Wanneer op de wei met welke blijvende blessures

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Chicken01

Wanneer op de wei met welke blijvende blessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-24 08:09

Wanneer is jou paard een weide paardje geworden (vervroegd pensioen) en met welke blijvende blessure(s)?
En hoe heeft dat uitgepakt op termijn? Werd hij/zij er gelukkig van of juist niet?

pmarena

Re: Wanneer op de wei met welke blijvende blessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:33

Als het dier redelijk pijnvrij is en een fijne plek heeft waar die zich zelf wel kan vermaken de hele dag, dan zou ik zeggen dat je met elke blessure gerust minsten een jaartje aan kan kijken wat dat doet met je paard :)

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-24 08:38

pmarena schreef:
Als het dier redelijk pijnvrij is en een fijne plek heeft waar die zich zelf wel kan vermaken de hele dag, dan zou ik zeggen dat je met elke blessure gerust minsten een jaartje aan kan kijken wat dat doet met je paard :)

Ik bedoel eigenlijk meer een vervroegd pensioen. Dus niet een jaartje wegzetten om later weer op te kunnen pakken. Het betreft een paard van 13 jaar met meerdere blessures waaronder spat in beide achterbenen. Er worden nu behandelingen gedaan, maar dat is natuurlijk van tijdelijke aard. De vraag is, wat ga je doen als de behandeling niet meer of onvoldoende aanslaat. En wat is pijnvrij? Ik heb een chronische ziekte en ben nooit 100% pijnvrij. Kan ik daarmee leven? Ja. Ik vind pijnvrij een moeilijk begrip. Snap je wat ik bedoel? Wanneer zie je aan een paard of het pijnvrij op de wei is of dat het acceptabel is of niet meer? Vind dat een heel lastig vraagstuk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:44

Die van mij is bijna 4 jaar geleden met vervroegd pensioen gegaan. Hij heeft spat aan 1 achterbeen, veroorzaakt door trauma. De dierenarts gaf ook aan dat er inderdaad een verschil is tussen pijnvrij en paardwaardig. Pijnvrij is die van mij ook niet dagelijks. Hij heeft vooral wat last na een rare beweging. Als hij bijvoorbeeld toch een rondje rent, maar verkeerd de bocht doorgaat. Of soms met opstaan. Dan loopt hij een paar passen niet helemaal okee.
Maar zolang hij nog gaat liggen en kan opstaan, regelmatig nog even uit zijn dak gaat en er goed uitziet mag hij lekker met pensioen op onze pp staan. Wordt dat problematisch, dan wordt hij ingeslapen.

Ik heb hem overigens wel op supplementen staan: glucosamine, msm en magnesium. En afgelopen winter heeft hij een tijdje op duivelsklauw gestaan voor pijnstilling. Omdat het zo nat was, was het op plekken ook wat gladder en daar had hij moeite mee. Maar dat is echt voor tijdelijk om een periode door te komen.

Hij moest er overigens wel aan wennen. Van 5 dagen in de week onder het zadel (veel buitenritten of in de bak), naar pensioen. Hij heeft daar echt wel een dip van gehad. En soms nog steeds wel. Kan helemaal opbloeien als hij een zadel op krijgt. Dus voor zijn mentale welzijn doen we 1x in de week een stapritje onder het zadel van 15-20 minuten. Verder wandel ik regelmatig of wat vrijheidsdressuur. Hij heeft dat mentaal wel nodig.

Maar zolang hij dit nog doet (de haflinger), gaat het goed genoeg zeg maar :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:49

Chicken01 schreef:
Wanneer is jou paard een weide paardje geworden (vervroegd pensioen) en met welke blijvende blessure(s)?
En hoe heeft dat uitgepakt op termijn? Werd hij/zij er gelukkig van of juist niet?

