Mysterie voor de da

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

esthermiri

Mysterie voor de da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 20:52

Hoi allemaal,
Ik heb een 16 jarige merrie, Caprice. Ze is behoorlijk ziek/geweest, nu gelukkig iets beter, maar de dierenartsen weten ook niet wat het is. Nu vroeg ik me af of een van jullie misschien ervaringen heeft, die mij kunnen helpen ondervinden wat het zou kunnen zijn.

De dierenartsen hier gaan al in overleg met utrecht, dus zij doen ook hun best om erachter te komen. Maar een beetje extra hulp kan nooit kwaad natuurlijk.

Ze heeft nu al een paar weken een lichte snotneus, niet helemaal doorzichtig, maar ook niet zorgwekkend. Op een gegeven moment werd ze 'lui' in het rijden, maar als ik een keertje extra been gaf, was dat zo weer over. Afgelopen donderdag vond ik haar minder fit ogen(traag en een extreme snotneus met gelig dik snot) en heb ik getemperatuurd, normaal zit ze rond de 37,5 en nu was het 38,1, niet zorgwekkend dus. Volgende dag was het sochtends vroeg 38,3, maar het ging dus ook niet heel hard. Een paar uur later stond ze te trillen op stal, dus maar de dierenarts gebeld, en ze had 40,7. Ze verdacht een bacteriële ontsteking, en de ontstekingswaarden in het bloed waren ook hoger. Dus maar aan de antibiotica en koorts remmers. Haar temperatuur bleef het hele weekend normaal, ze leek wel wat fitter te worden.
Nu vanochtend overleg met dierenarts, over hoe ze opknapte. Nog steeds traag ogend en een snotneus, al weer minder dan daarvoor. Onder haar kaak waren de klieren nog steeds verdikt.
Dierenarts wilde graag verder onderzoek doen, dus op naar de kliniek. Daar hebben we eerst een neusscopie gedaan. In haar neusholte was al necrotisch weefsel te zien. Maar er was nergens te vinden waar het vandaan kwam. Alle holtes zijn gecontroleerd en door naar haar keel, maar daar was niks. Doordat daar geen oorzaak maar alleen maar gevolg te vinden was, op naar de röntgen. Ook hierop, geen oorzaak. Wel wat rommelig boven de kant waar ze ook de neus uitvloeiing had maar niet te zien wat er precies zat. Uiteindelijk ook nog in haar mond gekeken, en geen bijzondere bevindingen.

Nu stelt de dierenarts voor een ct scan te maken, om hopelijk precies te kunnen zien wat er zit en waar het vandaan komt, maar dat is natuurlijk ook best prijzig. Ik wacht eerst even het overleg met de dierenarts op woensdag af, en dan moet ik toch een keuze maken. Als ze woensdag nergens mee verder komen gaan we toch voor de scan denk ik, tenzij jullie kunnen helpen met genieuze ideeën.

Dus voor de duidelijkheid, ze is al bij de da geweest, en gaat daar hoogstwaarschijnlijk weer terug naartoe, maar misschien kunnen jullie ervaringen helpen eerder te vinden waar ze last van heeft!

Miri♥♥♥

Supervixen

Re: Mysterie voor de da

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:01

Geen kieswortelontsteking?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:05

Zou toch best gewoon een virus kunnen zijn. Knapt ze wel op van medicatie? Zo, ja dan zou ik het nog even de tijd geven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

esthermiri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 21:16

Supervixen schreef:
Geen kieswortelontsteking?

Nee ook niet, hebben ze wel naar gekeken, maar ze konden niks vinden

Miri♥♥♥

esthermiri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 21:19

Elisa2 schreef:
Zou toch best gewoon een virus kunnen zijn. Knapt ze wel op van medicatie? Zo, ja dan zou ik het nog even de tijd geven.

Ze knapte iets op van antibiotica en koortsremmers, maar niet genoeg, dus het was meer symptoombestrijding nadat ze al slechter was. Dus helaas niet van de oorzaak.

De da gaf wel de optie om het af te wachten, maar met een hele grote kans dat het of erger wordt, of heel even weg is en dan verergerd terug komt, dus vind ik ook een beetje spannend. Al ben ik daar idd normaal wel van

Miri♥♥♥

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:26

Ontstoken oorspeekselklier?

dat had onze pony ooit, lijkt qua verschijnselen wel op wat jouw merrie heeft

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

esthermiri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 21:51

Hevonen schreef:
Ontstoken oorspeekselklier?

dat had onze pony ooit, lijkt qua verschijnselen wel op wat jouw merrie heeft

Oh daar heb ik nog nooit van gehoord, kan je me daar meer over vertellen?

Miri♥♥♥

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:05

esthermiri schreef:
Elisa2 schreef:

Ze knapte iets op van antibiotica en koortsremmers, maar niet genoeg, dus het was meer symptoombestrijding nadat ze al slechter was. Dus helaas niet van de oorzaak.

De da gaf wel de optie om het af te wachten, maar met een hele grote kans dat het of erger wordt, of heel even weg is en dan verergerd terug komt, dus vind ik ook een beetje spannend. Al ben ik daar idd normaal wel van

Dat klopt.

Stel dat ze inderdaad een virus onder de leden heeft, dan richt antibiotica (bijna) niks uit en is het dus alleen de koortsremmer die iets doet. Maar die koortsremmer alleen gaat het zeer waarschijnlijk niet oplossen, die ondersteunt alleen maar.

Daarmee is de vraag van Elisa2 helemaal niet raar; sterker nog, zou best eens kunnen kloppen.
De vraag is dan alleen of dat ook aantoonbaar en vervolgens behandelbaar is. Virussen zijn lastige dingen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:22

Luchtzakken in orde?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:29

esthermiri schreef:
Elisa2 schreef:

Als het een virus is moet het lichaam hard werken. Koortsremmers werken dan eigenlijk alleen maar vertragend. Zolang de koorts niet te hoog wordt kun je het aankijken. Vaak loopt het op tot een piek om daarna weer te zakken.

Wat Ikke dus ook zegt.. alleen zou ik zelf dus alleen koortsremmers geven als de koorts te lang te hoog blijft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:18

esthermiri schreef:
Hoi allemaal,

Dierenarts wilde graag verder onderzoek doen, dus op naar de kliniek. Daar hebben we eerst een neusscopie gedaan. In haar neusholte was al necrotisch weefsel te zien. Maar er was nergens te vinden waar het vandaan kwam. Alle holtes zijn gecontroleerd en door naar haar keel, maar daar was niks. Doordat daar geen oorzaak maar alleen maar gevolg te vinden was, op naar de röntgen. Ook hierop, geen oorzaak. Wel wat rommelig boven de kant waar ze ook de neus uitvloeiing had maar niet te zien wat er precies zat. Uiteindelijk ook nog in haar mond gekeken, en geen bijzondere bevindingen.

Dit pik ik er even uit. Mijn ervaring met éénzijdige neusuitvloeiing is dat er toch iets met een kies bovenin mis is. Zou het kunnen dat de apparatuur van jouw dierenarts niet sterk genoeg is om dat duidelijk op de röntgenfoto te krijgen? In dat geval zou ik zeker naar Utrecht of een andere goed bekend staande kliniek gaan. Als je aangeeft dat er wat rommelig beeld aan de bovenkant waar de neusuitvloeiing is te zien is, dan maken ze vast eerst nieuwe foto's, voor ze een CT scan maken. En zijn er ook verdere foto's van haar hoofd gemaakt of alleen van het gebit?

Hoe eet ze de laatste tijd en drinkt ze normaal ( genoeg, niet meer soppen met haar voer dan voorheen, niet meer spelen met water dan anders, in plaats van drinken). Hoe eet ze haar hooi/gras en hoe eet ze eventueel haar krachtvoer?
Hoe is haar mest?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:22

Ik zou kieswortel niet gelijk uitsluiten, ik heb twee kiezen van mijn paard moeten laten trekken waarvan de 2e ook niet gelijk zichtbaar was op de foto, maar bleek dus achteraf gespleten en al geïnfecteerd te zijn. Goede röntgenfoto's zijn dan misschien nog het overwegen waard tov ct scan. Ik heb goede ervaringen met Bodegraven.

"Every flower must grow through dirt"

― Laurie Jean Sennott

esthermiri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 10:22

paars schreef:
Luchtzakken in orde?

Ja, daar was niks aan te zien, eigenlijk alles boven de neusholte was mooi schoon

Miri♥♥♥

esthermiri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 10:27

Jet schreef:
esthermiri schreef:
Hoi allemaal,

Dit pik ik er even uit. Mijn ervaring met éénzijdige neusuitvloeiing is dat er toch iets met een kies bovenin mis is. Zou het kunnen dat de apparatuur van jouw dierenarts niet sterk genoeg is om dat duidelijk op de röntgenfoto te krijgen? In dat geval zou ik zeker naar Utrecht of een andere goed bekend staande kliniek gaan. Als je aangeeft dat er wat rommelig beeld aan de bovenkant waar de neusuitvloeiing is te zien is, dan maken ze vast eerst nieuwe foto's, voor ze een CT scan maken. En zijn er ook verdere foto's van haar hoofd gemaakt of alleen van het gebit?

Hoe eet ze de laatste tijd en drinkt ze normaal ( genoeg, niet meer soppen met haar voer dan voorheen, niet meer spelen met water dan anders, in plaats van drinken). Hoe eet ze haar hooi/gras en hoe eet ze eventueel haar krachtvoer?
Hoe is haar mest?

Ze hebben fotos van alle hoeken van haar hoofd/gebit gemaakt, het bovenste gedeelte, dus boven de oogkas niet, omdat de scopie al liet zien dat daar geen problemen zijn. Ze konden wel alle laagjes zien, maar het is gewoon niet duidelijk wat ze kunnen zien, voor een ontsteking hadden ze bijvoorbeeld meer verschil moeten zien wat er niet was op de fotos, vertelde ze mij.

