Tinker met diarree

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

merel145

Tinker met diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 11:50

Hallo!!

Ik heb een tinker. Ze is 12 jaar. Ze heeft last van diarree. In die 8 jaar dat ik haar ken reageert ze slecht zodra ik verander met haar eten. Van gras naar hooi, hooi naar gras maar zelf ook wanneer ik van een stuk gras naar een ander stuk gras ga. Het is tegenwoordig wel een stuk erger en haar diarree loopt wat uit de hand. Ik vind het echt zielig. Zijn er enkele tips of middels die ik kan gebruiken zodat mijn tinker kan eten zonder elke keer die last te moeten hebben?

Groetjes

Winged

Re: mijn paard bijt ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:54

Hi, ik denk dat je het beste hierover even een eigen topic kan openen op [PW] Paardenwelzijn en dan linksboven 'nieuw onderwerp'

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:55

Hoi merel, je vraag staat hier verkeerd. Je reageert nu op een oud topic met een heel ander onderwerp.

Verander je wel rustig van voer? Als je ze van hooi op gras overzet zal ieder paard dunnere mest krijgen. Ik bouw gras altijd rustig op. Eerst 5 minuutjes aan de hand grazen en dan iedere keer wat langer.

Van gras op gras is wel raar dat ze zo heftig reageert. Heb je de dierenarts al eens laten checken? Wormen en zand in de darmen uitgesloten?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:52

Je topic staat hier niet goed, maar Tinkers hebben een soms wat lastige spijsvertering. Veranderingen van ruwvoer, verschillende partijen verdragen ze lang niet altijd, wat zich uit in mestwater, slappe mest of diarree.
Voordroog gaat ook lang niet altijd goed; de vezelstructuur is door het in plastic verpakken verandert en dan krijgen ze slappe mest. Beste is onverpakt goed hooi.
Die van mij kreeg ook slappe mest als het land met drijfmest bemest was, of met kunstmest behandeld land, en van te grof hooi ook. Had ik al geschreven dat ze soms een lastige spijsvertering hebben? ;)
Ik koop de laatste jaren duits hooi (weidehooi, of als het te doen is kruidenhooi) wat licht bemest is (in duitsland had nooit derogatie) en sindsdien is de mest prima.
Niet te vaak wisselen van partijen, en als dat gebeurt een week de 2 partijen mengen zodat de darmflora zich kan aanpassen.

Over de IJssel

merel145

Re: mijn paard bijt ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 12:59

Sorry had het niet door dat ik in een bepaald onderwerp aan het schrijven was

Bedankt alvast!! Ik ga ermee aan de slag

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tinker met diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:02

Ik heb de vraag gesplitst naar een nieuw topic en het op het goede subforum gezet. :)

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:30

merel145 schreef:
Hallo!!

Ik heb een tinker. Ze is 12 jaar. Ze heeft last van diarree. In die 8 jaar dat ik haar ken reageert ze slecht zodra ik verander met haar eten. Van gras naar hooi, hooi naar gras maar zelf ook wanneer ik van een stuk gras naar een ander stuk gras ga. Het is tegenwoordig wel een stuk erger en haar diarree loopt wat uit de hand. Ik vind het echt zielig. Zijn er enkele tips of middels die ik kan gebruiken zodat mijn tinker kan eten zonder elke keer die last te moeten hebben?

Groetjes

Heb je dit al met de dierenarts overlegd?
Is ze bijvoorbeeld goed ontwormt?

En bouw je de overgangen op?
Dus als ze een tijd geen gras heeft gehad eerst maar een half uurtje oer dag, week later een uurtje. Enz enz.

Maar zo ook altijd hooi bij geven als ze op gras staat, zodat als ze weer minder op het gras staat het niet helemaal omschakelen is.

Van gras naar gras is op zich bijzonder, of ze moet bijvoorbeeld van een heel kaal weitje ineens weer erg veel gras krijgt.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:56

Is er ooit een mest-onderzoek geweest?

En dan niet ivm wormen (op zich nuttig) maar ivm darmflora...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:06

Controleer je regelmatig op zand ?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie