Mijn fries had ook Lyme en is daarvoor behandelt met zware antibiotica. Hierdoor Lyme slapend gekregen omdat het nooit meer echt weg gaat. Paard knapte na kuur op. Was weer bereidbaar voor korte duur (ong 1 jaar). Toen opnieuw Lyme getest omdat klachten terug kwamen. Deze was nog steeds laag in waarde dus nog slapend aanwezig en zou geen klachten moeten geven.
Omdat paard niet opknapte en dierenartsen het ook niet meer wisten ivm zeer wisselende klachten en een depressief paard dat geen contact meer maakte met zijn omgeving ben ik ook zelf gaan zoeken.
De klachten bij PSSM hebben veel overeenkomsten met Lyme. Ik heb toen PSSM 1 haarzak test in Engeland uitlaten voeren, omdat deze niet duur is. Uitslag negatief. Omdat paard echt niet goed ging toch PSSM 2 haar test in Duitsland gedaan. Uitkomst positief op versie K1. Hij was K1/N. Overige versies negatief.
Gestart met dieet wat snel resultaat gaf. Paard knapte op, werd weer zijn vrolijke zelf en is weer bereidbaar geweest. Door leeftijd en lang onbehandeld/ geen juiste ondersteuning denk ik dat het met ongeveer 19 jaar tijd was voor pensioen. Heeft nog een paar jaar genoten in het land, maar kreeg toen slokdarmverstoppingen ( ook collageen probleem). Na twee maanden vloeibaar afscheid genomen.
Lyme en PSSM2 zijn echt verschillende dingen. Lyme ontstaat na een tekenbeet en PSSM 2 is een spier/collegeen ziekte die voortkomt uit een DNA fout. Is dus erfelijk!
Ik denk dat het verband tussen Lyme en PSSM zit dat deze paarden met moeilijk definieerbare klachten meer onderzoeken hebben gehad dan andere paarden. Ik denk dat er meer paarden met slapende/ klachtvrij Lyme zijn, maar dat de eigenaar dit niet weet omdat er geen rede tot onderzoek is.
Hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt. Anders je vraag specifieker formuleren.