Maagzweer, welke voeding, welke supplementen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarolinePro2

Maagzweer, welke voeding, welke supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 08:46

Hoi!!

Onderwerp zegt al wat! Mijn merrie is afgelopen maart geconstateerd met graad 3 maagzweer. Heeft maagzuurremmers en maagbeschermers gekregen. Ik zit met mijn handen in haren, welke voer is het beste wat ook eiwitten bevat, niet schadelijk voor maagzweer en wat haar ook energie geeft. Welke supplementen is goed? Ik zie door bomen bos niet meer.
Momenteel krijgt zij vitalbix breed en grow meer omdat ze ook gevoelig is voor afvallen en maar niet aankomt. Daarnaast deed wij supplementen van horseflex magnesium en maagbalans. Vorige week ermee gestopt en overgestapt op Kurasyn omdat ze helemaal vast zat qua spieren ( 2 maanden niet gereden ivm wachten op nieuwe zadel). Staat hele dag op het land, krijgt hooi en wordt 1x om 18 u gevoerd met wat je klaarzet.

Wat is beste qua voer om haar maag evengoed te beschermen en haar voldoende energie enz te kunnen geven? Hoe zorg ik ervoor dat ze aankomt? En met welke supplementen hebben jullie goede ervaringen?

Afgelopen weekend viel mij op dat ze weer lucht begint te zuigen nadat ze eten op heeft. Tijdje heeft ze niet gedaan.

Ze wordt getraind op M/Z dressuur niveau.

Ik hoor het graag!!

Captain

Re: Maagzweer, welke voeding, welke supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:24

Is er natijd weer een scopie gedaan om te kijken of de maagzweer weg is?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:29

Ik kreeg toentertijd van de dierenarts als advies het supplement GastriComp te voeren van Phytonics.
Die van Vitalstyle heb ik ook geprobeerd, maar die vond ik niet voldoende werken.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 09:34

Captain schreef:
Is er natijd weer een scopie gedaan om te kijken of de maagzweer weg is?

Nee, want ik wist zeker dat het niet veel minder was omdat ze op andere stal waar we eerst stond behoorlijk veel stress had en er werd niet naar mij geluisterd dat ze Max 2 uur zonder hooi mocht. Dus had weinig zin om nacontrole te doen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:36

Dan heeft ze dus zeer waarschijnlijk nog maagzweren? Enige wat daar voor werkt is omeprazol eventueel in combinatie met maagbeschermers.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 09:36

Cchanny schreef:
Ik kreeg toentertijd van de dierenarts als advies het supplement GastriComp te voeren van Phytonics.
Die van Vitalstyle heb ik ook geprobeerd, maar die vond ik niet voldoende werken.

Ja die heb ik idd ook geprobeerd maar werkte voor mijn idee en gevoel niet.

Heb andere gezien Equine 74 of Mastic Horse

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 09:37

Captain schreef:
Dan heeft ze dus zeer waarschijnlijk nog maagzweren? Enige wat daar voor werkt is omeprazol eventueel in combinatie met maagbeschermers.

Daar ben ik dus ook bang voor. Net DA gebeld, komt morgen. Ik twijfel heel erg. Begint weer lucht te zuigen na eten, opgetrokken buik, komt maar niet aan ondanks hele dag op land genoeg hooi breed en grow schep.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:42

Captain schreef:

Inderdaad, als ze nog maagzweren hebt zou ik naar supplementen grijpen. Maar echt daadwerkelijk omaprazol.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 09:46

Cchanny schreef:
Captain schreef:

Inderdaad, als ze nog maagzweren hebt zou ik naar supplementen grijpen. Maar echt daadwerkelijk omaprazol.

Dat dus!! Morgen komt DA. Ga wel aangeven dat voorzekerheid omperazol. Welke supplementen is beste? Heb 3 geprobeerd! Phytonics zoiets, horse flex en nog 1 naam kwijt. Had bij allemaal voor mijn gevoel geen succes. En daarnaast geef ik haar magnesium relax combi van horse flex erbij. Momenteel krijgt ze alleen Kurasyn.

Zie 2 goede namen voorbij komen, equine 74 en mastic horse

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:51

Gastrogard of Ulcergold moet je voor nu hebben. Als je die na een kuur hebt afgebouwd zou je kunnen overstappen op Gastrovet van Grovet. Als je het hiermee onder controle hebt dan zou Phytonics pas interessant kunnen zijn.

Ik ben ook absoluut van het zo natuurlijk mogelijk proberen te ondersteunen van een paard, maar met echt maagzweren kom je er gewoon niet onderuit om het goed aan te pakken.
Als je paard ook moeilijk aankomt zou ik na een omeprazol kuur ook zeker even kijken om de darmen een detox te geven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:54

Die supplementen hebben geen nut zolang er nog maagzweren zitten, dan heb je echt medicatie nodig. Pas als ze echt weg zijn kan je dingen zoeken om te ondersteunen, maar is ook vooral management. De kuren medicatie kunnen ook te kort zijn waardoor ze niet echt weg zijn.

Voor volbloeden hebben ze wel voer ontwikkeld special voor maagzweergevoelige dieren die moeten aankomen, maar niet gek worden. Het is prijzig, maar wel een stuk beter als vergelijkbare dingen die goedkoper zijn. Want die zijn stiekem helemaal niet vergelijkbaar. Gaat om Equi-jewel. Heb daar enorm goede resultaten mee gezien, echt een soort kuur en met echt onderzoek ontwikkeld. Niet alleen geschikt voor volbloeden natuurlijk haha

Verder voer ik zelf hartog digest bij nadat mijn paard in totaal rond de 50 uur gevast had vanwege operatie. Daar kreeg ze dus medicatie van kliniek en van ons die digest bij het voer om te voorkomen dag ze maagzweren zou krijgen. Daarbij ook supplement tegen stress want dat is 1 van de grootste oorzaken. Mensen kijken vaak alleen naar het voer, maar bijvoorbeeld stress is grotere oorzaak en te weinig voer maakt de kans groter. Maar zelfs als voer perfect is kunnen ze ze nog steeds krijgen door de stress.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 10:02

MyWishMax schreef:
Die supplementen hebben geen nut zolang er nog maagzweren zitten, dan heb je echt medicatie nodig. Pas als ze echt weg zijn kan je dingen zoeken om te ondersteunen, maar is ook vooral management. De kuren medicatie kunnen ook te kort zijn waardoor ze niet echt weg zijn.

Voor volbloeden hebben ze wel voer ontwikkeld special voor maagzweergevoelige dieren die moeten aankomen, maar niet gek worden. Het is prijzig, maar wel een stuk beter als vergelijkbare dingen die goedkoper zijn. Want die zijn stiekem helemaal niet vergelijkbaar. Gaat om Equi-jewel. Heb daar enorm goede resultaten mee gezien, echt een soort kuur en met echt onderzoek ontwikkeld. Niet alleen geschikt voor volbloeden natuurlijk haha

Verder voer ik zelf hartog digest bij nadat mijn paard in totaal rond de 50 uur gevast had vanwege operatie. Daar kreeg ze dus medicatie van kliniek en van ons die digest bij het voer om te voorkomen dag ze maagzweren zou krijgen. Daarbij ook supplement tegen stress want dat is 1 van de grootste oorzaken. Mensen kijken vaak alleen naar het voer, maar bijvoorbeeld stress is grotere oorzaak en te weinig voer maakt de kans groter. Maar zelfs als voer perfect is kunnen ze ze nog steeds krijgen door de stress.

Oke Thanks voor informatie! Welke voer voer jij dan naast hartog?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:16

Niks speciaal voor maagzweren, want de mijne heeft ze niet en nooit gehad. Bij ons was het puur voor de zekerheid na het lange vasten en toch stress van lange tijd op de kliniek staan en operatie. Dus de rest van mijn voer is alleen maar gericht op voldoende energie geven maar juist zonder aan te komen haha. Dus behalve het niveau wat bij ons net iets hoger is qua training is de rest niet te vergelijken. Ik ken die Equi-jewel via vriendin toen de mijne wel ineens te dun werd en zij en nog aantal die ik ken hebben het gegeven om paarden aan te laten komen om daarna de spieren erop te krijgen. Bij de mijne niet nodig, daar hebben we gewoon even iets meer slobber gegeven en dat was voldoende icm gras er weer bij naast normale voer voor aankomen.

Dus qua voer ben ik precies andersom, wel energie leveren maar niet aanzetten en daarnaast vooral maagvulling en wat eiwit. Denk niet dat je daar verder wat aan hebt. Ook qua supplementen is het alleen iets voor spanning en hengstigheid.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:36

Ik heb Mastic Horse gegegeven en ben er erg tevreden over. Maar wat al is gezegd: dit beschermt, maar een supplement heelt niet. Verder hebben de meeste paarden, zelfs hoog in de training, niet echt superveel krachtvoer nodig (zeggen diverse DA's die ik in de loop der jaren hiernaar heb gevraagd). Maar dat moet je per paard bekijken.
Succes met de DA morgen!

