Hoefijzer ver naar achter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LiannePuthzy

Hoefijzer ver naar achter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-24 18:56

Sinds 2,5 maand staat mijn pony voor op ijzers met zool. Vorige week vrijdag zijn er weer nieuwe ijzers onder geslagen. Beide keren bij beslaan er niet bij geweest omdat ik op Buitenlandstage was. Diezelde middag appte mijn verzorgster mij of paardlief niet naar de smid moest omdat zij vond dat de hoef wel erg ver over het ijzer heen kwam met met daarbij een foto.
Bij terugkomst in Nederland zelf wezen kijken en ik kan mijn vingertop voor het ijzer op het uitstekende gedeelte hoef plaatsen.
Wat zou bokt doen?
Afbeelding

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Contemplate

Re: IJzer ver naar achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:03

Waarom staat je pony op ijzers met zooltje? Hoefbevangenheid toevallig? Dan worden ijzer soms bewust zo of op andere manieren geplaatst om de teen van druk te ontzien. En waarom niet deze vraag aan jouw smid stellen, lijkt me de kortste route en ook heel interessant om de redenering van jouw hoefsmid te begrijpen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-24 19:06

Contemplate schreef:
Waarom staat je pony op ijzers met zooltje? Hoefbevangenheid toevallig? Dan worden ijzer soms bewust zo of op andere manieren geplaatst om de teen van druk te ontzien. En waarom niet deze vraag aan jouw smid stellen, lijkt me de kortste route en ook heel interessant om de redenering van jouw hoefsmid te begrijpen.

Nee niet Hoefbevangen maar een overbelaste tussenpees en kogeldraagapperaat door stand hoef (platvoeten).
Ik ga inderdaad ook mijn smid nog appen voor zijn uitleg

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:08

Ik vind dit er helemaal niet raar uit zien met wat je verteld t.a.v. de blessure.

Hoe lang staat je pony nu op deze beslagronde?

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:09

Kan zijn dat je smid het ijzer wat naar achteren legt om de hoef beter te laten afrollen. En daarmee de pezen wat te ontlasten.
Verder vind ik de foto wat vertekend omdat de springschoen er nog omheen zit. Maar ik zou het idd maar eerst eens aan de smid vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:11

Je kan toch ook even met je smid bellen en overleggen?
Fototje per app is snel verstuurd.
Dan kan je ook vragen waarom etc.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-24 19:16

Peelie schreef:
Ik vind dit er helemaal niet raar uit zien met wat je verteld t.a.v. de blessure.

Hoe lang staat je pony nu op deze beslagronde?

Nu 1 week, dit is de foto die mijn verzorgster mij had gestuurd
Babootje schreef:
Kan zijn dat je smid het ijzer wat naar achteren legt om de hoef beter te laten afrollen. En daarmee de pezen wat te ontlasten.
Verder vind ik de foto wat vertekend omdat de springschoen er nog omheen zit. Maar ik zou het idd maar eerst eens aan de smid vragen.

Hoef moest inderdaad beter gaan afrollen van de dierenarts

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:22

Babootje schreef:

Ik zou hier ook denken dat het is zodat de hoef beter afrollen kan. Dat is helemaal niet raar en zie je wel vaker.

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt ~ Loesje

Eatshay

Re: Hoefijzer ver naar achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:35

Je ziet aan de voorkant van het ijzer dat je smid daar ook gezorgd heeft dat je paard makkelijker afrolt. Mooi werk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:44

Ik ben een leek. Maar ik zie dat de voorkant is ingesmeed. Wat is dat de functie om het ijzer ook nog verder naar achteren te leggen? De hoef rolt door het breakover beslag sowieso toch al beter af? In mijn hoofd belemmert de teen nu juist het makkelijk door rollen.

Ik zou de uitleg van je smid iig heel leerzaam vinden. Dus zou je dat willen delen als je hem gesproken hebt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:45

Eatshay schreef:
Je ziet aan de voorkant van het ijzer dat je smid daar ook gezorgd heeft dat je paard makkelijker afrolt. Mooi werk.

Idd , keurig werk van je smid- er zit een mooie opzet in het ijzer waardoor de hoef mooi kan afrollen en de pees minder belast wordt.
Ik denk dat je smid je graag uitlegd hoe dat werkt .

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-24 20:55

Dankjulliewel! Ikzelf ben een leek met ijzers, en heb dus nog nooit een paard op ijzers gehad
Smid reageert vaak traag tot helemaal niet vandaar mijn vraag via bokt. Als smid antwoord heeft gegeven zal ik dit delen.
Maar ik denk inderdaad zoals jullie zeggen om het afrollen te bevorderen

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:48

Het lijkt wel of er een achterijzer op de voorhoef geslagen is. Achterijzers lopen minder rond voor zeg maar zodat je nu een ander afrolpunt krijgt. Het kan werken, maar persoonlijk heb ik betere ervaringen met gewoon ijzerloos en regelmatig bekappen.
Het is overigens niet direct verkeerd werk van de smid zoals ik het zie. Maar veel smeden grijpen in mijn ogen soms wel heel snel naar ijzers.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-24 08:56

germie schreef:
Het lijkt wel of er een achterijzer op de voorhoef geslagen is. Achterijzers lopen minder rond voor zeg maar zodat je nu een ander afrolpunt krijgt. Het kan werken, maar persoonlijk heb ik betere ervaringen met gewoon ijzerloos en regelmatig bekappen.
Het is overigens niet direct verkeerd werk van de smid zoals ik het zie. Maar veel smeden grijpen in mijn ogen soms wel heel snel naar ijzers.

IJzers zijn op advies van de dierenarts

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:23

Dit is absoluut geen achterijzer. Die zijn langwerpig, omdat achterhoeven ovaal zijn. Dit is een rond ijzer.
Dit is gewoon een normaal voorijzer dat naar achteren is gelegd om een eerder afrolmoment te krijgen.
Eigenlijk gewoon een NBS - natural balance shoe.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:28

Misschien gewoon even je smid bellen/ appen en vragen waarom hij dit gedaan heeft. Hij heeft waarschijnlijk het beste antwoord op jou vraag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:07

germie schreef:

Echt niet , je hebt verschillende ijzers voor de voorvoet die miss lijken op een achterijzer maar dat is hier zeker niet zo- zoals iemand anders hier al postte is het meer een equilibrium of een break-over ijzer , bedoeld waar de ts haar dierenarts advies op gegeven heeft .

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:29

Een ijzer om een makkelijker en vlottere afrol te krijgen
Zoals naturel Balance smeden doen .

Chasing Dreams

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-24 10:35

Dierenarts was er gister, en aan haar gevraagd wat ze ervan vond. Erg mooi beslag met goed veel afrolling

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:22

Ik zie er ook niets raars aan, volgens mij liggen de ijzers van mijn paard ook zo. Ook tweelips aan de voorvoet. Idd om de afrolling tw verbeteren heb ik begrepen.

Fijn dat je die bevestiging ook van je DA hebt gehad.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie