Management en training van paard met artrose + peesblessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floris2023

Management en training van paard met artrose + peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 12:15

Hi all,

Ik wil beginnen met het feit dat ik van de arts al advies en een plan heb gehad, maar ik ben voor mijn eigen beeldvorming op zoek naar tips, visies, tricks binnen alles wat met artrose te maken heeft en het management + behoud van tussenpezen.

Dit is er recent gevonden bij mijn paard:
- Oud letsel mediale schenkel/tussenpees LA
- Oud en nieuw letsel mediale schenkel/tussenpees LA
Advies: 6 weken rust (wel 24/7 weidegang) en daarna een nieuwe check. Afhankelijk daarvan verdere behandeling dmv shockwave of speciaal beslag. Daaruit volgt ook conclusie of we nog licht recreatief kunnen rijden of helemaal niet meer.

- lichte artrose in beide knieën, zonder ontstekingen
- forse artrose (werd omschreven als “pijn, maar dan pijn met een plus”) op L12 en L23 aan beide zijdes
- milde artrose lumbosacraal transversaal rechterzijde
Behandeling: lokale pijnstilling/ontstekingsremmer ingespoten op de artrose in de rug en mesotherapie, die over 6 weken nogmaals herhaald moet worden.

Er is voorafgaand aan dit onderzoek ook milde kissing spines gevonden, ook achterin de rug. Dit is sinds de 2 jaar tussen de eerste diagnose en de recente niet slechter geworden. De artrose en de KS staan verder los van elkaar.

Ik weet inmiddels veel van KS af, maar artrose en tussenpezen zijn een nieuw gebied voor mij. Ik wil hier graag meer over leren (heb al veel advies gehad, uiteraard ook van de DA) en weten hoe dit management-technisch, eventueel rijtechnisch, en qua toekomst te onderhouden is. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar supplementen (er zijn er veel!) die daadwerkelijk resultaten bieden in het onderhoud van het paard en ervaringen eventueel met therapiedekens (is dat niet pure marketing?).

Voer: Ik voer al ruim 2 maanden glucosamine bij voor stijfheid die ik al opmerkte, i.c.m. Glucobalance. Daarnaast staat hij recent op suiker- en zetmeelarm voer. Hij staat nu met een graasmasker om. Heeft geen maagzweren, is hier ook gelijk op getest.

Paard komt heel de dag buiten, in de zomer 24/7 buiten op het “bejaardenlandje” en ‘s winters in een paddock van 6 tot 6. Eventueel wordt dit aankomende winter een uitloopstal. Hij is net 15 jaar oud.

Daarnaast: moet ik dit paard überhaupt nog willen rijden?

Bvd!

Sky_As

Re: Management en training van paard met artrose + peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:39

pfoee, het is nogal wat.
Op welk niveau reden jullie, en wat is je ambitie voor de toekomst?

Als het mijn paard zou zijn, zou ik hem met pensioen doen 24/7 de wei op, en verder geen behandelingen geven. Dan kan hij zelf kijken wat hij goed acht, en mocht hij dan echt kreupel blijven/pijn hebben, dan is het klaar. En wellicht loopt hij over een jaar goed zat om er wat recreatief mee te kunnen rijden.

Herstel is bij een jong gezond paard al heel wat, en hoe ouder, hoe moeilijker. Niet dat hij heel oud is, maar zo'n heel traject in gaan ben je zo een half jaar tot een jaar mee zoet, en dan hebben we het nog niet over alle kosten. Voor dat geld koop je waarschijnlijk een ander paard.
Maar het is natuurlijk anders als het een sportpaard is die op Z niveau liep.... Dan kan ik me voorstellen dat je nog wil proberen terug op niveau te komen.

Floris2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 12:59

Sky_As schreef:
pfoee, het is nogal wat.
Op welk niveau reden jullie, en wat is je ambitie voor de toekomst?

Als het mijn paard zou zijn, zou ik hem met pensioen doen 24/7 de wei op, en verder geen behandelingen geven. Dan kan hij zelf kijken wat hij goed acht, en mocht hij dan echt kreupel blijven/pijn hebben, dan is het klaar. En wellicht loopt hij over een jaar goed zat om er wat recreatief mee te kunnen rijden.

We reden eigenlijk al heel recreatief, alleen was ik hem juist de laatste tijd weer aan het oppakken. Meestal wisselde het een beetje per week maar zat vaak op 3-4x per week tussen de 30min/45min. Soms zelfs 2-3x per week.

Mijn doel is dat zijn welzijn voorop staat. Maar, door de wisselende reacties die ik heb gehad, weet ik niet meer wat de juiste weg is om in te slaan. De dierenarts wilde het dus wel nog proberen te herstellen obv de 6 weken rust. Ik weet alleen niet wat ik na die 6 weken moet willen..

Als we even doorgaan op hoe jij het zou aanpakken in deze situatie: hoe zou je dat doen met een paard dat aanleg heeft om snel dik te worden? Dan nog wel bewegen dmv grondwerk e.d.? Longeren is sowieso niet ideaal, heb ik begrepen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:39

Longeren met blessures is idd niet slim.
Maar net als bij mensen, is dik worden 80% voeding, en slechts 20% beweging. Dus je moet het echt niet hebben van de beweging.
Wandelen kan natuurlijk altijd (zeker dadelijk na een paar weken en als je het een beetje opbouwt), en is net als bij mensen, misschien zelfs nog wel beter om iedere dag een uur te wandelen dan om hard te lopen.

Verder zul je voor het dik worden vooral de voeding aan moeten pakken. Dus wat heeft hij echt nodig, en waar kun je dingen aanpassen. Het onbeperkt hooi wat je overal hoort is echt niet voor ieder paard geschikt. En uiteindelijk worden ze van heel veel stro eten ook gewoon dik. Zo simpel is het.

Ik heb een pony die dik wordt van lucht, van kijken naar water.
Die krijgt maar 1 keer per week schoon stro in zijn stal. Dan eet hij 1 keer per week wat stro, en de rest van de week amper. Hooi wordt afgewogen en zorgen voor niet te rijk voer. (Bij ons op stal krijgen ze 5 keer per dag hooi, dus hij staat nooit lang zonder)
Gras staat hij met een graasmasker op etc. Niet optimaal, maar het is niet anders.

Er zijn ook mensen die hun paard af willen laten vallen (ook bij ons op stal), maar die zijn bang voor maagzweren. Wat mij erg stug lijkt met de hoeveelheid/frequentie waarbij ze bij ons op stal voeren. Maar ik zeg dan altijd maar: Een maagzweer overleven ze vaak wel, hoefbevangenheid gaan ze eerder dood aan.
Natuurlijk wil je beide niet, maar in mijn ogen zijn mensen altijd zo bezig met paarden volproppen (en dan vooral de rassen die gewoon aanleg hebben om dik te zijn, zijn gewoon niet geschikt om 24/7 eten beschikbaar te geven) dat de kans op hoefbevangenheid gewoon groot is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:44

Ik zou zo'n paard geen volledige rust geven, vaak wordt de artrose dan in rap tempo erger.

Ik zou ondersteunen met supplementen en lichtjes in beweging houden, bijv. iedere dag minstens 10 min stappen rechtuit. Bosritjes, niet te intensief, rechtuit. Niet teveel kleine circels draaien.

En vooral lang de tijd geven om los te stappen, mijn ervaring met artrose is echt..houdt ze in beweging (lichtjes) zolang het kan.

Floris2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 14:32

Elisa2 schreef:
Ik zou zo'n paard geen volledige rust geven, vaak wordt de artrose dan in rap tempo erger.

Ik zou ondersteunen met supplementen en lichtjes in beweging houden, bijv. iedere dag minstens 10 min stappen rechtuit. Bosritjes, niet te intensief, rechtuit. Niet teveel kleine circels draaien..

Het is ook zeker niet het idee dat hij volledig op rust gaat. Hij staat 24/7 buiten, dus is in principe heel de dag in beweging, al is het maar voor korte stukken. We mogen gelukkig wel licht grondwerk doen. De weidegang situatie zal ook niet veranderen na de 6 weken en ook deze winter staat hij in principe een groot deel van de dag buiten.

Wat voor supplement raad je aan?

Floris2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 15:01

@sky_as

Goede punten. We zijn gelukkig ook druk bezig geweest met zijn voermanagement de laatste tijd samen met onze dierenarts. We zitten nu op voer dat onder de 10% suiker- en zetmeel bevat, maar wel voldoende selenium want daarvan kwam er een tekort naar voren uit bloedonderzoek. Het is alleen een beetje lastig, want het management veranderd nog per seizoen. Nu krijgt hij 24/7 gras en alleen brok (aangemeten op de hoeveelheid selenium) na arbeid. Dat moet ik nu dus aanpassen omdat hij stil komt te staan.. ‘s Winters krijgen ze ook bijna geheel onbeperkt hooi. Dat moet ik nog gaan laten scannen (heb ze al ingekocht), maar dat doe ik pas zodra ze van het land af zullen gaan. Op basis daarvan passen we inderdaad het voer nóg verder aan.

Goed in ieder geval om te weten dat het toch niet zozeer in de beweging zit dan!

Maagzweren was ik idd ook eerst bang voor, maar daar gelukkig is niets van gevonden gisteren!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:19

Ik dat het vooral ook belangrijk is om voor jezelf te bepalen of je überhaupt nog wil richten op rijden of dat je je paard op pensioen wilt zetten. Aan de hand daarvan kan je bekijken welk management het beste past bij de situatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:42

Floris2023 schreef:
Elisa2 schreef:

Ik zou ondersteunen met supplementen en lichtjes in beweging houden, bijv. iedere dag minstens 10 min stappen rechtuit. Bosritjes, niet te intensief, rechtuit. Niet teveel kleine circels draaien..

Het is ook zeker niet het idee dat hij volledig op rust gaat. Hij staat 24/7 buiten, dus is in principe heel de dag in beweging, al is het maar voor korte stukken. We mogen gelukkig wel licht grondwerk doen. De weidegang situatie zal ook niet veranderen na de 6 weken en ook deze winter staat hij in principe een groot deel van de dag buiten.

Wat voor supplement raad je aan?

Heel goed, maar met peesblessures en artrose is gericht bewegen (stappen aan de hand/ ohz) ook erg belangrijk.

Qua supplementen voor de artrose kun je kijken naar Glucosamine & MSM (die laatste is goed voor de pezen), hylaronzuur en eventueel tegen de pijn duivelsklauw.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:17

In plaats van rijden zou je wellicht kunnen kijken naar het werken aan de hand.
Doe ik ook met 1 van mijn paarden.
Lange lijnen werk voornamelijk.
Dus geen dubbele longe, maar echt er achter lopen in menpositie en voornamelijk rechtuit.
Zo blijft ze in beweging, goed in bespiering en hebben we samen toch lol.