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 10:40

Annemarievzr schreef:
Ik heb Mastic Horse gegegeven en ben er erg tevreden over. Maar wat al is gezegd: dit beschermt, maar een supplement heelt niet. Verder hebben de meeste paarden, zelfs hoog in de training, niet echt superveel krachtvoer nodig (zeggen diverse DA's die ik in de loop der jaren hiernaar heb gevraagd). Maar dat moet je per paard bekijken.
Succes met de DA morgen!

Oke fijn om te horen!
Zij heeft niet mega krachtvoer nodig… want ze is al heet van zichzelf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:42

Ik zou echt eens naar de Equi-jewel kijken. Hoef je weinig van te geven, ze worden er niet heet van, geschikt voor maagzweergevoelig om aan te komen en na een kuur waarbij ze op gewicht zijn kan je overstappen naar normaal voer wat leuker geprijsd is.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 10:46

MyWishMax schreef:
Ik zou echt eens naar de Equi-jewel kijken. Hoef je weinig van te geven, ze worden er niet heet van, geschikt voor maagzweergevoelig om aan te komen en na een kuur waarbij ze op gewicht zijn kan je overstappen naar normaal voer wat leuker geprijsd is.

Bedoel je equi-jewel als een kuur? Want ik lees dat het supplement is dus kan je naast voer bijvoeren? Ik lees goede ervaring over gastro/gut van Vitalstyle en dan in combinatie met equi-jewel?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:18

CarolinePro2 schreef:
MyWishMax schreef:

Bedoel je equi-jewel als een kuur? Want ik lees dat het supplement is dus kan je naast voer bijvoeren? Ik lees goede ervaring over gastro/gut van Vitalstyle en dan in combinatie met equi-jewel?

Het is 'gewoon/aanvullend' voer, maar degene waar ik goede resultaten heb gezien gaven gewoon 1 zak ervan om de paarden aan te laten komen. Kan idd gewoon naast het voer dacht ik en als ze dan goed op gewicht zijn stop je ermee en geef je alleen normale voer.

Het is een soort Rice bran van pavo, maar dan echt wel 100 keer beter en effectiever en ook daadwerkelijk onderzocht/gemaakt op basis van onderzoek.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:31

Niet aankomen kan ook zijn door dat het gebit niet optimaal is. Is dit ook voor de zekerheid gecheckt?

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 11:40

Lithya schreef:
Niet aankomen kan ook zijn door dat het gebit niet optimaal is. Is dit ook voor de zekerheid gecheckt?

Ja zeker 4 maanden geleden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:46

Ik heb goede ervaringen met geweekte bietenpulp, daar zit pectine in wat goed is voor de maag in combinatie met Gastro + van Havens. Hier zit o.a natriumbicarbonaat in wat maagzuur neutraliseert.

Wel zoals andere al zeggen als aanvulling, zolang er actieve maagzweren zijn moeten deze behandeld worden met medicatie.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 09:03

Elisa2 schreef:
Ik heb goede ervaringen met geweekte bietenpulp, daar zit pectine in wat goed is voor de maag in combinatie met Gastro + van Havens. Hier zit o.a natriumbicarbonaat in wat maagzuur neutraliseert.

Wel zoals andere al zeggen als aanvulling, zolang er actieve maagzweren zijn moeten deze behandeld worden met medicatie.

Ja DA komt straks. Ga toch aangeven dat ik wil dat ze kuur krijgt. Welke gewerkte bietenpulp heb jij?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:11

CarolinePro2 schreef:
Hoi!!

Onderwerp zegt al wat! Mijn merrie is afgelopen maart geconstateerd met graad 3 maagzweer. Heeft maagzuurremmers en maagbeschermers gekregen. Ik zit met mijn handen in haren, welke voer is het beste wat ook eiwitten bevat, niet schadelijk voor maagzweer en wat haar ook energie geeft. Welke supplementen is goed? Ik zie door bomen bos niet meer.
Momenteel krijgt zij vitalbix breed en grow meer omdat ze ook gevoelig is voor afvallen en maar niet aankomt. Daarnaast deed wij supplementen van horseflex magnesium en maagbalans. Vorige week ermee gestopt en overgestapt op Kurasyn omdat ze helemaal vast zat qua spieren ( 2 maanden niet gereden ivm wachten op nieuwe zadel). Staat hele dag op het land, krijgt hooi en wordt 1x om 18 u gevoerd met wat je klaarzet.

Wat is beste qua voer om haar maag evengoed te beschermen en haar voldoende energie enz te kunnen geven? Hoe zorg ik ervoor dat ze aankomt? En met welke supplementen hebben jullie goede ervaringen?

Afgelopen weekend viel mij op dat ze weer lucht begint te zuigen nadat ze eten op heeft. Tijdje heeft ze niet gedaan.

Ze wordt getraind op M/Z dressuur niveau.

Ik hoor het graag!!

