Voeding struggle shetje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustMePris

Voeding struggle shetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 23:00

Goedendag.

Ik heb een mini shetjes maar helaas ivm flink eiwit te kort (zat vrijwel niks in het hooi..) is ze enorm achteruit gegaan. Ze staat sinds dien op merriebrok op aanraden van de dierenarts.

Ze was flink ingevallen, nu enorm opgeblazen maar absoluut niet dik.
(Geen zand en/of wormen. Getest en zandkuur gegeven..)
Mijn merriebrok raakt bijna op dus wil ik rustig gaan kijken voor alternatieve. Nu worden shetten over het algemeen vrij snel dik. Ze stond hiervoor ook op simpele Pavo brokjes en daar deed ze het prima op. Was meer voor de lekker.

Maar als ik nu ander voer uitkies op haar gezondheid (dus opgeblazen ect..) is dat handig? Want de kans is groot dat ik als ze weer helemaal in orde is op zoek moet gaan naar wat minder rijke voeding..

Ze krijgt 24/7 hooi. Ze staat dus ook niet meer op dat enorm arme hooi.
Ze krijgt nu ook elke dag gras binnen.

Wat raden jullie aan?

tamary

Re: Voeding struggle shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 23:21

Als je enkel eiwit wil bijvoeren, is iets als sojaschroot (meestal verkocht als koeienvoer) een optie. Kan wel dat je er iets van slobber door moet mengen (hand grasbrok bv).
Andere optie zou subli atleet zijn, maar dat is een klap duurder.
Merriebrok zit veel zetmeel in, lang niet alle dieren kunnen daar goed tegen en voor enkel eiwit aanvulling is het zeker mijn keuze niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 23:22

Een shet moet het echt met een handje vitamine brok en goed hooi prima afkunnen, is het bloed ook onderzocht en op bloedworm ?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 03:34

Hoe oud is je merrie?
Een opvallend, dikke buik kan ook een symptoom zijn van dwerggroei.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:02

Als ze nu 24/7 hooi krijgt en ook gras krijgt, zou ik er alleen een vitaminebrokje bij geven en het even afwachten. Als je te snel gewicht gaat bijvoeren, loop je kans op andere problemen.
Wil je wel eiwit bijvoeren, zoek het dan in ruwvoer, zoals de Agrobs Myo Flakes. Of luzerne of esparcette als daar geen gevoeligheid op is. Maar start met kleine hoeveelheden en geef het echt tijd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:08

Ik zou even aankijken hoe ze het doet nu ze gras krijgt. Het kost ook tijd om aan te komen.

Hoe oud is ze? Is ppid uitgesloten?

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 07:17

senna21 schreef:
Hoe oud is je merrie?
Een opvallend, dikke buik kan ook een symptoom zijn van dwerggroei.

Ze is 11 jaar. Ze heeft nooit eerder zo'n opgeblazen buik gehad. Wel is het echt een mini van 78cm..

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 07:19

Daihyo schreef:
Als ze nu 24/7 hooi krijgt en ook gras krijgt, zou ik er alleen een vitaminebrokje bij geven en het even afwachten. Als je te snel gewicht gaat bijvoeren, loop je kans op andere problemen.
Wil je wel eiwit bijvoeren, zoek het dan in ruwvoer, zoals de Agrobs Myo Flakes. Of luzerne of esparcette als daar geen gevoeligheid op is. Maar start met kleine hoeveelheden en geef het echt tijd.

Dit is inmiddels al weer ongeveer 3 maanden aan de gang met bijvoeren ect.
En ik heb echt geen idee waar het opgeblazen ineens vandaan komt.

Maar mn merriebrok is bijna op dus ik moet sowieso over op wat anders :)

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 07:21

capopjekop schreef:
Ik zou even aankijken hoe ze het doet nu ze gras krijgt. Het kost ook tijd om aan te komen.

Hoe oud is ze? Is ppid uitgesloten?

Ze is 11 jaar.. ppid is helaas niet uitgesloten ivm prive redenen.

Wel zijn we inmiddels al zeker 3 maanden bezig met bijvoeren en is het grootste verschil nu dat ze van alleen enorm ingevallen naar enorm opgeblazen is gegaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:41

Merriebrok bestaat vaak vooral uit granen. Daar kan ook niet ieder paard tegen. Voer je voordroog (verpakt) of echt hooi uit onverpakte balen? Zowel granen als voordroog kunnen voor een disbalans in de darmen zorgen, waardoor ze opblazen.
Ik zou in ieder geval overgaan op een vitaminebrok, eventueel aangevuld met een gerichte eiwitbron, op basis van ruwvoer. En dan goed hooi en gras.

Hoe krijgt ze gras? Als in weidegang of gemaaid/los?

Aantal eiwitrijke producten zonder graan:
Luzerne of esparcette
Marstall Getreidenfrei
Vitalstyle Active & Protein
Agrobs myo protein flakes
Maridil esparcette met lijnzaad
Pavo InShape
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 01-07-24 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:44

Als het opgeblazen komt sinds je bent gaan bjjvoeren zou ik zeggen: haal ze van de brok af. Voer even geen brok bij (alleen gras en hooi) en kijk dan eerst of ze weer een normale buik krijgt.
Mijn oudste ruin (shetlander) is bijvoorbeeld behoorlijk gevoelig op brok en kan daar ook klachten van krijgen. Maakt niet uit welk gezond merk ik geef. Met alleen hooi en gras gaat het goed en 1x in de zoveel tijd een slobber voor de psyllium zaadjes.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:51

Zijn haar nieren wel in orde? Neemt ze die eiwtten wel goed op? Is er urine-onderzoek gedaan?

Ik gaf mijn shetty's een handje ponybrok naast het hooi. Bij shetlanders heb je altijd de angst voor hoefbevangenheid, en daarom was ik heel terughoudend met brok.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:38

Hoe is het zand uitgesloten? Een test met mest is namelijk niet betrouwbaar, het beste kan je het met een röntgenfoto bekijken.

Is er ook wel eens een bloedonderzoek gedaan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:39

Ik zou ook niet meer geven dan goed hooi en gras en wellicht een vitaminen en mineralenbrok zonder suiker.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:35

Mijn merrie werd echt opgeblazen van gras waar kunstmest op lag of op gelegen had.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:44

Heeft ze ook toegang tot stro? Mijn altijd-op-dieet-ex-hoefbevangen shet heb ik een periode stro bijgevoerd voor het "knabbelen", maar hij werd daar heel opgeblazen van. Als ik wat xtra eiwit wil bijvoeren, geef ik elke dag een portie fibrebeet (van Pavo).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:53

Hier ook een extreem opgeblazen d pony gehad toen hij op heel arm graszaadhooi stond. Zijn ribben staken door zijn wintervacht heen, maar die buik bleef gigantisch waardoor iedereen dacht dat hij veel te dik was. Hij was gewoon bijna graatmager, wat futloos en had enorme buikpijn van het harde grove hooi. Kon voeren wat ik wilde, maar hij miste zoveel uit het ruwvoer dat het niks deed. Toen hij uiteindelijk ergens anders stond op ander ruwvoer trok hij in twee weken bij. Zou er dus niet al teveel aan proberen te trekken nu qua voer als je het ruwvoer al hebt aangepast. Ik denk dat dat het meeste zal doen.

Wat ik fijne voeding vond was Pavo Fibrebeet om bij te voeren. Wellicht helpt dat je nu in de overgangsfase? En ik voer nu Pavo Inshape er doorheen (of zonder de Fibrebeet). Dat is laag in suikers maar hoog in eiwitten. Het is een soort dieetbrok, maar dus ook wel een fijne muesli voor rassen die sneller dik worden of weinig suikers mogen maar wel eiwitten nodig hebben zoals mijn oudje met PPID.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:02

Als een oplossing, zoals bijvoeren, niet werkt, lijkt het mij dat verder onderzoek nodig is: te beginnen met bloedonderzoek.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:16

In dit geval zou ik echt eerst eens kijken wat er gebeurt op andere bijvoeding. Laag in suiker en zetmeel, graanvrij en hoog in eiwit. Ik snap niet dat er nog steeds dierenartsen zijn die bij alle paarden en pony's merriebrok adviseren wanneer het dier iets moet aankomen. Er is allang bewezen dat de zogenaamde easy-keepers, waar een shetlander ook onder valt, het hier helemaal niet goed op doen en daar serieuze problemen van kunnen krijgen.

Pas als bijvoeding in die vorm ook niet werkt, naast voldoende ruwvoer en een vitaminebrok, zou ik verder onderzoek laten doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:50

Dit is al langer aan de gang. Vermagering en een sterk opgezette buik oplossen met het uitproberen van diverse soorten voer is als schieten met een schot hagel.
Is dracht uitgesloten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 12:37

Inderdaad, is ze niet drachtig?

Wat voor hooi geef je? Ingepakt of niet ingepakt? Want bij ingepakt hooi, blazen veel paarden helaas op. Het kan juist ook door gras komen, bij bv insuline resistentie.

Merriebrokken, tja dat zou ik dus echt niet geven, maar dat weet je zelf gelukkig ook al.... Jammer dat dierenartsen zo weinig weten over goed paardenvoer,hè (ik heb vaak zulke rare adviezen gehad in het verleden).

Mijn Shet krijgt Agrobs Myo proteïneflakes, naast haar Vitalbix daily complete timothee. Soms wissel ik dat af met de Marstall voor PSSM paarden (dat krijgt mijn ruin). Zitten aardig wat eiwitten in en heel weinig suikers....

Verder is veel al gezegd hier, lees ik.... bloedonderzoek, ontworpen, vitamines, ppid test, etc.

Sterkte met jouw pony!!!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:05

Ik zou haar laten testen op cushing. Mijn shet werd ook mager, bespiering weg en had een opgeblazen buik. Kwam door de cushing. Krijgt er nu een aantal jaar medicatie voor en het gaat beter dan ooit.

En verder zou ik niet teveel voeren. Hooi of gras met een vitamine brok. Voor de eiwitten kan je soja schroot voeren. 25 kg voor rond de €16.

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 14:21

Kidde schreef:
Hoe is het zand uitgesloten? Een test met mest is namelijk niet betrouwbaar, het beste kan je het met een röntgenfoto bekijken.

Is er ook wel eens een bloedonderzoek gedaan?

Mestonderzoek gedaan en vanuit daar een zandkuur gegeven.

Er is aan het begin toen dit gaande was een bloedonderzoek gedaan en daaruit kwam dat ze een enorm eiwit te kort had/heeft

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 14:26

Inmiddels ben ik in overleg met een bekende (en die voedingsdeskundige is) over gegaan op de myo protein flakes.
Ik ben in overleg voor een Cushing test maar de persoon waarmee ik overleg vind het niet nodig want ze verhaard.. wat onzin is want dan kan ze het nog hebben..

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:15

Wormen niet gelijk uitsluiten na negatief resultaat, dat zou ik over een aantal weken nog een keer testen. Cushing vind ik ook nog niet echt bij het beeld passen. Maar een manier om ergens achter te komen is dingen uitsluiten, dus dat zou je kunnen doen. Maar goed, ergens gaat de opname van eiwitten niet goed, verbruikt ze te veel eiwitten of krijgt ze niet genoeg gevoerd. Hoe is het gebit?