Paard kopen met OCD

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Looooorr

Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 22:05

Goedeavond, ik weet dat dit een hele oude topic is maar ik dacht ik probeer het gewoon aangezien de mensen onder deze topic hele nuttige dingen hebben geplaatst.

Ik ga een paard aanschaffen en het paard waar ik bij ben gaan kijken vind ik helemaal geweldig ik ben al 2 keer komen rijden en de 3e keer hebben we hem gekeurd, klinisch en röngen nou kwam er uit dat hij een kleine OCD heeft bij zijn sprong waar hij absoluut geen last van heeft (de eigenaresse heeft hem een half jaar en hij heeft nooit slecht gelopen zegt ze)

Ik zoek echt een paard waar is af en toe een sprongetje mee kan doen af en toe kan crossen en verder recreatief kan rijden. Ik ben aan het overwegen om hem te opereren aan zijn OCD maar ik weet niet zo goed wat het handig is, enige tips. ☺️

Knikmops57

Re: OCD.....einde van carrière??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:19

Logisch dat de huidige eigenaresse dat zegt…
Eerlijk?
Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf wel.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:23

Looooorr schreef:
Goedeavond, ik weet dat dit een hele oude topic is maar ik dacht ik probeer het gewoon aangezien de mensen onder deze topic hele nuttige dingen hebben geplaatst.

Ik ga een paard aanschaffen en het paard waar ik bij ben gaan kijken vind ik helemaal geweldig ik ben al 2 keer komen rijden en de 3e keer hebben we hem gekeurd, klinisch en röngen nou kwam er uit dat hij een kleine OCD heeft bij zijn sprong waar hij absoluut geen last van heeft (de eigenaresse heeft hem een half jaar en hij heeft nooit slecht gelopen zegt ze)

Ik zoek echt een paard waar is af en toe een sprongetje mee kan doen af en toe kan crossen en verder recreatief kan rijden. Ik ben aan het overwegen om hem te opereren aan zijn OCD maar ik weet niet zo goed wat het handig is, enige tips. ☺️

Dat ligt helemaal aan de plek waar de OCD zich bevindt. Als het niet in het gewrichtsvlak zit of niet bij de peesaanhechting kan het misschien niet zo heel erg kwaad.

Inderdaad zal de verkoper zeggen dat hij er geen last van heeft, maar wat zegt de keurend dierenarts? Is er risico?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:23

Je had ook best een eigen topic hierover mogen aanmaken lijkt me, ipv op verschillende oude topics te reageren. Ik heb even getemd voor de mods, misschien willen ze van deze post een eigen topic voor je maken.

Wat zei de keurende dierenarts? Hoe oud is het paard, wat is ermee gedaan en is de OCD ingekapseld of juist los? Locatie van de OCD doet ook nog vaak wel iets. Waarom zet de huidige eigenaar het paard na een half jaar weer te koop?

Looooorr

Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 23:31

Hallo, ga (misschien) een paard aanschaffen waar ik bij ben gaan kijken en vind hem helemaal geweldig ik ben al 2 keer komen rijden en de 3e keer hebben we hem gekeurd, klinisch en röngen nou kwam er uit dat hij een kleine OCD heeft bij zijn sprong waar hij absoluut geen last van heeft (de eigenaresse heeft hem een half jaar en hij heeft nooit slecht gelopen zegt ze)

Ik wil voornamelijk recreatief gaan rijden met het paard maar eens een parcour doen lijkt me ook leuk. Ik ben aan het overwegen om hem uiteindelijk te opereren aan zijn OCD maar ik weet niet zo goed wat het handigst is en of springen na de operatie nog kan (als de operatie goed is gegaan+ revalidatie). Graag alleen reageren met informatie alvast bedankt!

(Da zij dat opereren niet perse moet omdat hij nog geen last heeft)

Cioccolato

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 23:33

Zegt de da dat hij er uiteindelijk wel last van gaat krijgen, of vermoedelijk nooit?
Als ze er uiteindelijk wel last van krijgen zou ik hem er zsm uithalen voordat hij schade aanricht. Dan is er dus al schade als hij last krijgt. Zonde.
Daarom vaak keuren als ze jong zijn, denk aan 2 a 3 jaar. Zodat ze voor arbeid geopereerd kunnen worden.

Als operatie verder goed gaat, kunnen ze gewoon alles weer doen na revalidatie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 23:34

Ik zou hem direct opereren. Als hij er last van krijgt heeft hij ook meer schade. Is de OCD wel verwerkt in een lagere prijs?

Looooorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 23:37

Cioccolato schreef:
Zegt de da dat hij er uiteindelijk wel last van gaat krijgen, of vermoedelijk nooit?
Als ze er uiteindelijk wel last van krijgen zou ik hem er zsm uithalen voordat hij schade aanricht. Dan is er dus al schade als hij last krijgt. Zonde.
Daarom vaak keuren als ze jong zijn, denk aan 2 a 3 jaar. Zodat ze voor arbeid geopereerd kunnen worden.

Als operatie verder goed gaat, kunnen ze gewoon alles weer doen na revalidatie.

Bedankt voor uw reactie mijn da zei dat hij er vermoedelijk geen last van zou krijgen in de toekomst omdat hij dat tot nu toe ook niet gehad heeft maar ze kon het niet garanderen.

Looooorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 23:39

janderegelaa schreef:
Ik zou hem direct opereren. Als hij er last van krijgt heeft hij ook meer schade. Is de OCD wel verwerkt in een lagere prijs?

Bedankt voor de tip die zal ik zeker mee nemen! Ja zeker ik heb het besproken en de verkoper heeft de prijs gedaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 23:43

Lees je ook even in wat zo’n operatie kost, heb je een röntgenfoto trouwens ?
Hoe oud is het paard trouwens? Bij een jonkie heb ik meer moeite met ocd dan met een 12 jarige die altijd zonder problemen is bereden.

Looooorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 23:51

BigOne schreef:
Lees je ook even in wat zo’n operatie kost, heb je een röntgenfoto trouwens ?

Ja ik ben volledig bewust van de kosten van de operatie maar voor dit paard vind ik het volledig waard.☺️ We hebben ook alle röntgenfoto’s.
(Hij is 7)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 00:11

Er zitten hier best veel mensen die ocd kennen en verstand van röntgen hebben, misschien kun je de foto plaatsen ( wel even naam kliniek weghalen natuurlijk) .

Looooorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 00:23

BigOne schreef:
Er zitten hier best veel mensen die ocd kennen en verstand van röntgen hebben, misschien kun je de foto plaatsen ( wel even naam kliniek weghalen natuurlijk) .

Goedemiddag dat is een goed idee alleen heb ik de foto’s met mijn eigen dieren arts nog samen door gekeken en overlegd maar ik vind het ook fijn om ervaringen van andere mensen te horen vandaar dat ik dit topic ben gestart.

Alsnog bedankt voor de tip! ☺️

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 02:28

Ik heb ooit een paard gekocht met ocd onder de voorwaarde dat hij goed door de operatie zou komen. Paard was 7, nog nooit kreupel geweest en was goed door de keuring gekomen. Tijdens de operatie konden ze het chipje nergens vinden. Dat bleek bij het omrollen voor de operatie in de gewrichtsspleet terecht gekomen te zijn. Als hij daarmee was opgestaan was hij gegarandeerd kreupel geweest. Geen moment spijt gehad dat ik het zo heb aangepakt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 06:58

Ik heb een paard gekocht met ocd in de sprong, zat op een 'goede' plek en advies was wel om het weg te halen (ze was 4 jaar). Ik vond het een pittig traject, het was duur (Bodegraven) en revalidatie rampzalig met een jonge pre merrie die bruist van energie. Maar het is helemaal goed gekomen!
Wat hier al eerder is gezegd, àls het chipje gaat verplaatsen heb je schade. Alleen als het ingekapseld is zal het blijven zitten.

Edit. Ik ben na de operatie ook gaan springen met mijn paard!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:59

Looooorr schreef:
Hallo, ga (misschien) een paard aanschaffen waar ik bij ben gaan kijken en vind hem helemaal geweldig ik ben al 2 keer komen rijden en de 3e keer hebben we hem gekeurd, klinisch en röngen nou kwam er uit dat hij een kleine OCD heeft bij zijn sprong waar hij absoluut geen last van heeft (de eigenaresse heeft hem een half jaar en hij heeft nooit slecht gelopen zegt ze)

Ik wil voornamelijk recreatief gaan rijden met het paard maar eens een parcour doen lijkt me ook leuk. Ik ben aan het overwegen om hem uiteindelijk te opereren aan zijn OCD maar ik weet niet zo goed wat het handigst is en of springen na de operatie nog kan (als de operatie goed is gegaan+ revalidatie). Graag alleen reageren met informatie alvast bedankt!

(Da zij dat opereren niet perse moet omdat hij nog geen last heeft)

Als de OCD ingekapseld is dan levert het geen problemen op en hoeft er ook niet geopereerd te worden.

