Pony met "gedragsprobleem/verwend"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Nancy01

Pony met "gedragsprobleem/verwend"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-24 14:25

hoi allemaal,

Heel graag had ik wat suggesties en ervaringen van jullie vernomen hoe jullie dit probleem zouden aanpakken.

Ik heb een 3/4 welsh x shet staan met wel wat gedragsprobleempjes.
In en uit de stal halen maakt hij zich sterk en wil voor me uitlopen.
Laat ik hem van de paddock naar de weide, dan zou hij bijne door het lint breken en loopt hij zijn maatje gewoon omver.
Hij begint eerst te likken aan je kledij of handen en als hij dan niets krijgt, dan bijt hij.
Heeft wel wat probleempjes met vaststaan.
Heeft ietsjes verlatingsangst.
Hij buit ook zijn kracht uit als hij naar het gras wil, dan houdt geen olifant hem tegen. Gebruik dan even een korte zweep en zwaai heel even voor zijn neus ( raak hem er NIET mee aan ) en dan gooit hij het hoofd op en gaat hij gewoon zonder probleem mee.
DIT zijn de slechtere kantjes!
Zet ik hem aan het werk , probeerde hij de 1ste keer even zijn wil door te drijven maar dat heb ik snel kunnen corrigeren en hij doet het nu prima , zelfs op stem. Is dan ook niet drammerig en vrij relaxed.
Het is gewoon het gedragsprobleem in de gewone dagdagelijkse omgang. Ik kan hem wel zonder enig probleem uit de groep in de weide halen en loopt hij gewoon mee. Dat doet hij echt goed!

Ik ben geen beginneling of van de harde hand en heb ervaring maar nu zou ik graag wat andere ervaringen willen vernemen waar ik eventueel mee verder kan en waar ik zelf nog niet heb aan gedacht!
Ik ben , ondanks zijn jeugdige leeftijd ( hij is er pas 5 ) al helaas zijn 5de eigenaar ( heeft tot en met zijn 2 jaar op de fokkerij gestaan en veel in handen geweest op een goede manier ). Achteraf is hij van de ene eigenaar naar de andere gegaan helaas steeds met kleine kindjes rondom hem. Weet ook niet de echte reden was waarom hij nu weer te koop stond. Mensen geven helaas niet altijd de echte redenen op.

Groetjes

Elisa2

Re: Pony met "gedragsprobleem/verwend"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:29

Klinkt als een pony die eigenlijk gewoon niet goed opgevoed is. Volgens mij ben je al heel goed bezig.

In en uit de stal halen gaan oefenen, voordat hij zich sterk maakt hem al haltzetten. Zorgen dat jij het tempo bepaald.

Zweepje meenemen bij het van de paddock naar de weide brengen en hem consequent wegsturen bij het linkt.

Niet laten likken of aan je laten komen, consequent wegsturen met zijn hoofd.

Vaststaan gewoon oefenen, hoe..dat hangt er vanaf wat hij precies doet?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:30

Wat heeft dat 'zwaaien voor zijn neus' voor zin? Ik vind dat altijd een beetje getrut en het heeft in dit geval echt 0,0 effect.
Als hij als een lompe olifant doordendert, behandel hem dan als een lompe olifant. Geef hem een keer wél een flinke optater en eis dat hij achter je blijft. Liever een keer hard en duidelijk voor alle partijen dan teutten en wachten op ongelukken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:34

Dus hij heeft manieren aangeleerd gekregen bij de fokker.
Die oppoetsen is gezien hij mits jij aangeeft ja dat moet echt geen probleem.
Nu dus ook de andere momenten hem er aan herinneren dat die manieren altijd van toepassing zijn. Dus bij ongewenst gedrag meteen aan werken. Probleem met box in/uit? Meteen oefening van maken, tig x in en uit, halthouden, pasje achterwaarts terug box in ...
Mens is gewoon altijd relevant en er naar luisteren maakt een stress vrij leven.
Niet voor niets wordt er ook wel gezegd dat als je in het zicht bent van je paard je aan het trainen bent. Werk is meer dan rijden/longeren, juist al die kleine detail dingetjes er voor als dagelijkse omgang zijn zo belangrijk voor een braaf, leuk en veilig in de omgang paard. Train daar dus op zodra er iets niet goed loopt, want het stapeld alleen maar tot groter anders en ja elke omgang is training.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:10

Ik heb ook zo'n paard gehad. Die was zéker wel netjes bij de fokker opgevoed, en daarna bij mensen terechtgekomen waar hij overal mee weg kwam.

