Pavo, Cavalor of huidige houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

Pavo, Cavalor of huidige houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 18:31

Ik ben sinds twee maanden de eigenaresse van een 17 jarige ruin. Ik ken het paard al wel langer.

Hij is dus sinds twee maanden ook verhuisd naar een andere stal en staat momenteel 24/7 op het gras. Door de verhuizing heeft hij wel wat ingeleverd aan gewicht en ik wil absoluut voorkomen dat hij verder invalt. Qua werk doet hij wel echt minder dan eerst. Hij loopt nu wat aan de longe, af en toe onder het zadel in de bak en af en toe een buitenritje. Max 4 x per week.

Momenteel voer ik hem bij met Vitalbix Balance+ Mueslie en Metazoa Musclefit. Die laatste vond ik een beetje spannend omdat hij in het verleden maagzweren heeft gehad. Maar hij lijkt het er wel goed op te doen tot nu toe. Het paard heeft altijd een verhoogde eiwitbehoefte gehad. Vandaar deze keuze.

Nou lees ik ook veel goeds over PavoInshape en Cavalor Silhouette en die zijn qua eiwitgehalte wel echt veel beter dan de Balance+.

Alleen lees ik dat beide voornamelijk zijn voor afvallen en de mijne moet absoluut niet meer afvallen, hij mag zelfs wat bijkomen.

Ik vind de combinatie van een balancer in de mueslie wel fijn en dat zit volgens mij niet in de Silhouette?

Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer en zijn er hier vast mensen die veel meer verstand van voeren hebben dan ik!

Wat is nu wijsheid? Huidige combi aanhouden of toch overstappen naar een ander voer? Of adviseren jullie juist iets heel anders?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:33

Ken je Coolstance Copra, of Agrobs Myo? Zijn beide eiwitrijk.

Mallow

Re: Pavo, Cavalor of huidige houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:48

Ik word persoonlijk vooral niet zo blij van de inhoudstoffen van de producten die je noemt.
Wat Lindsey noemt zijn fijne producten. Je kunt ook eens kijken naar esparcette brok, dat is een fijne aanvulling op animozuren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:50

Ik voer nu Pavo Inshape vanwege de hoge eiwitbehoefte van mijn senior met PPID die te dik staat. Ik moet oppassen met teveel suikers nu. Ik vind het verder wel heel mooi voer qua eiwitten en suikers. Ik gebruik het in combinatie met Fibrebeet. Als mijn paard weer wat meer gaat afvallen dan ga ik het naar behoefte mengen met Fibrebeet. Dat zet ook altijd wat aan zonder dat er een hoop suikers naar binnen gaan. Wellicht is dat ook een fijne combinatie voor jou?

Het is vooral even zoeken hoeveel energie erin moet bij jouw paard denk ik. De verhuizing geeft veel gekost maar onderschat 24/7 op het land staan ook niet met deze weersomstandigheden. Vorig jaar stond mijn paard nog elders ook 24/7 op het land en toen heb ik echt dekens moeten gebruiken en best wat Fibrebeet moeten bijvoeren om hem stabiel te houden in die natte zomer.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 18:56

Mallow schreef:
Ik word persoonlijk vooral niet zo blij van de inhoudstoffen van de producten die je noemt.
Wat Lindsey noemt zijn fijne producten. Je kunt ook eens kijken naar esparcette brok, dat is een fijne aanvulling op animozuren.

Ook niet van Vitalbix & Metazoa?

Ik heb inderdaad ook goede verhalen gehoord over Agrobs en Coolstance. Alleen wil ik het liefst voer wat niet perse geweekt hoeft te worden ivm klaarzetten in de winter.

De esparcette ga ik naar kijken. Dankjewel!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 18:58

Celebi schreef:
Ik voer nu Pavo Inshape vanwege de hoge eiwitbehoefte van mijn senior met PPID die te dik staat. Ik moet oppassen met teveel suikers nu. Ik vind het verder wel heel mooi voer qua eiwitten en suikers. Ik gebruik het in combinatie met Fibrebeet. Als mijn paard weer wat meer gaat afvallen dan ga ik het naar behoefte mengen met Fibrebeet. Dat zet ook altijd wat aan zonder dat er een hoop suikers naar binnen gaan. Wellicht is dat ook een fijne combinatie voor jou?

Het is vooral even zoeken hoeveel energie erin moet bij jouw paard denk ik. De verhuizing geeft veel gekost maar onderschat 24/7 op het land staan ook niet met deze weersomstandigheden. Vorig jaar stond mijn paard nog elders ook 24/7 op het land en toen heb ik echt dekens moeten gebruiken en best wat Fibrebeet moeten bijvoeren om hem stabiel te houden in die natte zomer.

Dankje! Ja, ik merk dat ik heel erg zoekend ben hierin.. Misschien moet ik ook even een beetje geduld hebben met het huidige voer maar het is wel fijn ff wat ervaringen en advies in te winnen..

En hij krijgt met veel regen of lagere temperaturen inderdaad een regen/vliegendeken combi op!