klachten paard m.b.t. kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoesPleasure

klachten paard m.b.t. kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 08:50

Ik wil mijn paard laten onderzoeken in een kliniek en morgen komt de veearts langs om te kijken of hij mijn paard wil doorverwijzen.

Ik sluit kissing spines in ieder geval niet uit en wil me zo goed mogelijk laten informeren en
ben ook e.e.a. op papier aan het zetten.

Wat waren bij jullie paarden de klachten voordat de diagnose kissing spines vastgesteld werd?
-Kon je paard in de wei bijv wel pijnloos een eindje sprinten?
-Komt dit er alleen uit zodra je de rug van je paard gaat belasten?
-Wat voor klachten had je met het rijden?

Goed onderzoek moet natuurlijk aantonen wat er daadwerkelijk aan de hand is,
maar de symptomen van mijn paard komen aardig overeen met kissing spines,
vandaar dat ik me er wat verder in wil verdiepen.

Wat voor onderzoek is er bij jullie paarden gedaan,
zodat kissing spines kon worden vastgesteld?
(foto's / scintigrafie / thermografie / klinisch)

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

sambunny

Re: klachten paard m.b.t. kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:38

hallo ,,
bij mijn moeders paard een KWPN-er is kissingspines aangetroffen ,,
we waren is een X gewoon naar de dierenkliniek om gewoon natelaten kijken en toen kwam er 5 gekantelde wervels in de rug te voorschijn ,,
Me moeder kwam voor een beslissing te staan .. "::
* spuitje geven ..
*of proberen te genezen met veel dierenartskosten maar de kans was klein dat ze er weer op kon rijden ,,
Me moeder koos voor de tweede en we zijn heel vaak daar geweest ,,
uiteindelijk kregen we oefeningen mee en nu is ze er nog steeds en rijden we gewoon weer op haar alleen we mogen geen moeilijke dingen meer doen en ze moet voorzichtig gereden worden ..
hier een foto van de rug voor dat we naar de dierenarts gingen .. ::
Afbeelding
en naar alle kosten en dierenarts bezoeken ::
Afbeelding
das een heel verschill ,,

ik hoop dat je hier wat aan heb ,,
veel succes..
Groetjes Sambunny

EsmeraldaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:54

volgens mij is hier al eens een heel topic over geweest, zal eens kijken of ik het kan vinden

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:22

sambunny schreef:
uiteindelijk kregen we oefeningen mee en nu is ze er nog steeds en rijden we gewoon weer op haar alleen we mogen geen moeilijke dingen meer doen en ze moet voorzichtig gereden worden ..

Mag ik vragen naar welke dierenkliniek je geweest bent??
En wat voor oefeningen moest je met je paard doen??

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:17

mijn paard heeft kissing spines. hij liep van de een op andere dag kreupel. in eerste instantie dachten ze aan hoefkatrolontsteking maar bij foto;s bleek hier niets aan de hand te zijn. ze hebben ook thermografie gedaan en een total body scan gemaakt. daarop zag je ontsteking in de rug. dus foto;s en bleek kissing spines te zijn. bij hem 5 wervels in zijn schoft. hij was wel iets strak in de kaak met rijden maar verder eigenlijk niets. vlak voor hij kreupel werd werd hij wel strakker in zijn rug. die spieren werden hard. si gewricht bleek toen ook ontstoken te zijn.
we zijn nu een jaar verder en hij heeft een tijdje aquatraining gehad, ik doe nu weer alles met hem. en gaat heel goed. rijd weer m2 dressuur, rijd veel buiten en maak af en toe een sprongetje. en het gaat super met hem.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 02:43

JoesPleasure schreef:
Ik wil mijn paard laten onderzoeken in een kliniek en morgen komt de veearts langs om te kijken of hij mijn paard wil doorverwijzen.

Hai Joespleasure,

Ik wil niet rot doen, maar kun je niet beter het onderzoek en de diagnose van de dierenarts afwachten? Als je paard kissing spines heeft kan dit zich op wel 100 manieren uitten. Andersom kan een paard dat deze symptomen heeft ipv kissing spines andere aandoeningen hebben. Bovendien komen de klinische symptomen vaak niet overeen met het rontgenbeeld. Mijn advies: wacht eerst de diagnose af en ga dan inventariseren en lotgenoten zoeken. Je probleem is nu nog te vaag...

