammer voor jou/jullie. Arm paard, want zowel haar gedrag als fysieke problemen duiden toch wel op een moeilijk leven. Fijn dat ze bij jou is. Sterkte!
office schreef:Je kan hoefschoenen proberen voor haar gevoelige voeten.En die Kissing spines scheelt het of je 40 kg weegt of 90 kg grof gezegd.Doe je de singel niet te strak dat voelt ze ook op haar gevoelige rug namelijk.?!
Hevonen schreef:Omeprazol lijkt mij ook zinnig om te proberen.
Bij verbeend hoefkraakbeen kan corrigerend beslag vaak helpen. Mijn paard had het ook aan beide voorbenen, maar kon met goed beslag toch pijnloos lopen. Ik weet natuurlijk niet of dat altijd zo is, en ook niet of het met anders bekappen kan worden opgelost.
Heel jammer voor jou/jullie. Arm paard, want zowel haar gedrag als fysieke problemen duiden toch wel op een moeilijk leven. Fijn dat ze bij jou is. Sterkte!
Dees schreef:Oi oi oi wat een triest verhaal.
Ik zou haar laten hemelen. Dier heeft nu duidelijk veel pijn en zelfs als je haar met pijnstilling, veel tijd en veel inspanning weer op de rit krijgt, heeft ze alsnog hele grote problemen waardoor je eigenlijk met goed fatsoen niet op zo'n dier moet willen rijden.
Wees wijs, neem afscheid en schrijf je verlies af als leergeld. Dat is het meest rationele om hier te doen. Aanhouden uit emotie gaat je nog heel veel geld en teleurstelling kosten. Beter nu even flink zijn.
(Ja, heb hier ervaring mee. Zowel met die hoefproblemen als met ks. In beide gevallen was het einde berijdbaarheid van het paard. Laat je niet verleiden door succesverhalen, het valt heel vaak tegen en de combi hiervan is echt een groot probleem)
ellepel schreef:Toch heftig dat ze ondanks metacam nog zoveel ongemak vertoond?
Je kunt bij de veearts naar omeprazol vragen, als je langer met de metacam wilt doorgaan zou dat ook een aanrader zijn.
Ik zou ook samen met een eventuele maagzweer ook denken aan leverproblemen.
Misschien is een bloedonderzoek ook wel een idee om te kijken of verder alles in orde is?
Shenavallie schreef:Linksom of rechtsom zou ik hier zelf nooit meer op stappen. Kissing spines is onomkeerbaar en kan alleen maar erger worden. Of je nu afvalt of niet, het blijft belasting op de rug en benen. Als pijnstilling al geen verlichting geeft, dan ben ik heel erg geneigd om mij aan te sluiten bij wat Dees schrijft.