Bij zo'n paard helpt het om heel consequent te zijn. Als jij niet wil dat hij aan je kleding likt dan mag hij dat niet. Nooit. Ook niet als hij heel lief is. Echt zwart/wit zijn met zo'n paard.

Als hij zich sterk maakt aan de hand kijk dan eens of het helpt om aan de andere kant te lopen. Mocht dat niet uitmaken: houd het halstertouw in de hand het dichtst bij je pony en je elleboog altijd naast zijn hals. Wanneer hij harder wil lopen dan jij goed vindt zet je je elleboog in zijn hals, buig je arm en trek je hand naar je toe. Zo vouw je de hals van de pony dubbel. Dan kan hij nog steeds hard lopen als hij wil maar hij kan zich niet meer sterk maken aan de voorkant. En als hij loopt loopt hij om je heen en niet bij je vandaan.

Dit soort paarden moet je eigenlijk hetzelfde mee omgaan als met een hengst. Het gaat ook niet over, hij zal je elke dag blijven testen. Vaak zijn dit de intelligentere paarden met een opperbest zelfbeeld. Heerlijke paarden vind ik het :D Ze floreren wanneer je waardering kunt opbrengen voor hun slimmigheid en vastberadenheid.

Met boos worden of slaan krijg je geen achting van zulke paarden. Van humor en van net ietsjes slimmer zijn wel. Til niet te zwaar aan hoe ze doen, probeer het te zien als een waardevolle les in horsemanship. Dit zijn paarden waar je elke keer opnieuw aan moet laten zien dat jij betrouwbaar, eerlijk en duidelijk bent. Als ze vinden dat jij niet goed voor ze zorgt doen ze dat zelf. Heb je eenmaal hun achting gewonnen dan kun je een super samenwerking met ze krijgen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-07-24 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

"I hate Russian dolls. So full of themselves."
-Greg Davies

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:16

Ik zou wel zorgen dat je hier goede begeleiding bij hebt, want internet tips volgen zonder iemand die meekijkt of je het goed timed kan best link zijn (zeker als het gaat om het daadwerkelijk meppen van een dier).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:33

Duidelijk hoeft niet hardhandig te zijn. Maar bewaak je grenzen goed, waarom laten likken bv aan kleding of handen? Dat soort dingen niet toestaan, dan ben je ook het bijten voor.
Als ze bijten kunnen ze van mij echt wel een lel krijgen, dat is een no go. Maar als je nu zorgt dat je het voor bent, is die lel ook niet nodig.

Kan je aan het werk met een grondwerk instructeur? Dan kan je gericht werken aan je eigen ruimte, hem jouw tempo laten aannemen ipv doordenderen enz. De basis lijkt er in te zitten, maar hij lijkt weg te komen met lomp zijn.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:42

Een lel geven is echt niet nodig. Als ze bijten kun je ook gewoon even in de bovenlip knijpen.

-Greg Davies

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:50

Het gedrag van jou is voorspelbaar geworden voor hem. Daar maakt hij misbruik van. Maar zijn gedrag is ook voorspelbaar voor jou geworden nu. Dus kom met verandering zoals @tamary uitlegt. Loop eens achteruit de stal weer in, loop naar de bak ipv het weiland en loop daar eerst een rondje met hem. Ga tussendoor een keer stilstaan als je hem buiten zet. Zulke oefeningen zijn goed voor zijn gehoorzaamheid. In plaats van uitdagingen uit de weg te gaan (wat ik heel goed begrijp doe ik namelijk ook liever) moet je het juist omarmen en gebruik van maken. Als je hem slecht kan houden is misschien een touwhalster wel een optie of de manier van lopen zoals @koper dit beschrijft.

Met het likken zou ik ook duidelijker zijn. Er word gewoon niet aan je gezeten en al helemaal niet gebeten. Mijn huidige paard heeft dit ook wel eens geprobeerd. Nu heb ik het met hem opgelost in mijn clickertraining. Hij moet wegkijken voordat hij een snoepje krijgt. Nu zit hij nooit meer in mijn zakken :+

Don't leave your dreams on the pillow

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:58

Koper schreef:
Als hij zich sterk maakt aan de hand kijk dan eens of het helpt om aan de andere kant te lopen. Mocht dat niet uitmaken: houd het halstertouw in de hand het dichtst bij je pony en je elleboog altijd naast zijn hals. Wanneer hij harder wil lopen dan jij goed vindt zet je je elleboog in zijn hals, buig je arm en trek je hand naar je toe. Zo vouw je de hals van de pony dubbel. Dan kan hij nog steeds hard lopen als hij wil maar hij kan zich niet meer sterk maken aan de voorkant. En als hij loopt loopt hij om je heen en niet bij je vandaan

Dit zou ik dan weer absoluut niet aanraden…
Als je paard om je heen loopt en hij trapt opzij, dan heb je een serieus probleem. En ja, er zijn er die dat doen als ze “gedwongen” worden om je heen te lopen.

Bij alles: heel consequent zijn. En vanaf de eerste stap te snel (of zelfs maar de intentie om je voorbij te willen lopen) laten vertragen of stilzetten. Hij moet leren dat zijn gedrag er niet toe bijdraagt dat hij bv sneller bij het gras is. Als hij er sneller wil zijn moet hij netjes meelopen, zo niet duurt het langer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:00

Je kunt toch meedraaien met zijn schouder? Lijkt me niet dat een paard je met een voorbeen zo makkelijk raakt. Daarnaast is het doel natuurlijk om 360 graden te draaien. Wanneer je weer in de looprichting bent loop je weer rechtdoor, maar heb je wel de vaart er wat uit.

En dat herhaal je totdat de pony in het gewenste tempo loopt. Moet je 36 keer een rondje draaien dan draai je 36 keer een rondje.

-Greg Davies

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:05

Ja dat kan… ik heb het ook over 360 graden. Ik heb een paard gekend die op zeker moment bij deze techniek heel gericht zijwaarts schopte met de intentie om te raken. Persoon die paard toen vasthield is daardoor gevallen waarna paard nogmaals gericht trapte. Persoon moest met ambulance afgevoerd worden. Ik ben er dus geen fan van.

Overigens werkt dit ook niet bij ieder paard. Mijn huidige pony gaat bij deze techniek na twee keer zelf rondjes draaien als hij te snel gaat en remt bij het rondjes draaien niet af. Als ruiter of handler raak je in dat geval de controle wel kwijt.

En bij deze pony stel ik mij bovendien de vraag of het wel effect heeft om je elleboog in z’n nek te zetten. Als die zich echt sterk maakt in de hals voelt ie er waarschijnlijk niks van en rent gewoon verder door.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:15

JE gebruikt je elleboog ook als hefboom. Daarnaast moet je het touw niet te lang laten. 10 a 15 cm, hooguit, onder de clip, zodat hij niet weg kan maar alleen met z'n hals naar opzij rondjes kan lopen.

Zo loop je natuurlijk niet altijd. Wanneer het tempo goed is loopt hij gewoon rechtuit. En wanneer hij het tempo te hoog wil gaan maken (dus voordat hij je voorbij is) vouw je hem om.

Een paard wat gericht trapt om te raken is trouwens een @sshole. Die pak je anders aan dan een paard wat manieren kent maar wat kijkt wat jij doet als hij zijn eigen plan trekt.

-Greg Davies

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:33

Dit is gewoon mijn welsh bij andere.

Puur een gedragsprobleem en vooral een probleem in rangorde.

Ik knal mijn paarden vaak aan het begin in een grote gemengde kudde. Niemand kan een paard zo goed op zijn plek zetten als een goed werkende kudde.

Hij lijkt me gewoon snel en jij te langzaam.
Ik heb dit ook gehad met mijne maar ben hem nou met alles voor. Heb ik echte tips? Denk het niet. Dit is puur opvoeding, rang en leider zijn. Dat zit hem in de simpele standaard dingen. Ik kan mijn welsh bijv geen vinger geven want dan neemt ie mijn hand en arm erbij, maar mijn kwpner daarentegen kan ik een vinger geven en die zal dan nog wachten met die vinger te nemen.

Daarbij is het ook een vrij "leuke" kruising qua gedrag, werkmentaliteit is waarschijnlijk grandioos maar het snelle gedrag is daarentegen heel vervelend.
.succes of beter gezegd sterkte

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:35

GabberGill schreef:
Ik kan mijn welsh bijv geen vinger geven want dan neemt ie mijn hand en arm erbij

Ja of hij rukt je arm uit de kom :D

Zo'n pony waar je een handig paardenmens van wordt :D

-Greg Davies

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:36

Volgens mij is betere timing en de problemen voor zijn een stuk handiger. Gewoon oplossen voor het uberhaupt een grote frustratie is aan beide zijden, dan wordt er ook niet getrapt.

Impatience is just denying reality

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:38

Ik denk dan altijd, wat zou een kuddegenoot hoger in rang doen bij hem? Juist, dan krijgt hij gewoon een optater. En je hoeft hem niet in elkaar te slaan, maar te lief zijn gaat niet werken.
Maar goed, timing is hierbij belangrijk, dus ik zou eens kijken of je iemand erbij kunt halen.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:41

Jaaa ik zie veel in dit verhaal eigenlijk niet eens als zeer negatief maar hij is waarschijnlijk gewoon te snel en slim. Vaak succes gehad met zijn acties. Je moet het voor zijn en echt vliegensvlug zijn. Maaaaar geloof me ik ben echt oprecht vliegensvlug en goed met paarden maar hem lukt het vaak zat nog om even anders te draaien of iets .

Ik krijg heel veel trainingspaarden en vele zijn helemaal fan van hoe ik alles doe en ik krijg echt op dat moment gevaarlijke paarden schaapmak, maar als je Frits soms ziet vraag je je af of dat ik überhaupt wel weet wat ik doe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:44

Earth schreef:
Ik denk dan altijd, wat zou een kuddegenoot hoger in rang doen bij hem? Juist, dan krijgt hij gewoon een optater..

Ik denk dan altijd: wij als mensen zijn slimmer dus wat als wij het nou gewoon wat handiger en vriendelijke aanpakken? Paarden kunnen er vast wel tegen maar het is zo vaak helemaal niet nodig.

Impatience is just denying reality

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:46

Earth schreef:
Ik denk dan altijd, wat zou een kuddegenoot hoger in rang doen bij hem? Juist, dan krijgt hij gewoon een optater. En je hoeft hem niet in elkaar te slaan, maar te lief zijn gaat niet werken.
Maar goed, timing is hierbij belangrijk, dus ik zou eens kijken of je iemand erbij kunt halen.

Ik ben zeker niet voor het slaan en schoppen van een paard, maar wat ik al zei mijn paarden gaan een goede gemengde kudde in en als ze dominant zijn dan krijgen ze goede gerichte optaters. Frits waarschuw ik eigenlijk altijd al van te voren. Ik ben bij veel paarden dat ze best wat ruimte krijgen maar die witte draak van me niet.

Wel gewoon een lange lijn en ontspanning maar als ik ook maar een neusvleugel zie optrekken zeg ik al "waag het!" Meestal zakt zijn koppie dan weer

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:02

Shadow0 schreef:
Earth schreef:
Ik denk dan altijd, wat zou een kuddegenoot hoger in rang doen bij hem? Juist, dan krijgt hij gewoon een optater..

