Bietenpulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Darliiing7

Bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-24 22:01

Kan iemand mij de juiste verhouding geven voor het weken van bietenpulp?
Ik heb het halve internet afgezocht en kan het nergens vinden! :=

Paar jaar geleden gaf ik dit al aan mijn paard die toen heel schraal stond en heeft echt wonderen verricht, op korte tijd was ie weer mooi in zijn vel/vetjes _O-

En nu staat hij dus weer heel schraal, dus wil het even opnieuw gaan geven...
Waarom ie schraal staat? Geen idee, veearts kan niets vinden, mestonderzoek komt niets uit, er is niets veranderd in de training of het voer...
Hij heeft het gewoon om de x tijd eens voor dat ie eventjes schraal gaat staan.. En met een paar weken bietenpulp (met mais, gerst en brok) is het zo weer verholpen ;p

Afbeelding

Foto is van vorige week, het is ondertussen wel alweer aan de beterhand (krijgt nu 2x per dag slobber, maar die is bijna op) :knuffel:

Setteli

Re: Bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:21

Ik voer 1 van onze paarden nu ook bietenpulp, maar hij krijgt er ook grasbrok en slobber doorheen.
Ik doe 1/3 maatbeker bietenpulp, 1/3 maatbeker grasbrok en een 1/2 maatbeker slobber. En dat aanlengen met een volle emmer water.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, * 30-12-2024
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:24

Bedoel je de hoeveelheid water die er bij moet? Naar mijn ervaring verschilt dat per soort ‘merk’ bietenpulp, niet elke soort bietenpulp is even hard geperst. Pavo adviseert bijvoorbeeld voor de Speedibeet 3 delen water op 1 deel pulp. Ik zou gewoon eens gaan experimenteren met de hoeveelheid water, je kunt met je handen voelen om te controleren of er geen harde stukjes meer in de geweekte pulp zitten.

Dana 968 km klasse III
Tip-Top 546 klasse II
Klava 477,5 km klasse II
Jaimy 135 km klasse II

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-24 23:05

Stelvio schreef:
Bedoel je de hoeveelheid water die er bij moet? Naar mijn ervaring verschilt dat per soort ‘merk’ bietenpulp, niet elke soort bietenpulp is even hard geperst. Pavo adviseert bijvoorbeeld voor de Speedibeet 3 delen water op 1 deel pulp. Ik zou gewoon eens gaan experimenteren met de hoeveelheid water, je kunt met je handen voelen om te controleren of er geen harde stukjes meer in de geweekte pulp zitten.

Ja ik weet dat het alleszins meer en langer moet weken dan die van Pavo, maar ben de verhoudingen kwijt. Vroeger stonden ze gewoon op de zak die ik kocht, maar blijkbaar is dat dus ook niet meer het geval. Wat uiteraard echt stom is, maarja...
Dan maar een beetje gaan uittesten e experimenteren met de hoeveelheden :=

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 23:43

Ik dacht dat het ongeveer 1 op 5 is bij geperste brokken groot formaat. Dus 1 schep pulp met 5 scheppen water. 1 schep pulp wordt bij mij een ruime 3/4 emmer tot een bijna volle emmer. Gerst en mais zou ik zelf ver van weg blijven. Dat is geen geschikt voer voor paarden. Met wat tarwezemelen erbij voor de calcium fosfor verhouding en wat sojaschroot kom je er ook maar op een gezondere manier. Ik vind pulp een heel mooi product.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 04:11

Ik zou als je gaat proberen beginnen met erg veel water, eventueel wat afgieten voor het voeren.

Ik gaf een drie kwart (koffie)bekertje met een liter water.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-24 04:54

pluisje88 schreef:
Ik dacht dat het ongeveer 1 op 5 is bij geperste brokken groot formaat. Dus 1 schep pulp met 5 scheppen water. 1 schep pulp wordt bij mij een ruime 3/4 emmer tot een bijna volle emmer. Gerst en mais zou ik zelf ver van weg blijven. Dat is geen geschikt voer voor paarden. Met wat tarwezemelen erbij voor de calcium fosfor verhouding en wat sojaschroot kom je er ook maar op een gezondere manier. Ik vind pulp een heel mooi product.

De gerst en mais doe ik in hele kleine hoeveelheden onder de pulp. Is op aanraden van de veearts dat we dat deden/doen, voor wat extra energie en een dikmakertje in het voer omdat ie zo snel schraal gaat staan met momenten :/
Zodra hij weer mooi op gewicht is stoppen we er ook weer mee, is zeker niet iets wat ik voor de rest van zijn leven dagelijks wil blijven geven :=

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 05:20

Even een note dat dierenartsen amper iets van voeding weten hè…. Maar jouw paard jouw keuze ;)

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 06:45

Ik doe de gehele winter 1 grote hondenmaatbeker aan bietenpulp aanlengen met 2,5 paardenvoerschep aan warm water. Dus denk zeker 1 op 5. Dat voer ik dan verdeeld over 2 paarden en heb dan totaal halve 15 liter emmer vol. Dit geven wij in de maanden buitenom weide seizoen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:02

Ik zou ook ver van mais en granen blijven. Dat is een belasting voor de darmen. En ik zou ook zeker de oorzaak proberen te achterhalen van het schraal worden.

Verhouding pulp:water is 1:5. Bij speedibeet is dat minder water.
En wil je er een goede dikmaker doorheen doen: Coolstance Copra. Maar allerbelangrijkste is goed onbeperkt hooi.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:21

Geplette of geweekte gerst als onderdeel van een dieet, is voor normale, magere paarden helemaal niet zo slecht. Het wordt al honderden jaren als krachtvoer gebruikt en vroeger waren ze heus niet dom, ze hadden welliswaar geen analyses, maar ze lééfden met hun paarden.
Gecombineerd met geweekte pulp is dan ook de ca/mg verhouding behoorlijk.

Korrelmais is echt wel kippenvoer. Je moet de mais al geen extruderen voor hij op de goede manier verteerbaar wordt.
Maissilage (gehakselde mais) kan wel in heel beperkte hoeveelheden maar qua vitamines en mineralen brengt dat heel weinig mee.

Maar wat eerder al aangegeven werd: goed hooi / goed gras is het allerbelangrijkste.
Momenteel is het eerste, voedselrijkste gras weg. Zou dat niet de oorzaak kunnen zijn van het vermageren van je paard?

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:27

Mijn paard krijgt ook bietenpulp bij, de speedibeet van Pavo. Ze krijgt nu een halve schep. Ik doe deze altijd in een emmer, en gooi er dan water bij totdat het water ongeveer op 1,7/1,8 liter komt volgens de maatstreepjes in de emmer. Ik laat het 24 uur weken. Als ik dan de volgende dag weer kom is het mooi "droog" spul, de vlokken vallen mooi uit elkaar.
Het kan ook korter, volgensmij is t klaar na 10 minuten. Zeker met warm water gaat het rap, maar dan doe ik er wel altijd wat meer water bij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:36

Ik meng altijd op het oog, ik heb de gewone geperste brokken. Heb jarenlang een senior op gewicht gehouden met een eigen mengsel van pulp, grasbrok, zemelen en senioremuesli, dus wel genoeg geoefend met op het oog de pulp onder water zetten :+

Lees op internet dat een verhouding 1 op 5 gebruikt wordt.

Het hangt ook nog af van wat je paard fijn vindt om te eten.
Sommigen mengen 1 op 8 ofzo en maken er soep van, maar dan haalt die van mij zijn neus er voor op.
Die van mij vindt het het lekkerst als het wel helemaal uit elkaar gevallen is, maar dan eigenlijk niet nat aanvoelt. Datie nog steeds moet kauwen, niet slobberen.

Overigens heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat die brokken veel korter dan 6 uur hoeven te weken, ook met koud weer en koud water.
Heb gewoon eens een bak neergezet en een tijdsklokje mee laten lopen en dan elk half uur voelen hoe het aanvoelt.
Ik kan na 2 uur geen verschil meer voelen met alles langer dan die tijd.
Ik zet dus voor het rijden een emmer klaar met een bodempje pulp en op het oog water en meestal wat muesli en wat luzernebrok.
Ga dan uitgebreid poetsen, zadelen, rijden, etc.
En tegen de tijd dat ik paard weer afgezadeld en naverzorgd heb, is zijn eten goed.
De luzernebrok heeft langer nodig om volledig uit elkaar te vallen, dus die is niet altijd helemaal los. Maar dat is niet erg, want op de dagen dat ik niet rijd, krijgt hij de luzernebrok ongeweekt.
Hij kauwt graag nog op zijn voer, dus als er harde stukjes inzitten, is het voor hem alleen maar lekkerder.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:47

waarom blijf je hem niet gewoon de pulp voeren?
Iedere keer zo'n terugval naar te mager is ook niet goed en blijkbaar heeft hij het nodig, daarnaast is het een erg mooi product wat ook zacht is voor de maag.
hier is het ongeveer een derde emmer pulp op twee derde water, maar dat verschilt wat of het de grote gedroogde korrels zijn of de kleine gedroogde korrels.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:58

Heb je al eens aan maagzweren gedacht? Ik heb een aantal jaar best fors bij moeten voeren, maar nu hij een x aantal maanden op omeprazol heeft gestaan, kan ik weer normale hoeveelheden voeren ipv extreem veel extra kilo's?

Staat hij/ zij op de weide? Misschien inmiddels kale weide en derhalve minder voedzaam?

Granen, zetmeel en suiker zou ik bij wegblijven, alleen maar belastend. En elke keer zo ribbig, dan zou ik toch eens richting maagzweren denken. Dat was bij ons het geval. Als je dat goed behandelt, zou het meer stabiel moeten blijven.
Ik heb mijn volbloed op gewicht gekregen met multibeet senior van horsefood, moet je ook paar uur weken, daar ging hij ook heel mooi van glanzen. Ik zou ver weg blijven bij granen, geen kilo's muesli er in proppen dat is alleen maar bewerkte zooi. Agrobs heeft hele goede producten. Dingen als grasbrok(moet je ook weken) kunnen ook helpen.

Bij ons is de weide inmiddels kaal en ik moet nu ook wat meer gaan bijvoeren. Ik zoek het momenteel in de eiwitten/luzerne , grasbrok is ook een goed product van Agrobs. Maar die van mij eet geen week-spul in de zomer....

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:00

Ik voer dagelijks alle paarden pulp bij.
Dit omdat het goed is voor de maag.
1 voerschep pulp op 2 emmers water, water wat na 8 uur weken niet weg is schud ik eraf.
Ik meng de pulp verder met de draversbrok. Kreeg vd week compliment vd da, dat de paarden er goed uitzagen, niet te dik, en niet te dun.
Persoonlijk zou ik jou paard pulp blijven voeren.

Good dressage horses have no collor

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:03

Mais is enkel vulling, die zou ik vooral niet geven. Bietenpulp zijn ook de meningen over verdeeld. Je zou eens naar Myo proteïne flakes van Agrobs kunnen kijken. Dat is een stuk gezonder spul.
Fiberbeet, speedibeet, deed bij ons allemaal niks. Multibeet senior heb ik mijn paard goed mee op gewicht gekregen, maar als hij structureel invalt, dan zou ik eerst eens maagzweren laten uitsluiten. Want ik dacht dat multibeet ook niet graanvrij is en granen zijn echt funest voor een paard met maagzweren. Heel veel paarden hebben maagzweren overigens.
Kijk eens naar Agrobs, of evt luzerne bij gaan geven, hooi afgifte gaan opvoeren ik weet niet hoeveel hooi er nu gevoerd wordt.

Hoe is verder het voerbeleid?
Nooit krachtvoer op een lege maag geven, uitkijken met suikers in krachtvoer, ik zou het echt in eiwitten gaan zoeken. En pavo ben ik geen fan van, vind daar veel te veel suikers in zitten. Metazoa, Agrobs, die hoek zou ik het eerder in zoeken. En onbeperkt hooi, dat zou de basis moeten zijn (helaas is dat niet overal realiseerbaar)..
Je zou ook eens een ruwvoer optie bij kunnen gaan geven, Florian heeft een ruwvoermix (growth) die zit vrij hoog in eiwit en vet. Dat is ook goed spul. Zou je ook 2 emmers per dag van bij kunnen gaan geven. Tevens niet belastend voor de maag. Maar ik zou toch , als tanden en wormen ok zijn , vermoeden dat het wel ergens aan de maag ligt. Dat was ten minste bij ons het geval. En nu het gras op is, moet ik ook bijschakelen in eiwit (luzernebrok van metazoa icm esparcette, de losse luzerne prikt te veel voor de maag). Coolstance Copra, hier boven ook al genoemd, heb ik ook goede verhalen over gehoord. Dat is ook geen troep naar mijn weten , al dat bietenspul ben ik niet perse fan van.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:16

Coolstance lusten heel veel paarden niet. Houd daar even rekening mee ;) ik heb het twee keer geprobeerd, bij 5 verschillende paarden maar ze vraten het allemaal niet. Ik snap het wel. Het ruikt raar en ruikt naar koffieprut. Zo lyrisch als ik sommige mensen erover hoor ben ik zeker niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:26

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:31

pluisje88 schreef:
Coolstance lusten heel veel paarden niet. Houd daar even rekening mee ;) ik heb het twee keer geprobeerd, bij 5 verschillende paarden maar ze vraten het allemaal niet. Ik snap het wel. Het ruikt raar en ruikt naar koffieprut. Zo lyrisch als ik sommige mensen erover hoor ben ik zeker niet.

Hier likten ze er de bak van uit :+

Maar lijnzaad is ook een goed alternatief. Ook hoger in vet en eiwit en trekt de scheve Ca:P door de pulp recht.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:42

Voor de calcium fosfor verhouding kun bevolk gewoon tarwezemelen erbij geven. Vinden ze allemaal heel erg lekker en ook paarden die graag rij te eten krijgen gaan daar goed op. Met een beetje lijnzaadolie erin als je dan toch vet wilt toevoegen. Soja vind ik fijn als eiwitbron. Heel veel paarden doen het niet goed op luzerne al denken veel eigenaren van wel. Stoppen ze met luzerne hebben ze ineens geen jeuk, mok of rotstraal meer..

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-24 22:10

koend schreef:
Geplette of geweekte gerst als onderdeel van een dieet, is voor normale, magere paarden helemaal niet zo slecht. Het wordt al honderden jaren als krachtvoer gebruikt en vroeger waren ze heus niet dom, ze hadden welliswaar geen analyses, maar ze lééfden met hun paarden.
Gecombineerd met geweekte pulp is dan ook de ca/mg verhouding behoorlijk.

Korrelmais is echt wel kippenvoer. Je moet de mais al geen extruderen voor hij op de goede manier verteerbaar wordt.
Maissilage (gehakselde mais) kan wel in heel beperkte hoeveelheden maar qua vitamines en mineralen brengt dat heel weinig mee.

Maar wat eerder al aangegeven werd: goed hooi / goed gras is het allerbelangrijkste.
Momenteel is het eerste, voedselrijkste gras weg. Zou dat niet de oorzaak kunnen zijn van het vermageren van je paard?

Gras hebben ze helaas heel weinig omdat hij door zijn copd niet op ( lang) gras mag staan. Hij heeft een allergie van bepaalde grassoorten en onkruid, die gaan dan prikkelen en dan wordt zijn copd helaas veel erger. Dus bewust gekozen voor kleine, korte weide met onbeperkt hooi en extra ruwvoer.

Hooi krijgen ze dus volledig onbeperkt. Er staat een open baal op de weide. Volgende week wordt er weer nieuw voordroog hooi geleverd, want dit is nu wel nog een baal oud hooi omdat er helaas nog niet geleverd kon worden...

Verder kiezen we niet voor maïskorrels, maat voor maisvlokken. Dus de geplette variant. Heeft hij voorheen nog eens gehad en ging daar gewoon goed op. Was ook wel altijd maar een klein handje maisvlokken op een halve tot 3/4 emmer pulp.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-24 22:15

Oehlala schreef:
waarom blijf je hem niet gewoon de pulp voeren?
Iedere keer zo'n terugval naar te mager is ook niet goed en blijkbaar heeft hij het nodig, daarnaast is het een erg mooi product wat ook zacht is voor de maag.
hier is het ongeveer een derde emmer pulp op twee derde water, maar dat verschilt wat of het de grote gedroogde korrels zijn of de kleine gedroogde korrels.

