Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shadow0 schreef:Ik snap wat je bedoelt. Maar het is best interessant om te bedenken hoe paarden en honden wel echt andere dieren zijn. Honden jagen, dat is heel doelgericht en belonend.
Paarden zijn prooidieren en grazers. Ze zijn heel goed in het reageren op de omgeving, maar als er in de omgeving niets gebeurt, blijven ze meestal lekker staan grazen. Dat is anders. Bij honden voorziet het werk in een natuurlijke behoefte tot het aangaan van iets. Bij paarden ben jij deels de vervanger van het gevaar van buiten. Dat wil je misschien niet zijn, maar daar zijn ze wel op ingericht. Het helpt mij om daarin ook vooral niet alleen maar in het moment te kijken maar ook naar het welzijn op lange termijn. En geen haflinger of shetlander gaat uit zichzelf bedenken: 'oh, laat ik maar wat minder gras eten en wat meer bewegen want dat is goed voor me.' Dat zit er gewoon niet in. Maar het effect van een goede balans inclusief werk zie je wel terug in het paard.
Ook helpt het mij om te bedenken dat dat helemaal niets geks is. Een kind zal vaak genoeg liever tv willen kijken (of tegenwoordig de ipad), langer opblijven, en overleven op snoep en patat... maar als je dat allemaal toestaat krijg je niet alleen ongezonde maar vooral ook heel ongelukkige kinderen. En... ikzelf ben daarin eigenlijk ook niet zo anders. Ik doe het goed op ritme en afspraken, en met regelmaat heb ik op het moment dat ik daarnaartoe moet niet per se zin. Het heeft even tijd nodig voor ik weer ervaar dat het leuk en nuttig is. Maar het effect op de lange termijn is heel groot. (Het wegvallen tijdens corona was bijvoorbeeld ook enorm.)
Verder kun je natuurlijk het enthousiasme voor eten wel inzetten om de korte termijn van het paard (ha, voer!) samen te laten vallen met iets wat ook op de langere termijn goed werkt.
Nala schreef:Lang verhaal
office schreef:Goeie vraag van je daar heb ik het ook vaak over.
Hoe motiveer je een paard zonder looplust tot bewegen anders dan door dwang ?
Eigenlijk zijn we al te veel een sneeuwvlokje geworden als deze vraag boven komt drijven .Een paard zou zo goed getraind moeten zijn dat ze twijfelloos doen wat we vragen.Dat gebeurd alleen als we streng en consequent zijn.
En dat zijn veel paarden liefhebbers niet meer.We willen knuffelen en samen werken.Ik ook want ik zie graag de persoonlijkheid van mijn dieren.En als je dus te streng ben krijg je aangeleerde hulpeloosheid .En dan zie je weinig van de mening van het paard .
Ik worstel hier mee..soms denk ik waar bemoeit iedereen zich mee tegenwoordig maar als ik dan sommige paarden gedwongen zie worden op een akelige manier dan wil ik dat ook niet.
Een paard is van oorsprong wel een werk dier en bewegen is belangrijk .Een goede leiding geven ook.
Maar een super traag paard kun je zonder dwang eigenlijk niks mee ..
En een heel loperig heet paard is weer niet zo gezellig voor iedereen want je wil tenslotte ook geen dwarslaesie vallen.