Ervaring gewricht inspuiten (corticosteroïden)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Ervaring gewricht inspuiten (corticosteroïden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:58

Titel spreekt voor zich. Ik hoor graag ervaringen. Waarvoor is 't gedaan, leeftijd paard, heeft 't geholpen, kosten plaatje enz enz. Ga er nog met de dierenarts over bellen, maar hoor graag vast ervaringen.

Wel zoekfunctie gebruikt, maar vond vooral oude topics.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:02

Ja! 4 jaar geleden het si gewricht. Paard was toen 7.
Revalidatie traject gehad en daarna training aangepast.
Was de 800 euro helemaal waard.

Ook haar rug met meso therapie gedaan.

Vorig jaar controle erop. Geen verdere behandeling behalve goede fysio nodig gehad.

Oorzaak.
Paard met domme acties die in het circus thuis horen.

Popstra

Re: Ervaring gewricht inspuiten (corticosteroïden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:58

Oude topics zijn o.k
Er veranderd niet veel kwa ervaring namelijk.
Enkel met wat ze in spuiten wil nog wel eens verschillen.

Om welk gewricht en wat voor klachten gaat het?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 16:02

Mijn pony had een ontsteking van het gewrichtskapsel in zijn kogel en heb ik toen in laten spuiten met corticosteroïde (en hyaluronzuur als ik me goed herinner). Was 3 jaar geleden en heeft me in total toen zo'n 700 euro gekost. Maar dat was wel incl onderzoeken en extra bezoekjes aan de kliniek omdat hij zich misdragen had met verdoven en daardoor een bloeduitstorting in zijn been had die eerst weg moest trekken voor we verder konden met inspuiten :') .
Hij was toen 17 jaar, heel erg hoefbevangen gevoelig dus was best een groot risico en heel streng voer management van tevoren en erna. Boxrust was ook geen optie voor hem dus hij had een uitloopje. Na 8 weken was hij 'veilig' qua hoefbevangenheid, het ging heel goed met zijn herstel en hij mocht opbouwen naar onbeperkt hooi en terug de kudde in met meer ruimte. Vervolgens een paar dagen later met z'n allen door het draad gegaan en in de koeienwei beland waardoor hij alsnog hoefbevangen is geraakt :roll: . Hierna veel ups en downs gehad, zijn kogel leek goed hersteld maar hij mankeerde zoveel andere dingen dat hij na een jaar alsnog is ingeslapen dus ik heb geen idee hoe de injectie op de lange termijn gehouden zou hebben.

Mijn huidige pony (20+) heeft artrose in de hals en zou hiervoor begin dit jaar ingespoten moeten worden. Maar ivm andere medische aandoeningen durfde ik dit niet helemaal aan. Dus ik heb gekozen om de ontsteking te behandelen met high power laser therapie, is niet zo invasief. Begonnen met iedere week laseren en dat steeds iets verder afgebouwd. Totaal 5 of 6 behandelingen nodig gehad à 60 euro. Ben er heel tevreden over en als het een optie is zou ik weer liever eerst voor de laser kiezen, inspuiten kan altijd nog als het niet voldoende blijkt te werken.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 18:24

maralyn schreef:
Ja! 4 jaar geleden het si gewricht. Paard was toen 7.
Revalidatie traject gehad en daarna training aangepast.
Was de 800 euro helemaal waard.

Ook haar rug met meso therapie gedaan.

Vorig jaar controle erop. Geen verdere behandeling behalve goede fysio nodig gehad.

Oorzaak.
Paard met domme acties die in het circus thuis horen.

Wat fijn zo'n positief bericht! Wat hield het revalidatie traject in?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 18:25

Popstra schreef:
Oude topics zijn o.k
Er veranderd niet veel kwa ervaring namelijk.
Enkel met wat ze in spuiten wil nog wel eens verschillen.

Om welk gewricht en wat voor klachten gaat het?

Ja die ik ga ik ook nog doorlezen.

Gaat om voor haar knie, botwoekering.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 18:29

IcePrincess schreef:
Mijn pony had een ontsteking van het gewrichtskapsel in zijn kogel en heb ik toen in laten spuiten met corticosteroïde (en hyaluronzuur als ik me goed herinner). Was 3 jaar geleden en heeft me in total toen zo'n 700 euro gekost. Maar dat was wel incl onderzoeken en extra bezoekjes aan de kliniek omdat hij zich misdragen had met verdoven en daardoor een bloeduitstorting in zijn been had die eerst weg moest trekken voor we verder konden met inspuiten :')

Hij was toen 17 jaar, heel erg hoefbevangen gevoelig dus was best een groot risico en heel streng voer management van tevoren en erna. Boxrust was ook geen optie voor hem dus hij had een uitloopje. Na 8 weken was hij 'veilig' qua hoefbevangenheid, het ging heel goed met zijn herstel en hij mocht opbouwen naar onbeperkt hooi en terug de kudde in met meer ruimte. Vervolgens een paar dagen later met z'n allen door het draad gegaan en in de koeienwei beland waardoor hij alsnog hoefbevangen is geraakt :roll: . Hierna veel ups en downs gehad, zijn kogel leek goed hersteld maar hij mankeerde zoveel andere dingen dat hij na een jaar alsnog is ingeslapen dus ik heb geen idee hoe de injectie op de lange termijn gehouden zou hebben.

Mijn huidige pony (20+) heeft artrose in de hals en zou hiervoor begin dit jaar ingespoten moeten worden. Maar ivm andere medische aandoeningen durfde ik dit niet helemaal aan. Dus ik heb gekozen om de ontsteking te behandelen met high power laser therapie, is niet zo invasief. Begonnen met iedere week laseren en dat steeds iets verder afgebouwd. Totaal 5 of 6 behandelingen nodig gehad à 60 euro. Ben er heel tevreden over en als het een optie is zou ik weer liever eerst voor de laser kiezen, inspuiten kan altijd nog als het niet voldoende blijkt te werken.

Dankje voor je uitgebreide bericht. Wat ontzettend vervelend van je pony... Maar ja inspuiten is dus rust wel de bedoeling? Hoe snel merkte je zelf verbetering? Ik heb de dierenarts niet gehoord over laser als mogelijkheid en ze loopt echt heel slecht nu. Dus geef inspuiten denk wel een kans. Al mag ze niet meer bereden worden.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:17

Mijn paard had een gescheurde knieschijf (meniscus). Natuurlijke genezing door rust gaf geen verbetering. Ingespoten met corticosteroïden. Toen liep ze een stuk minder slecht maar nog steeds niet goed. Was dan ook de grootste scheur die mijn dierenarts ooit gezien had. Na 3 maanden ging ze weer slechter lopen, was het bij haar blijkbaar uitgewerkt aan het raken.
Oorzaak blessure: paard laag in rangorde in combinatie met hooirek en lompe motoriek, 20 jaar oud.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:22

flavlip schreef:
Ja die ik ga ik ook nog doorlezen.

Gaat om voor haar knie, botwoekering.

Beste resultaat van inspuiten krijg je als het gewricht gewoon in orde is. Anders heb je ook makkelijk weer een nieuwe irritatie.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:32

Tegenwoordig zijn er vaak betere opties dan inspuiten, zeer acuut pijnlijke gevallen misschien daar gelaten. Één daarvan is de combi van Lasertherapie en Nano therapie. Dit is een stuk minder invasief en daarmee dus veel minder risico's. Omdat er wel hyaluronzuur maar geen corticosteroïden gebruikt worden, loop je ook geen risico op hoefbevangenheid hierdoor bijvoorbeeld. Daarbij kan je de dosering geleidelijk houden en grote terugvallen voorkomen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 20:23

flavlip schreef:
Dankje voor je uitgebreide bericht. Wat ontzettend vervelend van je pony... Maar ja inspuiten is dus rust wel de bedoeling? Hoe snel merkte je zelf verbetering? Ik heb de dierenarts niet gehoord over laser als mogelijkheid en ze loopt echt heel slecht nu. Dus geef inspuiten denk wel een kans. Al mag ze niet meer bereden worden.

Bij hem was stalrust eigenlijk wel de bedoeling, maar kon niet op stal en brak dan de boel, en zichzelf, af. De veearts wist ook dat op stal alleen maar meer schade zou gaan veroorzaken maar niet behandelen was ook geen optie dus in overleg een stukje van ongeveer 6x7 afgezet met schuilstal, pony zelf was 1.35m, groot genoeg dat hij zich niet opgesloten voelde en geen korte rondjes hoefde te draaien maar klein genoeg dat hij niet heel raar kon doen en voor zijn doen toch genoeg rust had. En over het hek gewoon contact met zijn vriendjes kon houden, ook heel belangrijk.

Ik durf niet te zeggen wanneer ik verschil merkte, dat is te lang geleden en de berg ellende erna overheerst, die kogel was echt niets vergeleken met al het andere wat hij had. Ik weet alleen nog dat de revalidatieperiode in principe 6 weken was maar dat ik voor hem 8 weken moest aanhouden voor hij weer terug de kudde in mocht en dat hij zich al veel eerder weer goed genoeg voelde om terug te kunnen wat de grootste uitdaging was.