Naar mijn weten, zijn de volgende punten belangrijk (mede op basis van wetenschappelijk onderzoek)

> Graanvrij - graan is belasting voor de gevoelige maag
> Suikerarm - hoe meer suiker, hoe slechter voor de maag. Dus let op: geen melasse
> Zetmeel: funest voor maagpatiënten, dus zo min mogelijk zetmeel

Verder: zo min mogelijk krachtvoer , dat is alleen maar belastend. Zo veel mogelijk natuurlijk voeren.

Verder heb je gastrobrok, maar velen zitten stikvol suiker en zetmeel, dan lijkt het gezond, maar het is puur commercieel. Vitalstyle vind ik tot nog toe de beste. Velen anderen vind ik stikvol suiker en zetmeel zitten, dat geeft juist weer problemen. Bv die hier genoemd wordt van Hartog, komt er bij mij niet in, ik vind hem veel te hoog in suiker en zetmeel zitten. Puur commercieel, we noemen het gastro, voegen een stofje toe en zeggen vooral dat het goed is voor de maag. Ik vind het troep en ik geef het niet. Vitalstyle ziet er heel veel beter uit(gastro).
Verder zo veel mogelijk ruwvoer, zo kort mogelijk zonder eten, nooit krachtvoer op een lege maag en meng extra ruwvoermix bij het krachtvoer. Let er op dat het voer zacht is, bv luzerne is te stekelig en dat irriteert dan weer de maagwand. Bv de Hartog Digest, leuk en aardig, maar daar zit stekelige luzerne in. Voor een maagpatiënt is die veel veel te hard, dat is weer zo'n commercieel iets, we noemen het digest, maar het prikt echt in de maagwand. Dan kan je beter naar een grasmix kijken, die is een stuk zachter en voor de maag derhalve aangenamer. Luzerne veel te stekelig, veel te hard, irriteert alleen maar. Florian heeft bv ook een grasmix, die van Hartog zit weer melasse in en dat moet je ook niet hebben met een maagpatiënt. Veel merken zetten er op 'voor de maag' maar als je de ingrediënten leest dan is het puur verkoop en zit er vaak veel in wat je juist NIET moet geven bij maagproblemen.

Havens gastro ben ik fel op tegen, veel te veel troep zit daar in. Veel te veel suiker(melasse) en zetmeel. Super slecht voor maagzweren.
Er zijn wel alternatieven zoals Vitalstyle.

Qua supplementen is er best wat op de markt, veelal poedervorm wat mijn paard dan weer niet eet. Dus daar ben ik ook nog zoekend in. Ik hoorde goede verhalen over NAF, maar ik volg verder even mee.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 16-07-24 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:13

CarolinePro2 schreef:
Captain schreef:

Daar ben ik dus ook bang voor. Net DA gebeld, komt morgen. Ik twijfel heel erg. Begint weer lucht te zuigen na eten, opgetrokken buik, komt maar niet aan ondanks hele dag op land genoeg hooi breed en grow schep.

Breed en grow, check eens of daar granen in zitten? Zo ja, zou ik even kijken voor een alternatief. Ik heb het overigens ook een tijd gegeven aan m'n maagpatiënt. Enige dat voor maagzweren werkt is omeprazol. Zorg dat ze eerst hooi krijgt, daarna breed en grow.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:14

CarolinePro2 schreef:
Cchanny schreef:

Ja die heb ik idd ook geprobeerd maar werkte voor mijn idee en gevoel niet.

Heb andere gezien Equine 74 of Mastic Horse

Wisselende verhalen, bij de een werkt het wel, bij de ander niet. Kwestie van proberen denk ik. NAF heeft ook nog iets. En Pavo heeft ook nog poeder van het een of ander, zou ook op de maag werken... maar niet wetenschappelijk bewezen dat dit werkt. Bij echte maagzweren is het enige dat werkt omeprazole. Tevens ook wetenschappelijk bewezen. Al die andere middeltjes is geen gedegen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, behalve door de leveranciers zelf die natuurlijk hun product willen verkopen dus dat is niet betrouwbaar. Dan is het gewoon proberen waar je paard goed op reageert.

Tenslotte las ik hier ook ergens Gastrovet van Grovet, dat werd door mijn dierenarts ook geadviseerd om bij te gaan geven. Al die andere middeltjes daarvan is het vooral het 'probeer maar of het werkt' , want er is geen bewijs dat het werkt , behalve van die leveranciers zelf die als enige belang hebben geld binnenhalen en hun product verkopen, dus natuurlijk is dat dan een mooi weer verhaal dat het werkt. Ben daar alert op. Je kan veel geld weggooien aan middeltjes die niet werken.