Veel suc-6 , Dewi

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 08:25

@Dewi: tuurlijk wacht ik de diagnose af, ben per slot van rekening zelf geen deskundige.
Ik ben gewoon ben benieuwd of er zich specifieke klachten voordoen bij kissing spines om zo een extra stok achter de deur te hebben voor de veearts om erop aan te kunnen dringen dat ik een doorverwijzing wil hebben om boven water te krijgen wat er nu met mijn paard aan de hand is.

Hij komt vandaag, dus ik ben benieuwd.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:34

ik volg dit ff want ik ben nl erg benieuwd hoe en met welke symtonen kissing spines zich uit bij paarden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:58

je kan gewoon zelf naar een kliniek stappen hoor en laten kijken, hoef je niet voor doorverwezen te worden

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:49

@Splash1999, heb doorverwijzing nodig voor de verzekering.

Inmiddels heeft mijn veearts ermee ingestemd om een doorverwijzing te gaan regelen.
Als het goed is gaat mijn paard naar de Lingehoeve om een scintigrafie te laten doen.

De veerarts vermoed dat er in de achterhand een blokkade zit.
Waar dat zit, zal de scintigrafie uit moeten wijzen.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:30

Ik heb ook een paard met kissing spines, dit is ongeveer 1,5 jaar geleden geconstateerd aan de hand van rontgenfoto's. Hij is ingespoten met ontstekingsremmer en na wat fysiobehandelingen weer redelijk op de been gekomen.
Pasgeleden heb ik een scintigrafie laten doen bij de Bosdreef in Belgie (second opinion), omdat de klachten die hij had toch weer terugkwamen en zijn rug verder goed was. Ze wisten niet waar het probleem nu precies zat. Bij een scintigrafie kunnen ze voornamelijk ontstekingen en pijnplekken waarnemen en aan de hand van verder onderzoek kijken (echo of foto's) wat er precies aan de hand is. Bij mijn paard was er op de scan m.b.t. zijn rug helemaal niets te zien, terwijl hij wel kissing spines heeft, maar geen ontstekingen. Bij kissing spines hoeft er ook niet altijd een ontsteking te zitten, het ligt eraan hoe erg het is.
Ik zou dus eigenlijk eerst foto's laten maken van je paard zijn rug als je denkt dat de problemen daar zitten. Een scintigrafie wordt meestal pas gedaan bij chronische, vage klachten en als er uit het klinische onderzoek geen afwijkingen naar voren komen, terwijl de DA wel denkt dat er ergens pijn zit. Verder kan ik je vertellen dat het niet goedkoop is en dat je toestemming nodig hebt van de verzekering om een scintigrafie te laten doen. En dan moet de DA een verslag schrijven met de reden waarom hij denkt dat zo'n onderzoek nodig is (zo is het tenminste bij mijn verzekering). Ze kunnen er wel heel veel op zien. Na 2 jaar onderzoeken weet ik nu eindelijk wat mijn paard mankeert, terwijl de DA en fysio maar dachten dat het rijtechnisch was.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:18

Vraag Esperanza van bokt eens, die heeft een paard gekocht dat afgekeurd was op kissing spines.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:34

integra123 schreef:
terwijl de DA en fysio maar dachten dat het rijtechnisch was.

Wat dacht je dat KS is dan? Het merendeel van de gevallen is rijtechnisch.

Ik heb zo'n paard gekocht en ben deze weer aan het goed rijden. Ik heb hem nu sinds april en het gaat echt super. Het probleem is nog niet volledig over, maar dat gaat echt goed komen.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:04

Esperanza schreef:
integra123 schreef:

Ik heb zo'n paard gekocht en ben deze weer aan het goed rijden. Ik heb hem nu sinds april en het gaat echt super. Het probleem is nog niet volledig over, maar dat gaat echt goed komen.

Dat hoef je mij niet te vertellen wat KS is. Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat mijn paard geen last meer had van zijn KS en dat er andere dingen zijn geconstateerd bij mijn paard wat hier niets mee te maken heeft. Nadat de KS behandeld was en hij er geen last meer van had, bleven de klachten en omdat zijn rug goed was en ze het verder niet wisten, zeiden ze dat het een rijtechnisch probleem is. Lees voortaan eerst het hele verhaal voordat je zo'n reactie neerzet.

integra123 schreef:
Pasgeleden heb ik een scintigrafie laten doen bij de Bosdreef in Belgie (second opinion), omdat de klachten die hij had toch weer terugkwamen en zijn rug verder goed was.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:11

Ook mijn paarde heeft KS. Hij begon uit het niets heel stijf te lopen en hij sprong overkruist aan.
Gelijk naar de kliniek gegaan en helemaal laten checken.(bodegraven). Door middel van rongenfoto's en een uitgebreid kreupelheidsonderzoek constateerden ze KS.Hij is toen ingespoten en behandeld door een ostheopaat. Ook kreeg ik bepaalde oefeningen mee voor het longeren(heb zeker 6 weken niet gereden). Ook masseerde ik elke dag zijn rug, ook weer speciale oefeningen van de ostheopaat.
Door hem constant te stimuleren zijn rug goed los te laten kan ik nu alles weer doen en loopt ie geweldig.
Wel laat ik 'm een keer per jaar door een ostheopaat checken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:23

@integra123 wat is dat nou weer voor n onvriendelijke reactie Verward

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:37

Ik vond de reactie van Esperanza nou ook niet echt vriendelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:38

Esperanza schreef:
integra123 schreef:

ik zie hier niks onvriendelijks Verward

maar goed het kan aan mij liggen

Inmiddels doet esperanza ook weer mee aan springlessen met haar voormalig KS paard dussss

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:42

*Als iedereen nu even rustig blijft ademhalen?!*
Ontopic: Ik heb ook wel een ervaring met KS, sterker nog, ik zit sinds 2 weken in 'de molen', om het maar even zo te noemen. Als je vragen hebt kun je me PM-en, maar ik ga niet alles hier open op bokt zetten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:47

Tja, als je paard daadwerkelijk KS heeft ligt het eraan in welke mate of er RT ook nog maar iets te sleutelen valt.
Sommige paarden hebben deze aandoening zo erg dat er echt niet meer mee te rijden valt.
De stelling van Esperanza dat het meeste RT is vind ik nogal makkelijk gezegd. Het is een vergroeiing van wervels, die wel degelijk met erfelijkheid te maken heeft.
Mijn paard heeft de laatste 2 jaar bijna niets meer gedaan en is toch achteruit gegaan zonder arbeid.
Het ene paard heeft nu eenmaal meer aanleg voor bv. arthrose of vergroeiingen dan het andere paard.

Ik kan met aangepaste arbeid nog wel uit de voeten, maar dat hoeft niet te zeggen dat dit bij ieder paard kan. Elk paard is weer anders, heeft een andere pijngrens en de gradatie en de plek kunnen ook heel bepalend zijn.

Succes met je paard, ik begrijp dat jouw DA het probleem niet echt als KS ziet?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:54

Tuurlijk heeft erfelijkheid er mee te maken. Het geeft ook aan waarom het ene paard er last van krijgt en de andere nooit. (Ik had niet veel tijd toen om er uitgebreid op in te gaan)

Maar zaak is wel dat je het rijtechnisch heeeel erg kunt verkloten en dat veel paarden hier slachtoffer van zijn. Echt als je meer verstand krijgt van het paard, training e.d. ga je ook meer zien waarvan je de tranen in de ogen springen. Trek ´m maar rond met de slof, want zo leren ze hoe ze moeten lopen......

Als de aandoening te erg is of te ver heen is kun je er ook niets meer aan doen. En tuurlijk gaat zo´n paard ook achteruit zonder arbeid. Maar ik durf te wedden dat 90% van de gevallen komt of verergerd wordt door de ruiter.....

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:32

ok, even duidelijkheid scheppen. Ik ben de fysio van integra. Haar paard heeft kissing spines, maar heeft hier klinisch geen last meer van na fysiotherapeutische behandelingen en rijtechnische begeleiding. Toch bleef het paard verzet tonen met galopperen. Achteraf bleek na scintigrafie een ANDER medisch probleem de oorzaak hiervoor te zijn. Klinisch onderzoek door verschillende dierenartsen en door mij wezen niet in die richting maar dankzij scintigrafie weten we nu meer.

Integra heeft alleen geprobeerd te zeggen dat wanneer een paard kissing spines heeft, dit niet altijd hetgeen hoeft te zijn waar het paard last van heeft.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:36

'Kissing spines' wordt tegenwoordig nogal eens gebruikt als excuus-truus voor paarden die rugklachten krijgen door een technisch onvolkomen rijstijl. En inderdaad kan je ook door langdurig je paard verkeerd te rijden de rug blijvend beschadigen.
Natuurlijk zijn er ook paarden met een aangeboren slechte rug, paarden die eigenlijk niet geschikt zijn als gewichtsdragers, die het beter zouden doen voor de kar.

En ik denk dat er steeds meer paarden met een slechte rug komen. Deels door de manier waarop we onze huidige fokstapel selecteren. We willen bloederige, hypersensitieve dieren met vrij extreme bewegingsvormen. Omdat we dit mooi vinden en omdat dat de dieren zijn die in de topsport tot de beste prestaties komen.
Maar extreme bewegingsvormen kunnen doordat gewrichten soepeler zijn, en de banden rekbaarder. Dit betekent ook dat er mechanisch gezien meer kans op schades is. Als je paardenrassen bekijkt die al eeuwen lang gefokt worden om lasten te dragen, en om dat ook lange tijd achter elkaar te doen, dan kom je terecht bij de minder soepele diertjes, Fjorden, Haflingers. En ook arabiertjes (die 1 lendewervel minder hebben!). Tuurlijk zijn er best arabiertjes met rugklachten, maar dat zijn meestal de rechthoeksmodellen, niet het klassieke vierkantsmodel.

Daarnaast is de manier van rijden zoals gepropageerd wordt door een Anky of een Edward nog eens extra 'gevaarlijk' voor de rug, vermits je niet datzelfde fingerspitzengefuhl bezit (en ik denk dat niemand hier dat heeft, misschien op Tyrza na).
Geen enkele paardenrug is bestand tegen slof, bijzet, pessoa of wat dan ook en dan ook nog eens een ruiter die nét iets te traag volgt in de beweging. Of LDR zonder dat eerst de voorgaande coordinatie en krachttraining is afgerond.
Een paard die in een beginnende fase een verkeerd ruggebruik aanleert, zal daar de rest van zijn loopbaan problemen mee houden.
Sterker nog, als je het vanuit de zuivere mechanica bekijkt kan het helemaal niet, wat we willen (een paard met een hoge halshouding, hoogstepunt vlak achter het oor, en dan ook nog een rug die voldoende gewelfd blijft om dragend vermogen over te houden, én dan ook nog eens een dragende achterhand).

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:44

Knavia, elke rijmethode waarbij de ruiter de natuurlijke beweging van de rug tegenwerkt zal de rug geen goeds doen. Of dat nou slecht gereden LDR of ook klassiek is. Dus ga nu in deze topic niet de discussie opstarten over welke trainingsmethode slecht zou zijn voor KS, daar is al een andere topic over Knipoog .

Mijn paard heeft het ook. Het is voor mij een zaak om daar goed mee overweg te gaan en de nodige begeleiding nodig heeft. Maar momenteel loopt hij beter dan de voorgaande jaren. En dat is dan deels door rijden (ongeacht de methode), longeren, manuele therapie en acupunctuur, maar voornamelijk mijn drive om mijn paard weer pijnvrij door het leven te laten gaan.

Ben benieuwd hoe het nu met het paard van de TS is.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:59

Het ging mij júist helemaal niet om LDR, maar om elke vorm van 'rijden', elke wijze waarop we de rug van een dier belasten.

De 'klassieke' rijkunst is echt geen haar beter hoor, die is gebaseerd op het paard als oorlogsmachine, alsof daarbij gedacht werd over ruggebruik...

Mijn bedoeling was om duidelijk te maken dat het niet óf óf is maar vaker én én.