Altijd hoefijzers trappen op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosepony

Altijd hoefijzers trappen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 08:01

Heyheyhoi, bokkers!

Gister was het weer raak. Samen met mijn pony lekker een stukje buiten in de rustige avond. Heerlijk,pony vind dit geweldig en leeft hier van op.

Jahoor, na zo'n 10 min draven op het harde ligt er weer een ijzer half vanaf. Rechtsvoor, ijzer aan de binnenzijde helemaal los en de lip in zijn voet.
Meteen afgestapt, en naar zijn voeten gekeken.

Ik heb het ijzer eraf getrokken met een tang die ik bij me heb. Deze zat nog ZO goed genageld dat ik wel 20 min aan het trekken ben geweest.

Mijn pony doet dit regelmatig. In de bak trekt hij nooit ijzers. Zodra ik buiten ben en draaf op een normaal tempo is het bonje.

Hij heeft springschoenen om, bijna altijd. En nog krijgt hij ze eraf getrapt.

Ik heb mijn smid al zovaak moeten laten komen. Ander beslag, supplementen, zooltjes, tapen. Ik ben moedeloos.

Mijn pony kan niet zonder ijzers. (Ja ik weet dat iedereen dat zegt) Wanneer hij een ijzer mist heeft hij meteen gevoelige voetjes. Zijn Hoeven groeien niet snel genoeg, zelden moet er wat vanaf geknipt worden bij de smid. Ook is het zo dat zijn Hoeven erg zacht zijn, en snel brokkelen. Inhoudend dat hij zonder ijzers geen voeten overhoud om op te lopen.

Heeft iemand een genieus idee over hoe ik dit kan verhelpen?
Ik sta open voor alles!
Alvast bedankt bokkers!

pluisje88

Re: Altijd hoefijzers trappen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:11

Waarschijnlijk loopt hij buiten lekker te stuwen en loopt hij veel harder/ruimer waardoor ze het voorbeen vangen. Oplossing zou kunnen zijn om hem toch wat meer in het frame/op het achterbeen te houden zodat de kans op ijzers aftrappen een stuk kleiner wordt. Eventueel kun je springschoenen omdoen aan de voorbenen maar die moeten dan al te groot zijn om echt het ijzer te beschermen. Ik denk dat het toch een rij technisch ding is.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:17

Kan je hoefsmid de takken niet wat korter maken?
De mijne is heel onhandig en staat regelmatig op zijn eigen voetjes, nu maakt de hoefsmid de takken wat korter en een opzetje aan de voorkant dat het been wat sneller weg is.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:23

Best wel herkenbaar, maar gelukkig wel in minder ernstige mate.
Als de hoeven niet zo snel groeien, dan zitten de nagelgaten ook dicht op de nagelgaten van vorige keer. Dat helpt ook niet.

Ook verschillende supplementen geprobeerd. Biotine deed niet veel, ook niet op lange termijn. Silicium zag ik ook geen verschil mee in de hoeven.
Af en toe een kuurtje zeewier lijkt echter wel te helpen!

Verder klei smeren op scheurtjes en oude nagelgaten (ik gebruik die van Life Data Labs).

En af en toe invetten met DUO hoef, vooral in droge periodes. Afgewisseld met de hoeven goed vochtig houden.

Hoe is de huisvesting? Dat heeft nl ook invloed op de hoeven: bvb veel op stal dus met de voeten op een vieze bodem? En hoe is de weide of paddock? Te nat of te droog is ook niet goed. Denk bvb ook aan slootkanten of blubber wat 'zuigt' waardoor ijzers sneller los gaan zitten.

Je zou ook hoefschoenen kunnen overwegen? Of is je paard zonder ijzers ook gevoelig op de wei/paddock en zou hij ze dan daar ook moeten dragen? Dat is nl minder praktisch, tenzij je zelf de tijd hebt om de schoenen aan/uit te doen, want 24/7 hoefschoenen lijkt me niet wenselijk (ivm evt schuurplekken/drukplekken).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:43

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:33

Overleg met smid,

Voor iets vlotter maken achter fractie trager.