De veearts heeft laseren hier ook nooit als optie gegeven, daar heb ik zelf naar gevraagd en was hij zeker niet op tegen. Mijn tinker met halsartrose hoefde ook helemaal niet op rust, juist niet, ze moest blijven bewegen en direct door gaan met trainen. Doordat ze voor we wisten wat er precies was wel op rust heeft gestaan heeft ze juist weer spierproblemen met de achterhand gekregen waar we nu nog steeds mee bezig zijn. Maar de hals is echt fijn verbeterd. Direct na de eerste behandeling liep ze weer zuiver terwijl ze ervoor nog stokkreupel was. Dat effect zwakte de dagen erna weer af maar na iedere behandeling bleef het langer beter en zwakte minder slecht af tot nu dus de ontsteking helemaal weg is. Al blijft ze wel onder controle staan om daar zeker van te zijn. En ik blijf ondersteunen met PEA als supplement.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:26

Mijn paard heeft artrose in het hoefgewricht.Hij wordt nu 1x in de 4 jaar ingespoten. Soms moet ie dan 2x achter elkaar en dan doet ie het weer goed. En dat terwijl hij best forse artrose heeft.
Kosten zo'n 230 euro per keer.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:59

Mijn paard is vorig jaar op 5 jarige leeftijd in de sprong ingespoten met oa corticosteroider en hyaluron voor spat. Helaas kreeg ze de dag er na hoge koorts (39,5) al liep ze wel direct de dag er op al beter. Mede door de koorts en toch wel het risico van een ontsteking in het gewricht, heeft mijn DA gekozen om daarna met een ander medicijn te behandelen wat gewoon in de spier gespoten kan worden. Corticosteroids zijn een goed, snelwerkend middel maar het heeft ook wel wat nadelen, namelijk het grote risico op hoefbevangenheid en het remt botaanmaak wat je juist niet wilt bij bijv artrose.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:41

bastiaan02 schreef:
Mijn paard heeft artrose in het hoefgewricht.Hij wordt nu 1x in de 4 jaar ingespoten. Soms moet ie dan 2x achter elkaar en dan doet ie het weer goed. En dat terwijl hij best forse artrose heeft.

Rij jij ook buiten, op ongelijke en soms harde ondergrond?

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:11

Mijn oude pony heb ik destijds ook twee keer laten inspuiten in het gewricht voor artrose (spat). De eerste keer hielp het echt super en hebben we denk ik zo'n halfjaar lang goed en fijn kunnen rijden. De tweede keer kreeg ze helaas de vervelende (en volgens de arts weinigvoorkomende) bijwerking van hoefbevangenheid. In zulke dusdanig erge mate dat we haar hebben moeten laten inslapen. Het halfjaar kunnen rijden weegt voor mij niet meer op tegen dit risico en zou dan ook geen paarden meer laten inspuiten met cortisonen.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:10

SjonnieZ schreef:
bastiaan02 schreef:

Rij jij ook buiten, op ongelijke en soms harde ondergrond?

Valt mee. Alleen de bakken zijn vrij hard. De 2 buitenbakken zijn prima. Dus daar rijden we zoveel mogelijk in. Het park is ook prima bij ons.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:50

Ja, hier. Resultaat kan ik je nog niet vertellen, ik ben nog aan het revalideren. Na onbekend trauma flinke reactie in het gewricht in de voorknie. In eerste instantie raadde de dierenarts het niet aan, pony was al veel te dik en we wouden het risico op hoefbevangenheid niet lopen. Het komt inderdaad niet heel veel voor, maar is zeker een bekende bijwerking. Na geen verbetering op pijnstillers en enkel laseren 2-3x per week, toch gekozen voor combinatie van inspuiten met cortico's en hyaluronzuur icm laseren. Ze is zeker flink opgeknapt na het inspuiten, maar is er nog niet. Maar ze volgt netjes de lijn der verwachting. Ook 0 tekenen vertoont van hoefbevangenheid, ik zou het wel weer doen.

De dierenarts gaf aan dat soms 2x inspuiten nodig is bij flinke blessures, mocht dat bij mij het geval zijn dan zou ik dat zeker laten doen.

