Ik schrijf dit bericht betreft mijn paard. Hij is een Irish Cob. Sinds de winter januari/februari loop ik tegen vage klachten aan. Februari is de dierenarts geweest. Toen kwam HB eruit. Maart/april laten komen voor foto’s van het hoefbeen. Geen kanteling, wel puntje en ontsteking te zien.
Nu ben ik bijna een half jaar verder. Hij loopt al veel beter dmv bloedzuigers, mld elke maand, elke maand zoeken naar nieuw hooi zo laag mogelijk in suikers mnu hoe duur en orthomoleculaire voeding advies.
Nu de info voor mijn vraag: de eerste x DA liet ik haar komen voor verdenking maagzweren/spierpijn. Flynn laat gedurende tijd steeds meer pijn op z’n lijf merken voor en al helemaal NA het bewegen op zijn borstspier en schouder spieren. Hij liep niet acuut bevangen of bizar kort voor mijn gevoel destijds.
Dit was voor 2 maanden weg tijdens ik verhoogd magnesium begon te voeren en andere voeding aanpassing had gedaan.
Nu is het afgelopen week ineens terug gekomen. En buiten dat heeft hij vreselijke compensatie in zijn bespiering ontwikkeld. Rechterschouder is 2x zo klein als de linker. Hij loopt niet kreupel en ook niet zo kort als voorheen. Bij hele goede ogen loopt hij op t harde net iets stijver met z’n rechterbeen.
Oké complex verhaal, het kan nog complexer maar ik houd het hierbij. Wat ik zoek is zijn er meer paarden met ENKEL hoefbevangenheid en insuline resistentie die spierpijn ná het bewegen vertonen (al na paar rondjes actief stappen) en zulke erge compensatie vertonen in de spieren. Of is er grote kans dat er nóg een ander onderliggend probleem onder zit?
Ik ben sowieso aan het kijken waar ik hem wil laten onderzoeken.. maar telkens lijkt mijn da zo oppervlakkig te gaan zoeken en dan mag ik weer naar huis met amper nieuwe informatie. Ik weet niet zo goed waar ik het beste terecht kan. Maar ik ben er mee bezig.
Pssm2 symptomen kan ik hem niet in herkennen, geen idee hoe hij reageert op extra eiwit. Hij krijgt levertraan (omega 3) met vit E erin. Dacht er wel over na om met de voedingsdeskundige te bespreken om op pssm gerelateerde voeding over te stappen puur om te testen…
Hij is 6 en PPID heeft hij verder 0 symptomen van. Dan lijkt het mij meer een ander metabolisch probleem zoals IR wat met therapieën te verbeteren/op te lossen is waar ik al mee bezig ben.
Maarja wel het standaard rijtje om langs te gaan. Ik ga deze suggesties wel meenemen in verder onderzoek.
Ik zou sowieso eens kijken wat PSSM management doet.
Wellicht kun je terecht bij Den Hoek, die kijken breder.
Daihyo
Geplaatst: 04-07-24 23:25
Hoe oud is je paard? Ik zou ook denken PPID of PSSM 2. Beiden is inderdaad te testen met aanpassing van voeding en management. PPID zou je ook via bloed kunnen testen. PSSM 2 via haren, maar die test is niet gevalideerd.
Je zegt dat je hem niet herkent in de symptomen van pssm2 maar je hebt het over spierpijn in de borst, ongelijke bespiering en meer klachten na kleine inspanning. Dat klinkt mij zeker als pssm in de oren. Eens met mijn voorgangers. Pssm-ers gaan slecht op suiker en hb heeft heel vaak een onderliggende oorzaak is mijn ervaring. Door je dik gedrukte letters kader je zo ver in dat je belangrijke opties uitsluit.
ellepel
Geplaatst: 05-07-24 06:57
Wat voer jij naast je ruwvoer? Klinkt me toch ook als het een selenium tekort zou kunnen zijn. Zou zeker eens laten kijken of alles in orde is met bloedonderzoek