Voor iets meer opzet op het ijzer,
Achter de toon net ff iets langer laten.

Hoeven maar kleine wijzigingen te zijn, die een wéreld van verschil kunnen maken.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:06

Twee springschoenen over elkaar wil ook nog wel eens helpen en dan uiteraard een of twee maten groter eroverheen.

Rosepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 12:32

mairead schreef:
Best wel herkenbaar, maar gelukkig wel in minder ernstige mate.
Als de hoeven niet zo snel groeien, dan zitten de nagelgaten ook dicht op de nagelgaten van vorige keer. Dat helpt ook niet.

Ook verschillende supplementen geprobeerd. Biotine deed niet veel, ook niet op lange termijn. Silicium zag ik ook geen verschil mee in de hoeven.
Af en toe een kuurtje zeewier lijkt echter wel te helpen!

Verder klei smeren op scheurtjes en oude nagelgaten (ik gebruik die van Life Data Labs).

En af en toe invetten met DUO hoef, vooral in droge periodes. Afgewisseld met de hoeven goed vochtig houden.

Hoe is de huisvesting? Dat heeft nl ook invloed op de hoeven: bvb veel op stal dus met de voeten op een vieze bodem? En hoe is de weide of paddock? Te nat of te droog is ook niet goed. Denk bvb ook aan slootkanten of blubber wat 'zuigt' waardoor ijzers sneller los gaan zitten.

Je zou ook hoefschoenen kunnen overwegen? Of is je paard zonder ijzers ook gevoelig op de wei/paddock en zou hij ze dan daar ook moeten dragen? Dat is nl minder praktisch, tenzij je zelf de tijd hebt om de schoenen aan/uit te doen, want 24/7 hoefschoenen lijkt me niet wenselijk (ivm evt schuurplekken/drukplekken).

Heyhey!
Mijn pony staat van 09:00 tot 22:00 op het zand. Een aantal uurtjes heeft hij de mogelijkheid om op het land te lopen. Door het zand zijn hoefschoenen niet mogelijk vanwege de schuurplekken.

Zijn springschoenen die hij elke ochtend omkrijgt staan met droog weer in een emmer water. Deze hydrateren de hoef gedurende de eerste paar uurtjes van de dag. Daarnaast worden zijn hoefjes regelmatig matgemaakt.

Jij had het over een zeewier kuurtje? Heb jij hier een link van dat ik me daar meer op in kan lezen?
Alvast bedankt ^^

Rosepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 12:33

carika schreef:
Twee springschoenen over elkaar wil ook nog wel eens helpen en dan uiteraard een of twee maten groter eroverheen.

Dit heb ik wel eens meer gehoord.. ik ga dit even uitproberen met het longeren! Dan kijk ik even hoe ze blijven zitten. Bedankt!

Rosepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 12:34

Babootje schreef:
Als je gewone springschoenen hebt zou je eens kunnen kijken naar springschoenen die ook de bal van de voet beschermen. Bijvoorbeeld voor eventing. Die draaien ook niet.
https://www.ej.nl/springschoenen-qhp-ev ... WREALw_wcB
https://www.kentucky-horsewear.com/be-n ... LNEALw_wcB

Wij hebben zelf deze. Kostte wel wat maar sindsdien geen afgetrapte ijzers meer
https://www.agradi.nl/zandona-balbesche ... -black.htm

Jaaa deze ken ik! Ook met deze krijgt mijn pony zijn ijzers eraf getrokken ‍

Bedankt voor je suggestie!

Rosepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 12:35

Cchanny schreef:
Kan je hoefsmid de takken niet wat korter maken?
De mijne is heel onhandig en staat regelmatig op zijn eigen voetjes, nu maakt de hoefsmid de takken wat korter en een opzetje aan de voorkant dat het been wat sneller weg is.

Hoefsmid heeft te takken zo kort mogelijk. Over een opzetje heb ik nog niet eerder gehoord. Kunt u mij hier meer over vertellen? Bedankt!

Rosepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 12:38

pluisje88 schreef:
Waarschijnlijk loopt hij buiten lekker te stuwen en loopt hij veel harder/ruimer waardoor ze het voorbeen vangen. Oplossing zou kunnen zijn om hem toch wat meer in het frame/op het achterbeen te houden zodat de kans op ijzers aftrappen een stuk kleiner wordt. Eventueel kun je springschoenen omdoen aan de voorbenen maar die moeten dan al te groot zijn om echt het ijzer te beschermen. Ik denk dat het toch een rij technisch ding is.

Hmm.. dat zal vast een deel van het probleem zijn. Nu is het wel zo dat gister ik samen met mijn pony een heel rustig tempo had. Hij liep voor zijn doen echt wel op achter. Hij is nog wat jong, dus ik kan niet volledig vragen of hij in stelling wilt lopen buiten. Hij kijkt nog graag om zich heen.

Ik ga dit even uitproberen! Bedankt voor je suggestie ^^

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:43

Zijn de springschoenen groot genoeg? Eigenlijk zijn ze gemaakt om de hoefbal te beschermen dus vallen ze niet tot onder.

Mijn merrie trapte haar ijzers ook af met xxl springschoenen want ze kwamen net niet tot over het ijzer.
Heb nu xxxxl op maat laten maken maar nu *afkloppen* geen problemen meer gehad.

Ziet er niet uit. Maar jammer dan.

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:05

Er zijn al zoveel topics hierover... eentje dan...
viewtopic.php?f=111&t=1977644

In een nagel wordt een haakje getikt zodat het ijzer vast blijft zitten; zomaar een ijzer wat goed vast zit eraf trekken beschadigt de nagelgaten. Daarom worden die haakjes even teruggetikt bij wisselen. Hoe meer gaten hoe gevoeliger de hoef wordt voor schimmel en brokkels. Daar zou ik even op controleren.

Als je pony nog jong is en nu al niet zonder ijzers kan dan is het raadzaam om kritisch naar de voeding te kijken. Welk type ruwvoer, bijvoeding, hoeveelheid gras per dag, beweging, dat soort basiszaken.

Bovendien heeft een (jonge) pony op zand en op het weiland geen ijzers nodig, zou ze niet nodig moeten hebben. Hoefschoenen zijn bij gevoeligheid alleen nodig op straat/verharding buitenshuis en goed passende (en ingelopen) hoefschoenen geven geen schuurplekken.
Er zijn diverse modellen prima hoefschoenen; enige is dat ze goed moeten passen en dat zelf af en toe een vijl gehanteerd wordt zodra de hoefwand harder groeit dan de frequentie van de bekapping.
Takken zo kort mogelijk kan leiden tot latere problemen als ondergeschoven hielen etc.
Als je hoefsmid niet in staat is om passende ijzers te leveren die bij een gewone buitenrit blijven zitten, dan snel een andere smid of liever een goede bekapper zoeken. Dat is het meest gegeven advies als je meer van dit soort topics leest. Duurzame oplossingen zijn veelal op termijn beter en goedkoper dan de quickfix.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:20

Eens met mijn voorganger wat betreft ijzers. Ik ben niet tegen ijzers als het echt nodig is maar meestal is het niet echt nodig ookal zeggen mensen van wel. Feit is gewoon dat best veel paarden slecht bekapt worden waardoor de hoef kwaliteit slechter is/wordt dan hij zou kunnen zijn. Dat ligt er dan niet aan dat een paard slechte voeten heeft maar die voeten worden verzwakt en slechter gemaakt doordat het niet optimaal functioneert. Uiteindelijk ben ik nog nooit een paard tegen gekomen die ondanks een goede bekapping toch echt niet zonder ijzers kon. En ik loop toch al minstens 28 jaar mee en heb de nodige paarden in handen gehad.

Rosepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 15:41

Bedankt allemaal voor jullie suggesties en meningen! Ik ga ermee aan de slag.
Enorme hulp, fijn dat dit zo kan.
Gr, rose

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 16:43

Er zijn tegenwoordig genoeg hoefschoenen die 24/7 aan kunnen, ook met zand ondergrond. Zou het zeker aanraden want zo gaan de hoeven natuurlijk alleen maar meer achteruit.