Alleen het inspuiten kostte me rond de 210. Visite, sedatie, injectie gewricht, gebruikte middelen. Laten we het niet hebben over alle andere bijkomende kosten in dit verhaal :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:06

IcePrincess schreef:

Heb je ook laten controleren dat de ontsteking echt weg is? Want de ontsteking kan in de hals ook echt schade aanrichten als deze er te lang zit waardoor je nog verder van huis bent. Naast dat het echt heel erg pijnlijk is.
Ik zou dus altijd voor inspuiten kiezen, tenzij de dierenarts van mening is dat door andere medische aandoeningen het niet verstandig is. Ik ben mijn paard kwijt geraakt doordat ontsteking in de hals er te lang gezeten heeft. En ik heb die schade bij meerdere paarden gezien, net als de pijn door de ontsteking, want die drukt op de zenuwen.

Ik heb meerdere paarden laten inspuiten. Bij allemaal heeft het effect gehad, vooral de 1e keer. Je kan niet onbeperkt blijven inspuiten met corticosteroïden en bij aantal aandoeningen moet het toch wel herhaald worden. Hoewel tegenwoordig met die hyaluronzuur wel een mooie optie gekomen is bij aantal aandoeningen. Dat schijnt wel gewoon regelmatig herhaald te kunnen worden als het nodig is.

Ik heb paarden in laten spuiten met HKO, artrose in de kogel, KS, hals ontsteking en daardoor artrose, si gewricht met artrose, spronggewricht en vergeet misschien nog wel wat.
Moet zeggen dat we die paarden allemaal nog jaren op de been hebben kunnen houden door het inspuiten en natuurlijk correct revalideren en trainen. De meeste was wel minimaal een jaar gewoon weer kunnen rijden en na het jaar wel weer behandelen, soms nog langer. Die paarden waren wel echt al slecht er aan toe helaas. Maar ipv ingeslapen worden hebben ze tussen de 4 en 9 jaar extra onder het zadel gelopen (allemaal niet mogelijk om met pensioen te sturen met die blessures, dat zou niet pijnvrij kunnen)

Het hangt allemaal van de blessure af hoe het traject erna eruit ziet. Ik heb geen wekenlang boxrust gehad juist. Wel stappen of juist vrij snel weer trainen aan de longe. Dat ligt dus echt aan de oorzaak en niet aan het inspuiten.

Edit, oh leeftijden. Eh de ene was 10, de ander 8, weer een ander 6 en diezelfde voor de andere problemen 10. De 1e 2 hebben we gekocht en binnen paar maanden erachter gekomen dat ze eigenlijk al helemaal kapot waren. De 3e heeft een ongeluk gehad waardoor zijn hals een ontsteking kreeg. Dat heeft te lang geduurd voordat dat ontdekt werd. Daardoor botwoekering (dus artrose) en beknelde zenuwen wat ataxie betekende. Vanaf dat moment was het bekend dat hij achteruit zou blijven gaan, maar we hebben hem nog wel aantal jaar goed kunnen houden. Als die ontsteking meteen ontdekt en behandeld was was die artrose er niet geweest en alle andere blessures daardoor ook niet. Had het paard enorm veel pijn gescheeld ook

Hyaluronzuur is inderdaad een hele goede optie. Maar wel met inspuiten. Dat is bewezen werkzaam in tegenstelling tot andere methodes. Het inspuiten van de corticosteroïden werkt inderdaad het beste als een gewricht nog gaaf is. Bij een lelijk gewricht ontstaat er toch weer irritatie, maar je kan wel vragen of de hyaluronzuur inspuiten een optie is.
Er zijn ook nog andere behandelmethodes tegen botaanmaak. Wij hebben dat laatst expres niet laten inspuiten, omdat naast botaanmaak er ook losse fragmenten waren die juist vast moesten groeien.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 20:53

Bedankt weer allemaal voor de reacties!

M'n paard is vandaag ingespoten en ben heel benieuwd. Veel vragen gesteld en weet eigenlijk niet of ik er goed aan gedaan heb, maarja, wilde 't in elk geval een kans geven dus bij deze.

Pijnvrij zal ze dus niet worden (want tja, dan zou rijden ook mogelijk zijn...), dus 't gaat meer om acceptabel/paardwaardig en dat vind ik echt moeilijk, vooral bij zo'n jong paard.

Het zou wel snel verbetering moeten geven (als 't helpt), dat vind ik positief, maar kan dus ook dat 't tijdelijk goed gaat (maar wat is goed?) en dan weer slechter en mag max 2x per jaar worden gedaan... Dus toch anders dan ik in m'n hoofd had.

Ricky009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:59

Ja ik heb mijn paard zijn si gewricht hiermee in laten spuiten. Om een andere reden is ze daarna stil komen staan, maar si heeft ze eigenlijk nooit meer last van gehad. Ze is wel op een lager niveau getraind erna, dat scheelt ook.