Rust na IRAP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Celebi

Rust na IRAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 17:24

Uiteraard is de dierenarts de beste plek om alles na te vragen, maar goed, het is weekend. Dus: iemand ervaring met IRAP bij zijn paard?

De mijne is gisteren ingespoten op de kliniek en daarna netjes terug op stal afgeleverd. Hij liep niet stok kreupel, maar in draf wel heel duidelijk onregelmatig en dat al 12 weken op en af. Diagnose was een onrustig plekje op het bot van de voorknie en een onregelmatig bandje dat daar vast zat. De behandeling is 2x IRAP met een week ertussen.

Dat gezegd hebbende: hij moest rustig doen de komende tijd, maar hoe?! Hij is nergens rustig te krijgen. Op stal breekt hij de tent af en staat dan precies met zijn slechte knie te bonken tegen de staldeur en op de paddock blijft hij heen en weer lopen en als ik hem niet begrens gaat hij op een gegeven moment ook draven.

Hij staat gewoon bij andere paarden in de buurt maar zijn kudde staat overdag een aantal uren op het land waar hij ze net niet kan zien en dat is dus reden voor paniek. Heb vandaag uren met hem aan een lijntje gestaan en het was niet te doen. Morgenochtend vroeg heb ik waarschijnlijk dat zelfde vooruitzicht om hem rustig te houden voor een uur of 4.

In het schema stond duidelijk nu een week rust, hoefde geen boxrust te zijn, stappen (2x daags 20 minuten of al minder bij wat vrije beweging op de paddock) en vooral in nadrukkelijke hoofdletters niet draven of galopperen. En snelle draaien waren ook niet gewenst.

Maar hoe begrens ik dit? Op een heel klein stukje of een stal staat hij juist enorm kort te draaien of te bonken met zijn knie tegen de deur en op een iets groter stukje is er de kans dat hij wat draf passen gaat doen. Hoeveel kwaad kan zoiets? Zou het zo zonde vinden van alle stress en de financiële investering als die injecties voor niks zijn geweest als ze door zijn bewegingen niet goed aanslaan.

Goed misschien valt het mee en went hij snel, maar ik heb er toch wat stress van en wilde het ook even van mij afschrijven. Gezien zijn verlatingsangst ben ik gewoon erg huiverig dat dit elke ochtend echt een probleem gaat zijn als hij zijn kudde ziet vertrekken het land op en ze voor 4 uur niet meer kan zien. En geheel logisch ook. Hij is alleen nergens rustig, zelfs niet met andere paarden dus dat maakt alternatieven verzinnen ingewikkeld.

Ik bel waarschijnlijk maandag sowieso even de kliniek op met mijn vragen en misschien hebben ze een rustgevende pasta voor hem? Zou misschien net het scherpe randje eraf kunnen halen?

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

0000

Re: Rust na IRAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:33

Staan er meerdere paarden op stal (in het zicht)? Is er veel beweging op stal, paarden en mensen die langskomen? En heb je de mogelijkheid om hem wat te doen te geven, denk aan voer aanbieden in een hooibal, een likit, speeltje etc?

REVALIDATIE & TRAINING

Nano Cellcare therapie - Vitafloor - Laser - Magnacare

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 17:38

Hij had nergens oog voor als hij zijn kudde niet zag. Andere paarden, een bak hooi, zijn voerbak met brokjes.. Hij gaat gewoon in stress modus. Echt vanaf dat de kudde weer de paddock op kwam terug van de weide af was hij meteen rustig en ging hij eten en slapen. Hij stond in een stal tussen 2 andere paarden in en had aan de overkant van zijn stal zicht op 6 paarden maar dat was niet voldoende om rustig te blijven. Heb nog een hele tijd met hem naast zijn weide gegraasd waar een ander paard ook stond in een mini weitje maar ook dat was niet voldoende om helemaal rustig te worden omdat de kudde net om de bocht uit zicht stond. Heb het los in de paddock geprobeerd maar hij bleef eindeloos rondlopen en hij werd alleen maar onrustiger en heb ingegrepen voordat hij voor mijn gevoel over wilde gaan op heen en weer draven.

