Pony plas veel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeanutGuapa

Pony plas veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 11:31

Heyy ik heb een vraagje ik zie de laatste tijd mn pony best vaak plassen en ook vaak drinken maar ik zie hem ook vaak aan zn liksteen likken dus mischien heeft het daar mee te maken maar is het erg als je die nu weg haalt met wat warmere weer of niet?

Alvast bedankt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:43

Hoe oud is je pony en hoe lang heb je hem? Hoe lang staat hij op deze stalling? Heeft je pony wel eens koliek gehad? Mijn ervaring is dat dat kan komen door veel teveel zand in de darmen, mijn vorige paard gebruikte haar zoutblok heel veel en dronk dus ook heel veel de laatste paar jaar voordat ze aan zandkoliek is geopereerd.

Coentjuh

Re: Pony plas veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 00:24

PPID / cushing

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 11:41

Jet schreef:
Hoe oud is je pony en hoe lang heb je hem? Hoe lang staat hij op deze stalling? Heeft je pony wel eens koliek gehad? Mijn ervaring is dat dat kan komen door veel teveel zand in de darmen, mijn vorige paard gebruikte haar zoutblok heel veel en dronk dus ook heel veel de laatste paar jaar voordat ze aan zandkoliek is geopereerd.

Hij is bijna 3 en hij staat vanaf dat hij 9 maanden is bij mij thuis.
Hij heeft toevallig afgelopen week koliek gehad waarschijnlijk een verstopping omdat hij niet poepte en hiervoor is de da geweest en die adviseerde lekker veel te lopen en ze heeft hem darmverslapper en pijnstilling gegeven en daarvan ging het gelukkig heel snel over en ze zei ook dat het verstandig was om een zandkuur te geven die gaf ik al alleen ik gaf poeder en zij zei dat ze psylium zaadjes iets beterder vind dus die heb ik besteld en dan kan ik die door de slobber geven. Hij heeft vorige jaar ook koliek gehad in september dacht ik.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 11:42

Coentjuh schreef:
PPID / cushing

Kan dat bij een 3 jarige?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 11:45

Hij is ook zn tanden aan het wisselen mischien heeft dat er ook nog mee te maken? En hij gaapt ook af en toe en ik had gelezen dat het een maagzweer kan zijn dus ik ga daarvoor ook nog even met de da over bellen wat zei adviseerd alleen ik zou niet weten waar hij een maagzweer van zou kunnen krijgen want hij heeft onbeperkt hooi en krijgt ook verschillende soorten voer voor zn darmen hij heeft zover ik weet ook eigenlijk geen stress want hij staat samen met mn andere paard maar je weet het natuurlijk nooit

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:13

Met warmer weer is de behoefte aan zout niet minder, eerder meer.

Ik zou de liksteen niet weghalen.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 12:16

Janneke2 schreef:
Met warmer weer is de behoefte aan zout niet minder, eerder meer.

Ik zou de liksteen niet weghalen.

Ja daarom vroeg ik het ook

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:58

Let er wel goed op met de zandkuur dat je een hele hoge dosis moet geven om het een beetje effectief te laten zijn. Ik wist dat ook niet, totdat mijn vorige paard aan zandkoliek geopereerd moest worden. Toen was het bijna te laat. Dus niet dat geven wat er op de verpakking staat, maar echt veel meer. Ik zou dat even bij de dierenarts navragen. Dat paard had ook in de jaren voor de operatie verschillende keren lichtere koliek gehad die met pijnstilling en darmontspanner weer over waren. Ik zou er toch wel goed aan denken dat dat een optie is ( zand).
Ik weet ook niet of hij hooi gevoerd krijgt, maar dan zou dat onverpakt hooi moeten zijn, dat voert ook wel wat zand af, meer dan voordroog ( verpakt hooi).

En bij een 3-jarige lijkt me het geen Cushing te zijn. Vanaf een jaar of 6-7 zou je daar aan kunnen denken, maar daarvoor toch niet voor zover ik weet.