Qua eten, ze eet alles wat los en vast zit, normaal en nu eigenlijk ook. Ze krijgt de laatste tijd wel weer meer aangezien we nu droger hooi hebben dan normaal, en dan staat ze af en toe voor zich uit te staren ipv te eten, dus dat zou iets kunnen zijn. Maar het verschil is dus wel minimaal. Krachtvoer eet ze zo, wortels zijn helemaal in 1 x weg. Haar mest is ook normaal en niet veranderd.

Ze ziet er, op die snotneus na, ook heel gezond uit, ze glimt mooi. Het enige is dat ze wel blijft verharen, dus daar zou misschien ook nog wat in kunnen zitten

Miri♥♥♥

esthermiri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 10:29

Petunia27 schreef:
Ik zou kieswortel niet gelijk uitsluiten, ik heb twee kiezen van mijn paard moeten laten trekken waarvan de 2e ook niet gelijk zichtbaar was op de foto, maar bleek dus achteraf gespleten en al geïnfecteerd te zijn. Goede röntgenfoto's zijn dan misschien nog het overwegen waard tov ct scan. Ik heb goede ervaringen met Bodegraven.

Had jou paard ook koorts daarbij? De da zei mij dat ze bij een kies probleem eigenlijk nooit koorts zien, dus dat dat niet helemaal paste, en na in de mond gekeken te hebben zag ze ook niks wat daar op duidde. Als jou paard wel vergelijkbaar was, is het idd wel een goede optie om daar ook verder naar te kijken

Miri♥♥♥

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:51

Zijn er ook warmtefoto's gemaakt?? Deze thermografische opnames geven een perfect beeld waar in het lichaam iets niet in orde is (mits het niet te diep zit). Vooral doordat je kunt 'spelen' met de kleuren (warmer/kouder zetten) kun je haarfijn een pijnplek in beeld brengen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:56

Mijn eerste gedachte is ook gebit. Misschien door een tandarts laten controleren? zijn er foto's van de kaak gemaakt?

droes is uitgesloten?

esthermiri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-24 13:31

juval schreef:
Mijn eerste gedachte is ook gebit. Misschien door een tandarts laten controleren? zijn er foto's van de kaak gemaakt?

droes is uitgesloten?

Droes is idd uitgesloten, bijna zeker dat het niets besmettelijks is gelukkig

En er zijn fotos gemaakt, vanaf verschillende hoeken, er is wel iets rommeligs te zien, maar te schoon voor ontsteking en te rommelig voor normaal. Ze gaat sws binnenkort weer naar de tandarts voor de zekerheid, maar daar lijkt het niet vandaan te komen

Miri♥♥♥

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:00

Tandarts en een goede thermografie is in ieder geval stukken goedkoper dan een scan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:57

Is het snot op kweek gezet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:49

Ik ken dik geel snot van mijn COPD-merrie (rip), dan was het weer tijd voor een serie pufjes al dan niet in combinatie met Ventipulmin.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:12

esthermiri schreef:
Had jou paard ook koorts daarbij? De da zei mij dat ze bij een kies probleem eigenlijk nooit koorts zien, dus dat dat niet helemaal paste, en na in de mond gekeken te hebben zag ze ook niks wat daar op duidde. Als jou paard wel vergelijkbaar was, is het idd wel een goede optie om daar ook verder naar te kijken

Ze heeft wat verhoging gehad, maar geen hoge koorts. Dus niet helemaal hetzelfde. Hopelijk kunnen jullie snel erachter komen wat er aan de hand is

"Every flower must grow through dirt"

― Laurie Jean Sennott

esthermiri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-24 18:50

Overleg met de dierenarts is geweest, nog niet veel duidelijkheid, dus ik heb een afspraak gemaakt voor een ct scan. Ze verdenken een schimmel, deze kan zich alleen door het lijf verplaatsen dus moet dan verwijderd worden, of een tumor, en dan is natuurlijk de vraag of daar wat aan te doen is.
En stalgenootje haar moeder doet dingen met een biotensor, heb hier zelf heel weinig verstand van, maar stalgenootje had na ervaringen met haar paarden hier vertrouwen in, dus we hebben even gekeken. Haar moeder verdenkt de schimmel, ipv de tumor, daar hopen we heel erg op. Nu ben ik ook heel benieuwd of ze daarin gelijk heeft. Maar dat gaan we volgende week zien hoop ik.

Miri♥♥♥

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:16

Ook getest op selenium bij het bloedonderzoek?
Lage waardes komen steeds meer voor (vooral op zandgronden) en geven verminderde weerstand en vage klachten.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 00:05

Ik dacht ook aan een kieswortelontsteking. Ook ooit eentje op stal gehad daarmee. Ook röntgenfoto's van gemaakt en bekeken door een goede paardentandarts, nog doorgestuurd naar een andere paardentandarts maar de foto's beoordelen was toch even lastig. Hoe ze er uiteindelijk precies achter zijn gekomen dat het toch van een kies was weet ik niet meer eerlijk gezegd. Maar de kies eruit en het probleem was opgelost.
Ik zou alleen denken dat er dan aan de sinussen ook wel iets zien is want het lijkt me dat de snot toch daar vandaan komt.