Hoefbevangen na regumate/hengstig spuiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

eshz

Hoefbevangen na regumate/hengstig spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 19:00

Is er bij iemand iets bekend over hoefbevangenheid na gebruik van regumate en hengstig spuiten?

Geval;
Merrie kwpn 13jr, al 10jr op dezelfde plek en onbemeste weide en zelfde voer. Werkt niet, niet dik. Nooit bevangen geweest en nu tijdens het drachtig proberen te krijgen traject opeens hoefbevangen...

Herkent iemand dit?

~..Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain..~

different1

Re: Hoefbevangen na regumate/hengstig spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:03

Geen ervaring met hb en regumate/hengstig spuiten, maar de onbemeste wei is denk ik eerder de boosdoener...
Zeker met het natte, erg wisselvallige weer wil het gras als een malle groeien, maar doordat het geen voeding krijgt gaan de suikers door het dak.

Deze vraag al aan je dierenarts voorgelegd?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:10

Alle gras, bemest of onbemest, bevat nog steeds heel veel suiker, wat voor deze tijd van het jaar erg ongewoon is.
Met hengstig spuiten ga je rommelen in de hormoonhuishouding. Dit kan misschien ook een trigger geweest zijn. Als de merrie niet goed hengstig wordt uit zichzelf, loopt er iets niet helemaal goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:14

ja, mijn pony werd ook hoefbevangen een paar dagen na het hengstig spuiten. Toeval? ik geloof er niet zo in. Wel heel erg balen in ieder geval.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:28

Hormonen kunnen effect hebben op hoefbevangenheid. Dus ik kan het me best voorstellen dat het een trigger is geweest.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:29

Hengstig spuiten en regumate kunnen beiden een oorzaak van hoefbevangenheid zijn. Zoals hierboven al gezegd; je rommelt in de hormoonhuishouding en gebruikt chemische middelen waarop een, ongewenste, reactie kan komen.
Ik heb merries wel vaker zien reageren op hengstig spuiten, meestal met overmatig zweten en zich onprettig voelen, zeker als er op het verkeerde moment in de cyclus gespoten wordt.
Mogelijk is de combinatie van eerst regumate ( wat toch een flink heftig "medicijn" is) gevolgd door een hormoonspuit ook wel wat veel.
Sterkte, ik hoop dat ze er snel overheen komt.

Door het gras/ de weide zal het niet komen; het gras is niet meer zo erg rijk om deze tijd van het jaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:48

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 20:13

Bedankt zo ver.
Het komt dus vaker voor.
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat ze na al die jaren opeens bevangen is midden in de zomer van het gras. Tuurlijk is het weer anders maar ze staan er bij deze mensen altijd jaarrond op, ook na vorst bv dus dan lijken me de pieken veel gevaarlijker. Maargoed wie weet..

Bedankt voor de herkenning en andere opties!

~..Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain..~

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:37

Ik vind de uitspraak dat regumate hoefbevangenheid veroorzaakt nogal heftig. En "rommelen met hormonen" als oorzaak noemen te vaag. Wat is dan het proces, dus de link tussen de werkzame stof en de hoefbevangenheid?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:10

MissyNr1 schreef:
Ik vind de uitspraak dat regumate hoefbevangenheid veroorzaakt nogal heftig. En "rommelen met hormonen" als oorzaak noemen te vaag. Wat is dan het proces, dus de link tussen de werkzame stof en de hoefbevangenheid?

daar zou wat mij betreft mee en beter onderzoek naar gedaan moeten worden. Er wordt nu vaak maar klakkeloos hengstig gespoten, alles gericht op het drachtig krijgen. Zonder naar bijwerkingen en gevolgen te kijken. Als ik had geweten dat HB een risicofactor was had ik mijn pony niet hengstig laten spuiten. Dan maar geen veulen, of nog een ronde wachten. Helaas wordt je door schade en schande wijzer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:19

Tja, hier heeft en aantal jaar een fokkerij gestaan met zo'n 15 tot 20 merries.
Deze merries stonden op de wei overdag en hebben heel veel en vaak Regumate gehad, sommige zelfs langere periodes, er is er nog nooit 1 hoefbevangen geraakt erdoor.....
Dus het gaat lang niet altijd op.

En dat het hier op Bokt 3x voorkomt wil zeker niet zeggen dat het geen toeval meer is.
Denk dat de meeste grote fokkerijen / merriehouders niet eens op Bokt zitten.... dus zeggen dat het verband houdt met elkaar vind ik beetje te kort door de bocht....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:40

Maar het zal misschien ook aan het type paard liggen.

Toen mijn paard ernstige allergie klachten had kreeg ze een spuit cortisone.
Daar kunnen de meeste ook tegen maar die van mij werd ook licht bevangen. Nu weet ik dat men dat daar wel van weet, maar toch.

Nu wil ik graag een veulen, ze toont niet hengstig dus de cyclus moest opgezocht worden.
Maar je krijgt ook meteen te horen je kan ook hengstig spuiten.
Nee dat wil ik niet, dan geen veulen. Daarnaast liet ze een mooie cyclus zien, alleen wel extra kosten door meerdere malen scannen.
Jammer dan...

En nu lees ik dit en denk ik, blij dat ik bij mijn gevoel ben gebleven. Want het is geen slank rijpaard type, die er wellicht minder snel last van heeft.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:54

Er is onderzoek naar gedaan. :j
En er is ook een verband.

Regumate veroorzaakt geen hoefbevangenheid, integendeel er zijn aanwijzingen dat het juist helpt tegen hoefbevangenheid. Hier lopen nog wel wat onderzoeken naar.

Prostaglandine daarentegen versterkt het proces van hoefbevangenheid. Dat betekend dus dat er wel al beginnende hoefbevangenheid is en de meeste (zo niet alle) vroeg of laat sowieso hoefbevangen worden. Maar prostaglandine verstrekt het effect op de bloedvaten in lamellen waardoor ze dus inderdaad sneller hoefbevangen worden. Dit dus alleen bij paarden die al beginnend bevangen zijn (eigenlijk altijd nog zonder symptomen) en niet bij paarden die volledig gezond zijn.

Prostaglandine is het hormoon dat gebruikt wordt om ze hengstig te spuiten, een hormoon dat ze zelf ook aan maken en dat het CL afbreekt en waardoor ze dus hengstig worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:51

Mooie post.

Duidelijk dat ze dus niet hb worden van het hengstig spuiten maar het dus al zijn en het wordt versterkt.
Al die onzin die over zulke dingen de wereld in worden geholpen :=

Hopelijk knapt je paard snel op en lukt het drachtig worden.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:43

DuoPenotti schreef:
Maar het zal misschien ook aan het type paard liggen.

Toen mijn paard ernstige allergie klachten had kreeg ze een spuit cortisone.
Daar kunnen de meeste ook tegen maar die van mij werd ook licht bevangen. Nu weet ik dat men dat daar wel van weet, maar toch.

Nu wil ik graag een veulen, ze toont niet hengstig dus de cyclus moest opgezocht worden.
Maar je krijgt ook meteen te horen je kan ook hengstig spuiten.
Nee dat wil ik niet, dan geen veulen. Daarnaast liet ze een mooie cyclus zien, alleen wel extra kosten door meerdere malen scannen.
Jammer dan...

En nu lees ik dit en denk ik, blij dat ik bij mijn gevoel ben gebleven. Want het is geen slank rijpaard type, die er wellicht minder snel last van heeft.

Ja maar dat bedoel ik dus met: wat is dan het proces/Wat is dan de oorzaak? Van corticosteroiden is bekend dat er hoefbevangenheid kan geven. Maar het hormoon in regumate is een ander hormoon. Het ene hormoon is het andere niet. En hormonen zijn niet per definitie "troep"

Ik hoor zo vaak dat in de paardenwereld dingen geroepen worden die niet waar zijn of in elk geval niet gefundeerd. En als iemand dat dan brengt als waarheid ontstaan er hardnekkige misverstanden.

Ik hoorde laatst ook iemand roepen: je moet metacam alleen geven als er écht ontsteking is, anders wordt de werkzaamheid minder. Toen dacht ik ook: Okidoki..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:40

Maar dat hormonen door werken op het hele lijf geloof ik wel.
Met de nageboorte blijven staan geeft ook kans op hoefbevangenheid. Maar denk ook aan ppid.
Mijn totaal niet in aanleg hebbende kwpn-er werd hoefbevangen en daarom de ppid test.

Dus dat hengstig spuiten dit effect kan hebben verbaasd mij niet.
En mijn merrie heeft een mooie zachte manenkam bijvoorbeeld.
Toch voelt hengstig spuiten voor mij niet als een optie.
Oa daarvoor.
Kijk bij een noodgreep is het soms kiezen uit 2 kwaden. Daar valt een veulen fokken voor mij niet onder.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:15

Alle medicatie die verspreid wordt door de bloedbaan komt overal in het lijf. Niet alleen hormonen. Hormonen zijn signaalstoffen.

Het proces van aan de nageboorte blijven staan en ppid zijn via andere wegen een mogelijke oorzaak van hoefbevangenheid.

Het is meer dat er vaak op 1 ervaring of 1 verhaal van de intructrice/stalhouder/stalgenoot etc iets wordt aangenomen dat niet waar is.

Maar goed, offtopic :) Ik hoop dat je paard snel ok is TS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie