Paarden met leukemie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rinka

Paarden met leukemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 20:23

Ik moet deze week mijn pony op leukemie laten testen omdat hij ervan verdacht wordt door 2 veeartsen.
Hij heeft ibd en zijn bloed is nooit optimaal (slecht eigenlijk)
Lage eiwitten, lage rode bloedcellen en plaatjes
En nog veel meer wat niet oke is in het bloed.

Iemand ervaring met paarden met leukemie?
Ik kan er bijna niks over vinden nl

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 01:06

Geen eigen ervaring maar ik denk dat je meer vind als je zoekt naar lymfoom bij paarden. Dat komt regelmatig voor.

Elisa2

Re: Paarden met leukemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:33

Geen ervaring mee, kende alleen een paard wat kanker bleek te hebben die zat helemaal vol met tumoren en is daar ook aan overleden. :-(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:45

Mungbean schreef:
Geen eigen ervaring maar ik denk dat je meer vind als je zoekt naar lymfoom bij paarden. Dat komt regelmatig voor.

Lymfoom en leukemie is niet hetzelfde. Beide aandoeningen komen voor bij paarden, hoewel ze moeilijk te onderscheiden zijn.

TS: lage eiwitten is een apart kenmerk, zowel bij leukemie als lymfoom zie je juist teveel eiwit in het bloed (maar wel weer verlaagd albumine). Wat zegt de uitslag over de witte bloedlichaampjes, neutrofielen, lymfocyten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:41

Ibbel schreef:
Mungbean schreef:

Lymfoom en leukemie is niet hetzelfde. Beide aandoeningen komen voor bij paarden, hoewel ze moeilijk te onderscheiden zijn.

TS: lage eiwitten is een apart kenmerk, zowel bij leukemie als lymfoom zie je juist teveel eiwit in het bloed (maar wel weer verlaagd albumine). Wat zegt de uitslag over de witte bloedlichaampjes, neutrofielen, lymfocyten?

Dat had ik er inderdaad bij moeten zeggen dat het niet hetzelfde is, maar aangezien lymphoma heel veel vaker voorkomt bij paarden dacht ik dat dit wellicht bedoeld werd.

In beide gevallen is de prognose meestal niet best.

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 11:54

Ibbel schreef:
Mungbean schreef:

De wiite bloedcellen zijn 5,79. ( moet tussem 5 en 10 zijn)
Neutrofielen 53,9%
Lymfocyten. 1,8. (1,5 - 4)

Die zijn net gped allemaal.
Alleen al sinds ik hem heb te lage rode bloedcellen en te weinig volume bloedplaatjes
En te lage eiwit.
Hij is wel chronisch ziek.

Veearts komt er zo aan om bloed af te nemen.
Ik hoop zo dat dit met een sisser afloopt

Mungbean

Re: Paarden met leukemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:59

Ik lees net dat je paard een chronische darmontsteking heeft. Dan vind ik het op zich niet zo verrassend dat hij bloedarmoede en laag eiwit heeft.