Iemand ervaring / tips met pssm1?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melisaaxlove

Iemand ervaring / tips met pssm1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 14:26

Hoihoi! Ik heb morgen een bezichtiging bij een tinkerstal, super spannend! 1 van de tinkers trekt mijn aandacht maar is positief getest op pssm1. Heeft ze verder geen symptomen van. Ik lees verschillende dingen, zijn er mensen met ervaring hiermee en wat raden jullie aan? Gewoon gaan kijken of snijd ik mezelf in de vingers?

DubbelFun

Re: Iemand ervaring / tips met pssm1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:27

Er loopt op Bokt een heel PSSM-topic met veel info :)
Persoonlijk zou ik er nooit aan beginnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:28

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:09

Nee, niet gaan kijken. Niet aan beginnen als he het weet. PSSM1 en PSSM2 zijn prima te managen, maar als je kan kiezen gewoon niet doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:21

Problemen moet je niet kopen, die vinden jouw huis/stal geheel gratis en zonder uitnodiging.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:56

Er valt echt niks over te zeggen, symptomatisch worden kan op elk moment gebeuren. Na verkoop verhuizen kan een trigger zijn daarvoor, maar het dier kan ook levenslang klachtenvrij blijven. Ik ken beide gevallen. Veel valt of staat ook met het juiste management.

Als je een keuze hebt, waarom zou je het risico dan nemen?

PS, gaat de koop van het paard met straalkanker uit je andere topic niet meer door? Of verzamel je een ziekenclub?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:05

Overweeg je een paard aan te kopen met PSSM1 ? Waarom zou je daaraan willen beginnen? Geen symptomen vertonen betekent helemaal niets. Dat kan zo komen en daar word je niet blij van. Echt, niets kopen waaraan al iets mankeert. Het is al een hele kunst niet bedot te worden en een gezond paard heel te houden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:13

Caily schreef:
PS, gaat de koop van het paard met straalkanker uit je andere topic niet meer door? Of verzamel je een ziekenclub?

Oei, dat topic heb ik ook gelezen…

Ik wil niet negatief overkomen maar ik denk dat je je eisen moet bijstellen om niet te stranden met een boel extra zorgen en kosten. Je doelstelling bij aankoop zou echt wel een gezond paard moeten zijn. Zoals iedereen je adviseert: problemen en zorgen krijg je er later gratis bij, die hoef je er niet extra bij aan te kopen.

Maar, je komt hier op bokt wel telkens om advies vragen, dat is wel knap, je wil wel degelijk de mening van anderen horen.

Niet ontmoedigd raken, er komt heus wel iets uit de bus.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:27

Ik kan er helemaal naast zitten, maar krijg het gevoel dat je budget voor de aankoop van een paard niet erg hoog ligt. Misschien is het een optie om eens bij dravers te kijken. Deze zitten lager in aanschafwaarde omdat er zoveel vooroordelen over zijn. Zelf vindt ik het fantastische dieren die vaak veel gewend zijn.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:29

Wat al eerder is gezegd, geen enkel paard is hetzelfde. De ene heeft er dusdanig last van dat het einde verhaal is, de andere is te managen en de ander heeft er nooit last van. Ik heb zelf een Pssm1'er. 1 jaar na aankoop achter gekomen omdat zijn moeder positief bleek te zijn dus ik testte het omdat ik wilde weten waar ik aan toe was.
Die van mij heeft er tot nu toe geen last van, maar ik heb zijn management/voeding/training dan er ook wel volledig ernaar aangepast.
Als ik het van te voren had geweten had ik hem niet gekocht, want problemen koop je niet. Problemen krijg je vanzelf

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:31

Meestal krijgen ze pas last van de pssm als ze rond de 10 jaar zijn, de ene meer dan de andere, maar wel iets om rekening mee te houden.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:53

Laten staan. Zoveel ellende en verdriet gezien bij bekenden.