We waren ermee gestopt omdat hij een jaar lang op een andere weide (bij een boer hier vlakbij) heeft gestaan en daar hadden ze zo enorm veel weide/gras, dat ze het zelfs met 5 paarden niet op kregen >;)
En omdat ie toen echt enorm begon aan te komen zijn we gestopt met pulp bijvoeren en overgegaan op brok. Wat dus heel lang heel goed is gegaan.
Maar nu staat ie dus terug thuis, op een kleinere weide en door minder gras en minder bij te voeden en dan ook nog eens heel hard te gaan ruien, is ie dus even snel afgevallen.
Maar nu gaan we dus wel de pulp blijven geven aangezien hij (door zijn copd) nietnmeer op lang gras kan/mag staan...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:25

DuoPenotti schreef:
Bij welkoop staat de verhouding er netjes bij
https://www.welkoop.nl/welkoop-pulpbrok ... kg_1401747

kilo Welkoop Pulpbrok ongeveer 5 liter warm water en laat de brokken enkele uren weken in het water.

koud water kan ook maar dan moet je wat langer weken.

:') week al jaren in koud water deze en met uur of 3 helemaal prima

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-24 22:25

Miss_Mii21 schreef:
Mais is enkel vulling, die zou ik vooral niet geven. Bietenpulp zijn ook de meningen over verdeeld. Je zou eens naar Myo proteïne flakes van Agrobs kunnen kijken. Dat is een stuk gezonder spul.
Fiberbeet, speedibeet, deed bij ons allemaal niks. Multibeet senior heb ik mijn paard goed mee op gewicht gekregen, maar als hij structureel invalt, dan zou ik eerst eens maagzweren laten uitsluiten. Want ik dacht dat multibeet ook niet graanvrij is en granen zijn echt funest voor een paard met maagzweren. Heel veel paarden hebben maagzweren overigens.
Kijk eens naar Agrobs, of evt luzerne bij gaan geven, hooi afgifte gaan opvoeren ik weet niet hoeveel hooi er nu gevoerd wordt.

Hoe is verder het voerbeleid?
Nooit krachtvoer op een lege maag geven, uitkijken met suikers in krachtvoer, ik zou het echt in eiwitten gaan zoeken. En pavo ben ik geen fan van, vind daar veel te veel suikers in zitten. Metazoa, Agrobs, die hoek zou ik het eerder in zoeken. En onbeperkt hooi, dat zou de basis moeten zijn (helaas is dat niet overal realiseerbaar)..
Je zou ook eens een ruwvoer optie bij kunnen gaan geven, Florian heeft een ruwvoermix (growth) die zit vrij hoog in eiwit en vet. Dat is ook goed spul. Zou je ook 2 emmers per dag van bij kunnen gaan geven. Tevens niet belastend voor de maag. Maar ik zou toch , als tanden en wormen ok zijn , vermoeden dat het wel ergens aan de maag ligt. Dat was ten minste bij ons het geval. En nu het gras op is, moet ik ook bijschakelen in eiwit (luzernebrok van metazoa icm esparcette, de losse luzerne prikt te veel voor de maag). Coolstance Copra, hier boven ook al genoemd, heb ik ook goede verhalen over gehoord. Dat is ook geen troep naar mijn weten , al dat bietenspul ben ik niet perse fan van.

Veearts is pas vorige week geweest en vandaag nog eens op controle gekomen. Maagzweren zijn uitgesloten, dus dat is wel geruststellend.
Vermoedelijk komt het doordat hij sinds vorige maand terug thuis op de weide staat, waar veel minder en korter gras is. Dus ook veel minder voedzaam. Helaas mag hij door zijn copd niet meer op lang gras, dus sowieso moeten we gaan en blijven bijvoeren in zijn geval.

Hij heeft wel standaard onbeperkt hooi, er staat een hele baal op de weide. Deze staat half beschut zodat het wel vochtig gemaakt kan worden (ivm zijn copd). Dit is voordroog hooi, ook weer ivm zijn copd.

Met ruwvoer is het met hem echt enorm zoeken. We hebben al heel wat verschillende soorten, mixen, etc geprobeerd. Maar meneer is een heeeeel kieskeurige eter |o over het algemeen is er geen enkel brok goed genoeg voor hem. Euhm jawel, voor 2 of 3 hapjes te nemen en daarna gaat de rest integraal de grond op.
Alleen met bietenpulp heeft hij dit (tot nog toe) nog nooit gedaan, vandaar de keuze hiervoor. Dan weet ik zeker dat hij voer binnenkrijgt en dat er toch voldoende binnenkomt om hem wat aan te dikken tov dat ik 10 =/= zakken voer ga kopen voor niets...