Mijn merrie heeft ook spat in beide achterbenen. Ze is nu 19 en heb haar 2 jaar geleden op pensioen gedaan waarbij ze 24/7 kan bewegen. Vóór deze verhuizing zat inslapen in mijn gedachten, omdat ze duidelijk ongemak had (goed kreupel in draf, niet mee kunnen met de rest). Ik wilde echter alles geprobeerd hebben. Nu, 2 jaar verder), heeft ze geen injecties meer nodig, hoeft ze geen duivelsklauw meer en leg ik er weer eens zadel op voor een stapritje door het bos. Bovenal kan ze weer mee met de rest. Ik heb het idee dat ze happy is. :)

We are not makers of history. We are made by history.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:01

Chicken01 schreef:
pmarena schreef:

Ik bedoel eigenlijk meer een vervroegd pensioen. Dus niet een jaartje wegzetten om later weer op te kunnen pakken. Het betreft een paard van 13 jaar met meerdere blessures waaronder spat in beide achterbenen. Er worden nu behandelingen gedaan, maar dat is natuurlijk van tijdelijke aard. De vraag is, wat ga je doen als de behandeling niet meer of onvoldoende aanslaat. En wat is pijnvrij? Ik heb een chronische ziekte en ben nooit 100% pijnvrij. Kan ik daarmee leven? Ja. Ik vind pijnvrij een moeilijk begrip. Snap je wat ik bedoel? Wanneer zie je aan een paard of het pijnvrij op de wei is of dat het acceptabel is of niet meer? Vind dat een heel lastig vraagstuk.

Dat is het ook, ik zou zeggen laat de DA mee kijken en denken in beslissingen of iets nog paardwaardig is. Als eigenaar is het heel lastig om daar objectief naar te kijken.

Ik heb er drie gehad, een met artrose/ HKO, een met artrose/ EORTH en een met ringband blessure en een cyste. De eerste heb ik weer opgepakt na een paar jaar (binnen de mogelijkheden) omdat die het werken mistte en te dik werd.(die is aan iets anders overleden) De 2e ben ik veel mee blijven wandelen zolang het kon, maar die veranderde qua karakter en waar ie altijd super enthousiast mee wilde na boswandelingen wilde hij dat op een gegeven moment niet meer toen wist ik genoeg. Wel in overleg met DA gedaan. De derde vermaakte zich prima in de kudde en kreeg gewoon zijn aandacht maar was nogal druk van zichzelf en forceerde zijn andere achterbeen waardoor die beide achterbenen niet/ nauwelijks meer kon gebruiken en stond te trillen van de pijn. Toen was de beslissing ook duidelijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:20

Ik ben acuut gestopt met rijden voor de wagen nadat mijn pony in mijn bijzijn een epileptisch insult kreeg. Pony was niet gelukkig met pensioen dus later nog wel wat aan de fiets en aan de hand gewerkt maar niet meer zoals voor het insult.
Had ze gelukkig op eigen land dus eentje meer of minder maakte toen niet veel uit

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:06

Ik heb een oudje staan met meerdere mankementjes (cushing, een atactisch been, onder de melamomen), die is stukje bij beetje steeds minder belast tot ze een tijdje stil gestaan had door gebrek aan een ruitertje. Toen ik wel weer een ruitertje had heb ik gezegd dat ze niet meer hoefde en dat vind ze helemaal prima. Ze is nu 30, is pas als 13 jarige in het werk gekomen. Met haar ouder wordende lichaam doet ze het echt nog wel helemaal prima, maar alles gaat uiteraard wat minder soepel dan toen ze bij mij kwam.

En ik heb een 16 jarige met hals artrose door een ongeluk die met 10 al een tijd stil gestaan heeft, daarna hebben we nog werk gevonden wat voor hem wel haalbaar was maar nu staat hij ook al 3 jaar stil. Hij is echt happy met zijn leven, maar je kan wel merken dat zijn lijf hem wat tegen werkt.

[center]Super fijn voer van Equilin bestel je hier:
https://Equilin.eu/rWRQb0

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:24

Mijn ruin ging vorig jaar juni met vervroegd pensioen, hij was toen 9 en had in beide knieën achter kruisband problematiek. Alles geprobeerd maar niks hielp en bleef kreupel. Dit jaar is hij in juni op 10 jarige leeftijd ingeslapen, het ging niet meer.

