Rantsoen doorgerekend en toch tekort vitA

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Floortje_NL

Rantsoen doorgerekend en toch tekort vitA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 21:00

Balancers......er zijn er inmiddels zoveel dat je door de bomen de korrels niet meer ziet :?

Ik heb 2 lastige gevallen thuis staan. Een pssm1 en ééntje met zomereczeem. Staan 24/7 op een zandpaddock met onbeperkt ruwvoer (hooi afgewogen en onbeperkt gerstestro).

Balancers doe ik altijd doseren op basis van arbeid terwijl ze nauwelijks wat doen en zoek ik uit op basis van hoge vitamine gehaltes, omdat mijn paarden dus geen gras krijgen.

Mijn paarden komen niet lekker uit de wintervacht en hebben vorige week een vitADE injectie gehad. En binnen een paar dagen tijd vielen de haren er probleemloos uit.

Ik heb nog een 3de staan die wel tegen gras kan en overdag op de wei staat. Krijgt exact hetzelfde te eten als de andere 2 en zit al weken strak in de zomervacht.

De 2 op de paddock krijgen structureel natuurlijke vitE olie dus ik weet vrij zeker dat er een tekort is aan vitA.

De balancer die ik nu voer zit heel ruim in zowel de A, D3 als E en voldoet royaal aan de behoefte zonder het hooi uberhaupt mee te rekenen.....allemaal op papier natuurlijk.

Mijn vriendin heeft 2 ex-hoefbevangen shetten staan met exact hetzelfde probleem. Krijgen weinig gras en een balancer (andere dan die ik voer) die ruim aan de behoefte zou moeten voldoen. Ook zij hebben n.a.v. mijn ervaring een vitamine injectie gekregen en komen ineens wel uit de haren.

Bij mijn pssm1 paard is jaren geleden al eens een vitA tekort naar voren gekomen uit een bloedonderzoek. Dat is met een supplement aangevuld en iets wat nu dus mijn aandacht heeft als ik balancers uitpluis. Ondanks dat lijkt het toch weer aan de hand te zijn.

VitA behoefte is 3000IE per 100kg

Ik voer horseadds en die zou met 35gr per 100kg 5950IE vitA moeten geven. Bijna het dubbele dus.

Mijn vriendin voert vitalbix en die zou met 70gram per 100kg 4200IE moeten geven.

Beide balancers voldoen op papier ook royaal aan de E en D3 behoefte.

Dus waarom hebben wij beiden een probleem met slecht verharende paarden die binnen 48 uur na een vitamine injectie haren los laten die we er daarvoor nog niet eens eruit geplukt kregen????

Zijn er anderen met vergelijkbare ervaringen? Dat het op papier in de rantsoen berekeningen allemaal perfect klopt en je paard toch ergens problemen krijgt?

Het maakt mij in ieder geval erg achterdochtig naar de gehaltes die de fabrikanten beloven >;)

Staat het je niet aan? Adem in, adem uit en scroll gewoon verder ;-)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:08

Ik denk dat het punt is dat jouw paarden door hun problemen de voedingsstoffen uit de balancers minder goed opnemen. Oudere paarden (vanaf ong 18 a 20 jaar oud) hebben daar sowieso meer moeite mee. Dan heb je meer balancer of voer nodig dan wordt voorgeschreven voor een paard zonder problemen en/of die jonger is.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:23

Het lastige is, wordt het ook opgenomen wat je geeft.
Krijgen ze ook iets van vet of olie? Vitamine E en D zijn in vet oplosbare vitamines en worden zo beter opgenomen.
Bovendien weet ik dat bij mineralen altijd een tegenhanger is. Als van het ene te veel aanwezig is, wordt het andere slechter of niet opgenomen.
Nu ik het schrijf, mijn paard heeft bijvoorbeeld lang een vitamine E tekort gehad, hoe veel ik ook extra gaf. Bleek haar selenium ook te laag te zijn. En zonder selenium wordt vitamine E slechter tot niet opgenomen.

Dus wellicht ook even overleggen met je dierenarts voor advies en uitleg?

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 02-10-24

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 22:31

henshem schreef:
Ik denk dat het punt is dat jouw paarden door hun problemen de voedingsstoffen uit de balancers minder goed opnemen. Oudere paarden (vanaf ong 18 a 20 jaar oud) hebben daar sowieso meer moeite mee. Dan heb je meer balancer of voer nodig dan wordt voorgeschreven voor een paard zonder problemen en/of die jonger is.

In princiepe hebben pssm nog eczeem invloed op de opname in het maag/darm stelsel.

Maar stel dat er verderop in de verwerkingsketen iets mis gaat dan nog mag je met een inname van bijna 2x zo veel als de behoefte geen tekort verwachten.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 22:34

NRJ schreef:
Het lastige is, wordt het ook opgenomen wat je geeft.
Krijgen ze ook iets van vet of olie? Vitamine E en D zijn in vet oplosbare vitamines en worden zo beter opgenomen.
Bovendien weet ik dat bij mineralen altijd een tegenhanger is. Als van het ene te veel aanwezig is, wordt het andere slechter of niet opgenomen.
Nu ik het schrijf, mijn paard heeft bijvoorbeeld lang een vitamine E tekort gehad, hoe veel ik ook extra gaf. Bleek haar selenium ook te laag te zijn. En zonder selenium wordt vitamine E slechter tot niet opgenomen.

Dus wellicht ook even overleggen met je dierenarts voor advies en uitleg?

Ja klopt al mag je er vanuit gaan dat een balancer rekening houdt met zulke tegenwerkingen.

Ze krijgen vloeibare vitE (is een olie) altijd bijgevoerd. Selenium tekort is ook uitgesloten.

Dierenartsen zijn helaas over het algemeen niet zo thuis in de voeding :=

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:03

Je kunt nooit 100% alles berekenen. Je paard is geen machine dus er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor een behoefte aan bepaalde vitaminen of mineralen verandert of verhoogt. Het rantsoen kan alleen berekend worden aan de hand van je hooi /gras analyse en daar moet je je rantsoen op aanpassen.

Daarnaast heb je dus altijd rekening te houden met factoren rondom de opname. Hoeveelheden en vorm waarin de vitaminen en mineralen verstrekt worden. En voor sommige mineralen dus bepaalde verhoudingen om voldoende opname te garanderen. En de gezondheid/weerstand en leeftijd van het dier in kwestie.

Vitamine A is de meest overgesupplementeerde vitamine die er is, en amper tot niet opneembaar voor paarden. Paarden maken zelf vitamine A aan uit bètacaroteen. Dat zit o.a i.n wortelen en gras.

De meeste vitamine E met het stempel natuurlijk, is dat helaas niet echt. Met een bepaald percentage natuurlijke E erin mag het vaak al zo genoemd worden. En wordt dan dus helaas amper opgenomen. Voorgeschreven hoeveelheden op verpakkingen van supplementen slaan dus nergens op, omdat het dieet altijd uitgebalanceerd dient te worden.

Maar behalve vitaminen en mineralen hoor ik je niet over proteïnen. Die zitten niet in de meeste balancers, en zullen dus apart toegevoegd moeten worden aan het dieet. Een verhoging van proteïnen is ook heel belangrijk in de verharingsperiode.

Ik denk dat de gehaltes bij fabrikanten over het algemeen wel kloppen. Zelf zet ik meer vraagtekens bij wat ze er instoppen, wat er niet in zou moeten zitten. En of mensen dus wel beseffen wat er nog mist. Helaas weten de meeste DA's niet veel van voeding. Een voedingsdeskundige kan daar beter helpen.

Wat ik hier getypt heb is erg kort uitgelegd, er zit natuurlijk veel meer diepgang in de voedingsleer. Een injectie omzeilt natuurlijk het verteringssyteem.

Wie heeft het rantsoen voor je doorgerekend?

Toevoeging. In mijn opinie zijn er echt maar 2 of 3 Balancers ok. De rest helaas niet :')

I don't care what they say, I'm gonna do it anyway...
https://www.haus-bernhard.at/

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 23:28

Esperanza schreef:
Je kunt nooit 100% alles berekenen. Je paard is geen machine dus er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor een behoefte aan bepaalde vitaminen of mineralen verandert of verhoogt. Het rantsoen kan alleen berekend worden aan de hand van je hooi /gras analyse en daar moet je je rantsoen op aanpassen.

Daarnaast heb je dus altijd rekening te houden met factoren rondom de opname. Hoeveelheden en vorm waarin de vitaminen en mineralen verstrekt worden. En voor sommige mineralen dus bepaalde verhoudingen om voldoende opname te garanderen. En de gezondheid/weerstand en leeftijd van het dier in kwestie.

Vitamine A is de meest overgesupplementeerde vitamine die er is, en amper tot niet opneembaar voor paarden. Paarden maken zelf vitamine A aan uit bètacaroteen. Dat zit o.a i.n wortelen en gras.