Ik denk dan altijd: wij als mensen zijn slimmer dus wat als wij het nou gewoon wat handiger en vriendelijke aanpakken? Paarden kunnen er vast wel tegen maar het is zo vaak helemaal niet nodig.

Assertief zijn in de omgang met paarden is verstandig, agressief is niet nodig. Nogal wat mensen verwarren die 2.
Wat je vraagt kan je paard anders vraag je het niet. En daarmee is wat je vraagt ook nodig voor paard om te doen, allemaal jouw verantwoordelijkheid als leider. Ja, een goede leider luistert, maar stelt ook grenzen en neemt eindbeslissing over wat te doen en mag verwachten dat dat ook uitgevoerd wordt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:05

tamary schreef:
Assertief zijn in de omgang met paarden is verstandig, agressief is niet nodig. Nogal wat mensen verwarren die 2.
Wat je vraagt kan je paard anders vraag je het niet. En daarmee is wat je vraagt ook nodig voor paard om te doen, allemaal jouw verantwoordelijkheid als leider. Ja, een goede leider luistert, maar stelt ook grenzen en neemt eindbeslissing over wat te doen en mag verwachten dat dat ook uitgevoerd wordt.

... en zorgt er vooral voor dat het paard snapt wat het moet doen, dat het verzoek redelijk is en dat het paard veilig is. Veilig vanuit het oogpunt van het paard. Dus dat een "ik snap het niet" of "ik vind het moeilijk" van het paard niet oplevert dat hij een optater krijgt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-07-24 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

-Greg Davies

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:18

Dat is lastig voor vele. De gevolgen van deze acties krijg ik vaak in handen en dan moet je het paard weer leren vertrouwen en dat het fouten mag maken. Vele gaan volledig in paniek als er een foutje is en keihard rennen ofzo. Als ik dan kalmerend braaaaf en hoooo maar zeg kijken mensen me aan van "maar hij is niet braaf". Het is een lastig ding om uit te leggen aan mensen. Zo'n paard is ook lastig als je dus wel de grens wilt stellen. Ze gaan gelijk in paniek omdat ze denken dat je boos bent. Open en vriendelijk blijven is dan gewoon de sleutel.

Er is nog teveel wat mensen met paarden niet begrijpen. Teveel foutjes waar er agressie komt kijken ipv duidelijkheid. Vaak mist dat ook door onkunde. Denken dat je het weet en het voelt maar in werkelijkheid de plank volledig misslaan.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:21

Voor TS kan ik dus alleen maar zeggen,
Laat iemand komen voor jouw lichaamshouding naar het paard. Wat doe jij, wat vraag jij, hoe reageert hij.

Ondanks dat ik al zoveel paarden herstelde heb ik 2 jaar geleden nog specifiek met Frits (heb ik al 12 jaar) zo'n les gedaan ik dacht namelijk oprecht dat het aan mij lag. Helaas kreeg ik te horen dat het gewoon een aparte verschijning was.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:24

Ga het gedrag ombuigen met clickertraining. Ze weten, hebben vlotjes geleerd dat ze sterker zijn en rottigheid kunnen uithalen.
Dit soort slimme paarden begrijpt over het algemeen heel snel dat er bij braaf gedrag wat te verdienen valt en willen graag wat verdienen.
Met een goede timing is met clickertraining binnen een paar weken heel veel winst te behalen, en dat zonder dwang, getrek of gezwaai met lijnen. Het is wel zaak om een beetje verstand te hebben van clickeren of iemand te vragen die er ervaring mee heeft want verkeerde vragen of verkeerde timing leren ze ook snel. Of ze manipuleren door alvast braaf te doen voordat de vraag gesteld is ;)
Grote voordeel is dat je verkeerd gedrag niet hoeft 'af te leren' maar goed gedrag aanleert.
Shawna Karrash is een kei met veel filmpjes hoe goed te clickeren.

Over de IJssel