Paard struikelt en belandt op knieën

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

nicky_nero

Paard struikelt en belandt op knieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-24 10:19

Dag iedereen,

Mijn paard heeft door een wonde vlak onder zijn spronggewricht een maand 'op rust' gestaan. Eerst op stal, nadien apart op de weide en de laatste twee weken terug in de kudde.

Nu heb ik gisteren voor de eerste keer terug gelongeerd. Er was wel met de tractor door de piste gereden, dus er stond een bandenspoor in, maar hier maakte ik niet veel van gezien ik ook vaak buitenritten maak met mijn paard en hij ongelijk terrein dus enigszins gewoon is.

Het longeren op zich ging heel goed, tot mijn paard op een gegeven moment na een aantal draf-galop overgangen opeens struikelde over een van de tractorsporen. Hij struikelde zo heftig dat hij door z'n beide voorbenen zakte en zijn hoofd in het zand stak.

Ik heb hem uiteraard meteen gecontroleerd en er was gelukkig niets aan de hand.

Kan dit komen doordat hij zo lang heeft stilgestaan, of moet ik me zorgen beginnen maken? Het gaat om een ruin van 7 jaar.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:42

Ik denk dat je je nu nog geen zorgen hoeft te maken.
Mocht het nou vaker gebeuren dan kan je een dierenarts inschakelen.

Kan zijn dat hij onbalans had of echt moe werd.
Ik lees namelijk maand rustig aan gedaan zeker en nu meteen aan de longe aantal draf galop overgangen en tractor spoor.
Kan net effe teveel geweest zijn zeg maar

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:52

Klinkt mij inderdaad ook als te snel weer zwaar gelongeerd.
Ik zou zelf een paard dat zo lang stil heeft gestaan veel rustiger opbouwen en op betere ondergrond.
En ja bij vermoeidheid en spierverlies door het niet trainen kan zoiets altijd een keer gebeuren.
Dus even een stapje terug en dan kijken of ze nog vaker gaat struikelen. Zo niet zou ik er niet veel meer achter zoeken.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 22:37

In zijn algemeenheid kan een paard veel hebben.

Maar meestal als een paard struikelt, als in: het voorbeen landt even niet goed (op een ongelijke bodem oid) brengt hij in een reflex zijn hoofd omhoog om het zwaartepunt naar achter te brengen.
Zodat het vluchtdier op de been kan blijven.
Dat dat niet lukte zou mij de meeste zorgen baren.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

mirim

Re: Paard struikelt en belandt op knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 22:50

Buiten de bandensporen om was de bodem nu misschien ook zwaar.
Longeren is misschien nog een beetje te veel van het goede geweest.
Mijn keus zou zijn om een paar dagen aan de hand te lopen met hem. Rechtuit , hierna langzaam aan het longeren oppakken of eventueel rijden.

nicky_nero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-24 06:26

mirim schreef:
Buiten de bandensporen om was de bodem nu misschien ook zwaar.
Longeren is misschien nog een beetje te veel van het goede geweest.
Mijn keus zou zijn om een paar dagen aan de hand te lopen met hem. Rechtuit , hierna langzaam aan het longeren oppakken of eventueel rijden.

Hij staat nu ondertussen al twee weken terug mee in de kudde op een heel grote weide. Hij heeft dus uit zichzelf best veel vrije beweging en speelt ook geregeld met de andere paarden. Ik had dus gedacht dat eventjes longeren wel zou kunnen en had hiervoor ook groen licht gekregen van de dierenarts.

Voor zijn verwonding werd hij trouwens 4-5x in de week gewerkt. Altijd afwisseling tussen longeren, rijden in de bak of een buitenrit

Ik bouw liever eerst weer zijn conditie op aan de longe voor ik er terug op kruip. Dan kan ik ook in het oog houden hoe hij loopt.

nicky_nero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-24 06:33

Janneke2 schreef:

Maar meestal als een paard struikelt, als in: het voorbeen landt even niet goed (op een ongelijke bodem oid) brengt hij in een reflex zijn hoofd omhoog om het zwaartepunt naar achter te brengen.

Ik maak me inderdaad ook zorgen over het feit dat hij zodanig doorstruikelde. Is ook de eerste keer dat ik hem dat heb zien doen. Ik was er best wel van geschrokken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 07:36

Ik snap je gedachtengang.
Maar longeren op een bodem waar de bandensporen in staan ( in mijn beleving is dan de bodem losgewerkt en mul / zwaar ) en dan verschillende overgangen maken van galop naar draf en andersom is gewoon redelijk zwaar tot zwaar voor een paard wat uit training geweest is.
En dan is rechtuit rijden terwijl je erop zit lichter.
En waarom zou een paard niet een keer zo uit balans zijn en struikelen dat hij niet direct zijn hoofd omhoog gooit om overeind te komen ? Je kan nu eenmaal lelijk vallen en een paard kan daar ook best even beduusd van zijn.
Is hij uit zichzelf omhoog gekomen of heeft hij hulp moeten krijgen ?

nicky_nero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-24 07:45

mirim schreef:
Ik snap je gedachtengang.
Maar longeren op een bodem waar de bandensporen in staan ( in mijn beleving is dan de bodem losgewerkt en mul / zwaar ) en dan verschillende overgangen maken van galop naar draf en andersom is gewoon redelijk zwaar tot zwaar voor een paard wat uit training geweest is.
En dan is rechtuit rijden terwijl je erop zit lichter.
En waarom zou een paard niet een keer zo uit balans zijn en struikelen dat hij niet direct zijn hoofd omhoog gooit om overeind te komen ? Je kan nu eenmaal lelijk vallen en een paard kan daar ook best even beduusd van zijn.
Is hij uit zichzelf omhoog gekomen of heeft hij hulp moeten krijgen ?

De bodem van de piste was niet geheel losgewerkt. De tractor is enkel gedraaid in de piste, er stond dus slechts één bandenspoor in.

Hij is uit zichzelf rechtgekomen en begon nadien ook onmiddellijk terug te draven. Hij was zelf ook nogal geschrokken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:10

Ik zou me er dan niet zo heel druk om maken en gewoon weer rustig met je paard aan de gang gaan.
Het is logisch dat je na een blessure van je paard op scherp staat.
Maar probeer maar weer te genieten.

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:31

Janneke2 schreef:

Onzin. Negeer dit, TS, ieder paard struikelt weleens en net als wij zijn ze soms niet snel genoeg om het op te vangen. Als het eenmalig is, zou ik me er geen zorgen om maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:51

Celaeno schreef:
Janneke2 schreef:

Onzin. Negeer dit, TS, ieder paard struikelt weleens en net als wij zijn ze soms niet snel genoeg om het op te vangen. Als het eenmalig is, zou ik me er geen zorgen om maken.

Wat een gezellige reactie...!

Overigens ben ik het met je eens: ieder mens struikelt wel eens.
Maar als je als gevolg van een struikeling languit gaat,
(... dat is het equivalent van wat TS beschrijft...) is het niet onverstandig om efkes na te denken.
(Heb ik dat richeltje over het hoofd gezien? Passen deze schoenen bij deze bodem? Etc.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Tovaita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:19

Paard van vriendin had dit erg vaak tijdens buitenritten. Was gewoon te lomp om haar voeten goed op te tillen. Was verder niets mis met het dier hoor!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:24

Ik heb het ook gehad met mijn handpaard in het bos,hij zat niet op te letten stuikelde en viel op zijn knieen.

Britta,ouwe taaie.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie