Wát geven tegen hoesten aan drachtige merrie!?!??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dsgvm

Wát geven tegen hoesten aan drachtige merrie!?!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-24 15:48

Hallo Allemaal..

Vraagje, mijn merrie heeft last van allergische reactie in de vorm van hoesten, zover ik weet is dat over het algemeen op stof (in het hooi).

Nu krijgt ze daar Spirosol voor, 1x daags 1 schepje en daarnaast ook elke dag een aantal tabletjes Cetirizine 10mg. Het aantal hiervan verschild, dit is afhankelijk van hoe veel of weinig ze hoest op dat moment.. dan geef ik meer of bouw ik dat juist weer af!

Nu is mijn merrie dus drachtig en heb ik inmiddels begrepen dat het niet goed zou zijn om dan Spirosol te geven!? Ik heb Cetirizine inmiddels óók gecheckt, dát zou géén kwaad moeten kunnen..

Maar nú is dus mijn vraag..
Weet er iemand wát ik haar kan geven in plaats van Spirosol tegen het hoesten en wat dus bevorderlijk is voor de luchtwegen maar géén kwaad kan voor de dracht?? (Fenegriek poeder mag dus kennelijk óók niet.. )

Ik hoor het graag, dankjewel hoor.. :D

karuna
Drukke kabouter

Re: Wát geven tegen hoesten aan drachtige merrie!?!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:50

Heb je dit al overlegd met de dierenarts? En wat doe je verder om stof te vermijden?

Mijn oude tinker was ook een hoester bij stof en schimmels. Hij stond uiteindelijk continue buiten met hennep in zijn loopstal en voordroog omdat droog hooi zijn gehoest erger maakte

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:15

De dierenarts heeft hier een opleiding voor gedaan om je antwoord te geven. Even bellen dus

Volgens mij mag ventipulmin gewoon

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Dsgvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-24 17:13

De dierenarts heeft haar voor het hoesten gezien en die heeft mij juist de Spirosol voorgeschreven. Terwijl de DA wist dat we bezig waren om drachtig te worden. Is ook duidelijk over gesproken.. Zodoende heb ik dan ook niet verder gekeken dan mijn neus lang was op dat moment omdat ik ervan uitging dat wat ik kreeg ook goed was.
Maat ik kom er dus vanmiddag bij toeval achter dat Spirosol eigenlijk niet kan/goed is tijdens de dracht en dat is ze nu dus wel, drachtig..

Zodoende dacht ik, dan pak ik ipv de Spirosol gewoon ouderwets mijn hoest-poedertje (fenegriek) er weer bij die ik eerder gebruikte. Maar omdat ik me er nu bewust van was heb ik daar ook meteen naar gekeken en dát word dus óók afgeraden om te gebruiken tijdens dracht!

Nu ben ik ook niet persé op zoek naar een ècht "medicijn", maar meer iets wat je desgewenst gewoon standaard kunt geven dat goed is voor het onderhoud vd luchtwegen! Maar dan dus wél iets dat kan icm dracht..

Dsgvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-24 17:15

Maar Thanx voor de reactie in ieder geval Karuna en Kabayo!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:15

De eerste stap zou moeten zijn de oorzaken van het hoesten zoveel mogelijk weghalen waar mogelijk waardoor je misschien kunt stoppen met de medicatie. En toch de dierenarts dan navragen waarom hij het middel heeft voorgeschreven en je nu gevonden hebt dat het mogelijk niet goed is.

Dsgvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-24 17:23

En om nog even op jouw reactie terug te komen ook Karuna..

Ze staan niet "op stal", niet opgesloten dus en ook niet in een afgesloten gebouw.. Ze hebben veel/alleen maar buitenlucht!!
Daar valt verder weinig aan te doen dus!

Met oog op schoonmaken, bijv het vlas-gedeelte dat ze hebben om droog te liggen.. dat doe ik altijd afsluiten bij het verschonen, ook daar ervaart ze dus geen stof van.

Als laatste het hooi, in het geval van een goeie baal (wat meestal het geval is) doe ik er verder niets aan, dan is het hoesten dus ook weg of een héél stuk minder. Maar zodra ik een baal heb die toevallig net effe wat minder is en dus wél ietsje stof bevat reageerd ze daar meteen op en maak ik dat dan ook altijd nat of ik week het..
Dat zijn dan ook de momenten dat ik dan meer tabletten Cetirizine geef en als het dan weer beter gaat minder ik die weer! :)

Hebben jullie iets meer beeld bij het geheel zo.. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:26

Dan heb je inderdaad dat wel onder controle. Dan zou ik toch de voorschrijvende dierenarts even bellen en uitleggen waar je mee zit. Wie weet mag je het wel doorgebruiken of tot een bepaalde tijd in de dracht. Of is er een alternatief dat voorgeschreven kan worden

Dsgvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-24 17:28

Oorzaak vh hoesten is in mijn optiek dus ook het hooi.. niet perse iets anders!
Vorige winter een partij slecht hooi gehad, toen andere gehaald.. was wéér drama!
Vanaf toen is ze met hoesten begonnen.

Vandaar dat DA ook zegt dat het een allergische reactie is, zeer waarschijnlijk op het hooi wanneer haar dit triggert..

Ze heeft dus nóóit eerder gehoest, is sinds dat slechte hooi vorige winter begonnen en is nu dus echt steeds moment opname!

Vandaar dat ik graag iets wil geven dat zorgt voor goede, gezonde en open luchtwegen.. :)

Dsgvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-24 17:31

Ja, dat zou ik normaal ook gedaan hebben maar die is nu precies met vakantie.. :\
Volgende week heb ik weer een afspraak en wil ik het dan uiteraard ook meteen even aankaarten.. maar leek mij wél beter om dan nu maar even wat ánders te geven dan die Spirosol tot nader order, voor het geval dat de DA daar inderdaad toch niet helemaal bij stil gestaan had, bij die dracht.. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:36

Is er een andere dierenarts die je kunt bellen voor advies? Bel desnoods naar vorden de kliniek. Daar zijn ze ruim ervaren met drachtige merries.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:51

Equi resp? Werkte hier fijn tegen een kuchje

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:08

Air free? Van Hoba Cultura volgens mij. Maar geen idee of dat mag bij dracht. De pot staat op stal en daar ben ik nu niet.

Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:20

Kijk eens op de web pagina van zuiverzout.
Heb hier hele goede resultaten mee bereikt bij onze oude dartmoorpony.
Kon ook absoluut niet tegen schimmels/ stof in hooi en stro.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:40

Bij ons hoestten de paarden ook van het hooi. Ik geef helemaal geen “gewoon” hooi meer maar stoom al het hooi…gewoon met een zelfgemaakte hooistomer van een grote blauwe ton met een behangstomer. Staan wel filmpjes op internet. Dat werkt super. Dat hooi met stof blijft anders triggeren en dan helpt geen een kruidje of drankje en wordt dat hoesten straks een astma probleem. (dat is bij ons helaas het geval)

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:02

Echt je hooi aanpakken anders blijf je dweilen met de kraan open.

Dus hooi gaan stomen of weken, over op voordroog. Of enkel goed hooi voeren

Dsgvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-24 23:30

Dank allemaal hoor..
Ik ga eens kijken wat ik hiermee kan!! :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie