opzoek naar een nieuwe (senior)bix leverancier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ImLucky

opzoek naar een nieuwe (senior)bix leverancier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 15:02

Mijn rijpaard komt weer thuis wonen, en daarmee ben ik op zoek naar een nieuwe brok/bix leverancier.

Belangrijk:
Moet thuisbezorgen
Ik kan zo'n 5 tot 7 zakken tegelijk muisvrij opslaan.

Nu mij seniorpony van 31 echt geen kiezen meer heeft en hooi niet meer gaat (gras gelukkig nog een beetje), wil ik de mogelijkheid aangrijpen om zijn rantsoen onder de loep te nemen. En daarmee ben ik opzoek naar "iets" wat ik geweekt/slobbervorm kan voeren en wat ook nog als ruwvoervervanger kan dienen. Het liefst met zo min mogelijk luzerne, daar krijgt hij zomerexceem van -O-

Op mijn lijstje staat al:
Hoveler senior cobs
hoveler senior cobs
hoveler orignal odie mix
Subli Seniores priores
Masters Senior Slobberbrok

Heeft bokt nog aan/afraders? Stukje kennis over welke voedingstoffen ect ik moet vermijden nu hij geen hooi meer kan eten om het uit te balanceren?

Voor mijn rijpaard ben ik er ook nog niet helemaal uit. Hij krijgt op zijn huidige stal verdeeld over de dag 1 schep standaard horsefood bix en voldoende voordroog, en daar doet hij het heel goed op, terwijl hij vroeger snel te mager werd (thuis en andere stallen). Bij mij thuis gaat hij over op veel armer graszaadhooi (onbeperkt), dus iets wat wel een beetje een dikmaker is, is niet verkeert. Maar hij is wel snel te druk/overprikkelt int koppie, dus extra energie is zeker niet nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:20

Ik ben sinds afgelopen winter hartog grasmix gaan voeren. Mijn paard eet ook geen hooi/voordroog meer, maar dit gaat er erg goed in.
Aangevuld met Subli senior slobber en marstall force vitaminebrok, en een deken, houd ik hem ‘s winters aardig goed op gewicht.
‘S Zomers eet ie gelukkig nog veel gras.

ImLucky

Re: opzoek naar een nieuwe (senior)bix leverancier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 15:47

voorgaande winter kreeg hij idd ook vaak hartog grasmix bij, maar dan stond hij heel de zomer met zomer exceem. Deze winter wat gewicht kwijt geraakt maar hij kan nu wel zonder exceem deken. waardoor ik hem ook met gerust hart in de regen buiten durf te zetten.... marstall force kende ik nog niet, ik schrik van de prijs maar zie ook dat je maar 100 gram per dag moet voeren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:52

Force is duur maar inderdaad heel geconcentreerd, dus uiteindelijk goedkoper dan veel andere vitaminebrokken. Ik geef max 75 gram per dag, dus ik doe máánden met een emmer.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:52

Die van mij krijgt equifirst senior mash. Dit hoeft maar 15 minuten te weken, dat vind ik wel een voordeel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:01

Ik mixte voor mijn senior mijn eigen mix van bietenpulp, zemelen, grasbrok en senioremuesli. Toen ik minder ging rijden, ging het aandeel muesli omlaag en kwam er een vitaminebrok voor terug.

In die tijd bestond de mix van Pavo met bietenpulp en grasbrok nog niet.

Mijn senior kreeg er ook onbeperkt compact gras bij, totdat hij dat niet meer weg kreeg, toen eerst de grasmix en later de senior care 5star oid van Hartog.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:10

Mijn Oude paard deed het perfect op de masters senior. Bijna alles wat hier genoemd is geprobeerd maar dat was het niet. Dit was het enige wat hiel en het hielp heel goed. Ik voerde voor een paard veel minder dan dagelijks aanbevolen en hij zag er prima uit. Moest zelfs nog minderen omdat hij te dik ging worden. Daarnaast knabbelde hij nog wel gras maar dat mocht geen naam hebben.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 18:23

dank voor de tips zo ver, mijn lijstje breid flink uit.
heb er inmiddels met excel maar een rekenmodelletje aan gehangen hihi.
hoe doen jullie dat trouwens, rijden jullie elke paar weken naar een diervoeder om het op te halen? de verzendkosten zijn per zak met postNL ook niet misselijk maar met fulltime job vind ik het niet zo'n prettige gedachte dat ik elke 3e zaterdag voer MOET halen omdatk anders zonder zit...
met 2 paarden denk ik net niet grootverbruik genoeg... en met muisvrij opslaan...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:07

Ik heb bij de voerhandel een pallet besteld :+ Ik kreeg een beetje korting, en had in een keer zo’n 30 zakken hartog liggen. Ideaal.
Ik kreeg ze mooi in de trailer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:13

Ik kocht de bietenpulp met een zak of 4 tegelijk bij een specifieke welkoop, die toen nog een eigen merk pulp verkocht, die heel laag in suiker zat en heel goed betaalbaar was.
De grasbrok kocht ik daar ook en ik voerde toen de 18plus van Pavo, die kocht ik ook daar.
En de baaltjes compact gras bestelde ik per pallet en liet ik op stal afleveren en daar trok ik dan een dekzeil overheen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:18

Weet niet waar je woont maar je kunt bij treurniet bestellen via whatsapp, komen ze het ook bij je stal of je huis afleveren.
Ze hebben heel veel in hun assortiment van heel veel merken en als ze het niet hebben zijn ze ook bereid om het te bestellen heb ik persoonlijk meegemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:58

Voer voor paarden komt misschien ook wel bij jou
https://www.voervoorpaarden.nl/

Mijn oudje die geen hooi kan eten krijgt wiesencobs van Marstall met masters senioren slobberbrok en een schep muesli. Drie scheppen in een emmer,water er op en als het klaar is in een speciekuip en dan kan ze maar een eind weg eten.
Maar de myo protein flakes van agrobs vind ze ook lekker…je rijpaard mag die ook eten trouwens.
Ik laat door voervoorpaarden bezorgen, winters is dat iets van 8 zakken en die kan ik in kasten leggen met planken er in.
En ik heb drie voertonnen waar flink wat in kan.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:04

Mijn senior krijgt Havens Senior Crumbs, dit hoeft maar 2 minuten te weken en hij eet het met smaak!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:32

Geen tips qua voer, maar alleen de tip om wel uit te kijken voor afvallen als je met een paard die al snel te mager wordt van voordroog naar zeer arm hooi gaat. Ook met bijvoeren kunnen ze daar toch vrij snel van afvallen heb ik gemerkt.