Witte bles kale plekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Felien_Kyra

Witte bles kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 17:39

Dag allen, iemand de tip voor mij?

Mijn merrie heeft elk jaar een gevoelige witte bles die snel kale plekjes heeft id zomer, maar lijkt momenteel wel heel erg.

Heb bewust al een nieuw vliegenmasker en nieuw halster op gedaan dit seizoen zodat het niet zo zou gaan schuren.

Mogelijk lijkt het door de regen nu erger maar voor mijn gevoel is t nog nooit zo erg geweest. Misschien toch een ander vliegenmasker?

Ze kan niet zonder halster want daar zit haar graasmasker aan vast. Ook even hieronder een foto aan toegevoegd.
Ben bang dat een bontje als die nat wordt ook gaat schuren.

Op de foto zonder halster heb ik calendulazalf gesmeerd.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 02-07-24 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:41

Heb je het niet te strak?
Kan ze wel goed kauwen dat er voldoende ruimte is voor de kaken om te bewegen?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 17:42

ellepel schreef:
Heb je het niet te strak?
Kan ze wel goed kauwen dat er voldoende ruimte is voor de kaken om te bewegen?

Qua halster heb ik al jaren hetzelfde merk/ soort. Mogelijk het vliegenmasker dat te strak zit?

Zou eens kunnen kijken naar wat anders. Als t maar beschermt tegen de zon ook

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:54

Je hebt van die vliegenmaskers ook met bont over de neus.

Dat terzijde kan het ook contactallergie zijn of eventueel zonnebrand?

Mariett
Blogger

Re: Witte bles kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:03

Is dit een UV werend vliegenmasker? Ik denk dat het zonnebrand is, dan zou je het inderdaad op kunnen lossen met een ander vliegenmasker, maar dan een UV werende.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 18:18

Jaa deze is uv werend maar na de eerste opmerking moet ik wel zeggen dat mijn huidige vliegenmasker wel iets strakker zit dan de vorige ondanks zelfde merk en maat. Ik dacht niet storend maar nu ik erover nadenk

gaat een vliegenmasker met bont niet ook schuren?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:27

Misschien een masker van lycra, dat lijkt me zo nauw sluitend dat het niet kan schuren? Ik men ook met dat soort vliegenmaskers dus een halster past er ook gewoon overheen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:27

Dit ziet er voor mij meer uit als wrijving van dat graasmarker. Dat gaat namelijk op en neer met grazen en waarschijnlijk zoe het „schuifspoor“ van het bandje dat op de neus vast zit.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:07

Ik zou ook denken zonnebrand zoals het eruit ziet. Misschien schijnt de zon er ook op als ze geen vliegenmasker op heeft?
Ze lijkt op de foto met haar hoofd buiten een stal te hangen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:19

Sizzle schreef:
Dit ziet er voor mij meer uit als wrijving van dat graasmarker. Dat gaat namelijk op en neer met grazen en waarschijnlijk zoe het „schuifspoor“ van het bandje dat op de neus vast zit.

Dat denk ik ook denk als je het graasmasker wat erg heenen weer beweegt Dat Dat precies de plaatsen zijn

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:35

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 12:23

Jet schreef:
Heb je het speciale halster al dat bij de Thinline hoort? https://www.paardeerlijk.nl/c-4967419/t ... aasmasker/ , hier staan ook verschillende opties om het halster zachter te maken.
https://www.paardeerlijk.nl/a-85690533/ ... escription , is eigenlijk om de wangen te beschermen, maar kan misschien ook nog als neus"bontje" gebruikt worden.

Maar als het vorig jaar goed ging met een ander vliegenmasker is de kans toch ook wel weer groot dat de problemen daarvandaan komen.

Had ik inderdaad ook gezien. Heb een ander “bondje” voor t halster via agradi nu besteld. Iets goedkoper nog. Mocht dat niet wat zijn dan ga ik gier zeker naar kijken. Mag best wat kosten maar als t goedkoper kan is dat fijn…

Verder een ander masker besteld en nu even een aantal dagen geen masker op tot de nieuwe er is.

Hopelijk gaat dat dan helpen.
Koop bewust elk jaar t zelfde halster die dan weer zacht is en gaat nu voor t eerst “mis” dus denk zelf ook vooral aan het vliegenmasker.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 17:37

https://www.agradi.nl/kavalkade-hoofd-e ... -zwart.htm

Deze nu binnen. Past mooi met het graasmasker maar nu zei een kennis heel terecht gaat dat bij nattigheid en warmte niet juist schuren/ broeien....
Durf ik nu ook weer niet zo goed aan.

Heb ook nog een paar keer gekeken maar dat graasmasker komt ook niet zo hoog als dat het kaal is. Lijkt echt van het vliegenmasker te zijn gekomen. Zou het liefst nu even niks op doen maar ben bang da met volgende week 25 graden en zon het gaat verbranden als ik helemaal geen uv werende vliegenkap op doe. Heb een nieuwe besteld, hoop maar dat die dan niet schuurt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 18:11

Valt wel mee hoor,hier vliegenmaskers van Shires met een bontrandje en die geven helemaal geen irritatie of zweten.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:16

het ziet eruit alsof het verbrand is, paarden met veel wit zijn daar helaas wat gevoeliger voor helemaal op de neus. Wij hebben ook een vosje staan met een hele grote witte bles en deze smeren wij in de ochtend voor ze het land op gaat in met zonnebrandcrème factor50 dan gaat het over het algemeen goed (ondanks vliegenmasker)