Oskar <3 (rip juni 2024)
Luuk <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:36

Mijn lusitano was 13 toen hij een jaar met een peesblessure stond die niet wilde genezen, zijn pssm en suiker gevoeligheid maakte het er allemaal niet eenvoudiger op.
Daarom kon hij ook niet volledig op de wei.
Toen de dierenarts aangaf dat hij waarschijnlijk niet ging herstellen was zijn advies, lekker een zomer met rust laten en paard laten zijn, deels in de paddock en deels op de wei en dan in het najaar kijken hoe het ervoor zou staan.
Helaas was hij toen alleen maar slechter gaan lopen en zijn lijf stijver geworden door de pssm, dus om hem een nog weer nare winter te besparen heb ik hem toen in het najaar in overleg met de dierenarts in laten slapen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:00

Onpopulaire mening, maar ik laat ze dan inslapen. Of ze zijn fokmerrie, of ze kunnen nog zo'n 2 keer per week recreatief gereden worden of het is klaar.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:21

ruitje schreef:
Onpopulaire mening, maar ik laat ze dan inslapen. Of ze zijn fokmerrie, of ze kunnen nog zo'n 2 keer per week recreatief gereden worden of het is klaar.

Is dat dan omdat je erover twijfelt of ze wel volledig vrij zijn van pijn / paardwaardig leven of omdat je er zelf niks meer mee kan?
(Ik snap dat verkopen, herplaatsen, adoptie etc. ook geen 100% waterdichte opties zijn want wie weet wat er dan mee gebeurd.....)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:28

Ik snap de mening van Ruitje helemaal.

Het kost een hoop geld, en je doe het alleen voor je zelf. Je paard denkt niet na over morgen.

[center]Super fijn voer van Equilin bestel je hier:
https://Equilin.eu/rWRQb0

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:04

Change03 schreef:
ruitje schreef:

Is dat dan omdat je erover twijfelt of ze wel volledig vrij zijn van pijn / paardwaardig leven of omdat je er zelf niks meer mee kan?
(Ik snap dat verkopen, herplaatsen, adoptie etc. ook geen 100% waterdichte opties zijn want wie weet wat er dan mee gebeurd.....)

Mijn fokmerries heb ik "niks aan" , mijn jaarlingen ook niet. Zo hebben we nu 3 fokmerries en 2 jaarlingen waar ik 'niks mee kan' en dat ook gerust niet doe. De ene draverfokmerrie is denk ik al een jaar niet gepoetst :+

Ik wil prima een tijdje niks met een paard doen, als er nog toekomst in zit zeg maar?

Ik word heel erg ongelukkig van een paard hebben zonder 'doel' , zo van: gooi maar in Brabant in een rusthuis met nog 100 anderen en ga 'm eens per jaar eens bekijken.

Ik word daar gewoon niet blij van. Dat is hard, weet ik wel :o . Ik heb ook niets tegen mensen die dat wel doen. Maar mijn ding is het niet :o

En waarschijnlijk daarom zie ik dan ook vooral de nadelen daarvan, dan zie ik paarden die stoppen met arbeid die onwijs lelijk worden in bespiering, die echt pijn gaan hebben, die niet meer op gewicht blijven...

En dan denk ik: had je niet beter afscheid kunnen nemen na 15 mooie jaren, i.p.v. er nog 5 jaar aftakeling achteraan willen?

Ik word zelf ook graag 60 in goede gezondheid ipv 90 in slechte. Ik ben gewoon hard in het leven denk ik :o

insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:08

Ik snap Ruitje haar mening ook.
Komt bij ik niet geloof dat een paard wat alle aandacht kreeg, veel getraind werd en wellicht sport liep zo gelukkig word van enkel dag in dag uit op een weide staan.

Komt ook nog bij dat als je meer paarden hebt je ook anders gaat denken dan wanneer je er altijd al jaren maar 1 hebt. Tenminste, dat geld voor mij. Ik woon en leef met mijn 9 paarden en heb heel wat geleerd al die jaren. Ook op emotioneel gebied. Mss juist op emotioneel gebied.

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:13

Hier eentje op 18 die een peesblessure op liep op weide. Blessure is genezen en in theorie kan ik hem weer op pakken maar hij is 19 inmiddels… Ik vind het prima om gewoon met ze te knuffelen ook. Zolang hij zijn sprintjes kan trekken zonder pijn ben ik tevreden. Geen pijn hebben is wel een vereiste. Als ze onregelmatig zijn en dat is niet op te lossen houdt het op. Ik geloof niet dat een paard onregelmatig kan zijn onder ongemak.

Ik denk niet dat je een algemene conclusie kan trekken over zulke dingen. Heb mijn hele leven meerdere paarden gehad. Mijn huidige pensioné krijgt niet minder aandacht. Hij wordt gewoon geborsteld, manen geknipt zoals toen hij nog wedstrijden liep.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Daar ben je echt zelf bij. Dat je dat niet wil doen is helemaal prima overigens maar hou die conclusie wel bij je eigen persoon.

Ik heb doorheen de jaren meerdere grasmaaiers gehad. Meestal pensioen-gerechtigd. Eentje als grasmaaier gekocht.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:23

Uni heeft bijna 2x op vervroegd pensioen gestaan. De eerste keer na een zware koliek operatie waarbij de verwachting was dat zijn buikspieren niet voldoende zouden herstellen om er op te kunnen rijden, maar wel pijnvrij op het land zou kunnen. De 2e keer na een hele heftige set wonden nadat hij het weiland uit gesprongen was. Beide keren had ik al een plek voor hem gereserveerd in een rusthuis :') Maar 2x wonderbaarlijk herstel dus dat is nooit gebeurt.
Dat was wel een paard die je zo op het land kon gooien met een groep andere paarden en hij zou gelukkig zijn. Hij mistte werk nooit en kon ook goed zonder dagelijkse aandacht. Hij was erg op andere paarden gericht.

Het paard wat ik nu heb zou dat denk ik ook prima kunnen, die ik daarvoor had niet en mijn merrie was ook ongelukkig toen ze met bijna 30 niet meer gereden kon worden. Dus haar heb ik toen na een periode proberen laten inslapen.

Als mijn huidige ooit iets krijgt waarbij hij niet meer gereden kan worden, maar wel prima het land op kan in een groep zou ik voor hem ook een rusthuis zoeken. Leeftijd maakt me dan niet uit, en hoe lang ik voor hem moet betalen terwijl ik er niks mee kan ook niet. Zo lang hij er happy mee blijft ben ik het ook.
Natuurlijk hoop ik het niet mee te hoeven maken. Maar als zoiets gebeurt weet ik wel wat ik ga doen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:27

Mijn paard heeft mij 15 jaar veel plezier bezorgd. Voor mij een reden om hem een goed pensioen te geven en niet af te staan of weg te doen of in te laten slapen zolang hij nog een goed leven kan hebben en ik nog voor hem kan zorgen. Hij is leermeester voor mijn jonkie, maatje van mijn minishet. Zolang dat nog paardwaardig zo kan zijn, mag hij bij mij oud worden.

Weg geven als weidemaatje of adoptie (en dan bedoel ik gericht adverteren, niet weggeven aan een vriendin die een weidemaatje zoekt) zou ik dan weer niet kunnen. Teveel nare dingen van gelezen en gezien.

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:41

Vindt dat een lastig punt. Mijn haflinger heeft nu een peesblessure en in oktober laat ik haar weer scannen. Ze wordt snel te zwaar en mag niet de weide op. Ze is 17 jaar en hoefbevangen gevoelig. Als er geen verbetering is in oktober laat ik haar denk ik gaan. Dan heeft het 4 maanden de tijd gehad om verbetering te laten zien.

♡+ Summer ♡+
B+11 L1+4

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:48

Mijn 14 jarige ruin staat ook al 7 jaar met pensioen vanwege spat. Hij is niet altijd even pijnvrij denk ik (Want niet altijd even soepel) maar hij heeft wel nog een paardwaardig bestaan. Ik heb de afspraak met hem gemaakt dat zodra hij niet meer gelukkig is of niet meer (relatief) pijnvrij kan bewegen ik hem laat inslapen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:07

Ik "geloof" niet in volledig met pensioen sturen. Ze worden er vaak heel snel heel veel slechter van.
Maar, in een kudde staan en in plaats van fanatiek rijden afentoe wandelen of een stapritje is wel voldoende. Wanneer het paard dat niet pijnvrij kan is het niet diervriendelijk meer om hem niet in te slapen/naar de slager te doen

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:15

Mijn paard ging vorig jaar op vervroegd pensioen.
16 jaar, zwaar ras wel en nooit mega intensief gereden. Had ook geen moeite met stilstaan en niet werken (integendeel haha).

Nooit een echte diagnose gehad maar viel regelmatig om (mogelijks neurologisch of wobbler).
Vervroegd pensioen owv het gevaar mee om te vallen als iemand er op zat, niet omdat hij pijn had.
Stond altijd al 24/7 op de wei maar was nu ook het veiligste want daar viel hij zachter dan op stal.
Aangezien het maar een paar keer per jaar voorkwam en hij tussendoor nergens last van leek te hebben kon hij prima nog op de wei pijnvrij rondlopen en knuffelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:32

Ayasha schreef:
Hier eentje op 18 die een peesblessure op liep op weide. Blessure is genezen en in theorie kan ik hem weer op pakken maar hij is 19 inmiddels… Ik vind het prima om gewoon met ze te knuffelen ook. Zolang hij zijn sprintjes kan trekken zonder pijn ben ik tevreden. Geen pijn hebben is wel een vereiste. Als ze onregelmatig zijn en dat is niet op te lossen houdt het op. Ik geloof niet dat een paard onregelmatig kan zijn onder ongemak.

Ik denk niet dat je een algemene conclusie kan trekken over zulke dingen. Heb mijn hele leven meerdere paarden gehad. Mijn huidige pensioné krijgt niet minder aandacht. Hij wordt gewoon geborsteld, manen geknipt zoals toen hij nog wedstrijden liep.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Daar ben je echt zelf bij. Dat je dat niet wil doen is helemaal prima overigens maar hou die conclusie wel bij je eigen persoon.

Ik heb doorheen de jaren meerdere grasmaaiers gehad. Meestal pensioen-gerechtigd. Eentje als grasmaaier gekocht.

Deels mee eens, maar als pensionstalhouder is dat ook weer niet zo. Ik heb ze gehad als gratenpakhuis van 30 met een koliekaanval en een eigenaar die de beslissing niet durfde nemen....

Mijn 'conclusie ' is dat je wel te laat kan zijn maar niet te vroeg.

Maarja, kan je dat een ander opleggen? Ook niet als stalhouder, dus dan houd ik het inderdaad toch maar zoveel mogelijk voor mezelf maar ik vind er wel wat van. Als dat me koud gaat laten ben ik misschien wel minder veroordelend maar weet niet of dat gezond is :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:38

Ja maar dat vind ik ook niet okee. Die van mij is nu 19 en ging dus met 15 op pensioen. Op dat ene achterbeen na is hij nog gezond. En zolang hij met dat achterbeen nog mee komt, zie ik geen reden tot inslapen. Gaan daar andere kwaaltjes bij komen of hij kan niet meer meekomen, dan is het voor mij ook klaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:48

Mijn eerste merrie is met 17 op pensioen gekomen wegens artrose. Liep tot die tijd Z2 en daaruit stil komen te staan. Ze heeft nog tot haar 32ste van haar pensioen genoten. Ze had wel eens mindere dagen (dan kreeg ze een zakje buut) maar ook veel goede. Uiteindelijk lukte het haar niet meer om op te staan, toen was het op. Ze gaf het zelf ook heel goed aan.

Onze pony is recent ingeslapen op 30-jarige leeftijd. Zij is rond haar 25de met pensioen gegaan. Ze had jaren in de manegelessen gelopen maar daarna alleen nog wat licht werk met mijn dochter toen ze hier aan huis kwam te staan. Dochter werd te groot en pony had haar energie nodig om op gewicht te blijven, dus vandaar tijd voor pensioen. Ik ben blij dat ze daar nog 5 jaar van heeft genoten. Bij haar was koliek uiteindelijk de reden van inslapen.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Wainonia (v. Oliver) - Elonia ~04-04-2021 / 16-03-2025 ~ (v. Eckstein's Eminenz)
[FA] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje