Paard heeft klachten, maagzweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

M2024

Paard heeft klachten, maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 22:11

Hee, ik heb heb hier een account aangemaakt om te
vragen voor advies over mijn paard.

Voordat jullie gelijk gaan roepen dat de dierenarts moet komen: als het nodig is wil ik dat natuurlijk doen, maar ik wilde hier eerst even vragen of iemand anders deze klachten herkende.

Maar mijn paard heeft dus een paar klachten, waardoor ik denk dat ze misschien maagzweren zou kunnen hebben.

Als eerste is ze dun. Ze is niet te dun, maar haar ribben zijn wel zichtbaar, en ze is meestal van nature heel dik, dus voor haar doen is ze eigenlijk al heel mager. Ik heb haar 2 jaar lang altijd een grasmasker opgedaan, en haar eten beperkt, en ze is nooit veel afgevallen, dus nu vind ik het raar dat ze opeens wel dunner is geworden. Ze staat sinds deze winter op een paddock paradise met onbeperkt hooi, en sinds kort overdag ook weidegang. Voorheen stond ze op een paddock paradise met heel beperkt hooi in netten, en overdag normaal weidegang met een grasmasker. Het is niet zo dat ze opeens is afgevallen, ze is al een tijdje slanker maar ik dacht eerst dat het kwam door de winter, omdat ze dan altijd wel ietsjes slanker is. Maar dit is voor haar nu wel echt raar.

Ze heeft ook sinds een week of twee singelnijd, en ze probeert ook echt te bijten. Dit is echt wel een teken van pijn, ze is echt het liefste paard die ik ken, en normaal zou ze dus ook nooit bijten.

Ik rij haar nu ongeveer 2 maandjes weer, ze heeft de hele winter stilgestaan door een blessure. We hebben alles lekker rustig opgebouwd en we doen nu zo’n 3/4 keer per week een buitenritje van 1-2 uur.

Ik vind haar ook heel gevoelig met borstelen, meestal gaat ze lekker rustig slapen als ik haar poets, maar ze is nu onrustig en ook gevoelig, vooral op haar billen, bekken en achterbenen, dan gaat ze echt rillen uit ongemak als ik haar borstel.

Ik denk natuurlijk aan maagzweren, ik vind het alleen raar, want ik kan eigenlijk geen oorzaak bedenken. En ik vind het ook raar dat ze gevoelig is bij haar bekken.

In 2022 had ze geen maagzweren, maar wel irritaties aan haar maagwand, en haar klachten waren toen niet zoals dit. Ze was toen heel lastig bij het rijden en boos als ik been gaf. Nu is het vooral vanaf de grond dat ik iets merk, en is ze met rijden heel vrolijk.

Ik ga sowieso geen maagscopie laten doen, dit vind ik te traumatisch en duur. Maar verder wil ik alles voor haar doen!

Hopelijk weten jullie iets, en als het nodig is om een dierenarts erbij te halen dan wil ik dat zeker doen! Maar ik wilde eerst even dit berichtje plaatsen, voor als iemand een idee zou hebben wat ze zou kunnen hebben behalve maagzweren :)

snorkel1986

Re: Paard heeft klachten, maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:16

Tja
Optie zijn voor mager worden
Stress
Ander hooi
minder gras
Wormen
Zand
Meer beweging.

Dus tja.. wat is er meer veranderd..

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

M2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 22:19

snorkel1986 schreef:
Tja
Optie zijn voor mager worden
Stress
Ander hooi
minder gras
Wormen
Zand
Meer beweging.

Dus tja.. wat is er meer veranderd..

Het hooi is hetzelfde gebleven sinds januari. Ze krijgt nu wel weidegang, al is het gras droger en langer dan eerst. Wormen kan niet, zand ook niet. Meer beweging zou wel kunnen maar vorige zomer reden we eigenlijk veel meer…

Dus toch maagzweren dan denk je? Of met iets anders erbij

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:22

Maagzweren kun je alleen met zekerheid laten vaststellen door een dierenarts. Dus ook al wil je het niet horen omdat het een standaard advies is: dat is je uitsluitsel.

En een scopie traumatisch? Poeh.

Mijn paard heeft bij de Lingehoeve al met al 3 weken moeten vasten. Dat vond ik traumatisch. Een nachtje zonder voedsel en een paar uur zonder water? Tsja.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:26

Mag ik vragen waarom zand niet zou kunnen? Of heb je meerdere momenten de mest gecontroleerd?

I will love you 4ever.. -- || Monty || -- 12 mei 2005
Wij zijn nu: B +12 L1 +20 L2 +20 M1 +10 M2 +12 Z1 +1 :D

M2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 22:28

upendo schreef:
Maagzweren kun je alleen met zekerheid laten vaststellen door een dierenarts. Dus ook al wil je het niet horen omdat het een standaard advies is: dat is je uitsluitsel.

En een scopie traumatisch? Poeh.

Mijn paard heeft bij de Lingehoeve al met al 3 weken moeten vasten. Dat vond ik traumatisch. Een nachtje zonder voedsel en een paar uur zonder water? Tsja.

Ik heb al eens eerder een maagscopie bij haar laten doen, ook heeft ze op een kliniek gestaan na een koliek operatie met 5 dagen niet gegeten. Beide vond ik traumatisch voor haar en wil ik niet herhalen :)
Maar ik wil dus best een dierenarts erbij halen om haar te laten behandelen voor maagzweren als dat nodig is!

Mir_horses schreef:
Mag ik vragen waarom zand niet zou kunnen? Of heb je meerdere momenten de mest gecontroleerd?

Yes de mest is gecontroleerd en ze staan op kleigrond, dus is heel onwaarschijnlijk

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:32

En een dierenarts gaat zeggen dat je een scopie moet doen om maagzweren vast te stellen, dus dan heb je een patstelling te pakken. :)

Het zou een beetje zonde zijn als je je zuurverdiende centen in een paar spuiten Ulcergold/Gastrogard moet steken en dan blijkt het iets anders te zijn.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 23:15

Ze is dus veranderd van pp andere vrienden/stress en ander hooi meer minder suiker/eiwit verzin het maar en zand zou ik zeker niet uitsluiten... maar of dagelijks gaan testen liefst vaker perdag en dat minimaal een week.. dan weet je of er zand uitkomt nog niet wat er eventueel in zit..

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 23:39

Paard staat toch niet op zand? Dus ja dat kan je dus welzeker uitsluiten.
Hooi hetzelfde + gras erbij zou juist voor toename in gewicht moeten zorgen imo.
Stress dan toch misschien? Bijv. door een nieuwe kuddegenoot.
Maar om een maagzweer vast te stellen heb je toch echt een DA nodig

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 02:51

Wat is haar positie in de groep? Onbeperkt aanbod van hooi wil niet zeggen dat ze ook de kans krijgt onbeperkt & in rust te eten.
Zijn er ruinen in de groep, ruinen die eventueel dekken?
Tanden bijgehouden?
Dat het paard meerder symptomen vertoond wil niet zeggen dat er ook maar 1 oorzaak is.
Maagzweren zou kunnen, evenals eierstokken. Maar ja...ze kan net zo goed SI problemen hebben, stijf staan van stress of iets als pssm hebben.
Er is toch echt maar 1 persoon die kan helpen...de dierenarts.

Daar heb je een punt -> .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:52

Hoe oud is je paard?

Past het zadel nog wel goed? Ze heeft stilgestaan door de blessure..heeft ze geen rugpijn?

Maagscopie hoeft niet perse bij een verdenking van maagzweren, sommige DA's geven medicatie als trial and error zeg maar.

Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

M2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 08:55

Elisa2 schreef:
Hoe oud is je paard?

Past het zadel nog wel goed? Ze heeft stilgestaan door de blessure..heeft ze geen rugpijn?

Maagscopie hoeft niet perse bij een verdenking van maagzweren, sommige DA's geven medicatie als trial and error zeg maar.

Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

Onze tandarts komt elk jaar in november, ze heeft altijd nette tanden gehad. Het zadel is ook pas weer opgevuld en past nu echt super goed, voorheen ook wel maar de vulling was dus een beetje hard.

Kwa kudde staat ze met 3 ruinen en ze staat op een na laagste. Maar wel met echt super lieve paarden die elkaar allemaal echt leuk vinden, ik heb nooit gezien dat ze niet mocht eten en ik ben vaak hele dagen op stal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:57

Oke, in dat geval zou ik toch echt gewoon de dierenarts er bij halen.Het zou ook best pijn in de rug/ spieren kwestie kunnen zijn maar een DA zou dat beter moeten kunnen beoordelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

M2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 08:58

Elisa2 schreef:
Oke, in dat geval zou ik toch echt gewoon de dierenarts er bij halen.Het zou ook best pijn in de rug/ spieren kwestie kunnen zijn maar een DA zou dat beter moeten kunnen beoordelen.

Ik denk eigenlijk ook dat dat het beste is inderdaad, nu ik zo al die reacties lees

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:05

Idd pijn in spieren rug, lendenen..
Wellicht haar voortplantings orgaan.

Wat voor blessure had ze gehad?

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:23

Gezien de heftige gevoeligheid die je omschrijft bij haar billen/bekken/achterbenen zou ik zeker ook naar eierstokken/baarmoeder laten kijken. Lijkt me stug dat deze gevoeligheid bij de maag wegkomt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie