Miss_Mii21 schreef:Mais is enkel vulling, die zou ik vooral niet geven. Bietenpulp zijn ook de meningen over verdeeld. Je zou eens naar Myo proteïne flakes van Agrobs kunnen kijken. Dat is een stuk gezonder spul.
Fiberbeet, speedibeet, deed bij ons allemaal niks. Multibeet senior heb ik mijn paard goed mee op gewicht gekregen, maar als hij structureel invalt, dan zou ik eerst eens maagzweren laten uitsluiten. Want ik dacht dat multibeet ook niet graanvrij is en granen zijn echt funest voor een paard met maagzweren. Heel veel paarden hebben maagzweren overigens.
Kijk eens naar Agrobs, of evt luzerne bij gaan geven, hooi afgifte gaan opvoeren ik weet niet hoeveel hooi er nu gevoerd wordt.
Hoe is verder het voerbeleid?
Nooit krachtvoer op een lege maag geven, uitkijken met suikers in krachtvoer, ik zou het echt in eiwitten gaan zoeken. En pavo ben ik geen fan van, vind daar veel te veel suikers in zitten. Metazoa, Agrobs, die hoek zou ik het eerder in zoeken. En onbeperkt hooi, dat zou de basis moeten zijn (helaas is dat niet overal realiseerbaar)..
Je zou ook eens een ruwvoer optie bij kunnen gaan geven, Florian heeft een ruwvoermix (growth) die zit vrij hoog in eiwit en vet. Dat is ook goed spul. Zou je ook 2 emmers per dag van bij kunnen gaan geven. Tevens niet belastend voor de maag. Maar ik zou toch , als tanden en wormen ok zijn , vermoeden dat het wel ergens aan de maag ligt. Dat was ten minste bij ons het geval. En nu het gras op is, moet ik ook bijschakelen in eiwit (luzernebrok van metazoa icm esparcette, de losse luzerne prikt te veel voor de maag). Coolstance Copra, hier boven ook al genoemd, heb ik ook goede verhalen over gehoord. Dat is ook geen troep naar mijn weten , al dat bietenspul ben ik niet perse fan van.
Veearts is pas vorige week geweest en vandaag nog eens op controle gekomen. Maagzweren zijn uitgesloten, dus dat is wel geruststellend.
Vermoedelijk komt het doordat hij sinds vorige maand terug thuis op de weide staat, waar veel minder en korter gras is. Dus ook veel minder voedzaam. Helaas mag hij door zijn copd niet meer op lang gras, dus sowieso moeten we gaan en blijven bijvoeren in zijn geval.
Hij heeft wel standaard onbeperkt hooi, er staat een hele baal op de weide. Deze staat half beschut zodat het wel vochtig gemaakt kan worden (ivm zijn copd). Dit is voordroog hooi, ook weer ivm zijn copd.
Met ruwvoer is het met hem echt enorm zoeken. We hebben al heel wat verschillende soorten, mixen, etc geprobeerd. Maar meneer is een heeeeel kieskeurige eter
over het algemeen is er geen enkel brok goed genoeg voor hem. Euhm jawel, voor 2 of 3 hapjes te nemen en daarna gaat de rest integraal de grond op.
Alleen met bietenpulp heeft hij dit (tot nog toe) nog nooit gedaan, vandaar de keuze hiervoor. Dan weet ik zeker dat hij voer binnenkrijgt en dat er toch voldoende binnenkomt om hem wat aan te dikken tov dat ik 10 =/= zakken voer ga kopen voor niets...