De meeste vitamine E met het stempel natuurlijk, is dat helaas niet echt. Met een bepaald percentage natuurlijke E erin mag het vaak al zo genoemd worden. En wordt dan dus helaas amper opgenomen. Voorgeschreven hoeveelheden op verpakkingen van supplementen slaan dus nergens op, omdat het dieet altijd uitgebalanceerd dient te worden.

Maar behalve vitaminen en mineralen hoor ik je niet over proteïnen. Die zitten niet in de meeste balancers, en zullen dus apart toegevoegd moeten worden aan het dieet. Een verhoging van proteïnen is ook heel belangrijk in de verharingsperiode.

Ik denk dat de gehaltes bij fabrikanten over het algemeen wel kloppen. Zelf zet ik meer vraagtekens bij wat ze er instoppen, wat er niet in zou moeten zitten. En of mensen dus wel beseffen wat er nog mist. Helaas weten de meeste DA's niet veel van voeding. Een voedingsdeskundige kan daar beter helpen.

Wat ik hier getypt heb is erg kort uitgelegd, er zit natuurlijk veel meer diepgang in de voedingsleer. Een injectie omzeilt natuurlijk het verteringssyteem.

Wie heeft het rantsoen voor je doorgerekend?

Toevoeging. In mijn opinie zijn er echt maar 2 of 3 Balancers ok. De rest helaas niet :')

Van het hooi heb ik een analyse laten doen. Helaas is analyse op vitamines niet mogelijk. Eiwit was 76-91 g/kgds. Net iets onder gemiddeld maar in mijn ogen prima voor een sober ras die niet hoeft te werken.

In najaar, winter en voorjaar voer ik gemalen lijnzaad bij voor extra eiwit en vetten. Beide paarden vallen in de categorie 'westerse welvaart' dus voer ik dat niet het jaar rond. Nu krijgen ze alleen via de vloeibare vitE vetten binnen.

Ik voer de vloeibare vitE van horseflex. Hier reageert mijn pssmer super goed op terwijl ik voorheen met een natuurlijke poeder vorm nauwelijks verschil merkte.

Dus niet zo heel vreemd dat een leuk gehalte vitA op papier in de praktijk dus 0,0 waard is -O- . Gras mogen ze echt absoluut niet helaas. Ik heb weer een 5L jerrycan levertraan op de plank gezet. Zo heb ik vorige keer met succes haar vitA aangevuld. Aangezien ik voor de pssm al vanalles zelf moet samenstellen en mixen is voor mij een zo'n compleet mogelijke balancer wel zo handig. Plus dat spul is zo ranzig om mee om te gaan :r

Met inmiddels 6jaar pssm ervaring wordt je heel erg handig in rantsoenen uitpluizen. Daarnaast heb ik de HAS gedaan waar voedingsleer in de opleiding zat.

Welke balancers vind jij persoonlijk wel goed?

Esperanza
Blogger

Re: Rantsoen doorgerekend en toch tekort vitA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:46

Ik ben dus ook vanuit PSSM2 ervaring cursussen voedingsleer gaan doen. Bij Dr. Kellon in Amerika. Zij gaat net even verder gaat als de standaard waarden vanuit het NRC.

Maar je past je dus wel aan aan omstandigheden en seizoenen. En je hebt ook de vetbron. Het is al laat geloof ik. en vitamines heb ik ook niet in de analyse, klopt. maar het hele verhaal even in 2 alinea’s is niet makkelijk.

Mijn balancer komt uit Duitsland, dit is voor mij ook makkelijker te regelen als eentje uit Nederland. Aangezien ik in Oostenrijk woon.

https://www.dr-maroske.de/produkt/complex-711/
Kijk maar even in de ingrediëntenlijst. Bevat dus ook bètacaroteen. De aminozuren, de vitaminen, ook B complex. Ik voer natuurlijk ook E nog bij en geen calcium, kalium en geen ijzer! Of andere onzin.

I don't care what they say, I'm gonna do it anyway...
https://www.haus-bernhard.at/

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 00:48

Esperanza schreef:
Ik ben dus ook vanuit PSSM2 ervaring cursussen voedingsleer gaan doen. Bij Dr. Kellon in Amerika. Zij gaat net even verder gaat als de standaard waarden vanuit het NRC.

Maar je past je dus wel aan aan omstandigheden en seizoenen. En je hebt ook de vetbron. Het is al laat geloof ik. en vitamines heb ik ook niet in de analyse, klopt. maar het hele verhaal even in 2 alinea’s is niet makkelijk.

Mijn balancer komt uit Duitsland, dit is voor mij ook makkelijker te regelen als eentje uit Nederland. Aangezien ik in Oostenrijk woon.

https://www.dr-maroske.de/produkt/complex-711/
Kijk maar even in de ingrediëntenlijst. Bevat dus ook bètacaroteen. De aminozuren, de vitaminen, ook B complex. Ik voer natuurlijk ook E nog bij en geen calcium, kalium en geen ijzer! Of andere onzin.

Holy moly wat een prijs :wow: . Dan kom ik met mijn tank op bijna €2,50 per dag. Dat gaat me te ver voor een pensionado :=

Amino's zijn voor haar minder belangrijk dan bij pssm2. Ik heb het een tijd gevoerd maar geen merkbaar verschil.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 07:35

Andere optie: hoe zit het met de inname en opname van zwavel/msm?
Die wordt nog wel eens vergeten, maar heeft op heel veel zaken invloed. Ook op transport en opname van andere nutrienten.

En vitamine A in bloed zegt ook niet hoeveel er ook daadwerkelijk opgenomen is, aangezien vitamine A ook op ander celniveau wordt opgenomen en dus niet meer zichtbaar is in bloed.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:09

Misschien denk ik wel te simpel... Maar die injectie helpt. Dan doe je dat toch 2x per jaar als ze moeten verharen?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 12:49

Daihyo schreef:
Andere optie: hoe zit het met de inname en opname van zwavel/msm?
Die wordt nog wel eens vergeten, maar heeft op heel veel zaken invloed. Ook op transport en opname van andere nutrienten.

En vitamine A in bloed zegt ook niet hoeveel er ook daadwerkelijk opgenomen is, aangezien vitamine A ook op ander celniveau wordt opgenomen en dus niet meer zichtbaar is in bloed.

Ze hebben beide afgelopen winter een biotine msm suplement gehad. 1 had scheurtjes en de ander was ik de hoefstand aan het corrigeren dus kon ook wel wat ondersteuning gebruiken. Daarnaast heeft de horseadds van zichzelf een erg hoog biotine gehalte van 4,38 mg voor 100kg paard bij een behoefte van 2,00.

Klopt (dat heb ik zelf met b12) maar in combinatie met symptomen kan je samen met een bloedbeeld wel conclusies trekken.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 12:56

Kelly_ann schreef:
Misschien denk ik wel te simpel... Maar die injectie helpt. Dan doe je dat toch 2x per jaar als ze moeten verharen?

Helemaal niet simpel gedacht hoor :D

Wij hebben dat spul staan ivm alpaca's die het in de winter moeten krijgen voor de D3.

Maar ik vind het eigenlijk van de zotte dat er door producenten van voer gehaltes worden beloofd die waardeloos blijken te zijn omdat ze in die vorm niet door je paard worden opgenomen. Dat is in mijn ogen hetzelfde als een producent die zegt dat je met 1 eetlepel aardbeien jam je dezelfde vitamines binnen krijgt als met 100gr verse aardbeien. Nu is het dan de vitA die naar boven komt maar wat nog meer :?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:38

Maar zoals eerder aangegeven door andere bokkers, kan er niet een reden zijn dat jouw paarden het minder goed op kunnen nemen? Dan kan je erin doen kwa dosis wat je wilt, maar komt het er alsnog weer uit aan de achterkant

Pedro B+13 || L1+12 || L2+10
Pietje

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 17:20

Flubberboot schreef:
Maar zoals eerder aangegeven door andere bokkers, kan er niet een reden zijn dat jouw paarden het minder goed op kunnen nemen? Dan kan je erin doen kwa dosis wat je wilt, maar komt het er alsnog weer uit aan de achterkant

Bij 1 paard zou je dat denken. Maar niet bij 4 op 2 verschillende locaties en met 2 verschillende balancers die toereikend zouden moeten zijn :n

1x pssm1
2x ex-hoefbevangen
1x zomereczeem

Zou wel toevallig zijn als al die afwijkingen als gezamelijke deler hebben dat vitamine's slecht worden opgenomen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:26

Dan een ander tekort waardoor de vitamines minder goed opgenomen wordt? Bedrijven zullen over specifieke dosissen in hun voer niet snel liegen, ligt een enorme boete op namelijk. Dus ergens in de opname van de vitamines en mineralen gaat het mis om een of andere reden

Pedro B+13 || L1+12 || L2+10
Pietje

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:49

Ik zou zeggen dat die balancer dan zonde van je geld is.Goed voeren en ernstige tekorten is heel opvallend simpel geredeneerd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:37

Kan het niet zo zijn dat juist door de overdosering problemen krijgt?
Teveel is ook niet goed.

Daarbij kunnen de verhoudingen in je totale rantsoen scheef zijn waardoor de opname verminderd is.

Overigens zegt "het papier" van een balancer niet alles. Op papier zijn er betere balancer dan de Marstall Force maar toch doet mijn paard het daar het beste op :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 19:59

Flubberboot schreef:
Dan een ander tekort waardoor de vitamines minder goed opgenomen wordt? Bedrijven zullen over specifieke dosissen in hun voer niet snel liegen, ligt een enorme boete op namelijk. Dus ergens in de opname van de vitamines en mineralen gaat het mis om een of andere reden

Zal vast in zitten wat erop staat. Maar ga me er de komende dagen verder in verdiepen of dat wel opneembare vormen zijn.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 20:02

fransje23 schreef:
Kan het niet zo zijn dat juist door de overdosering problemen krijgt?
Teveel is ook niet goed.

Daarbij kunnen de verhoudingen in je totale rantsoen scheef zijn waardoor de opname verminderd is.

Overigens zegt "het papier" van een balancer niet alles. Op papier zijn er betere balancer dan de Marstall Force maar toch doet mijn paard het daar het beste op :)

Klopt maar dan zou je niet verwachten dat een vitamine injectie het gewenste effect geeft.

Ik doe niet overdoseren hoor ;) . Ik corrigeer alleen de hoeveelheid, omdat het voeradvies uitgaat van paarden die gras in hun rantsoen hebben zitten.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 23:40

Citaat:

N.a.v. deze opmerking heb ik een avondje doorgebracht achter de Google scholar zoekmachine.

Pittige kost maar ben er wel veel wijzer van geworden :j

Daarnaast heb ik van de balancers op mijn lijstje de vitA verbinding erbij gezocht voor zover die gepubliceerd is. Allemaal zijn ze op basis van 3a672a - retinyl acetaat (behalve Victorious secret die naast de acetaat ook de palmitaat of propionaat bevat).

De levertraan olie die ik weer bij ben gaan geven is 3a672b - retinyl palmitaat. De palmitaat is ook degene die ik in elk wetenschappelijk onderzoek tegen kom als gebruikte vitA verbinding voor supplementeren.

Ik durf dus wel te concluderen dat de vitA verbinding die in balancers zit uiteindelijk weinig waarde heeft voor je paard. Leuke lettertjes op papier maar geen noemenswaardige absorptie in de dunne darm :n
Of dat komt doordat de acetaat slecht wordt opgenomen of heel erg onstabiel blijkt te zijn, durf ik geen keiharde uitspraak over te doen. Uit onderzoek kwam naar voren dat er tijdens het mixen en persen van brokjes al 30 tot 40% van de vitA verloren gaan. De persing samen met diverse mineralen resulteert na 2 maanden in een verdere afname tot 65% als gevolg van oxidatie. Van 100mg vitA blijft na persing en oxidatieve stress na 2 maanden dus nog maar een 39mg over -O-

Overigens las ik ook dat paarden erg inefficiënt zijn in het omzetten van b-caroteen naar vitA (33% conversie, 1mg b-caroteen geeft circa 400IE vitA). Dus die toevoeging in een balancer of mix is niet zaligmakend. Sterker nog: in de 1ste bron is terug te vinden dat de palminaat veel effectiever is in het verhogen van het retinol gehalte in bloed serum dan een b-caroteen preparaat en deze laatste net als de acetaat ook erg onstabiel is.

Conclusie voor mezelf is dat ik de vitA in balancers niet meer meetel in mijn keuze. Mijn paardjes hou ik op de levertraan om te voldoen aan die behoefte. Voor de andere vitamine's en mineralen heb ik nog wat huiswerk te doen :list:

https://books.google.nl/books?hl=nl&lr=&id=rlBfYgLiqtwC&oi=fnd&pg=PA168&dq=retinyl+absorption+horses&ots=SjeERENO2q&sig=HnXgbylJhUeiTQA1ZllcvIR6S74#v=onepage&q=retinyl%20absorption%20horses&f=false

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9331870/

https://www.proquest.com/openview/f167c054acc1927499b67fb4a6681c51/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie