Opeens kale plekken en opgezette lymfeklieren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veertje99

Opeens kale plekken en opgezette lymfeklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 21:29

Sinds gisteren trof ik mijn pony aan met hele kale plekken op zijn hals en een kleine op zijn hoofd.

Zaterdag heb ik nog gereden en daarna heeft hij 3 dagen vrij gehad vanwege het weer. Op stal niks gezien bij hem de afgelopen dagen. Hij heeft lichte zomer eczeem, maar ook tijdens het controleren van zijn manen zag ik niks zitten.

Ook heeft hij opeens een bult bij zijn lymfeklieren die je kunt bewegen en zijn de klieren zelf een klein beetje opgezet. De klieren zijn eerder dit jaar al eens wat opgezet geweest, maar nog niet zoals nu met die bult erbij. Hier heb ik een filmpje van, weet alleen niet hoe ik die moet delen.

Mocht het erger worden bel ik uiteraard de dierenarts om te overleggen, maar heeft iemand dit al eens eerder gezien of mee gemaakt?

Eerste 3 foto's zijn van gisteren en de overige van vandaag. Heb het nu 2x gewassen met Betadine, heb niet iets op stal speciaal tegen schimmel/mijt dus mocht iemand daar nog iets voor weten zijn die tips ook welkom :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yenni

Re: Opeens kale plekken en opgezette lymfeklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:11

Nog niet eerder gezien, misschien allergische reactie?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:13

Kan hij zijn borst/hals niet schuren op stal/op de wei? Dat lijkt mij de meest logische verklaring als hij ook eczeem heeft.
Of kan het komen van ruw spelen met een maatje?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 07:11

Yenni schreef:
Nog niet eerder gezien, misschien allergische reactie?

Maar zou dan niet weten waarop. Toen hij dit kreeg stonden ze ook niet eens op het weiland vanwege nattigheid

Myrthee_ schreef:
Kan hij zijn borst/hals niet schuren op stal/op de wei? Dat lijkt mij de meest logische verklaring als hij ook eczeem heeft.
Of kan het komen van ruw spelen met een maatje?

Borst en hals heeft hij in alle jaren dat ik hem ken nog nooit geschuurd. We zien hem ook niet meer schuren op stal, manen en staart zijn beide rustig en onder controle. Spelen met andere paarden doet hij niet meer

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:10

Mogelijk is hij gestoken en heeft hij geschuurd? Volgens mij liggen de lymfen iets hoger?

Ik zou contact opnemen met een da om navraag te doen en evt een foto sturen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:34

Het lijkt op een schimmel die mijn paard ook heeft gehad. Alleen volgens mij zijn dat niet lyfme knopen, die zitten dacht ik hoger.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 09:45

Komende vrijdag komt de dierenarts langs om het te bekijken en ook gaan ze bloedonderzoek doen om dingen uit te sluiten (dit is op mijn verzoek)

De plekken op zijn hals zijn gelijk gebleven alleen die op zijn hoofd is erger geworden. Ook boven zijn oog beginnen plekjes te ontstaan dus ik weet nu wel dat dit niet van schuren kan komen. Denk toch ook iets van een schimmel, maar dat mag de dierenarts vrijdag bekijken

Afbeelding
Afbeelding

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:07

Ziet er voor mij uit als schimmel. Hebben onze paarden afgelopen winter gehad. Iedereen een kuur Puur Paracitus was voldoende om het weg te krijgen bij ons.