Advies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

SophieLana

Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 15:56

Beste bokkers,
Ik maak me zorgen om mijn merrie Lana, hieronder haar verhaal.
Graag zou ik jullie advies willen.

Het gaat om mijn merrie Lana, ze is 9 jaar en begin december 2023 vanuit Spanje naar Nederland gekomen. Ze zou daar in de toerisme hebben gelopen en is daar een paar keer verhuisd. Ook eenmaal in Nederland is ze een paar keer verhuisd voordat ze eind januari 2024 bij mij kwam.
Met de aankoop heb ik haar niet laten keuren, ze is wel klinisch gekeurd. Op dat moment had ik er vertrouwen in dat er niks aan de hand zou zijn. Met proefrijden was ze niet echt voorwaarts, maar er lag toen ook een dikke laag sneeuw en was glad.
Ik voelde dat ze wel wou. (ik ben ervan overtuigd dat ze mij bewust heeft uitgekozen)
Eenmaal bij ons thuis (ik sta met haar op een kleine prive stal) was ze zeer gespannen, ze stond echt in de freeze stand. Ik dacht nog dat het komt door alle verhuizingen en het heeft tijd nodig. Rustig aan ben ik haar gaan rijden, er zit geen stuur op, wel een rem. En ik stuur vanuit mijn zit. Al snel ging ze staken en ook in draf ging haar hoofd de lucht in. Al snel bleek ze hoog drachtig te zijn en heb ik alleen nog maar wat grondwerk gedaan met haar. 20 april is ze bevallen van een gezond merrie veulen. En leek het wat beter te gaan met haar. Minder gespannen. Dus dacht ik nog: yes, het komt door de dracht.
Ondertussen begon ze ook haar wintervacht te verliezen en kwamen er enorme littekens tevoorschijn op haar buik en been. (met de aankoop had ik die wel gezien, maar was het echt een klein beetje) Daar schrok ik wel van.
Op een dag dacht ik weer te kunnen gaan rijden, maar ook daarin begon ze weer te staken. (stilstaan en niet meer vooruit te krijgen). Grondwerk en longeerwerk gaan redelijk goed. Vanaf het begin merkte ik wel dat ze gevoelig op haar voeten stond en loopt het liefst op zachte ondergrond. Ook de singelplek doet haar pijn. Het gevoel dat er iets is bleef wel, maar dacht dat het steeds beter ging.
Op advies van een stalgenootje een fysiotherapeut laten komen. Die heeft geprobeerd iets te doen, maar Lana reageerde heel fel en haalde uit met haar achterbenen. Ze was echt boos. De fysio dacht aan artrose. (de fysio kwam 16 juli jl)
Haar advies was om foto's te laten maken. Voor een stalgenoot kwam de dierenarts de 25e, en Lana kon meteen ook bekeken worden. Het ging toen slechter. Ik was de enige die haar nog mocht aanraken en je zag duidelijk pijn.
De dierenarts constateerde verbening in beide voorhoeven, kissing spines en de banden die over de rug lopen zijn beschadigd en de spieren zijn erg verzwakt.
Haar advies is de komende 3 maanden niet rijden en dan alleen grondwerk/ longeerwerk te doen om die rugspieren sterker te maken.
Sinds de dierenarts is geweest mag ik haar ook niet meer aanraken. Nu met babystapjes mag ik haar meer en meer aanraken en ze heeft metacam gekregen voor 5 dagen om te kijken of het verschil maakt. Maar tot nu toe helpt het niet en lijkt alleen maar meer pijn te hebben. Ze is weer net zo teruggetrokken als in het begin, toen ik haar net had.
Het is duidelijk dat ze niet comfortabel is, maar wat moet ik doen om haar te helpen?
Voor mij is het belangrijkste dat ze geen pijn heeft.
Ik ben zelf een recreatieve ruiter zonder wedstrijd ambities.

Dierenarts vermoedt dat ze een zwaar ongeluk heeft gehad.
Ik weet dat ik wat ik kan doen aan de kissing spines (spieren versterken), maar wat met de verbening in de hoeven? Ik las dat dat alleen maar erger gaat worden?
Graag jullie advies hierin, wat zouden jullie doen?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:06

Ik zou de merrie lekker in het weiland laten lopen en me in de toekomst op haar veulen richten.
Als de merrie wat gekalmeerd is kun je altijd verder kijken hoe of wat.Misschien voor de koets beleren als ze niet teveel paniekeert.

Kousen

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:15

Pijn bij de singel, verergerde symptomen bij metacam, staken en een gestrest paard klinken mij allemaal als maagzweren in de oren. Ik zou haar eens een week op de omeprazol zetten om te kijken of je verschil merkt. Normaal zou een scopie natuurlijk fijn zijn, maar dat lijkt me in deze context niet wenselijk.

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 16:17

Veulen zal eind oktober verhuizen naar een vriendin van mij in Den Helder.
Houden is te duur aangezien ik geen boerderij heb. Pensionstalling is niet goedkoop.v

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:17

Ik denk dat je merrie veel tijd nodig zal hebben.
Wat is je doel met haar, dat je weer kan rijden, of is het ook goed als dat niet meer kan?
Zo te lezen heeft je paard zacht gezegd geen fijn leven gehad.

Het hangt er volgens mij ook vanaf waar precies de kissing spines zit, of je het kan verbeteren met spiertraining dat je paard er dan geen last meer van zou hebben als je er op gaat zitten.

Ik zou dan ook voorlopig je merrie rust geven, kijken of zie iets aanbiedt wat je kan doen zoals borstelen, contact maken.

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 16:20

mika11 schreef:
Ik denk dat je merrie veel tijd nodig zal hebben.
Wat is je doel met haar, dat je weer kan rijden, of is het ook goed als dat niet meer kan?
Zo te lezen heeft je paard zacht gezegd geen fijn leven gehad.

Het hangt er volgens mij ook vanaf waar precies de kissing spines zit, of je het kan verbeteren met spiertraining dat je paard er dan geen last meer van zou hebben als je er op gaat zitten.

Achter het zadel zeg maar.
Eigenlijk heb ik haar gekocht om buitenritjes te maken en grondwerk te doen. Ik hoef niet zo nodig te rijden. Lekker tutten en grondwerk en wandelen aan de hand vind ik ook leuk.

Ik zou dan ook voorlopig je merrie rust geven, kijken of zie iets aanbiedt wat je kan doen zoals borstelen, contact maken.

Kousen schreef:
Pijn bij de singel, verergerde symptomen bij metacam, staken en een gestrest paard klinken mij allemaal als maagzweren in de oren. Ik zou haar eens een week op de omeprazol zetten om te kijken of je verschil merkt. Normaal zou een scopie natuurlijk fijn zijn, maar dat lijkt me in deze context niet wenselijk.

Nee, klopt. Daar dacht ik ook aan.
Maar kan je omeprazol zo krijgen?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:21

Je kan hoefschoenen proberen voor haar gevoelige voeten.En die Kissing spines scheelt het of je 40 kg weegt of 90 kg grof gezegd.Doe je de singel niet te strak dat voelt ze ook op haar gevoelige rug namelijk.?!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:22

Omeprazol lijkt mij ook zinnig om te proberen.

Bij verbeend hoefkraakbeen kan corrigerend beslag vaak helpen. Mijn paard had het ook aan beide voorbenen, maar kon met goed beslag toch pijnloos lopen. Ik weet natuurlijk niet of dat altijd zo is, en ook niet of het met anders bekappen kan worden opgelost.

Heel jammer voor jou/jullie. Arm paard, want zowel haar gedrag als fysieke problemen duiden toch wel op een moeilijk leven. Fijn dat ze bij jou is. Sterkte!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 16:26

Hevonen schreef:

Bij verbeend hoefkraakbeen kan corrigerend beslag vaak helpen. Mijn paard had het ook aan beide voorbenen, maar kon met goed beslag toch pijnloos lopen. Ik weet natuurlijk niet of dat altijd zo is, en ook niet of het met anders bekappen kan worden opgelost.

Heel jammer voor jou/jullie. Arm paard, want zowel haar gedrag als fysieke problemen duiden toch wel op een moeilijk leven. Fijn dat ze bij jou is. Sterkte!

office schreef:
Je kan hoefschoenen proberen voor haar gevoelige voeten.En die Kissing spines scheelt het of je 40 kg weegt of 90 kg grof gezegd.Doe je de singel niet te strak dat voelt ze ook op haar gevoelige rug namelijk.?!

Ik snap wat je bedoeld met gewicht. Ik moet nog 10 kg afvallen wil ik überhaupt weer opstappen.
Ik wacht nog even het antwoord van de hoefsmid af. Maar bedankt, aan hoefschoenen had ik nog niet gedacht

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 16:27

Hevonen schreef:

Dankjewel

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:37

Oi oi oi wat een triest verhaal.

Ik zou haar laten hemelen. Dier heeft nu duidelijk veel pijn en zelfs als je haar met pijnstilling, veel tijd en veel inspanning weer op de rit krijgt, heeft ze alsnog hele grote problemen waardoor je eigenlijk met goed fatsoen niet op zo'n dier moet willen rijden.
Wees wijs, neem afscheid en schrijf je verlies af als leergeld. Dat is het meest rationele om hier te doen. Aanhouden uit emotie gaat je nog heel veel geld en teleurstelling kosten. Beter nu even flink zijn.

(Ja, heb hier ervaring mee. Zowel met die hoefproblemen als met ks. In beide gevallen was het einde berijdbaarheid van het paard. Laat je niet verleiden door succesverhalen, het valt heel vaak tegen en de combi hiervan is echt een groot probleem)
Laatst bijgewerkt door Dees op 28-07-24 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:39

Toch heftig dat ze ondanks metacam nog zoveel ongemak vertoond?
Je kunt bij de veearts naar omeprazol vragen, als je langer met de metacam wilt doorgaan zou dat ook een aanrader zijn.
Ik zou ook samen met een eventuele maagzweer ook denken aan leverproblemen.
Misschien is een bloedonderzoek ook wel een idee om te kijken of verder alles in orde is?

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 16:42

Dees schreef:
Oi oi oi wat een triest verhaal.

Ik zou haar laten hemelen. Dier heeft nu duidelijk veel pijn en zelfs als je haar met pijnstilling, veel tijd en veel inspanning weer op de rit krijgt, heeft ze alsnog hele grote problemen waardoor je eigenlijk met goed fatsoen niet op zo'n dier moet willen rijden.
Wees wijs, neem afscheid en schrijf je verlies af als leergeld. Dat is het meest rationele om hier te doen. Aanhouden uit emotie gaat je nog heel veel geld en teleurstelling kosten. Beter nu even flink zijn.

(Ja, heb hier ervaring mee. Zowel met die hoefproblemen als met ks. In beide gevallen was het einde berijdbaarheid van het paard. Laat je niet verleiden door succesverhalen, het valt heel vaak tegen en de combi hiervan is echt een groot probleem)

Zover ben ik ook. Maar hoopte dat er nog andere mogelijkheden zouden zijn.

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 16:43

ellepel schreef:
Toch heftig dat ze ondanks metacam nog zoveel ongemak vertoond?
Je kunt bij de veearts naar omeprazol vragen, als je langer met de metacam wilt doorgaan zou dat ook een aanrader zijn.
Ik zou ook samen met een eventuele maagzweer ook denken aan leverproblemen.
Misschien is een bloedonderzoek ook wel een idee om te kijken of verder alles in orde is?

Ik ga morgen bellen met mijn dierenarts.

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 16:43

Dankjewel voor jullie fijne reacties!
Hier kan ik wat mee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:45

Linksom of rechtsom zou ik hier zelf nooit meer op stappen. Kissing spines is onomkeerbaar en kan alleen maar erger worden. Of je nu afvalt of niet, het blijft belasting op de rug en benen. Als pijnstilling al geen verlichting geeft, dan ben ik heel erg geneigd om mij aan te sluiten bij wat Dees schrijft.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 16:47

Shenavallie schreef:
Linksom of rechtsom zou ik hier zelf nooit meer op stappen. Kissing spines is onomkeerbaar en kan alleen maar erger worden. Of je nu afvalt of niet, het blijft belasting op de rug en benen. Als pijnstilling al geen verlichting geeft, dan ben ik heel erg geneigd om mij aan te sluiten bij wat Dees schrijft.

Ik dacht dmv spieren versterken dat het dan juist beter gaat. Maar dan zit ik nog met de verbening in de hoeven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:52

Kissing Spines zijn wervels die tegen elkaar aan wrijven en dat is zeer, zeer pijnlijk. Als ik het zo lees, dan zit je in een medische cirkel.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:54

Hangt er vanaf waar de ks zit en hoe ernstig het is, in het beste geval kan ze misschien weer bereden worden , mindere alleen op het land en het minste, inslapen. Je kunt er heel veel geld tegenaan gooien maar ook gewoon haar haar rust gunnen want het zal de rest van haar leven een zorgen en duur paard blijven.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:54

Indien je financieel de middelen hebt, zou ik contact opnemen met een revalidatie trainer. Die kan helpen met een plan of zeggen dit wordt niet paard waardig. Kijk ook goed naar je stalling. Heeft ze veel ruimte waardoor ze vrij kan bewegen. De hele dag met de neus aan de grond gras eten is bijvoorbeeld veel beter dan uit een hooinet eten.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:57

Omeprazol kun je aan je dierenarts vragen, ervan uitgaande dat hij/zij het eens is dat het een goed idee is om te proberen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:16

Hier een goed artikel over verbening van de hoeven
https://hoofcare.nl/hoefproblemen/verbe ... beenderen/

Dít in combinatie met de KS en de benodigde pijnstilling (die bij langer gebruik érg slecht is voor de maag/nieren/lever) zou ik het dier ook verder dit leven besparen.

Ik wens je veel sterkte met je besluit.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:24

Ik sluit me aan bij Dees. Die KS gaat nooit beter worden en de verbening kan ook voor flinke complicaties zorgen (als dat niet al zo is)

Wat triest voor je, TS.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:36

Je hebt er nu helemaal niks meer aan, maar mocht je een volgende x op pad gaan voor een paard en dat paard blijkt in korte tijd een paar x van eigenaar te zijn gewisseld, dan kun je er bijna altijd vanuit gaan dat er iets ernstig mis is. Het hele verhaal klinkt als een probleem. Een paard wat gebruikt wordt in bijv de toerisme branche, wordt alleen verkocht als ie niet meer wil lopen en vaak is dat omdat ze kapot zijn.
Ik zou eerlijk zijn naar je paard. Je hebt de verantwoordelijkheid om hem pijnvrij te krijgen. Hij is nu niet pijnvrij, zelfs onbelast. Je kunt alleen gaan trainen, op het moment dat je je paard zonder pijn kunt trainen. Hij zou dus onbelast wel goed moeten kunnen lopen. Dan kun je rugspieren gaan trainen eventueel in de hoop dat je er weer op kunt rijden eventueel. Zijn er foto's gemaakt van de rug? Hoeveel wervels zijn er aangedaan? Heeft de kliniek iets gezegd hoe je de revalidatie aan kunt pakken?
Voor de verbening en het gevoelig lopen zou ik het paard op ijzers zetten. Een goede smid kan kijken wat er nodig is. Hoefschoenen zou ik juist niet doen, dat werkt prima als je met rijden merkt dat een paard wat gevoelig loopt, maar is ongeschikt voor jullie problematiek en persoonlijk vind ik ze ook ongeschikt voor 24/7 gebruik.
Heel veel sterkte, ik kan me je zorgen voorstellen. Krijg je hem niet pijnvrij dan vind ik inslapen een hele reeële optie trouwens. Maar jee, wat een verdriet!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:41

Als de metacam uitgewerkt is zou ik een osteopaat laten komen met goede reputatie in jouw regio. Zeker met zo'n duidelijke uiting van pijn zal het echt al een tijd aan de gang zijn en haar je merrie hulp nodig. Imo heeft medicatie nog nooit echt een probleem opgelost, enkel symptomen.
Laat een goede osteo eens kijken of de spierspanning verminderd kan worden en er meer ontspanning en balans in het lichaam en de systemen kan komen.