Vond het een zware dag. :')

Ik weet dat hij alleen niet goed gaat, maar zo panisch over zijn kudde was weer even andere koek.

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:25

Dan denk ik dat je 2 opties hebt, of overleggen over een lichte verdoving of je paard tijdelijk helemaal ergens anders zetten. Doorgaans zijn ze rustiger als ze zelf ergens vreemd zijn omdat ze dan niet aan hun eigen vriendjes hangen. Misschien is een andere box, andere stalgang oid zelfs al voldoende.

Je kan ook eens kijken hoe hij reageert op bach bloesem ipv medicatie om meer rust te krijgen.

REVALIDATIE & TRAINING

Nano Cellcare therapie - Vitafloor - Laser - Magnacare

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 18:34

De stal is niet dermate groot dat ik veel opties heb. Er is een geïsoleerde noodstal vrij maar daar ziet hij niks. En er is nu een lege box tussen andere paarden maar dat geeft duidelijk geen rust. Bovendien gaan alle paarden overdag het land op dus dan moet hij toch ergens staan.

Hem helemaal verhuizen ga ik in ieder geval niet doen. Hij is juist vrij recent hierheen verhuisd en heeft dit de afgelopen jaren helaas vaker moeten doen. Hij staat nu eindelijk op een top plek, dus dat laat ik zeker zo. Hij is nog nooit zo rustig geweest ook dus het is voor hem zo'n prettige plek.

Maar nu na het transport van en naar de kliniek en een nacht daar geslapen te hebben is het hem allemaal weer teveel geworden denk ik.

Medicatie om hem wat rustiger te houden zal er wel in zitten als dit zo blijft ja.. Had er net al een chill pil in geduwd maar goed dat werkt natuurlijk ook niet magisch. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:47

Ik heb mijn paard ooit een paar weken op een revalidatiestal gezet, wetend dat zij ook niet rustig zou blijven, zelfs niet met de rest in het zicht.
Daar ging ze ook meteen 2x daags in de stalmolen, dus alle directe zorg werd me uit handen genomen. Was echt ideaal, paard was de rust zelve, stond naast andere revalidanten en ging echt perfect.
En weer thuis was het ook meteen prima. Geen 'help, 2x verhuizen' stress of wat dan ook.

Paarden gaan ook weekenden op wedstrijd/vakantie etc. Waarom zou tijdelijk elders stallen zo'n probleem zijn?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:50

Heeft ie veel respect voor draad en zou het mogelijk zijn om met prikpaaltjes oid een vierkantje in de wei af te zetten zodat hij mee kan met de kudde als die op de wei gaan, maar dan binnen een klein stukje?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-24 10:12

Hij heeft al een gruwelijke hekel aan transport, heeft heel veel stress van verhuizing, is niet per definitie goed in op stal staan (en het trappen tegen de deur met zijn knie is waarschijnlijk nog meer funest dan beweging) en niet geheel onbelangrijk.. Na deze rekening zit ik eigenlijk niet ook nog te wachten op een maand revalidatie stalling erbij naast mijn gewone stalgeld. Dan ga ik denk ik failliet aan hem. :')

Dus nee dat heeft niet mijn voorkeur om hem tijdelijk weg te halen. Bovendien wordt de inscharing in de kudde dan straks weer heftiger denk ik en moet hij nog langer geïsoleerd staan.

Prik paaltjes in het land is nog te overwegen! Maar ons land is wel heel ongelijk en het enige stuk aan het begin wat plat genoeg is dat hij er veilig op kan heeft alsnog geen zicht om te bocht van het land op de kudde. Ga het wel nog overleggen maar of het werkt weet ik dus niet. En heen en weer draaien op een klein stukje land is ook weer niet de bedoeling denk ik.

Ben echt benieuwd hoeveel beweging nou daadwerkelijk kwaad kan..

Voor nu is in ieder geval mijn probleem tijdelijk opgelost door het weer. Er viel weer zoveel water naar beneden dat de paarden allemaal op de paddocks blijven ipv het land. Dinsdag ook weer veel regen zag ik dus met een beetje 'mazzel' blijft het land van onze groep te nat en scheelt dat weer een week gedoe en stress.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 10:17

Hoe is die in de kudde? Is hem gewoon in de kudde zetten niet de beste optie?

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 10:20

Als hij in de kudde rustig is, dan zou ik hem daar in zetten en niet meer proberen apart te doen, dat werkt duidelijk niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-24 10:21

Hij staat er nog niet zo lang en hij wordt nog regelmatig weg gestuurd. Dat was nog net teveel zei de dierenarts. Bovendien trekken ze op het ongelijke land nog regelmatig sprintjes dus daar mag hij zeker voorlopig niet mee op. Dus dat zou het probleem eigenlijk niet oplossen, want zolang ze op de groepspaddock staan is er niks aan het handje achter de lijn. Dat vindt ie volgens mij wel lekker rustig met zijn prive bed en hooibak. :+

Het probleem is echt als de kudde op het land staat en dat ongelijke stuk waar ze mogelijk overheen gaan rennen mag echt niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 17:59

Mijn merrie was ook eentje die gewoon IN een kudde moest staan. Dan hield ze zich rustig. Maar apart staan, nee, dan brak ze alles af. En in de kudde is er gewoon rust. Helemaal rennen voorkom je niet, maar wat is er erger? Dat een paard over draden heen springt of de boel kapot trapt om ergens te zijn, of misshcien dat halve drafje in een kudde?
Het zijn dieren en tja, die kun je niet vertellen wat ze eigenlijk moeten doen.

Toen mijn ruin z'n kaak brak werd er gezegd 6 weken niet op de weide wegens de beugel. Nou, hij stond na een paar dagen gewoon in de kudde op de wei. Ga jij een twenter maar vertellen dat je niet op de wei mag en de rest van alle pensionpaarden wel. Het is gewoon goedgekomen hoor. Ik heb het wel verteld aan de kliniek toen en die zeiden ook, tja, je moet soms kiezen uit 2 kwaden en de minst kwade kiezen. Hou het wel in de gaten, maar zo te horen is de wei echt de beste oplossing. Dus die 6 weken met beugel werd gewoon 7*24 op de wei. En daarna natuurlijk ook.

Paarden zijn gewoon slopers van zichzelf en in dit geval klinkt het ook of je gewoon de minst kwade oplossing moet kiezen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-24 18:02

In dit geval gaat het om een gatengaas weide die bestaat uit alleen maar kuilen. Gezien de blessure kan dat gewoon niet nu. Anders is die hele injectie voor niks geweest als hij nu teveel ongecontroleerde bewegingen maakt.

Vandaag maakte hij ook even een kort drafje. Ik zette zijn voerbakje neer in zijn paddockje en hij was zo enthousiast dat hij een pas of 3 aan kwam draven. Heeft hij nog nooit gedaan voor zijn voer. Maar goed je houdt het inderdaad niet tegen, maar dit land op kan gewoon nu niet helaas.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:39

Als je echt wil dat het alle kansen krijgt om goed te herstellen zou ik toch een revalidatiestal overwegen. Ik weet er eentje in het midden van het land die € 12,50 per dag vraagt als het goed is en die kosten heb je inderdaad bovenop je eigen stallingskosten, maar anders is de kans best groot dat alles voor niets was en daar heb je naar mijn idee dit allemaal ook niet voor gedaan.
Als je dat echt niet wil vrees ik dat je paard niet optimaal gaat herstellen omdat hij logischer wijs op zijn eigen stal niet zuinig is met zichzelf. Het zou nog anders zijn als ze 24/7 buiten zouden staan met zijn groep, dan heb je veel minder geren. Maar juist het afwisselend op de wei en in de paddock, 's nachts op stal van zijn groep geeft voor hem nu veel teveel onrust.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 00:06

Wat Jet zegt!
Ik heb een merrie die vorige week aaneen ocd geopereerd is. Ze moet 6 weken op boxrust en vanaf de 3e week 2x per dag 10 min op het harde stappen.
Ondanks dat ze verbazingwekkend rustig op stal staat, gaat ze komende vrijdag 4 weken naar een revalidatiestal. Aan de ene kant omdat ik op 30 autominuten van stal woon en fulltime werk (2x per dag 10 min stappen is dan best een uitdaging) maar ook om haar de allerbeste kans te geven op goed herstel.

Ze gaat naar stal Crebas. Geen idee of dat voor jou te doen is, maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat deze mensen erg kundig zijn en al jaren niets anders doen.

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 00:17

Mijn paard heeft PRP therapie gehad, mocht de eerste 4 weken ook alleen maar gecontroleerd stappen. Ik heb 'm in een kleine paddock gezet aangezien ook hij echt niet alleen kan blijven en ja ook in dat kleine stukje paddock naast z'n vriendjes deed hij af en toe gek. Maar ook mijn dierenarts zei, het blijven paarden en die kun je niet vertellen dat ze zich moeten gedragen. Op stal brak de mijne als hij alleen bleef ook alles af dus vond mijn dierenarts de optie in een kleine paddock langs z'n maatjes de beste optie. En ondanks dat hij af en toe echt maf deed op dat kleine stukje zag de echo na 6 weken er meer dan goed uit! De dierenarts stond er zelfs versteld van hoe goed het al was genezen na 6 weken. Dus voor mij mocht het ooit nog eens voorkomen echt geen stal rust maar gewoon lekker de hele dag buiten in een klein stukje met z'n maatjes.

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 02:09

Laat ik even voorop stellen dat hij nu gewoon rustig staat bijna de hele dag.. Het klinkt misschien niet zo uit de openings post omdat dat de eerste dag was met weidegang erbij (en ik die dag heeeel veel stress gehad heb ook daarvan dus dat schreef ik enorm van me af).

Hij staat niet meer op stal. Dat heb ik na die eerste dag gelijk geschrapt. De dierenarts wilde dat graag de eerste nacht maar daarna was een afgezet stukje in zijn groepspaddock prima. Daar staat hij nu dus de hele dag en dat gaat prima. Hij zal echt wel heen en weer lopen en een klein drafje kan ik niet voorkomen, maar hij is 24 en uit zichzelf maf doen doet hij niet gauw gelukkig.

Het is dus alleen wanneer het land droog is (wat -gelukkig- nu opeens niet meer het geval was) dat de paarden overdag een paar uurtjes toegang krijgen tot het land en dan zijn ze uit zicht. Daar moet ik wat mee. Want dan ontstaat er dus een vervelende paniek omdat hij zijn kudde weg ziet gaan. Als iemand paarden in en uit de paddock haalt zie je dat nu al gebeuren omdat dat nu via hetzelfde hek gaat. Gelukkig ziet hij dan vrij snel dat de rest er nog staat en doet hij niks.

Oud stalgenootje gaf me de tip om toch elke ochtend te gaan voordat de groep het land op gaat en hem er dan van te voren afhalen en elders zetten en dan elke dag wat korter hem van zijn stukje af te halen en dan met een streepje tranquil terug te zetten in de paddock als de groep al weg is. Zo heeft zij het ook gedaan met haar paard. En dan er de eerste dagen dus wel de volle tijd bij blijven (in haar geval was het niet zo lang doordat ze de weidegang aan het opbouwen was), dus voor mij is het wat pittiger om 4 uur te overbruggen, maar na deze week heb ik vakantie dus dan kan dat gewoon. Alleen deze week was nog wat lastiger, maar die lijkt redelijk in het water te vallen. Sowieso moet hij vrijdag weer en dan moet hij alweer heen en weer op transport. Op de kliniek stond hij ook alles behalve rustig op de stallen dus ik ben al blij dat hij nu meteen weer mee terug mag dezelfde dag.

Hopelijk lukt het dus toch ergens met een prikweitje of went hij langzaam aan dat stukje paddock zonder vriendjes voor een paar uurtjes, maar voor nu staat hij er in ieder geval goed bij naast zijn kudde. In ieder geval 20 uur van de dag, en zolang ze de weide niet op gaan 24 uur per dag. Als ik hem een beetje ken staat hij hier veel rustiger dan op een revalidatie stal. Veel kort draaien en bonken tegen de staldeur lijkt me veel erger dan dat hij nu rustig op dat paddockje naast zijn vriendjes staat. Op zo'n stal zal hij bij elke voer ronde en als er paarden naast hem weg gaan of als er iemand door de stalgang loopt tegen de deur gaan staan slaan met die ingespoten voorknie. Afgezien van geld en kosten vind ik dat gewoon niet de juiste keuze voor die knie. Maar hem die 4 uur alleen laten als de rest weg is, is natuurlijk ook geen optie voor die knie omdat hij dan wel gaat ijsberen en mogelijk wat gaat draven in zijn stukje, dus voor die 4 uur per dag bij droog weer moet ik nog wat. Hopelijk die prikweide dan toch of op een paddock of zoiets? En de eerste dagen toch gewoon goed blijven babysitten tot hij in ieder geval wat meer gewend is.

Moet trouwens zeggen dat ik ook denk dat hij extra fel reageerde zaterdag vanwege dat hij op transport heeft gestaan 2x en dus een nacht op de kliniek en een nacht in stal thuis. Die stress heeft zich flink opgebouwd en mocht hij er natuurlijk niet uitgooien met een paar sprintjes in de bak.

In ieder geval bedankt voor alle ideeën tot dusver. Op zich snap ik die revalidatie stal wel als advies ook, maar ik denk dat dat in zijn situatie het niet beter zal maken. Maar dat is mijn eigen inschatting.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 03:26

Op een revalidatie stal blijven alle paarden binnen, dat geeft wel meer rust ;)

Ik vond het fantastisch toen mijn paard geopereerd was. Geen zorgen, geen stress. Hij stond er erg rustig.
En hij kwam daar in de stapmolen 2x per dag

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 06:55

Duidelijk niet helemaal, want ze moeten de stapmolen in blijkbaar. Ook dat heeft hij nog nooit gedaan trouwens. En 24/7 stal is weer slechter voor de artrose. En als er dus mensen voorbij lopen om paarden te halen, voeren en uit te mesten is er voor hem toch elke keer onrust. Was op de kliniek ook. 's nachts zal hij prima rustig geweest zijn maar overdag was er toch nog teveel bezigheid. Nee ik vraag me echt af of dat een verbetering zou zijn met hoe hij nu staat. De staleigenaar probeert van alles voor me te regelen en is onwijs lief voor de dieren dus ik denk dat hij dat dat betreft rustiger blijft in zijn vertrouwde omgeving. :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 07:45

Jet schreef:
Als je echt wil dat het alle kansen krijgt om goed te herstellen zou ik toch een revalidatiestal overwegen. Ik weet er eentje in het midden van het land die € 12,50 per dag vraagt als het goed is en die kosten heb je inderdaad bovenop je eigen stallingskosten, maar anders is de kans best groot dat alles voor niets was en daar heb je naar mijn idee dit allemaal ook niet voor gedaan.
Als je dat echt niet wil vrees ik dat je paard niet optimaal gaat herstellen omdat hij logischer wijs op zijn eigen stal niet zuinig is met zichzelf. Het zou nog anders zijn als ze 24/7 buiten zouden staan met zijn groep, dan heb je veel minder geren. Maar juist het afwisselend op de wei en in de paddock, 's nachts op stal van zijn groep geeft voor hem nu veel teveel onrust.

Ik denk dat die 12.50 euro per dag extra wat uitmaakt wat je nu per dag betaalt op een pensionstal? Dat het bedrag toch al snel 450 euro is per maand voor stalling en revalidatie? En misschien wel 500 of nog meer. 12.50 per dag klinkt niet zo veel, maar is toch 307,50 voor 30 dagen. En dat komt er dan bij, mits de stalprijs hetzelfde is als wat je nu ook betaalt.
Het gaat er dus om wat de prijs per dag of per maand is inclusief stalling en revalidatie om echt uit te kunnen rekenen wat het kost.

Een paard op een kliniek zetten is overigens en belachelijk duur (meer dan 10 jaar terug al 25 euro per dag, een gedrag wat je toen betaalde inclusief training zeg maar), en dan word je paard dus voor dat bedrag niet eens getraind of gestapt, zelfs als dat kan. Mijn paard werd voor die ene nacht niet eens in de paddock gezet de paar uurtjes overdag en heeft ook geen biks gehad. Dus dat vond ik zeer slecht voor een twenter. Die kon gewoon naar buiten (maar dus niet op het gras), dus dat hadden ze prima kunnen doen totdat ik hem weer kwam halen. Ik vind dat een paard zo veel mogelijk buiten moet zijn waar dat kan. Hierdoor merk je dat zelfs bij een kliniek het vaak gewoon 'makkelijk' moet. Mijn ruin stonk na 1 dag op een andere stal (stress?) en was gewoon uitgehonderd toen hij thuis was (en mocht dus wel gewoon weer eten). Ik denk dat er paarden zijn die echt beter thuis in een vertrouwde omgeving kunnen staan. Daar moet je ook naar kijken.
Mijn merrie verhuizen voor 2 weken revalidatie? Dat levert meer stress op dan thuis het zo goed mogelijk proberen voor elkaar te krijgen. En zo te lezen heb je het goed voor elkaar TS.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 07:58

Dankjewel! Ja dat is het.. De optie is zeker goed te overwegen, maar het is gewoon voor hem heel erg stressvol en alles bij elkaar erg duur. Toch weer ruim 300 erbij voor stalling bij die specifieke stal die genoemd is, maar ik betwijfel of daar niet nog extra's bovenop komen. Mijn stalling is per maand al duurder namelijk. Laat staan een revalidatie stal. En dan komt het transport er nog bij. Maar goed de kosten zijn niet eens de reden om het niet te doen hoor, ik denk dat hij 24/7 op stal alleen maar slechter gaat worden op de artrose plekjes en het draaien en schoppen in de stal wat ongetwijfeld meerdere keren per dag zal gebeuren vindt ik te risicovol.

Gelukkig heb ik bijna vakantie en kan ik een hoop zelf regelen hier thuis. En ik ga zo even de kliniek bellen voor advies. :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:02

Het is heel erg paardafhankelijk wat werkt of niet met blijven op een huidige stal met revalidatie of tijdelijk naar een andere stal verhuizen.
Mijn vorige paard moest echt tijdelijk naar een andere stal, die was niet te houden anders en daar bleef ze rustig.
Mijn huidige paard is zeer tevreden op haar huidige stal als ze boxrust moet, zolang er maar een paardje naast staat.

TS, het blijft gewoon een lastig probleem en ik hoop voor je dat hij zich rustig gaat houden als zijn maatjes uit het zicht zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 14:04

Dank! Ik ga zo Tranquigel halen om hem de eerste paar keer wat te ondersteunen en dan went hij daarna hopelijk een beetje aan het alleen staan. Als hij zich rustig houdt en de injecties goed gaan werken hoeft hij helemaal niet zo lang alleen te staan. Duimen maar voor snel herstel!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-24 18:46

Nog even een update: vanmorgen hebben we hem uit de paddock gehaald en afgezonderd van de kudde op de poetsplaats bezig gehouden. Dat is hij goed gewend en hij had daar niks door. Heeft ook nog even op een zand paddockje gestaan om te rollen en daarna is hij met een beetje kalmeringsgel terug gegaan naar zijn afgezette stuk bij de groep waar de rest inmiddels feest aan het vieren was op het land (lees: heen en weer rennen in en uit het zicht).

De gel heeft goed zijn werk gedaan want hij was alert, vond het stom, maar meer dan een keertje hinniken en rustig wat heen en weer lopen langs het draad werd het niet. Hij is zelfs van zijn hooi gaan eten.

Morgenochtend haal ik hem er weer uit, geef ik hem wat sedatie en zet ik hem weer terug als de groep al weg is. Overmorgen probeer ik hem 's ochtends te sederen en dan te laten staan. Als dat dan goed gaat kunnen we dat zo blijven doen voorlopig en dan hopelijk de sedatie eerst halveren en daarna stoppen.

Maar voor nu erg tevreden. Het is even puzzelen en een tijdsinvestering maar zo met die kalmerende gel van de kliniek gaat het precies goed. Misschien gelijk een mooie training voor hem dat even alleen staan niet het einde van de wereld is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:34

Dat is heel fijn, dat het nu zo op deze manier goed is gegaan. Ik duim voor je dat je plan goed werkt en dat hij daarna toch wat rustiger is als hij apart van zijn groep is!