Een maagzweer zou kunnen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar meer zout van gaan eten en meer van gaan plassen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:06

Jet schreef:
Let er wel goed op met de zandkuur dat je een hele hoge dosis moet geven om het een beetje effectief te laten zijn. Ik wist dat ook niet, totdat mijn vorige paard aan zandkoliek geopereerd moest worden. Toen was het bijna te laat. Dus niet dat geven wat er op de verpakking staat, maar echt veel meer. Ik zou dat even bij de dierenarts navragen. Dat paard had ook in de jaren voor de operatie verschillende keren lichtere koliek gehad die met pijnstilling en darmontspanner weer over waren. Ik zou er toch wel goed aan denken dat dat een optie is ( zand).
Ik weet ook niet of hij hooi gevoerd krijgt, maar dan zou dat onverpakt hooi moeten zijn, dat voert ook wel wat zand af, meer dan voordroog ( verpakt hooi).

En bij een 3-jarige lijkt me het geen Cushing te zijn. Vanaf een jaar of 6-7 zou je daar aan kunnen denken, maar daarvoor toch niet voor zover ik weet.

Een maagzweer zou kunnen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar meer zout van gaan eten en meer van gaan plassen.
En het psyllium van het ene merk is niet het psyllium van het andere merk. Je hebt indd hele zaadjes nodig en best een grote hoeveelheid , ipv poeder. Of zo'n psylliumslobber die is ook een heel stuk minder effectief dan wanneer je uitschiet met bv horseflex psyllium. Vraag even bij de dierenarts na, vaak werkt de hoeveelheid van de verpakking te weinig en moet je minstens 2x zo veel geven.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 17:55

Ja ik geef altijd al 75/100 gram voor mn pony van 100 kg per dag en ik had ook die psylium van horseflex besteld maar moet je dat nat of droog voeren of door de slobber heen ofzo?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 17:56

Jet schreef:

Ja ik vond een maagzweer ook onwaarschijnlijk omdat het enige syptoom afentoe gapen is en hij voor de rest gw heel alert en niet chagerijnig is ofzo

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:30

Psylliumvezels (ofwel zandkuur etc) kan het beste door een slobber gegeven worden; erdoor mengen en gelijk geven. Niet te droog want het is wat slijmerig. Voor een mini is 50 gram voldoende, en dan dagelijks door een slobber geven.
De werking is dat het de darmen aanzet tot meer beweging (darmperistaltiek) en dat door die krachtiger beweging het zand mee naar buiten komt met de mest. Een week of 2 volhouden en regelmatig drie mestballen in een zakje water doen, knijpen, even wachten, zakje schuin houden, en dan mag er in een hoekje van het zakje niet meer dan een puntje zand zakken.
Wat voor ruwvoer geeft je? Staan ze op zand?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 19:42

Lindsey_99 schreef:
Psylliumvezels (ofwel zandkuur etc) kan het beste door een slobber gegeven worden; erdoor mengen en gelijk geven. Niet te droog want het is wat slijmerig. Voor een mini is 50 gram voldoende, en dan dagelijks door een slobber geven.
De werking is dat het de darmen aanzet tot meer beweging (darmperistaltiek) en dat door die krachtiger beweging het zand mee naar buiten komt met de mest. Een week of 2 volhouden en regelmatig drie mestballen in een zakje water doen, knijpen, even wachten, zakje schuin houden, en dan mag er in een hoekje van het zakje niet meer dan een puntje zand zakken.
Wat voor ruwvoer geeft je? Staan ze op zand?

Oke dan gaan we dat doen.
Ze krijgen onverpakt grof hooi en hij staat op zand hij eet gelukkig geen zand maar eet wel de grasjes enzo langs de randjes dus daar zal hij wel zand bij binnen krijgen en ik gaf eigenlijk altijd al een zandkuur alleen de 2 laatste maanden ben ik het een beetje vergeten dus ik ga er nu weer mee starten