Pony is te dik

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Carola_51

Pony is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 16:48

Hallo allen,

Sinds eind maart hebben wij een pony en kreeg zij 2x per dag brok en de hele dag onbeperkt ruwvoer. Stond snachts op stal, rest van de dag in de kudde.

Nu werd ze toch wat voller en hebben we besloten haar 24/7 in de kudde te laten staan. Ze heeft de hele dag ruwvoer tot haar beschikking en krijgt 1 bekertje Pavo vital voor de mineralen en vitaminen, maar ze blijft uitdijen.

Zou dit kunnen komen doordat ze nu ook op de wei staat als het niet te nat is?

Ze komt van een handelsstal en haar achtergrond is niet bekend. Ze heeft voor ze bij ons kwam een veulen aan de voet gehad.

Woensdag komt de DA om te kijken of ze niet drachtig is. Dat is namelijk het wel het idee wat iedereen nu bij haar krijgt.

Ik weet dat niemand mij hier het antwoord kan geven, maar was wel benieuwd naar ervaringen naar aanleiding van ineens dikker worden in korte tijd.

De eerste foto is toen we haar net hadden (veulen was nog niet lang bij haar weg, ze had nog dikke tepels) de tweede hoe ze er nu uit ziet.
Laatst bijgewerkt door Carola_51 op 20-07-24 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Desi_2409

Re: Pony is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:53

Er zitten geen foto's bij

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 16:54

Afbeelding

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 16:55

Afbeelding

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 16:55

Ik weet niet of ik het goed heb gedaan ben nieuw hier

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:58

Onbeperkt toegang tot eten is niet voor elk paard geschikt. Als dracht uitgesloten is flink minderen in voer.
Geregeld porties over de dag. Niet te rijk. Beweging geven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:03

Cioccolato schreef:
Onbeperkt toegang tot eten is niet voor elk paard geschikt. Als dracht uitgesloten is flink minderen in voer.
Geregeld porties over de dag. Niet te rijk. Beweging geven.

Precies dit....

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 17:03

Beweging krijgt ze iedere dag, en het is ook niet zo dat ze de hele dag aan het eten is (wel toen ze net bij ons was)
Maar het is echt de laatste 5 weken dat ze ineens zo dik wordt. Sinds 5 weken (laatste bezoek hoefsmid en DA al haar op "rantsoen" gezet.
Hiervoor stond ze alleen de nacht op stal en kreeg ze nog 2x daags brok. Daarom is het zo apart dat ze nu ineens zo aankomt. Zou dat kunnen komen doordat ze nu meer weidegang heeft?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:05

Gras kan zeker aanzetten. Andere voedingsstoffen in het ruwvoer eventueel ook. Niet elke baal is hetzelfde. Misschien hebben jullie ook net een lading suikerrijke balen liggen.

With The Rider In Mind - Voor paardeneigenaren die de balans in hun drukke leven terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl
https://www.instagram.com/withtheriderinmind

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:06

Ja dat kan. Heb je al gedacht aan een graas masker?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:07

In gras zit eiwitten, fructaan en wat nog dus; Ja. Vooral kort gras. Als ze voernijd had toen ze bij jullie kwam zou ik niet minderen met hooi, wel armer hooi voeren en evt. een grasmasker op met gras. Ik zou zeker niet teveel te snel minderen, vooral als ze drachtig kan zijn. Even DA afwachten, :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 17:12

Anastasia24 schreef:
In gras zit eiwitten, fructaan en wat nog dus; Ja. Vooral kort gras. Als ze voernijd had toen ze bij jullie kwam zou ik niet minderen met hooi, wel armer hooi voeren en evt. een grasmasker op met gras. Ik zou zeker niet teveel te snel minderen, vooral als ze drachtig kan zijn. Even DA afwachten, :)

Ze had echt voernijd idd, nu helemaal niet meer. En staat dus ook niet constant meer te eten, wat ze in het begin wel deed. Vandaar dat het nu zo vreemd is dat ze ineens zo dik aan het worden is.
Ik heb een sugarbalancer en graasmasker voor haar gekocht. Is het raadzaam om dat al te gebruiken of om nog even af te wachten tot de DA is geweest

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:15

Maar veulen is net gespeend? Als ze drachtig is, wordt ze daar nu nog niet dik vak.

Ik zou van het gras af halen en gewoon 3 a 4 keer daags ruwvoer geven. Krachtvoer wat je nu aan vitamine doet. En de beweging die je nu geeft.

24 7 op gras gooien werkt averechts met op rantsoen natuurlijk. Dat is niet eens op rantsoen.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 17:22

Cioccolato schreef:
Maar veulen is net gespeend? Als ze drachtig is, wordt ze daar nu nog niet dik vak.

Ik zou van het gras af halen en gewoon 3 a 4 keer daags ruwvoer geven. Krachtvoer wat je nu aan vitamine doet. En de beweging die je nu geeft.

24 7 op gras gooien werkt averechts met op rantsoen natuurlijk. Dat is niet eens op rantsoen.

Nou ja, net afgespeend is wat ze ons verteld hebben (ze had nog wel dikke tepels) en wij hebben haar in maart gekocht. Dus dat is ook alweer 4 maanden geleden.

Maar goed om tips te krijgen, zo kunnen we kijken wat voor haar het beste werkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:29

Ah dan zou ze voor dit jaar nog moeten veulenen. Dan kan ze wel dik van dracht worden. Dat even afwachten en anders echt op rantsoen en dus niet op meer eten

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 17:32

Cioccolato schreef:
Ah dan zou ze voor dit jaar nog moeten veulenen. Dan kan ze wel dik van dracht worden. Dat even afwachten en anders echt op rantsoen en dus niet op meer eten

Wat is het beste voer beleid voor een pony die te dik is als blijkt dat ze niet drachtig is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:36

Niet onbeperkt eten.
Ik weet niet wat je opties zijn op de stalling.

Hoe is het weiland? Is ruwvoer nodig? Graasmasker. Maar wacht eerst de da even af en vraag wat opties zijn op je stal

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 17:46

Cioccolato schreef:
Niet onbeperkt eten.
Ik weet niet wat je opties zijn op de stalling.

Hoe is het weiland? Is ruwvoer nodig? Graasmasker. Maar wacht eerst de da even af en vraag wat opties zijn op je stal

Ze krijgen onbeperkt ruwvoer ( in een kudde van 12) geen mogelijkheid om haar apart te zetten tenzij ze weer op stal gaat. Weiland is momenteel weer even open, maar als het zo geregend heeft gaat de wei dicht en loopt de kudde in een grote paddock met grote schuil schuren en aan de andere zijde twee grote stallen voor merries met veulens (tussen deze stallen ligt ook het ruwvoer.
Ze krijgt momenteel geen brok, alleen een schepje Pavo vital.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 17:47

Afbeelding

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 17:52

Afbeelding

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 17:52

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:09

Dan zou ik zorgen dat zij niet onbeperkt eet

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:59

Ik verplaats dit topic even van ED maar PW.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:06

Als je merrie dit voorjaar gedekt zou zijn, dan is ze nu echt nog niet dik van een eventuele dracht. Dat zie je dan nog helemaal niet.
Ik wordt plaatsvervangend een beetje zenuwachtig van het dikker worden, dat is natuurlijk niet goed.

Hoe arm of rijk is het hooi wat ze krijgen? En hoeveel staat ze in de wei? Ik weet natuurlijk niet wat je mogelijkheden zijn, maar ik zou echt gaan voor arm hooi en een graasmasker op in de wei. En misschien inderdaad savonds wel op stal met echt beperkt hooi, of graszaad hooi ( heeft heel veel minder voedingswaarde) . Niet onbeperkt. Heel veel sobere rassen ( zoals bijvoorbeeld mijn eigen Connemara's) kunnen daar echt niet tegen, worden daar echt veel te dik van.

Iedereen een Connemara!!

.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 20:25

Punz schreef:
Als je merrie dit voorjaar gedekt zou zijn, dan is ze nu echt nog niet dik van een eventuele dracht. Dat zie je dan nog helemaal niet.
Ik wordt plaatsvervangend een beetje zenuwachtig van het dikker worden, dat is natuurlijk niet goed.

Hoe arm of rijk is het hooi wat ze krijgen? En hoeveel staat ze in de wei? Ik weet natuurlijk niet wat je mogelijkheden zijn, maar ik zou echt gaan voor arm hooi en een graasmasker op in de wei. En misschien inderdaad savonds wel op stal met echt beperkt hooi, of graszaad hooi ( heeft heel veel minder voedingswaarde) . Niet onbeperkt. Heel veel sobere rassen ( zoals bijvoorbeeld mijn eigen Connemara's) kunnen daar echt niet tegen, worden daar echt veel te dik van.

Als ze drachtig is, vermoed ik dat ze gedekt is toen haar andere veulen nog aan de voet liep. Want in maart hebben wij haar opgehaald.

Ik ga even overleggen met de stalhouder wat voor mogelijkheden er zijn als ze niet drachtig is en het echt door het voer beleid komt.

Dank jullie wel voor de tips!