Er lopen zat paarden met ingekapselde OCD"s die nooit ergens last van hebben of krijgen.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:16

Ik zou ook direct opereren om schade te voorkomen.

Meestal 2 weken boxrust en 4 weken aan de hand stappen. Kunnen jullie elkaar mooi leren kennen.

Het is wel de moeite waard om de prijzen van diverse klinieken te vergelijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:19

OCD hoeft zeker geen probleem te geven en als de prijs er naar is zou ik een paard ook niet laten staan.
Ik ben helemaal niet van het meteen opereren, ik vind dat echt een hype van een paar jaar terug. Heb ook het idee dat het nu weer minder word gedaan.
Want inderdaad er lopen er zoveel mee rond die er nooit last van krijgen.
Als de dierenarts nu de noodzaak niet ziet zou ik het ook nu niet doen.

Ik heb het traject ook bij enkele jonge paarden gezien, maar ik vind het ook erg pittig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:36

KiKiDo schreef:
Ik zou ook direct opereren om schade te voorkomen.

Meestal 2 weken boxrust en 4 weken aan de hand stappen. Kunnen jullie elkaar mooi leren kennen.

Het is wel de moeite waard om de prijzen van diverse klinieken te vergelijken.

Ik doe dat nooit. Ik zet ze 6 weken in een ruime box en daarna is het goed. Ik ga niet riskeren dat ze even fris worden met stappen.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:13

Hier ook een paard met OCD gekocht (2 jarige).

Wij hebben gelijk geopereerd, met succes. De revalidatie was hier geen succes... een 2 jarige stapt na 3 weken boxrust niet netjes mee aan de hand... Na 3 dagen proberen hebben wij hem (alleen) in de paddock gezet "op hoop van zegen". Inmiddels staat hij in de hengstenwei met een vriendje en heeft nog nooit een pas kreupel gelopen. Tis natuurlijk wel even afwachten of hij ook zuiver blijft als hij aan het werk moet.

Ik zou persoonlijk direct opereren als de vraagprijs aangepast is. Zoals andere ook zeggen; als ze er kreupel op lopen is er al schade.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:40

De verkoopster heeft hem pas een half jaar en wil hem nu verkopen. Waarom? Is er toch iets mee? (Hoeft niet natuurlijk). Let in elk geval goed op want paardenhandel is een terrein met veel voetangels en klemmen. Ik vertrouw mooie praatjes niet gauw. Als een paard je bevalt en de prijs is aangepast aan het probleem, dan kun je altijd erop gokken dat het allemaal goed zal gaan. Ik persoonlijk zou een rad paard niet laten opereren, want elke operatie geeft risico's en lange revalidatie. Ik heb ook een hekel aan medische molens, dergelijke problemen krijg je toch wel, om ze nou te gaan kopen....Maar, dat is mijn persoonlijke mening, verder ieder zijn keuze!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:10

Ik zou het advies van je dierenarts volgen die zowel het paard als de fotos gezien heeft. De vorm en grootte van het chipje, de plek etc.. speelt allemaal mee.

Een dierenarts heeft geen glazen bol dus garantie dat ze er nooit last van krijgen is in die zin logisch.

Een operatie is ook zeker niet zonder risico, ook al is het een routine operatie.

Een bekende heeft overigens een 3 jarige gekocht die geopereerd was aan ocd in de sprong en springt er nu gewoon recreatief mee. Dat gewricht was op de nacontrole foto's verder helemaal goed.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:31

Als de dierenarts er geen probleem in ziet (mits het je eigen dierenarts was die gekeurd heeft, en niet die van de verkoper!), dan zou ik dat advies volgen. Ook mbt het opereren wel of niet.

wat ik wel zou adviseren: GOED verzekeren tijdens de operatie (en ook voor na de operatie). Het gaat vaak goed.....maar ook wel eens niet, en dan wil je niet met en een dure rekening zitten, en geen paard, en geen geld.
Wij hebben een paard gehad die geopereerd is, die uiteindelijk een ontsteking kreeg op operatieplek, en dat is uiteindelijk naar binnen geslagen. Die is dus uiteindelijk ingeslapen.....Een goede verzekering voorkomt dit uiteraard niet, maar zorgt er wel voor dat je geld hebt om een ander paard te kunnen betalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:58

Wanneer bij haar bekend is dat het paard al ocd heeft is er geen enkele verzekering die dit vergoed.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:08

BigOne schreef:
Wanneer bij haar bekend is dat het paard al ocd heeft is er geen enkele verzekering die dit vergoed.

Ze bedoelt een narcose/operatie verzekering. Heb ik ook afgesloten.